Me emme valitettavasti elä kovinkaan tasa-arvoisessa yhteiskunnassa. Täällä äärivasemmisto saa todellakin rähistä mutta oikeisto vaiennetaan.
Yhyy, natsipelleä sai sanoa natsipelleksi.
Uutiset:
Vieras1853

Nauttii muiden arvostusta
Me emme valitettavasti elä kovinkaan tasa-arvoisessa yhteiskunnassa. Täällä äärivasemmisto saa todellakin rähistä mutta oikeisto vaiennetaan.
Eikö näissä keisseissä olisi tosiaan selkeintä jos laki olisi sama ihan kaikille, riippumatta puoluetaustasta tai aatteista 😕
No toivottavasti vihervasemmisto lopettaa nyt sitten itkemisen vihapuheesta, eikä enää yritä ajaa mitään sananvapautta rajoittavia lakeja.Me emme valitettavasti elä kovinkaan tasa-arvoisessa yhteiskunnassa. Täällä äärivasemmisto saa todellakin rähistä mutta oikeisto vaiennetaan.
Yhyy, ...pelleä sai sanoa ...pelleksi.
oli oikeus kutsua Junes Lokkaa ...pelleksi jaJaahas, sensuuri iski. Ylen artikkeleihin sanan saa kirjoittaa mutta täällä vedetään tiukkaa linjaa - yritetään sopeutua asiaan.
Vieras0265

Wanha Turska

Entto

Lähellä täydellisyyttä
oli oikeus kutsua Junes Lokkaa ...pelleksi jaJaahas, sensuuri iski. Ylen artikkeleihin sanan saa kirjoittaa mutta täällä vedetään tiukkaa linjaa - yritetään sopeutua asiaan.
Unilukkari

Näyttää hyvää esimerkkiä
Mitä asia tarkoittaa sananvapauden kannalta, tuleeko mielipideilmaisusta entistä vapaampaa? Tuskinpa, lähinnä päätöksessä kai todettiin että Johanna Vehkoolla oli oikeus kutsua Junes Lokkaa ...pelleksi ja rasistiksi ja eiköhän se sama oikeus ole ihan kaikilla muillakin. [...] Epäilen että yleisesti ei ole tiedossa millaisia arvioita itse kustakin on oikeus esittää saamatta asiasta tuomiota. Toivoisin kuitenkin että linja pysyy yleisesti niin samankaltaisena kuin mahdollista. [...] Sanomisen vapaudet vaikuttaisivat olevan suurempia kun ilmaisuja esitetään oikeistolaisista toimijoista kuin vasemmistolaisista. Näihin sitten keksitään perusteluja parhaan mukaan.
Kuulostaa ikävältä ohjeelta.Mitä asia tarkoittaa sananvapauden kannalta, tuleeko mielipideilmaisusta entistä vapaampaa? Tuskinpa, lähinnä päätöksessä kai todettiin että Johanna Vehkoolla oli oikeus kutsua Junes Lokkaa ...pelleksi ja rasistiksi ja eiköhän se sama oikeus ole ihan kaikilla muillakin. [...] Epäilen että yleisesti ei ole tiedossa millaisia arvioita itse kustakin on oikeus esittää saamatta asiasta tuomiota. Toivoisin kuitenkin että linja pysyy yleisesti niin samankaltaisena kuin mahdollista. [...] Sanomisen vapaudet vaikuttaisivat olevan suurempia kun ilmaisuja esitetään oikeistolaisista toimijoista kuin vasemmistolaisista. Näihin sitten keksitään perusteluja parhaan mukaan.
Voin referoida sulle KKO:2022:1 tuomion keskeisen ohjeen:
Jos julkisuuden henkilö on käyttäytynyt kuin mulkku ja on just aloittamassa sulle vittuilun kaikkien nassejen edessä live-streamissä, voit sanoa mulkkua huoletta natsapelleksi, kunhan teet sen facebookin suljetussa ryhmässä puhtaasti kritiikkinä.
Muutenkin vähän särähtää korvaan KKO:n perustelu Vehkoon tuomion kumoamiselle, että Lokka on itsekin käyttänyt loukkaavaa nimittelyä. Siis jos joku tyyppi A vetää kadulla jotain toista tyyppiä B turpaan, ja minä vedän seuraavalla viikolla sattumoisin turpaan tätä tyyppiä A, niin minua ei saisi tuomita pahoinpitelystä koska tyyppi A on itsekin syyllistynyt pahoinpitelyyn. Täh?
Unilukkari

Näyttää hyvää esimerkkiä
Vehkoo käytti puolustuksessaan Lokan sanomisia ja tuomioita, jotka on sanottu tai annettu hänen alkup. herjauksen jälkeen. KOK hyväksyi ainakin osittain tämän osoituksena Lokan puheista. On kummallista, että rikos A:ta voi perustella B:llä, joka tapahtuu ajallisesti myöhemmin.
Muutenkin vähän särähtää korvaan KKO:n perustelu Vehkoon tuomion kumoamiselle, että Lokka on itsekin käyttänyt loukkaavaa nimittelyä. Siis jos joku tyyppi A vetää kadulla jotain toista tyyppiä B turpaan, ja minä vedän seuraavalla viikolla sattumoisin turpaan tätä tyyppiä A, niin minua ei saisi tuomita pahoinpitelystä koska tyyppi A on itsekin syyllistynyt pahoinpitelyyn. Täh?
Kukaan ei vedä tässä yhtään ketään turpaan. Lokka yritti vittuilla päin naamaa julkisesti, Vehkoo meni kotiinsa ja nassetteli Lokkaa selän takana yksityisesti. Kenelläkään ei edes korvat punota.Nimimerkin jurzantaa esittämä analogia ei ilmeisesti auennut sinulle. Ajatus siitä että jotakin saa loukata henkilön itsensä aiemmin esittämien loukkausten takia on sukua sille ajatukselle että pahoinpitelyyn syyllistyneen ihmisen saa pahoinpidellä. Mikä ratkaiseva ero noilla kahdella paheksuttavalla teolla: solvauksella ja pahoinpitelyllä on tässä mielessä? On mahdollista että oikeusvaltio suojelee meistä kaikkia yhtä lailla tai sitten kaikkien oikeutta tasapuoliseen kohteluun lain edessä ei edes toivota.
Lokka ei olisi saanut tuomiota Vehkaalle haistattelusta, joten logiikka edellyttää, että Vehkaa ei saanut tuomiota Lokan nassettelusta."Lokka ei olisi saanut tuomiota" ei perustele mitään. Jos Lokka on tehnyt jotakin tuomion ansaitsevaa niin miksipä ei vaatia häntä tilille niistä teoista sen sijaan että esittää mielipiteensä jokseenkin arveluttavalla tavalla omassa somessaan. Ja jos ei ole tehnyt kuten tässä yhteydessä ilmeisesti on laita, se ei perustele oikeutta Vehkoolle tuomiosta vapautumiseen.
Joka kovaan leikkiin ryhtyy, se kovan leikin kestäköön. Mutta ämmähän se olikin.
Vieras0361
Kelpo kaveri
Ja samaan aikaan EU:ssa...
"EU-komissio haluaa vihapuheen rangaistavaksi kaikkialla EU:ssa"
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008462902.html
Suomessa ei ole myöskään kriminalisoitu vihapuheen erityisten muotojen eli kansainvälisten rikosten ja holokaustin julkista puolustelua, kieltämistä tai törkeää vähättelyä.Hyvinvointivaltion kansalaisena olen koulussa opiskellut historiaa ja aina joskus lueskellut aiheesta myös itse. Olen myöskin lukenut holokaustista ja vieraillut Dachaussa. Eihän minulla itselläni ikänikään puolesta ole mitään asiaanliittyvää kokemusperäistä tai muistikuvaa mutta pidän luonnolisestikin holokaustia historiallisena tosiasiana. Mutta jos joku väittää muuta, en ymmärrä miksi väitteen esittäminen on kiellettävä lailla? Onhan olemassa koko joukko muitakin tosiasioita jotka tietyt ihmiset kiistävät muttei kiistoaan olla kieltämässä lailla. Minusta "holokaustia ei ole edes ollut" kuulostaa samankaltaiselta salaliittoteorialta kuin "ihminen ei ole käynyt Kuussa" ja tokihan valtaosa ihmisistä jo automaattisesti jättää moisten väitteiden esittäjät omaan arvoonsa. Ja jos joku ei jätä niin mitä vaarallista tapahtuu?
Kun suomalaisessa oikeusjärjestelmässä tällaista renkaan tyhjentämisasiaa ei kyetty ratkaisemaan muutoin kuin täysimittaisessa oikeudenkäynnissä, niin ei ole mikään ihme, että poliisit, syyttäjät ja tuomioistuimet valittavat jutturuuhkiaan.
Pitää vielä lisätä että ne nillittäjät jotka luonnonvalinta olisi karsinut pois pärjäävät parhaiten hyvinvointiyhteiskunnan hoivissa mikä jouduttaa ihmiskunnan tyhmenemistä ja rappiota.
Ihmiskunta tyhmenee kovaa vauhtia kun luonnonvalinta ei enää toimi ja ajattelu ja muistaminen ulkoistetaan koneille.
Antiikin ajan Roomalainen lainsäätäjä nauraisi tuolle perustelulle. Länsimainen oikeuskäytäntö perustuu Roomalaiseen oikeuteen.
Ja samaan aikaan EU:ssa...Suomessa ei ole myöskään kriminalisoitu vihapuheen erityisten muotojen eli kansainvälisten rikosten ja holokaustin julkista puolustelua, kieltämistä tai törkeää vähättelyä.
"EU-komissio haluaa vihapuheen rangaistavaksi kaikkialla EU:ssa"
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008462902.html