Viihde ja kevennykset > Kaatopaikka
Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
veeras:
En ole koskaan kuullut kenenkään autistin kärsivän skitsofreniasta.
Vieras0263:
Tässä ei siis sinänsä ollut tarkoitus tosiaan pohtia, kuka tuntee ketäkin, jolla on nimellisenä diagnoosina jompikumpi tai molemmat. Tarkoitus oli ennen kaikkea pohtia sitä, että voidaanko nykyisiin erotuskriteereihin kuinka hyvin luottaa, jos niillä erotellaan kaksi osittain samannäköistä häiriötä toisistaan aivan eri kategorioihin, mutta ei esimerkiksi saman pääkategorian alle erilaisiin alakategorioihin. Siitäkin huolimatta, vaikka yhteisiä geneettisiä tekijöitä on löydetty. Onko näin selkeää rajanvetoa ja erottelua tarpeellista tai edes mahdollistakaan tehdä?
Tieteellisessä tarkastelussahan muutenkin voidaan pohtia asioita systemaattisen epäilyn, teoreettisten kritiikkien ja nykyisten selitysmallien kyseenalaistamisen avulla, erilaisten argumenttien ja todisteiden tukemana.
Muutenkin joidenkin ihmisten päänsisäiseen maailmaan voi tapauskohtaisesti olla jopa vaikea päästä, jos jotkut ihmiset eivät koskaan avaa avoimin kortein sitä mitä siellä liikkuu. Ja häilyvät rajatapauksetkin ovat mahdollisia. Voihan esimerkiksi olla ihmisiä, joilla on autismidiagnoosi, mutta myös muitakin oireita, joiden avulla toinen mahdollinen diagnosointikriteeri täyttyy esimerkiksi täysi-ikäisenä tai myöhemmin. Ja tiedetään sekin, että kaikki eivät ehkä koskaan mene niistä jutuista kertomaan ulkopuolisille, koska sekin tavallaan kuuluu joillakin oireiden kokonaiskuvaan.
Nyt kun tuli luettua juuri tuota Autismin kirjo ja kuntoutus -kirjaa ihan silkasta uteliaisuudesta tieteellisin silmin eli erilaisia kuntoutustutkimuksia, niin niissä on aika paljon samannäköisiä elementtejä kuin mitä esimerkiksi skitsofreniapotilailla. Molempiin näyttää tutkimusten mukaan toimineen kognitiiviset käyttäytymisterapiamenetelmät tai muut vuorovaikutusta ja käyttäytymistä kehittävät menetelmät, joiden avulla kuntoutetaan joku henkilö opiskelu- ja/tai työkykyiseksi.
Tällaisia huomioita vaan tuli pohdittua. Ja aika paljon kumminkin aihepiireihin psykologian opiskelunkin takia tullut loppujenlopuksi motivoiduttua perehtymään syvemmin, koska aiheet toisaalta kiinnostavat. Ja toisaalta, kun tässä on esim. nämä ADHD-tutkimuksetkin nyt käynnissä. Tarkoitin siis sanoa, että kaikki tällaiset aiheet, jotka liippaavat läheltä neurokirjon asioita ja toisaalta psyykkisiä häiriöitä, kiinnostavat muutenkin.
Hyvä välillä kai haastaakin joitakin vallitsevia tieteellisiä käsityksiä eikä purematta niellä vaikkapa lääketiedettäkään kuin piru Raamattua... :D
Lifti:
Tiedän monta skitsofreniaa sairastavaa ihmistä jotka eivät ole ikinä elämässään tehnyt jalkakyykkyä. Tekemättömät jalkakyykyt puhkaisee aikuisiän skitsot. Tiedän. Olen lukenut kirjoja.
Vieras0263:
--- Lainaus käyttäjältä: Lifti - Lokakuu 28, 2021, 14:19:35 ---Tiedän monta skitsofreniaa sairastavaa ihmistä jotka eivät ole ikinä elämässään tehnyt jalkakyykkyä. Tekemättömät jalkakyykyt puhkaisee aikuisiän skitsot. Tiedän. Olen lukenut kirjoja.
--- Lainaus päättyy ---
Oi Lifti Lifti... Milloin pääsemme yhdessä tekemään jalkakyykkyjä? :kiss::weightlifting:
Kellopeliappelsiini:
--- Lainaus käyttäjältä: Lifti - Lokakuu 28, 2021, 14:19:35 ---Tiedän monta skitsofreniaa sairastavaa ihmistä jotka eivät ole ikinä elämässään tehnyt jalkakyykkyä. Tekemättömät jalkakyykyt puhkaisee aikuisiän skitsot. Tiedän. Olen lukenut kirjoja.
--- Lainaus päättyy ---
Hitto!!! Ei vittu sentään!!!
Just tajusin että mäkin tiedän monta jotka eivät sairasta skitsofreniaa mutta ovat tehneet salilla aina myös jalkakyykkyjä penkin ja haban lisäksi. Tehdy jalkakyykyt ehkäisee aikuisiän skitsoja.
Mä olen elänyt, koska olen lukenut.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta