Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mitä ihmettelet ?  (Luettu 691089 kertaa)

Poissa Lifti

  • Vaari
  • Sr. Member
  • Viestejä: 11524
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Mitä ihmettelet ?
« Vastaus #3580 : Kesäkuu 23, 2026, 15:59:03 »
Kaksi ihmistä on hiljattain pudonnut parvekkeen kaiteen läpi. Koskahan aletaan tehdä paremmin käyttöä kestäviä kaiteita? Iskun jälkeen laminoitu lasi ei jousta.

Jostain lueskelin artikkelin jossa näitä tutkittiin. Kaiderakenne voi olla sellainenkin, että ulospäin näyttää että lasi olisi paikoillaan. Kuitenkin heti kun kaidelasia kuormitetaan se pettää. Eli ne lasit ei välttämättä ole edes oikein paikoillaan. Ajan myötä pääsevät valumaan kiinnikkeistään. Kyseessä ei välttämättä ole asennusvirhe.

Toinen nykyvillitys on tehdä kaiteet kuitusementtilevystä, joka taasen ei oikeastaan kestä kaiteelta vaadittavaa kuormitusta.
Siinäpä oli hienosti kerrottu juuri ne kaksi "haista vittu" tapaa.

Yleensä Suomessa on ollut se hieno tapa että kaikki lasketaan (kuormitus ym) niin yläkanttiin että näitä vahinkoja ei pääse sattumaan. Muutaman viime vuoden aikana on alkanut tapahtumaan ikävä muutos.
Vanhuus ei tule yksin, se tulee löysän munan kanssa.

Poissa Mualainen

  • Newbie
  • Viestejä: 12
  • * Kelpo kaveri
Vs: Mitä ihmettelet ?
« Vastaus #3581 : Kesäkuu 23, 2026, 18:10:33 »
Kaksi ihmistä on hiljattain pudonnut parvekkeen kaiteen läpi. Koskahan aletaan tehdä paremmin käyttöä kestäviä kaiteita? Iskun jälkeen laminoitu lasi ei jousta.

Jostain lueskelin artikkelin jossa näitä tutkittiin. Kaiderakenne voi olla sellainenkin, että ulospäin näyttää että lasi olisi paikoillaan. Kuitenkin heti kun kaidelasia kuormitetaan se pettää. Eli ne lasit ei välttämättä ole edes oikein paikoillaan. Ajan myötä pääsevät valumaan kiinnikkeistään. Kyseessä ei välttämättä ole asennusvirhe.

Toinen nykyvillitys on tehdä kaiteet kuitusementtilevystä, joka taasen ei oikeastaan kestä kaiteelta vaadittavaa kuormitusta.
Siinäpä oli hienosti kerrottu juuri ne kaksi "haista vittu" tapaa.

Yleensä Suomessa on ollut se hieno tapa että kaikki lasketaan (kuormitus ym) niin yläkanttiin että näitä vahinkoja ei pääse sattumaan. Muutaman viime vuoden aikana on alkanut tapahtumaan ikävä muutos.

Taidetaan olla samalla alalla. Kyllähän tästä nykyrakentamisesta voisi ihmetellä monta ja monta sivua tarinaa. Enimmäkseen vikana taitaa olla että mennään budjetti edellä ja tekijät haluaa maksimi katteen. Räikeimmät tapauksethan tekee jopa niin että se suunnitelmiin merkitty ja laskemalla kestäväksi todettu tuote vaihdetaan halvempaan. Silloin saadaan just näitä "ansoja" loppukäyttäjille..

Poissa Lifti

  • Vaari
  • Sr. Member
  • Viestejä: 11524
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Mitä ihmettelet ?
« Vastaus #3582 : eilen kello 11:32:07 »
Kaksi ihmistä on hiljattain pudonnut parvekkeen kaiteen läpi. Koskahan aletaan tehdä paremmin käyttöä kestäviä kaiteita? Iskun jälkeen laminoitu lasi ei jousta.

Jostain lueskelin artikkelin jossa näitä tutkittiin. Kaiderakenne voi olla sellainenkin, että ulospäin näyttää että lasi olisi paikoillaan. Kuitenkin heti kun kaidelasia kuormitetaan se pettää. Eli ne lasit ei välttämättä ole edes oikein paikoillaan. Ajan myötä pääsevät valumaan kiinnikkeistään. Kyseessä ei välttämättä ole asennusvirhe.

Toinen nykyvillitys on tehdä kaiteet kuitusementtilevystä, joka taasen ei oikeastaan kestä kaiteelta vaadittavaa kuormitusta.
Siinäpä oli hienosti kerrottu juuri ne kaksi "haista vittu" tapaa.

Yleensä Suomessa on ollut se hieno tapa että kaikki lasketaan (kuormitus ym) niin yläkanttiin että näitä vahinkoja ei pääse sattumaan. Muutaman viime vuoden aikana on alkanut tapahtumaan ikävä muutos.

Taidetaan olla samalla alalla. Kyllähän tästä nykyrakentamisesta voisi ihmetellä monta ja monta sivua tarinaa. Enimmäkseen vikana taitaa olla että mennään budjetti edellä ja tekijät haluaa maksimi katteen. Räikeimmät tapauksethan tekee jopa niin että se suunnitelmiin merkitty ja laskemalla kestäväksi todettu tuote vaihdetaan halvempaan. Silloin saadaan just näitä "ansoja" loppukäyttäjille..
Samalla alalla ollaan juu.

Tiettyyn pisteeseen asti ymmärrän budjetti edellä työskentelyn mutta turvallisuus asioissa en sitä ymmärrä ja kyllä se vituttaa jos tehdään jotain haista vittua sillä ajatuksella "vastuu poistuu meiltä 10vuoden jälkeen" ja mä tiedän satavarmasti että ehkä 15vuoden kohdalla on vesivahinko edessä.

Onneksi 14v sitten kun vaihdoin alaa, pääsin vanhan liiton timpurin oppipojaksi, joka opetti ihan kädestä pitäen "tämä on vasara, tämä on vatupassi, älä lyö vatupassilla naulaa "  :laught:

Olenkin kaikki nämä vuodet ollut oppi-isäni firmassa.

Aliurakoitsija hommissa joutuu välillä lyömään jalan maahan ja sanomaan että saatana mä en noita kantavia rakenteita rupea sahaamaan ENNENKUIN.....
Vanhuus ei tule yksin, se tulee löysän munan kanssa.

Poissa Mualainen

  • Newbie
  • Viestejä: 12
  • * Kelpo kaveri
Vs: Mitä ihmettelet ?
« Vastaus #3583 : eilen kello 12:54:29 »
Kaksi ihmistä on hiljattain pudonnut parvekkeen kaiteen läpi. Koskahan aletaan tehdä paremmin käyttöä kestäviä kaiteita? Iskun jälkeen laminoitu lasi ei jousta.

Jostain lueskelin artikkelin jossa näitä tutkittiin. Kaiderakenne voi olla sellainenkin, että ulospäin näyttää että lasi olisi paikoillaan. Kuitenkin heti kun kaidelasia kuormitetaan se pettää. Eli ne lasit ei välttämättä ole edes oikein paikoillaan. Ajan myötä pääsevät valumaan kiinnikkeistään. Kyseessä ei välttämättä ole asennusvirhe.

Toinen nykyvillitys on tehdä kaiteet kuitusementtilevystä, joka taasen ei oikeastaan kestä kaiteelta vaadittavaa kuormitusta.
Siinäpä oli hienosti kerrottu juuri ne kaksi "haista vittu" tapaa.

Yleensä Suomessa on ollut se hieno tapa että kaikki lasketaan (kuormitus ym) niin yläkanttiin että näitä vahinkoja ei pääse sattumaan. Muutaman viime vuoden aikana on alkanut tapahtumaan ikävä muutos.

Taidetaan olla samalla alalla. Kyllähän tästä nykyrakentamisesta voisi ihmetellä monta ja monta sivua tarinaa. Enimmäkseen vikana taitaa olla että mennään budjetti edellä ja tekijät haluaa maksimi katteen. Räikeimmät tapauksethan tekee jopa niin että se suunnitelmiin merkitty ja laskemalla kestäväksi todettu tuote vaihdetaan halvempaan. Silloin saadaan just näitä "ansoja" loppukäyttäjille..
Samalla alalla ollaan juu.

Tiettyyn pisteeseen asti ymmärrän budjetti edellä työskentelyn mutta turvallisuus asioissa en sitä ymmärrä ja kyllä se vituttaa jos tehdään jotain haista vittua sillä ajatuksella "vastuu poistuu meiltä 10vuoden jälkeen" ja mä tiedän satavarmasti että ehkä 15vuoden kohdalla on vesivahinko edessä.

Onneksi 14v sitten kun vaihdoin alaa, pääsin vanhan liiton timpurin oppipojaksi, joka opetti ihan kädestä pitäen "tämä on vasara, tämä on vatupassi, älä lyö vatupassilla naulaa "  :laught:

Olenkin kaikki nämä vuodet ollut oppi-isäni firmassa.

Aliurakoitsija hommissa joutuu välillä lyömään jalan maahan ja sanomaan että saatana mä en noita kantavia rakenteita rupea sahaamaan ENNENKUIN.....

Itselläkin kävi tuuri kun alaa vaihdoin ja pääsin ammattilaisten oppipojaksi. Pomolla oli suorastaan pakkomielle että tehdään millintarkkaa laatutyötä. Siinä sitä parhaiten oppii.

Muutaman kerran muissa firmoissa ollessa on tullut tehtyä mesun pyynnöstä epämääräisiä kantavien rakenteiden muutoksia, epäilin kyllä mutta en kyseenalaistanut. Jossain kohtaa kun opiskelin asioita enemmän, aloin vaatia muutospyynnöt kirjallisena mesun allekirjoituksella, että hän vastaa näistä muutoksista. Lopputulos oli yleensä se, että se sahaaja vaihtui. No saanpahan itse nukkua yöni hyvällä omalla tunnolla.

Useasti on tullut kovaan ääneen mietittyä että miksi ihmeessä teetetään kalliit laskelmat ja suunnitelmat kun niitä sitten lennossa muutetaan kun on muka kiire ja aika on kallista.

Joiltakin mesuilta sain hyvinkin inspiroivaa palautetta että olen mistään tietämätön mulkku ja aina haraamassa vastaan. Niiden lausuntojen innoittamana opiskelin sitten raksainssiksi. Parhaani mukaan nyt yritän sitten tapella lausuntojen antajia vastaan. Olen siis vieläkin mulkku tietyissä tilanteissa.