^Itse jäin eläkkeelle kaksi vuotta sitten 63-vuotiaana. Vaikka olinkin opettajana tottunut pitkiin kesälomiin, niin kyllä se ensimmäisen eläkesyksyn pari ensimmäistä kuukautta tuntuivat vähän oudoilta. Että tässäkö tämä nyt oli, eikö minun tarvitse enää koskaan aamulla lähteä minnekään? Sitten yksi aamu ne palikat jotenkin loksahtivat paikoilleen. Tuli semmoinen fiilis, että vittu kun tämä elämä voikin sitten olla hienoa, kun voi tehdä joka ainut päivä ihan sitä mitä sattuu kulloinkin huvittamaan. Ja jos ei haluta tehdä mitään erikoista, niin voi sitten olla vaan tai kavereiden kanssa vaikka chillailla

. Nyt ajattelen, että olisi pitänyt jäädä eläkkeelle jo pari vuotta aikaisemmin, kun se kerran oli kohdallani mahdollista. Että olen ihan turhaan pari vuotta kärvistellyt Oulussa talven kaamoksen yli, kun olisin nekin talvet voinut viettää Espanjassa. Mutta hyvä näinkin.
Eläkkeellä kannattaa harrastaa tietenkin liikuntaa joka päivä sopivissa määrin, mutta myös jotain sellaista joka asettaa ihmiselle älyllisiä haasteita. Itse olen ollut siinä mielessä onnellisessa asemassa, että minulla on rakkain harrastukseni ollut myös työ. Opiskelen joka päivä historiasta jotain aivan uusia juttuja. Netistä ja kirjoista. Yritän syventää tietämystäni ja ymmärtää yhä enemmän. Valtiollisen ja poliittisen historian tunnen jo aika hyvin, mutta nykyään yritän pohtia niitä syitä kehityksen ja liikkeen takana. Aate- ja oppihistoria sekä filosofia kiinnostaa nykyään kovasti, koska valtiollisten ja poliittisten tapahtumien takana ovat aina olleet aatteelliset ja oppihistorialliset uudet ajatukset ja suuntaukset. Liike ei ole koskaan syntynyt tyhjästä. Myös arkeologia sekä taide- ja kulttuurihistoria kiinnostavat nyt ihan eri tavalla kuin ennen.
Itse tykkään nussia nuoria naisia. Eihän se varmaan ole ikäiselleni äijälle mitenkään sopivaa, mutta paskatko siitä. Tykkään nuorten naisten kauneudesta, kiinteistä vartaloista, sileästä puhtaasta ihosta, kauniista rinnoista, juuri oikeassa suhteessa kaartuvasta lantion ja pyllyn kaaresta, siroista nilkoista, raikkaasta tuoksusta, tiukasta pillusta... Olen esteetikko, ja ymmärrän paremmin kuin hyvin miksi Rodin käytti koko elämänsä tekemällä veistoksia, torsoja, naisten lantion ja pyllyn kaaresta. Minua ei hetkauta pätkääkään mitä joku Anna Moilanen minusta ajattelee. Näin minä elän, enkä kaipaa sille kenenkään hyväksyntää. Minulle riittää se, että tiedän olevani hyvä asiakas. Olen kohtelias ja siisti, ystävällinen ja arvostan toista ihmistä, olen iloinen siitä kun saan viettää aikaa nuoren naisen kanssa ja osoitan sen. En vaadi mitään erikoisia palveluja vaan minulle riittää ihan se perussessio...Kiittelen aina lähtiessäni ja olen iloinen siitä, että sain viettää tuokion elämästäni viehättävässä seurassa.
Niin turskaveli Kielitieteilijä, en minä osaa oikein mitään erityisiä neuvoja antaa sinulle eläkepäivien viettoon. Kerroin vaan, että miten minä itse elän ja ajattelen. Ei kannata liikaa miettiä, että mikä on sopivaa missäkin elämänvaiheessa. Sellainenhan on ihan perseestä. Itse päätin kuusikymmentä vuotta täytettyäni, että enää minä en välitä tässä elämässä paskankaan vertaa siitä, mitä muut minusta ajattelevat. Minä päätin elää niin kuin minusta hyvältä tuntuu. Ja niin minä olen tehnyt

.