Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Sopivat hinnat?  (Luettu 27058 kertaa)

Paikalla SonjaSisu

  • Full Member
  • Galleria (7)
  • Viestejä: 260
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #120 : Helmikuu 16, 2023, 19:06:39 »
Huh mitä kommentteja täälläkin osa oli.

Mut hei, mullakin riittää kysyntää vaikka mun tuntihinta on 270e  :headbang:

Eli komppaan, et kannattaa aina alottaa pt-hommat yleisellä hintatasolla ja määrittää sitten suuntaan tai toiseen.

Tälläkin alalla toki pätee kysynnän ja tarjonnan laki, mut ei täysin samalla tavalla kuin muilla. Suurin osa, kun tekee tätä vaan sivubisneksenä ja / tai huvikseen, niin hintaa ei tarvitse laskea yhtä herkästi kuin esim muilla aloilla vaan pärjätäkseen.

Se miks ulkkikset pyytää "vähemmän" esim tsekit, johtuu siitä et ne elää halvemman hintatason maassa. Eli kun ne menee kotio, ne saa tienaamallaan rahalla hemmetisti enemmän, kuin mitä ikinä saisivat täällä. Plus huomion arvoista on myös yleinen palkkataso ja siihen verrattavuus. Suomi on kallismaa, niin tottakai jonkun nillittäjän mielestä huoratkin on kalliita.
Mut jos ei ole varaa, niin ei ole varaan. :sheep:

Älä Sherlock.

Mutta olet oikeassa kysynnän ja tarjonnan laista.

Toki mä oisin voinu laittaa tohon senkin et joa haluaa halvemmalla niin lähtee hupakoimaan sit niihin halvemman hintatason maihin tai tyytyä ulkkikseen suomessa.

Voihan sen niinkin ajatella et suomalaisen laatuhupsun valinta on ajan, vaivan ja rahan säästöä JOS matkustelu halvemman hinnan perässä ei nappaa.

En väitä olevani sherlock, mut kirjoitin kommentin siksi koska oon niin paljon törmänny siihen miten tuota perus asiaa ei ymmärretä.


Ite jos haluisin hupakoida muualla euroopassa, niin maasta riippuen mun tapaaminen voisi olla hintavampaa tai edullisempaa. Mut en oo suunnitellut sellaista :D
Mitään sellaista ei pidä tehdä, minkä takana ei ole valmis seisomaan!

Poissa jurzantaa

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1539
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #121 : Helmikuu 16, 2023, 19:11:40 »
Plus huomion arvoista on myös yleinen palkkataso ja siihen verrattavuus. Suomi on kallismaa, niin tottakai jonkun nillittäjän mielestä huoratkin on kalliita.
Joittenkin nillittäjien mielestä muutaman euron ilmomaksutkin on kalliita.

Mut jos ei ole varaa, niin ei ole varaan. :sheep:
Omnia formonsis cupio donare puellis, set mihi de populo nulla puella placet.

https://www.youtube.com/watch?v=KhKyB37mc-8&t=2760s

Poissa Turuntyttö

  • Hero Member
  • Galleria (5)
  • Viestejä: 951
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #122 : Helmikuu 16, 2023, 19:12:37 »
^^
Älä puhu paskaa.

Jokainen omilla aivoilla ajatteleva ja jos osaa edes laskea voi ynnäillä asioita.

Missään tai erittäin harvalla alalla pääsee samaan tunti ansioon kuin huoran duunissa. Siis todelliseen netto tuloon.

Olettaen että on kysyntää, eli asiakkaita.

Suuri uutinen! Kaikki ei tee tätä sillä tavalla että edes haluaisi(saatikka kerkeäisi) monia asiakkaita päivässä.😉😅 Itselläni on hyvä jos kerkeän viikossa edes muutaman tapaamaan. Ja just laskin et jos ottaisin sen vaikka yhden asiakkaan päivässä niin ka olisi noin 20€/h olettaen että olen sen 12h hereillä (aka valmiina vastaamaan viesteihin ja kaikki muu ”päivystysluontoinen”).

Joo, huomaat varmaan epäkohdat, kun aletaan vertailemaan tunti liksaa.

Mitähän sä nyt hait takaa, en ihan päässyt perille. Voit laittaa yksäriä jos on aiheesta vielä asiaa niin ei tarvi tätä ketjua täyttää tällasella ☺️ Tosiaan tämä työ on täysin eri kuin perus 8-16 tyyppinen työ jossa olet jonkun muun palkkalistoilla. Tottakai sillon liksan pitääkin olla isompi. Sinä kun lähdet töistä kotiin niin sun ei tarvi enää miettiä työhommia(yleensä). Näissä hommissa ei ole sellaista.
Opiskelijarouva

Turku

Poissa Temvs

  • Jr. Member
  • Viestejä: 71
  • * Kelpo kaveri
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #123 : Helmikuu 16, 2023, 19:15:25 »
^^
Älä puhu paskaa.

Jokainen omilla aivoilla ajatteleva ja jos osaa edes laskea voi ynnäillä asioita.

Missään tai erittäin harvalla alalla pääsee samaan tunti ansioon kuin huoran duunissa. Siis todelliseen netto tuloon.

Olettaen että on kysyntää, eli asiakkaita.

Suuri uutinen! Kaikki ei tee tätä sillä tavalla että edes haluaisi(saatikka kerkeäisi) monia asiakkaita päivässä.😉😅 Itselläni on hyvä jos kerkeän viikossa edes muutaman tapaamaan. Ja just laskin et jos ottaisin sen vaikka yhden asiakkaan päivässä niin ka olisi noin 20€/h olettaen että olen sen 12h hereillä (aka valmiina vastaamaan viesteihin ja kaikki muu ”päivystysluontoinen”).

Joo, huomaat varmaan epäkohdat, kun aletaan ve rtailemaan tunti liksaa.

Eikös tuo noin 20€/h oo ihan linjassa keskiansioon?

Poissa Hetvield

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2908
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #124 : Helmikuu 16, 2023, 19:16:17 »
Häh, ei väkisin
Bad Ass. Smart Ass. Great Ass

Poissa Hetvield

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2908
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #125 : Helmikuu 16, 2023, 19:21:47 »
^^
Älä puhu paskaa.

Jokainen omilla aivoilla ajatteleva ja jos osaa edes laskea voi ynnäillä asioita.

Missään tai erittäin harvalla alalla pääsee samaan tunti ansioon kuin huoran duunissa. Siis todelliseen netto tuloon.

Olettaen että on kysyntää, eli asiakkaita.

Suuri uutinen! Kaikki ei tee tätä sillä tavalla että edes haluaisi(saatikka kerkeäisi) monia asiakkaita päivässä.😉😅 Itselläni on hyvä jos kerkeän viikossa edes muutaman tapaamaan. Ja just laskin et jos ottaisin sen vaikka yhden asiakkaan päivässä niin ka olisi noin 20€/h olettaen että olen sen 12h hereillä (aka valmiina vastaamaan viesteihin ja kaikki muu ”päivystysluontoinen”).

Joo, huomaat varmaan epäkohdat, kun aletaan vertailemaan tunti liksaa.

Mitähän sä nyt hait takaa, en ihan päässyt perille. Voit laittaa yksäriä jos on aiheesta vielä asiaa niin ei tarvi tätä ketjua täyttää tällasella ☺️ Tosiaan tämä työ on täysin eri kuin perus 8-16 tyyppinen työ jossa olet jonkun muun palkkalistoilla. Tottakai sillon liksan pitääkin olla isompi. Sinä kun lähdet töistä kotiin niin sun ei tarvi enää miettiä työhommia(yleensä). Näissä hommissa ei ole sellaista.

Sano yksikin duunarin sivutyö, muu kuin huoran työ, mistä voi pyytää 150€ puolituntia ja väittää että se on ihan normaalia, koska on kaikkia kuluja vaikka uusia pikkareita pitää ostaa jne..

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 16, 2023, 19:27:10 kirjoittanut Hetvield »
Bad Ass. Smart Ass. Great Ass

Poissa irritaatio

  • Hero Member
  • Viestejä: 959
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #126 : Helmikuu 16, 2023, 19:25:28 »
Ja just laskin et jos ottaisin sen vaikka yhden asiakkaan päivässä niin ka olisi noin 20€/h olettaen että olen sen 12h hereillä (aka valmiina vastaamaan viesteihin ja kaikki muu ”päivystysluontoinen”).

Eihän normiduunissakaan lasketa esim. työmatkoja työaikaan mukaan. Ja muutenkin sulla taitaa olla järjestelmällisyys aika hukassa, niin kuin naisilla monesti on.

Poissa Hetvield

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2908
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #127 : Helmikuu 16, 2023, 19:28:19 »
Huh mitä kommentteja täälläkin osa oli.

Mut hei, mullakin riittää kysyntää vaikka mun tuntihinta on 270e  :headbang:

Eli komppaan, et kannattaa aina alottaa pt-hommat yleisellä hintatasolla ja määrittää sitten suuntaan tai toiseen.

Tälläkin alalla toki pätee kysynnän ja tarjonnan laki, mut ei täysin samalla tavalla kuin muilla. Suurin osa, kun tekee tätä vaan sivubisneksenä ja / tai huvikseen, niin hintaa ei tarvitse laskea yhtä herkästi kuin esim muilla aloilla vaan pärjätäkseen.

Se miks ulkkikset pyytää "vähemmän" esim tsekit, johtuu siitä et ne elää halvemman hintatason maassa. Eli kun ne menee kotio, ne saa tienaamallaan rahalla hemmetisti enemmän, kuin mitä ikinä saisivat täällä. Plus huomion arvoista on myös yleinen palkkataso ja siihen verrattavuus. Suomi on kallismaa, niin tottakai jonkun nillittäjän mielestä huoratkin on kalliita.
Mut jos ei ole varaa, niin ei ole varaan. :sheep:

Älä Sherlock.

Mutta olet oikeassa kysynnän ja tarjonnan laista.

Toki mä oisin voinu laittaa tohon senkin et joa haluaa halvemmalla niin lähtee hupakoimaan sit niihin halvemman hintatason maihin tai tyytyä ulkkikseen suomessa.

Voihan sen niinkin ajatella et suomalaisen laatuhupsun valinta on ajan, vaivan ja rahan säästöä JOS matkustelu halvemman hinnan perässä ei nappaa.

En väitä olevani sherlock, mut kirjoitin kommentin siksi koska oon niin paljon törmänny siihen miten tuota perus asiaa ei ymmärretä.


Ite jos haluisin hupakoida muualla euroopassa, niin maasta riippuen mun tapaaminen voisi olla hintavampaa tai edullisempaa. Mut en oo suunnitellut sellaista :D

Onko sun mielestä 150€ puolituntia kohtuu hinta?
Bad Ass. Smart Ass. Great Ass

Poissa Turuntyttö

  • Hero Member
  • Galleria (5)
  • Viestejä: 951
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #128 : Helmikuu 16, 2023, 19:29:44 »
^^
Älä puhu paskaa.

Jokainen omilla aivoilla ajatteleva ja jos osaa edes laskea voi ynnäillä asioita.

Missään tai erittäin harvalla alalla pääsee samaan tunti ansioon kuin huoran duunissa. Siis todelliseen netto tuloon.

Olettaen että on kysyntää, eli asiakkaita.

Suuri uutinen! Kaikki ei tee tätä sillä tavalla että edes haluaisi(saatikka kerkeäisi) monia asiakkaita päivässä.😉😅 Itselläni on hyvä jos kerkeän viikossa edes muutaman tapaamaan. Ja just laskin et jos ottaisin sen vaikka yhden asiakkaan päivässä niin ka olisi noin 20€/h olettaen että olen sen 12h hereillä (aka valmiina vastaamaan viesteihin ja kaikki muu ”päivystysluontoinen”).

Joo, huomaat varmaan epäkohdat, kun aletaan vertailemaan tunti liksaa.

Mitähän sä nyt hait takaa, en ihan päässyt perille. Voit laittaa yksäriä jos on aiheesta vielä asiaa niin ei tarvi tätä ketjua täyttää tällasella ☺️ Tosiaan tämä työ on täysin eri kuin perus 8-16 tyyppinen työ jossa olet jonkun muun palkkalistoilla. Tottakai sillon liksan pitääkin olla isompi. Sinä kun lähdet töistä kotiin niin sun ei tarvi enää miettiä työhommia(yleensä). Näissä hommissa ei ole sellaista.

Sano yksikin duunarin sivutyö, muu kuin huoran työ, mistä voi pyytää 150€ puolituntia ja väittää että se on ihan normaalia, koska on kaikkia kuluja vaikka uusia pikkareita pitää ostaa jne..

Tuo kertoi jo täydellisesti oleellisen siitä kuinka pihalla olet siitä mitä tämä työ on. Mikä on tietysti ymmärrettävää kun et(?) tätä tee. Mutta joo, en ala vänkäämään kun viesti ei mene perille 😊
Opiskelijarouva

Turku

Poissa Turuntyttö

  • Hero Member
  • Galleria (5)
  • Viestejä: 951
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #129 : Helmikuu 16, 2023, 19:32:10 »
Ja just laskin et jos ottaisin sen vaikka yhden asiakkaan päivässä niin ka olisi noin 20€/h olettaen että olen sen 12h hereillä (aka valmiina vastaamaan viesteihin ja kaikki muu ”päivystysluontoinen”).

Eihän normiduunissakaan lasketa esim. työmatkoja työaikaan mukaan. Ja muutenkin sulla taitaa olla järjestelmällisyys aika hukassa, niin kuin naisilla monesti on.

Ei ole kyse ”normiduunista” enkä puhunutkaan työmatkoista. Sama sulle kun Hetvieldillekkin, eli turha vängätä sunkaan kanssa kun ei selkeästikkään ole tietoa mistä on kyse.😚
Opiskelijarouva

Turku

Poissa Hetvield

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2908
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #130 : Helmikuu 16, 2023, 19:33:08 »
^^
Eli, et pysty perustelemaan huorien tunti hinnoittelua.
Se on täysin ymmärrettävää, koska se ei perustu mihinkään muuhun kuin tuskien kusettamiseen.
Bad Ass. Smart Ass. Great Ass

Poissa Turuntyttö

  • Hero Member
  • Galleria (5)
  • Viestejä: 951
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #131 : Helmikuu 16, 2023, 19:35:27 »
^^
Eli, et pysty perustelemaan huorien tunti hinnoittelua.
Se on täysin ymmärrettävää, koska se ei perustu mihinkään muuhun kuin tuskien kusettamiseen.

Mitä sä rakas lapsi selität? 😂 Mähän oon selittäny jo. Niinkuin sanoin, turha vängätä kun ei ole ymmärrystä sisäistää lukemaansa tai ajatella sieltä ”boksin ulkopuolelta”😄
Opiskelijarouva

Turku

Poissa Tonava

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2499
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #132 : Helmikuu 16, 2023, 19:37:05 »
No mutta. Jos kerran maksavia turskia löytyy, niin siinähän se peruste on.

Poissa irritaatio

  • Hero Member
  • Viestejä: 959
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #133 : Helmikuu 16, 2023, 19:37:57 »
Ja just laskin et jos ottaisin sen vaikka yhden asiakkaan päivässä niin ka olisi noin 20€/h olettaen että olen sen 12h hereillä (aka valmiina vastaamaan viesteihin ja kaikki muu ”päivystysluontoinen”).

Eihän normiduunissakaan lasketa esim. työmatkoja työaikaan mukaan. Ja muutenkin sulla taitaa olla järjestelmällisyys aika hukassa, niin kuin naisilla monesti on.

Ei ole kyse ”normiduunista” enkä puhunutkaan työmatkoista. Sama sulle kun Hetvieldillekkin, eli turha vängätä sunkaan kanssa kun ei selkeästikkään ole tietoa mistä on kyse.😚

Etkö sä ihan oikeasti osaa hoitaa sitä yhtä asiakasta viikossa niin ettet joudu päivystämään 12h päivässä?

Poissa Aurora Mature

  • Os. Paulatar
  • Sr. Member
  • Viestejä: 2220
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #134 : Helmikuu 16, 2023, 19:39:07 »
Turuntyttö.

Sinä luot just sellaisen työajan ja -tahdin kun itse valitset. Jos valitset päivystää 10 h ja saat 4 x 150 = 600, niin tuntituloksi tulee 60 €. Jos 2 x 150=300, tuntipalkka 30 €.

Mutta miksi päivystäisit jos ehdit vain muutaman viikossa?

Miten niin tätä duunia pitää miettiä koko ajan? Puhelin kiinni klo 16 ja elämään normi elämää.

Mun elämäntilanne ja -tyyli onkin poikkeava, mutta mulla on puhelinaika 8-10, otan varauksia, ei tarvii olla minuutilleen mutta sillee, että sopii kun muihin menoihin ja että osaan olla kotona.

Yleensä en edes vastaa muihin kuin sovittujen asiakkaitten puheluihin loppupäivänä. En päivystä.

Mutta jos on vuokrattu kämppä ja halu panna rahaa, silloin minäkin päivystin 12 h. Parhaimmillaan 11 asiaksasta Lahdessa 🤪 vuonna kirves ja yxa.

Elämäntilanteet on erilaisia.

Tuntuu siltä että sun Turuntyttö kannattaisi treffata jokin ammattisisar ja jutella juttuja kunnolla läpi.

Hyvä siitä tulee.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 16, 2023, 19:46:47 kirjoittanut Aurora Mature »
Muilla mailla vierailla 💃

Poissa Hetvield

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2908
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #135 : Helmikuu 16, 2023, 19:41:18 »
^^
Eli, et pysty perustelemaan huorien tunti hinnoittelua.
Se on täysin ymmärrettävää, koska se ei perustu mihinkään muuhun kuin tuskien kusettamiseen.

Mitä sä rakas lapsi selität? 😂 Mähän oon selittäny jo. Niinkuin sanoin, turha vängätä kun ei ole ymmärrystä sisäistää lukemaansa tai ajatella sieltä ”boksin ulkopuolelta”😄

Sä et pysty sitä selittämään😁.

Selitä mikä siinä sun työssä on se mikä on 150€ puolituntia.

Joo, kysynnän ja tarjonnan lakiahan se on.
Bad Ass. Smart Ass. Great Ass

Poissa Turuntyttö

  • Hero Member
  • Galleria (5)
  • Viestejä: 951
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #136 : Helmikuu 16, 2023, 19:42:41 »
Ja just laskin et jos ottaisin sen vaikka yhden asiakkaan päivässä niin ka olisi noin 20€/h olettaen että olen sen 12h hereillä (aka valmiina vastaamaan viesteihin ja kaikki muu ”päivystysluontoinen”).

Eihän normiduunissakaan lasketa esim. työmatkoja työaikaan mukaan. Ja muutenkin sulla taitaa olla järjestelmällisyys aika hukassa, niin kuin naisilla monesti on.

Ei ole kyse ”normiduunista” enkä puhunutkaan työmatkoista. Sama sulle kun Hetvieldillekkin, eli turha vängätä sunkaan kanssa kun ei selkeästikkään ole tietoa mistä on kyse.😚

Etkö sä ihan oikeasti osaa hoitaa sitä yhtä asiakasta viikossa niin ettet joudu päivystämään 12h päivässä?

Noh, mä nyt satun olemaan yleisesti ihmisille ystävällinen, eli vaikka mulla ei olisi aikaa/halua/jaksamista tavata, niin vastaan silti aina kaikille. Ja kyse oli edelleen PÄIVYSTYSLUONTOISESTA työstä. Jos olet esim jossain firmassa päivystysvuorossa pari päivää vaikka, niin eihän se tarkoita että sä teet 24/7 duunia vaan olet VALMIUDESSA, mutta saat silti korvauksen ajasta vaikka makaisit sohvalla koko päivän. Kannattaa googlettaa mitä tuo tarkoittaa työelämässä jos ei ole kokemusta.
Opiskelijarouva

Turku

Poissa Aurora Mature

  • Os. Paulatar
  • Sr. Member
  • Viestejä: 2220
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #137 : Helmikuu 16, 2023, 19:42:56 »
^^
Eli, et pysty perustelemaan huorien tunti hinnoittelua.
Se on täysin ymmärrettävää, koska se ei perustu mihinkään muuhun kuin tuskien kusettamiseen.

Pitäisi kysyä niiltä kolmelta turskalta, jotka tänään luonani kävi, että kusetinko heitä. Perustelen h8ntani sillä, että en näin tiukalla rajaamisella en saisi asiakkaita korkeammilla hinnoilla.

Miksi hutsun pitäisi perustella hinnoittelunsa? Vaaditko S-ryhmän rähmäoksennuskaviaarituottoa tahkoneelta liikepuolen pomolta perusteluja hinnoittelulla, kun tulos on koilliseen ja hinnat myös.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 16, 2023, 19:45:37 kirjoittanut Aurora Mature »
Muilla mailla vierailla 💃

Poissa Aurora Mature

  • Os. Paulatar
  • Sr. Member
  • Viestejä: 2220
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #138 : Helmikuu 16, 2023, 19:44:08 »
^
Tämä homma on päivystystä jos itse haluat. Sen ei tarvitse sitä olla.

Muilla mailla vierailla 💃

Poissa irritaatio

  • Hero Member
  • Viestejä: 959
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Sopivat hinnat?
« Vastaus #139 : Helmikuu 16, 2023, 19:47:29 »
Ja just laskin et jos ottaisin sen vaikka yhden asiakkaan päivässä niin ka olisi noin 20€/h olettaen että olen sen 12h hereillä (aka valmiina vastaamaan viesteihin ja kaikki muu ”päivystysluontoinen”).

Eihän normiduunissakaan lasketa esim. työmatkoja työaikaan mukaan. Ja muutenkin sulla taitaa olla järjestelmällisyys aika hukassa, niin kuin naisilla monesti on.

Ei ole kyse ”normiduunista” enkä puhunutkaan työmatkoista. Sama sulle kun Hetvieldillekkin, eli turha vängätä sunkaan kanssa kun ei selkeästikkään ole tietoa mistä on kyse.😚

Etkö sä ihan oikeasti osaa hoitaa sitä yhtä asiakasta viikossa niin ettet joudu päivystämään 12h päivässä?

Noh, mä nyt satun olemaan yleisesti ihmisille ystävällinen, eli vaikka mulla ei olisi aikaa/halua/jaksamista tavata, niin vastaan silti aina kaikille. Ja kyse oli edelleen PÄIVYSTYSLUONTOISESTA työstä. Jos olet esim jossain firmassa päivystysvuorossa pari päivää vaikka, niin eihän se tarkoita että sä teet 24/7 duunia vaan olet VALMIUDESSA, mutta saat silti korvauksen ajasta vaikka makaisit sohvalla koko päivän. Kannattaa googlettaa mitä tuo tarkoittaa työelämässä jos ei ole kokemusta.