Viihde ja kevennykset > Kaatopaikka
Miesviha, naisviha, muukalaisviha ja etc.
Pekonen:
--- Lainaus käyttäjältä: Letsmenoks - Elokuu 23, 2021, 12:52:16 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Pekonen - Elokuu 23, 2021, 12:20:59 ---
--- Lainaus päättyy ---
Hiljainen enemmistö ei kärsi, he ovat enemmistöä. Hiljainen vähemmistö kärsii.
--- Lainaus päättyy ---
Voimakkaasti eri mieltä tästä. Kyllä hiljainen enemmistö voi kärsiä äänekkään vähemmistön takia. Vaikka jäänmurtajalakot. Laitetaan suunnilleen koko Suomen vienti stoppiin talvella että saadaan muutamalle merimiehelle suuremmat palkankorotukset kuin muille. Kielipolitiikka. Ahvenanmaa. Afganistan. Koko maa joutui alle sadantuhannen ääri-islamistin vallan alle. Herra Heinämäen lato-orkesteri. Tämä pilkukakkosen lastenohjelma hyllytettiin kun yksi(1) saamelaisaktivisti niin halusi twitterissä elämöidessään. Peruste: yksi orkan jäsen käytti intiaanipäähinettä.
Lifti:
^ Juu, kyllä se enemmistö joka on hiljaa yleensä kärsii kun vaari on äänessä :o Mutta sellaisia ne lampaat on kun hyssyyttelee hissukseen ja oottelee et tekis nyt JOKU jotakin tai avais edes suunsa. Siis JOKU, kunhan se en ole minä!
antero pee:
Tyhmää varmaan sohia tähän aiheeseen, mutta minkäs teet kun on malttamaton mieli... ;)
Sanoisin että enemmistöllä miehistä olisi aika hyvät syyt vihata sitä miesten vähemmistöä, jolle valta kasautuu. Naisten kohdalla voisi sanoa samoin että on hyvät syyt nähdä miehet vallanpitäjinä ja vihata heitä. Patriarkaatti on kuitenkin edelleen totta ja syntyminen munat jalkojen välissä antaa välittömästi monia etuoikeuksia, joita ei voi kieltää. Samoin etnisillä vähemmistöillä ympäri maailman on aika hyvät syyt vihata valtavähemmistöjä, menemättä yksityiskohtiin alkuperäiskansojen alistaminen ja brutaali hyväksikäyttö on aika yleinen kaava. Kyse on vallasta ja sen puutteesta.
Nietzsche sanoi että käsitys toisesta "pahana" syntyy siitä että mielletään itse hyväksi, mutta tvisti taustalla on tämä: "pahan" asettaminen moraaliseksi käsitteeksi on loogista vain "orjamoraalin" pohjalta. Vasta kun on itse tullut kutsuksi "huonoksi" eli heikoksi, on tarve nimetä toinen pahaksi. Ja tämä toinen on tietenkin on se vahva, joka näki orjassa vain keinon itsensä toteuttamiseen, siis jotain itseään heikompaa. Orjamoraalin mukaan pahaa on vihattava, mutta hiljaa ja sisäisesti koska vahvempaa herraa ei voi voittaa ilman omaa voimaa. Pahaa toista vihataan siksi että itse ollaan kyvyttömiä ottamaan valta, mutta samalla tämän vallan nähdään konkreettisesti kuuluvan toiselle, nähdään miten sitä käytetään. Viha on tämän takia heikko ja reaktiivinen tunne, joka itsen vapauttamisen sijaan kiinnittyy vastapuolen pahuuteen ja saat tyydytyksensä sen pällistelystä ja jeesustelusta. Siksi siihen affektina jää niin helposti kiinni ja siksi siitä ei kehity mitään, se on jatkuvasti samassa sisäisen ylemmyyden pisteessä, mistä ei päästä eteenpäin.
Yhteenveto: moneen vihaan on hyvät syyt, mutta viha itsessään on jalostumaton tunne, se kääntyy helposti itseään vastaan ja kehittyy voimattomaksi ja käsittelemättömäksi kaunaksi. Itsen ja oman "voiman" rakastaminen sen sijaan on vapauttavaa ja rakentavaa. Se ei myöskään koteloidu itseen kuten vihan ruumiillisesti rampauttava ja kutistva tunne omasta kyvyttömyydestä. Viha on luonnollisen purkautumistien estymistä, kiertoteitä ja peittelyä. Oman voiman rakastaminen sen sijaan on avointa ja luovaa. Se ei myöskään kohdistu vain itseen vaan laajenee muihinkin - perhe, ystävät, maksuseksi-seireenit etc ;)
Tässä mun elämänfilosofiani pähkinänkuoressa.
Pekonen:
Tähän vielä kun mennään lähemmäksi aihetta, niin itse vihan käsittely on tärkeää.
Se ettei kukaan vihaisi ketään voi olla aika utopiaa. Se miten tunteitaan oppii käsittelemään on tärkeämpi pointti. Tässä aikaisemmin Billheili sanoi jotain samansuuntaista. Tunteita, myös vihaa on opittava käsittelemään eikä vihantunnetta välttämättä kannata torjua, se pitäisi oppia kanavoimaan oikealla tavalla että aiheutetaan mahdollisimman vähän harmia itselle ja muille.
Vieras0240:
--- Lainaus käyttäjältä: Pekonen - Elokuu 23, 2021, 15:00:20 ---Tähän vielä kun mennään lähemmäksi aihetta, niin itse vihan käsittely on tärkeää.
Se ettei kukaan vihaisi ketään voi olla aika utopiaa. Se miten tunteitaan oppii käsittelemään on tärkeämpi pointti. Tässä aikaisemmin Billheili sanoi jotain samansuuntaista. Tunteita, myös vihaa on opittava käsittelemään eikä vihantunnetta välttämättä kannata torjua, se pitäisi oppia kanavoimaan oikealla tavalla että aiheutetaan mahdollisimman vähän harmia itselle ja muille.
--- Lainaus päättyy ---
Onhan se vitun tyhmää, että mies vihaa äitiään, näkee vaimossaan samoja piirteitä, ärsyyntyy ja lähtee ravintolaan vetämään jotain turpaan. Pitäskö vaikka äipän kanssa mielummin puhua
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta