^^^^^ Oikein hyvää pohdintaa joey_t:ltä tässä, ja minä arvostan suuresti ihmisissä sitä, os he osaavat tarkastella kriittisesti itseään ja kyseenalaistaa myös omaa toimintaansa.
En tiedä viittaatko tässä juuri minun kommentteihini "Mikä nauratti tänään"-ketjussa, mutta myönnän syyllistyneeni tähän tänään peräti kaksi kertaa. Olen siis kommentoinut kyseiseen ketjuun tänään kahdesti, että toinen saittilainen naurattaa. Oliko tarkoitukseni olla ilkeä? Tavallaan, ehkä näinkin voi sanoa. Molemmissa tapauksissa kyseessä oli nimimerkki, joiden koko saittipreesensillä ei näytä olevan muuta tarkoitusta kuin olla muille ilkeä ja heikentää saitin ilmapiiriä. Molemmilla nelinumeroinen määrä viestejä, enkä äkkisellään muista nähneeni kummaltakaan koskaan yhtäkään kommenttia, jolla olisi ollut muuta tarkoitusta kuin vittuilu, saati liittynyt millään tapaa foorumin aihepiiriin. Olen oikeastaan aika pitkään ihmetellyt, miksi nämä saittilaiset ovat saaneet jatkaa kommentointiaan, koska heidän vaikutuksensa saitin ilmapiiriin on ollut minun nähdäkseni huomattavan heikentävä.
Heidän kommenttinsa eivät ole minua aiemmin naurattaneet, päinvastoin. Mutta tänään ne oikeasti naurattivat. Nauroin ääneen niitä lukiessa. En tiedä tarkalleen mistä tämä johtuu. Kenties olen viime päivinä ollut poikkeuksellisen hyväntuulinen (sattuneesta syystä), tai sitten olen tahattomasti oivaltanut jotakin, ja muutos suhtautumisessani on pysyvä. Oli miten oli, kumpaakin selitystä pidän positiivisena.
Tietenkin olisin voinut vain nauraa itsekseni, ja olla kommentoimatta yhtään mitään. Täysin turhiahan ne kommentit olivat minun osaltani. Olen aina välillä täälläkin sanonut asioita, jotka olisi voinut jättää sanomatta. Tätä on valitettavasti tapahtunut minulle aika paljon myös siviilielämässä ihmisten kanssa kasvotusten, tällaisella foorumilla anonyymisti nimimerkin takaa se on vielä helpompaa. Täällä omia kommenttejaan ei voi myöskään muutamien minuuttien jälkeen enää muokata eikä poistaa. Minun kommenttieni joukossa on useita sellaisia, jotka olisi ollut parempi jättää sanomatta. Yritän toki parantaa tapojani.
Parasta mitä voimme tehdä, on tehdä parhaamme ollaksemme asiallisia, kunnioittavia ja ystävällisiä toisiamme kohtaan ja samalla tiedostaa ja hyväksyä ettemme ole täydellisiä, eikä ole kukaan muukaan.
Suuresti ihailemani saittilaisen, Mmeoww:n, viisaita sanoja lainatakseni: Olemme vain ihmisiä.
Yritetään pitää tämä mielessä niin täällä forkalla kuin kaikessa muussakin ihmisten välisessä kanssakäymisessä, kaikilla elämän osa-alueilla. Ainakin minä yritän, ja tiedostan, että minulla on tässä vielä hommaa.