Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mitä kirjaa luet/kuuntelet?  (Luettu 134030 kertaa)

Poissa joey_t

• Sr. Member
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Mitä kirjaa luet/kuuntelet?
« Vastaus #680 : Marraskuu 17, 2025, 06:16:11 »
Robert Galbraith: Käen kutsu

Käen kutsu on Cormoran Strike -sarjan ensimmäinen osa ja genreltään rikosromaani. Se esittelee sarjan kaksi päähenkilöä: yksityisetsivä Cormoran Striken ja hänen vastikään palkatun avustajansa Robin Ellacottin. Teos on klassinen rauhallisesti rakentuva brittiläinen dekkari, jossa miljöö ja henkilöhahmot ovat keskiössä. Päähenkilöinä ovat Cormoran Strike entinen sotilas joka menetti jalkansa Afganistanissa joka on talousvaikeuksissa, asuu toimistossaan. Robin Ellacott puolestaan on fiksu ja ystävällinen, tullut toimistoon tilapäiseksi sihteeriksi. Robin osoittautuu nopeasti luonnollisen lahjakkaaksi tutkijaksi. Tätä avausteosta olen kuunnellut noin neljäsosan ja voipi olla että kuuntelen koko sarjan, tämä on minulle mieluisaa kuunneltavaa.

Mulle kävi juuri ilmi - kun olin jo aloittanut Käen kutsun - että Robert Galbraith on Harry Potter-kirjailija J. K. Rowlingin salanimi. Salanimeä Rowling käyttää koska halusi selvittää, voisiko hän kirjoittaa rikosromaaneja,
saada kustantajan ja tulla arvioiduksi rehellisesti ilman Harry Potterin aiheuttamaa valtavaa ennakkohuomiota. Kun salanimi paljastui Rowling pettyi voimakkaasti ja on jatkanut sarjan parissa salanimeä käyttäen.

Poissa Cece

• Sr. Member
  • Galleria (1)
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
« Vastaus #681 : Marraskuu 17, 2025, 09:34:05 »
Aamos Honka: viides artikla. Ajankohtainen aihe.
Valon Soturi

Poissa guuguuman

• Full Member
  • **** Nauttii muiden arvostusta
« Vastaus #682 : Marraskuu 17, 2025, 09:42:08 »
^^ Olen lukenut kolme ensimmäistä Coromoran Strike-kirjas ja pitänyt niistä: ne ovat jotenkin kiva yhdistelmä perinteistä britti-dekkaria ja modernimpaa noir-henkistä meininkiä. Ja minähän tykkään tietysti kaikesta mikä sijoittuu Lontooseen.

Itse olen uusintalukenut lukioaikojen suosikkikirjaani, eli Feank Herbertin Dyyniä. Tarinahan on varmaan kaikille tuttu, sillä kyseessähän on eräänlainen scifi-puolen Taru Sormusten Herrasta. En tosin muistanutkaan kuinka erikoisella tyylillä kirja on kirjoitettu ja se on kyllä hidastanut lukemista. En sitten tiedä miten tuo kieli ja kerrontatekniikka toimisivat alkuperäiskielellä…

Poissa Kellopeliappelsiini

• Sr. Member
  • ****** Rakastajien aatelia
« Vastaus #683 : Marraskuu 17, 2025, 14:27:23 »
^^^ja ^

Coromoran Strike-sarjasta kuuntelematta 8. opus "Merkitty mies" (ilmestynyt vähän aikaa sitten palveluun).

Kaikki olleet hienoja kokemuksia ja juonenkäänteiltään hyviä, lisäväriä mukavasti osakkaiden tunteet toisiaan kohtaan joita hienosti pidetään taustalla eikä koko sarjaa vedetä vessanpöntöstä alas turhalla hempeilyllä - toivottavasti ei myöskään tuossa "Merkitty mies" -romaanissa.

I see what is right and approve, but I do what is wrong

#fuckpalestine