Viihde ja kevennykset > Kaatopaikka

Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?

<< < (5/13) > >>

Letsmenoks:

--- Lainaus käyttäjältä: JTM - Marraskuu 09, 2021, 11:20:44 ---... ADHD:hen ja Skitsofreniaan on olemassa lääkkeitä ja hoitoja mitkä lievittävät oireita (turruttavat)...

... Aikuis ja lapsuus-ajan ADHD-diagnoosi ja hoito on myös hyvin erilainen ja tavallaan aivan eri "sairaus" vaikka samalla nimellä kutsutaankin...".

--- Lainaus päättyy ---

Olemme aikalailla samoilla ajatuksilla liikenteessä mutta näihin kahteen kohtaan pari huomautusta.

Skitsofrenian lääkitys minulle tuntemattomampi mutta turruttava lienee kuvaava, zombie on toinen mitä käyttäisin. ADHD lääkitys on stimulantti ja poistaa sumun ja surinan päästä, nostaa aloite- ja keskittymiskyvyn normaalille tasolle antaen eväät selvityä opiskelu- ja työelämästä. Ei turruta, selkeyttää.

Käypä hoito ja lääkkeet ovat samat niin lapsille kuin aikuisille, ainoa ero on annostuksissa. Ongelma on, että aikuisiässä diagnoosi vaikeutuu ja teoriassa Kela on ainoa joka pitää niitä eri sairauksina. Heille ADHD pitää olla diagnosoitu jo lapsena.

Lifti:

--- Lainaus käyttäjältä: Letsmenoks - Marraskuu 10, 2021, 21:38:51 ---
--- Lainaus käyttäjältä: JTM - Marraskuu 09, 2021, 11:20:44 ---... ADHD:hen ja Skitsofreniaan on olemassa lääkkeitä ja hoitoja mitkä lievittävät oireita (turruttavat)...

... Aikuis ja lapsuus-ajan ADHD-diagnoosi ja hoito on myös hyvin erilainen ja tavallaan aivan eri "sairaus" vaikka samalla nimellä kutsutaankin...".

--- Lainaus päättyy ---

Olemme aikalailla samoilla ajatuksilla liikenteessä mutta näihin kahteen kohtaan pari huomautusta.

Skitsofrenian lääkitys minulle tuntemattomampi mutta turruttava lienee kuvaava, zombie on toinen mitä käyttäisin. ADHD lääkitys on stimulantti ja poistaa sumun ja surinan päästä, nostaa aloite- ja keskittymiskyvyn normaalille tasolle antaen eväät selvityä opiskelu- ja työelämästä. Ei turruta, selkeyttää.

Käypä hoito ja lääkkeet ovat samat niin lapsille kuin aikuisille, ainoa ero on annostuksissa. Ongelma on, että aikuisiässä diagnoosi vaikeutuu ja teoriassa Kela on ainoa joka pitää niitä eri sairauksina. Heille ADHD pitää olla diagnosoitu jo lapsena.

--- Lainaus päättyy ---
Juurikin näin. Pai the wai. Vaikka diagnoosin sain aikuisena se acdc lekuri haastatteli mun Karjala mummon ja äiteen ja tätä kautta saatiin se homma justiinsa silleen että levotonta menoa kehdosta asti. Ei päässyt kelan perkeleet horisemaan jostakin "aikuisiän hötkyilystä.

Siitä puheen ollen. Taidanpa ottaa oranssin pillerin kun huomaan kirjoittavani tätä pää ylösalaisin. Varmaan muutama kierros on menty ja tehty erinäisiä rytmiliikkeitä kun oon YRITTÄNYT istua paikallaan ja kirjoittaa.

Sekin voi olla että otan vahingossa sinisen pillerin. Varsinkin kun siitä viimemmäksi puhuin!
Vittu.

Vieras0240:

--- Lainaus käyttäjältä: Lifti - Marraskuu 11, 2021, 09:33:41 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Letsmenoks - Marraskuu 10, 2021, 21:38:51 ---

--- Lainaus päättyy ---

--- Lainaus päättyy ---
Juurikin näin. Pai the wai. Vaikka diagnoosin sain aikuisena se acdc lekuri haastatteli mun Karjala mummon ja äiteen ja tätä kautta saatiin se homma justiinsa silleen että levotonta menoa kehdosta asti. Ei päässyt kelan perkeleet horisemaan jostakin "aikuisiän hötkyilystä.

Siitä puheen ollen. Taidanpa ottaa oranssin pillerin kun huomaan kirjoittavani tätä pää ylösalaisin. Varmaan muutama kierros on menty ja tehty erinäisiä rytmiliikkeitä kun oon YRITTÄNYT istua paikallaan ja kirjoittaa.

Sekin voi olla että otan vahingossa sinisen pillerin. Varsinkin kun siitä viimemmäksi puhuin!
Vittu.

--- Lainaus päättyy ---

Mutta sinustahan tuli ihan normaali😅

Vieras0263:
Autismi ja asperger määritelmänsä mukaisesti antaisivat tieteellisen vaikutelman siitä, että ko. vaiva olisi synnynnäinen vaiva, josta ei olisi mahdollista parantua koskaan täydesti. Kuitenkaan nykyään esim. minä en ole huomannut juuri yhtään sellaista haastavaa autistista piirrettä, jota on vaivannut nimenomaan lapsuudessa selkeimmin. Ja siis ainakin minä olen aina uskonut parantumisen täyteen mahdollisuuteen. Aivan kuten skitsofreniassakin.

Johtopäätös: Tällaisesta voi siis tosiaan parantua, jos otetaan huomioon, etteivät synnynnäiset piirteet enää aiheuta merkillepantavaa haittaa elämän eri osa-alueilla.

Eli jos tuohon autismin määritelmään olisi uskominen, minulle ei edes olisi pitänyt antaa asperger-diagnoosia lapsena. Vaan tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen häiriö ADHD JA viitteitä lapsuus- ja aikuisiän psykooseista tai psykoottisesta häiriöstä. Koska jos jälkimmäinen oletus on voimassa, siitä voi parantua. Psykooseista ja skitsofreniasta voi parantua ja joskus jopa omatoimisestikin (esim. mindfulness-taitojen kehittämisellä).

Ja yksi asia huom. vielä:

Lapsena sosiaalisen kanssakäymisen haaste ei pelkästään kuvautunut sosiaalisena kömpelyytenä, vaan vielä enemmän luottamuksen puutteena lähestyä toisia ihmisiä ja verkostoitua. Sillä siitä tässä on ollut varmimmin kyse. Ongelmallinen vuorovaikutussuhde äitiini teki tilanteen sellaiseksi, etten tiennyt voiko omiin vuorovaikutustaitoihin ja toisiin ihmisiin luottaa. Vrt. olivatko ne enemmän uhka kuin mahdollisuus.

Autismissa ja skitsofreniassa lisäksi koko minäkäsityksen suhde muuhun todellisuuteen ja muiden ihmisten eriävien näkökulmien ymmärtämiseen voi olla täysin vinoutunut mikä voi taas aiheuttaa samannäköisesti ulospäin näkyviä sosiaalisen kanssakäymisen haasteita. Tai oppiminen, arkirytmin suunnittelu kognitiiviset toiminnot ovat heikentyneet.

Yhteisiä tekijöitä siis toki löytyy ja edelleenkään ei ole tullut esille seikkoja, joiden vuoksi näitä pitäisi ehdottomasti pitää täysin erikategorisoituneina häiriöinä. Edes käytössä oleva lääkityskäytäntökään ei sitä todista. Päinvastoin niin autismiin kuin skitsofreniaan on käytetty yllättävän samannäköisiä kognitiivis-psykoterapeuttisia menetelmiä, mikä vain vahvistaa epäilyjä siitä, että ovatkohan nämä häiriöt aivan eri kategoriaa.

Letsmenoks:
Eräillä ADHD ja Asperger lievenee aikuisiässä. Useat ovat oppineet tapoja elää ja pärjätä nenttien maailmassa. Kaverilla meni moottoripyöräonnettomuudessa jalka. Ei kasva takaisin mutta loistavasti pärjää.

En pidättelisi hengitystä että Aspergeriin löytyisi lääke tai hoito joka parantaa. Mutta hei, soitellaan...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta