Myyjät tietävät, että asiakkaissa on kaikenlaista hiihtäjää, joukossa paljon epäluotettavia ja hankalia tyyppejä, jotka muodostavat myyjälle riskin. Samaan aikaan joiltakin myyjiltä tuntuu unohtuvan, että ihan sama juttu on myyjäpuolella - siellä on myös kaikenlaista yrittäjää. Eivät kaikki myyjät ole vastuullisia ja luetettavia, vaikka itse olisit. Nykymaailmassa on sinisilmäistä ja naiivia luottaa täysin tuntemattomiin ihmisiin, joita ei ole koskaan tavannut ja jotka on löytänyt tyyliin netistä. Se opetetaan jo lapsille. Ei siinä ole kyse mistään juuri tiettyyn myyjään henkilökohtaisesti kohdistuvasta epäluottamuksesta, ihmettelen, että siihen sillä tavalla joku myyjä suhtautuu.
Yritän nyt selittää todella yksinkertaisesti, miksi mielestäni kyseessä on epäluottamus, ei turvallisuustoimi.
Se mikä minua hiertää, on se, että osa miehistä on päättänyt, että seksintyöntekijät tulevat aina olemaan yksi ja samankaltainen joukko, josta ei voi löytyä luotettavia tekijöitä. Ajattele vaikka niin, että otat remppamiehen kotiisi. Meistä kaikki tietää, että remppaukkelin jälki voi olla tosi hyvää tai sitten vesi tulee viikon päästä katosta läpi ja sen vuoksi aika usein jotain taustatyötä tehdäänkin ennen palkkaamista. Josain kohtaa kuitenkin tämä putkimiesyrittäjä voi saavuttaa luotattavan statuksen hyvien asiakastöiden ja vakiintuneen brändin kautta.
Täällä osa on sitä mieltä (mm. sinä mattsonni) että seksityöntekijä ei voi saavuttaa luotettavaa asemaa, kuten muut yrittäjät. Hyppäät taas sen yli, että kannustan tekemään taustatyötä - en väitä, että minä sekä joka ikinen seksityöntekijäksi itseään kutsuva olisi luotettava. Sinä koet, että seksityöntekijöihin kohdistuu riski, jonka minimoit turvatoimellasi, mutta minun ajatusmaailmaani kuuluu se, että yritän viestinnällä välittää asiakkaalle se, että sitä riskiä ei ole. Kohtelet jokaista seksityöntekijää samalla tavalla riippumatta siitä, kauanko he ovat olleet alalla ja millainen heidän tunnettuvuutensa on. Toki voidaan lähteä pelaamaan tätä "niin mutta mitä jos susta tuleekin narkkari vuoden päästä ja myyt numeron eteenpäin jne." mutta en minäkään oleta joka kerta että asiakas sytyttää lähtiessään rappukäytävän tuleen. Voihan niin käytännössä tapahtua mutta ei ole realistista olettaa niin. Me voimme olla eri mieltä siitä että kuinka realistista molempien skenaariot ovat, mutta siinä tapauksesa meillä ei ole yhteistä lopputulemaa ja sille ei voi mitään.
Ja nyt tähän stigmaan - se syy miksi seksinostaminen on yksityisasia (useimmiten) on stigma. En ymmärrä, miksi täällä ollaan niin puolustuskannalla, sehän on ihan okei. Stigma on negatiivista ja usein perusteetonta leimaamista ja asennoitumista yhteisön taholta. Se ei koe pelkästään seksityötä vaan seksiä ylipäänsä. Voi olla muitakin syytä olla kertomatta hupakoinnista, mutta pääsyy on se, miten negatiivisesti siihen reagoitaisiin - vai väittääkö joku että työnantaja lähtisi itsekin sille hupakkoreissulle mukaan, kun innostuu uutisista?. Seksin ostaminen on tabu, vaikkei sen pitäisi olla.
"En ota asiakkaita vastaan, jotka kyselevät talon numeroa sen takia, koska tuttu asuu samalla kadulla ja miten sitä sitten selitellään että missä sitä oltiin.", niin mikä ongelma se on, jos asiakas haluaa pitää seksiseikkalunsa yksityisasiana, josta ei tarvitse kavereiden kysellä? Ei siinäkään ole kyse stigmasta vaan siitä, että aika monille ihmisille seksiasiast nyt vain sattuvat olemaan yksityisiä asioita, jotka eivät kuulu muille.
Tätä korjaan vähän, kirjoitin sen huonosti. Viittaan näillä niihin neuroottisiin seksinostajiin, joilla anonyymiys menee niin pitkälle, että jos tuttu asuu talossa nr. 3 ja minä olen talossa nr. 30 niin varttia ennen tapaamista tulee viesti, että tutun auto on vieläkin pihassa, ei voi tulla tapaamiselle. Seulon pois sellaiset asiakkaat, joilla on todella pitkälle viety tarve olla anonyymi, koska ilmoitettu syy olla tulematta tapaamiselle voi olla ihan mitä vain maan ja taivaan väliltä (ja tulee usein lyhyellä varoitusajalla). Anonyymiys on ok jos se ei tuota minulle kohtuutonta rahallista tappiota.