Anni Ihamäkikin paljastui sitten rasistiksi.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/c98e2a86-aaf0-4f26-8ba0-7c80185f0afc
Uutiset:
Syrjintä ja rasismi on perseestä.
Olen samaa mieltä! Meitä valkoisia lihaasyöviä ja ruumiillista työtä tekeviä heteromiehiä ollaan syrjitty jo aivan liikaa tässä woke-elitistien hallitsemassa yhteiskunnassa.
Olen samaa mieltä! Meitä valkoisia lihaasyöviä ja ruumiillista työtä tekeviä heteromiehiä ollaan syrjitty jo aivan liikaa tässä woke-elitistien hallitsemassa yhteiskunnassa.
Anni Ihamäkikin paljastui sitten rasistiksi.Ihan oikeastiko "Master bedroom" on
Anni Ihamäkikin paljastui sitten rasistiksi.Ihan oikeastiko "Master bedroom" on
nykyään rasistinen ilmaisu?
Minusta menee samaan sarjaan kuin Aku Ankan housut ja jos nyt ollaan jo tässä tilanteessa niin ei ole ihmiskunnalla enää toivoa?
Rasismi on suhtautumista, asenteen ja mielipiteen näyttämistä negatiivisesti.
Mielensä pahoittaminen ja mainitun kaltaisten olemattomien nostaminen otsikoihin on minusta kovin surullista ja säälittävää
^ Ei ole rasistinen ilmaisu minunkaan mielestäni, mutta jos je joidenkin mielestä on ongelmallinen, kyllä sitä voi minun nähdäkseni kunnioittaa, tekemättä asiasta sen suurempaa numeroa.Totta kyllä mutta samaan aikaan on arveluttavaa tehdä numeroa ilmeisesti tietämättömyyttään käytetyistä "rasistiseksi luokiteltavista ilmauksista" kuten Anni Ihamäki ilmeisesti teki. IL-artikkeli ei toki ole kirjoitettu syyllistävään sävyyn mutta se kuitenkin alleviivaa Ihamäen "virhettä". Pahimmassa tapauksessa tuonkaltaisten artikkelien syystä Ihamäki joutuu jatkossa todistelemaan ei-rasistisuuttaan joka ainakin tähän juttuun liittyen olisi aika naurettavaa.
Näin kieli, sanonnat ja ilmaukset elävät ja muuttuvat historian mukana, mikä on täysin ok. Ei siitä kenenkään tarvitse mieltään pahoittaa.
^Onko syrjintä ja rasismi sulle joku vitsi vai mistä toi aivopieru tuli?
Thomasin toinen kappale herätti myöskin mielessäni ajatuksia. Jos kielen on muututtava ajan hengen mukaiseksi, pitääkö myös historiallisten kuvausten muuttua niin että niistä poistetaan nykyaikaan sopimattomat ilmaukset joita kuvattujen tapahtumien aikana on käytetty?
Itse tässä yhteydessä ajattelin lähinnä Tex Willeriä jonka keräilijä ja suuri ystävä olen. Ainakin toistaiseksi Tex Willer näyttää säästyneen kokonaan sensuroijatahojen kynsistä, suht pienen lukijajoukon julkaisuna se lienee ikäänkuin jäänyt huomaamatta. Olkoonkin että Tex Willer on fiktiivinen teos, se kuvailee kuitenkin erilaisia historiallisia tapahtumia kuten Little Bighornin taistelua varsin tarkasti.
Thomasin toinen kappale herätti myöskin mielessäni ajatuksia. Jos kielen on muututtava ajan hengen mukaiseksi, pitääkö myös historiallisten kuvausten muuttua niin että niistä poistetaan nykyaikaan sopimattomat ilmaukset joita kuvattujen tapahtumien aikana on käytetty?
No, en osaa sanoa "pitääkö", tai "onko muututtava" mutta kyllähän ne muuttuu, väistämättä, sitä mukaa kun ajan henki muuttuu, ilman että asian informaatiosisältö kuitenkaan kärsii.
Esimerkkinä vaikkapa suomen kielessä vielä joitain vuosikymmeniä sitten käytetty termi "n******orjuus", eräästä Yhdysvaltojen historiaan liittyvästä ilmiöstä. (En tiedä onko kyseinen n:llä alkava sana täysin kielletty kaikissa konteksteissa tällä saitilla, joten varmuuden vuoksi en kirjoitanut auki. Oletan kaikkien ymmärtävän mitä termiä tarkoitan.). Puhtaasti historiallisessa kontekstissa käytetty termi, vielä 1980-luvun oppikirjoissa. Nykyään ei enää poliittisesti korrekti, ja muutos tuskin ketään häiritsee.
^ Ei ole rasistinen ilmaisu minunkaan mielestäni, mutta jos je joidenkin mielestä on ongelmallinen, kyllä sitä voi minun nähdäkseni kunnioittaa, tekemättä asiasta sen suurempaa numeroa.Ainahan joku pahoittaa mielensä jostakin. Aika mahdotonta elää omaa elämäänsä jos koko ajan miettii tuollaisia.
^ Mielenkiintoisia pointteja. Tex Willer ei ole minulle kovin tuttu, niin mielenkiinnon vuoksi kyselen: ovatko nämä vanhojen sarjakuvien uusia painoksia, jotka on julkaistu uudelleen muuttumattomina, vai tehdäänkö uusia Tex Willer-sarjakuvia vielä tänä päivänä vanhan hengen mukaisesti?Tähän minun on vaikea antaa vastausta. Willereissä on tapana kertoa alkuun teoksen kuvaaja, kirjoittaja ja suomentaja mutta ei miltä vuodelta tarina on. Kuitenkaan ei ole esimerkiksi niin että sarjaa tehtäisiin jossakin (Italiassa) ja suomennettaisiin uudet jaksot sitä mukaan. Jos luet Tex Willerin vuosikertaa 2017 ja perään vuosikertaa 2022, voi aivan hyvin olla että jälkimmäisen tarinan alkuperäisversio on vanhempi.
Mutta asiaan liittyen ylipäätään: onko ajan hengen mukaisesti okei kuvata historiallista aikaa kaikilta osin kuten se oli vai onko historiakuvauksissa annettava muunneltu versio?
Se, että pyritään muuttamaan kieltä ja historiaa "ajankuvan" mukaan, on hyvin arveluttavaa. Varsinaista "talibanismia". Eikö ihmisillä ole enää järkeä käyttäytyä toisiaan kohtaan järkevästi ja ymmärtämään kontekstia. Vai ovatko nämä ihmiset niitä "heikkolaatuisia". "Kansa, joka ei tunne menneisyyttään, ei hallitse nykyisyyttään, eikä ole valmis rakentamaan tulevaisuutta varten."
Elämme erikoisia aikoja. Aikoja, jolloin "puolestaloukkaantujat" määrittelevät millaista kieltä käytetään. Suomen kieli on vivahteiltaan yksi maailman rikkaimmista. Jo nyt tällä hetkellä englannin kielen" anglismi" muokkaa arkikieltä. Joka on jo itsessään tuhoisaa pikku kieltä kohtaan. Aiemmin kielitoimisto on ottanut kantaa suomen kielen käytössä oleviin sanoihin.
Se, että pyritään muuttamaan kieltä ja historiaa "ajankuvan" mukaan, on hyvin arveluttavaa. Varsinaista "talibanismia". Eikö ihmisillä ole enää järkeä käyttäytyä toisiaan kohtaan järkevästi ja ymmärtämään kontekstia. Vai ovatko nämä ihmiset niitä "heikkolaatuisia". "Kansa, joka ei tunne menneisyyttään, ei hallitse nykyisyyttään, eikä ole valmis rakentamaan tulevaisuutta varten."