En minä sinun mielipidettäsi yritäkään muuttaa, kerroin vain olevani eriä mieltä.
En minä ole niin väittänyt.
Enkä halua nostaa minkään ravinnon, en alkoholin mutten myöskään tupakan veroa. Perusteita kaikkien mainitsemieni tuotteiden veronkorotukselle olisi helppo löytää:
Kuten esimerkiksi se, että tupakointi maksaa yhteiskunnalle noin 1,5 miljardia euroa joka vuosi luku on viime vuosikymmenen puoliväliltä. Niin ja kun terveydenhoidon maksut nousevat vuosittain myös se lasku, jonka tupakointi yhteiskunnalle tuo nousee joka vuosi. On siis hyvin perusteltua nostaa siitä kannettavaa veroa.
ihminen pysyy hengissä vaikkapa ilman lihaa. Ja vaikka sokerivero onkin olemassa, se on ihan eri asia kuin tupakkavero jota on varmaankin koko aikuisikäni ajan nostettu jos ei ihan vuosittain niin ainakin jokaisella hallituskaudella. Kun mielikuvituksettomat päättäjät eivät parempaakaan keksi. Kohde on helppo.
En tiedä onko se helppo tai ei. Elintarvike on siis se elintarvike, joita tarvitaan elääksemme. Kuten tuolla aiemmin perustelin syyn, jonka vuoksi tupakkaveron nosto on hyvin perusteltua ja se ei liity mitenkään mielikuvitukseen vaan ihan kylmään tilastoon tupakan aiheuttamista kuluista yhteiskunnalle.
Sinun mielestäsi tupakoitsijoiden ei siis pitäisi osallistua tupakoinnin tuottamien yhteiskuntaan kohdistuvien kustannusten maksuun enemmän kuin tupakoimattomien? Tähän tietysti olisi oiva ratkaisu se, että tupakoitsijoilta evätään mahdollisuus yhteiskunnan tuottamiin terveyspalveluihin vaan he maksaisivat hoitonsa itse.
Olisi helppo perustella alkoholiveron nostoa. Ihminen pysyy hengissä ilman alkoholia samaan tapaan kuin ilman tupakkaa. Toisin kuin tupakka, alkoholi muuttaa ihmisen käyttäytymistä ja saa aikaan monenlaisia murheita ja väkivaltaa. Miksi alkoholia pitää saada tuoda verotta Suomeen mutta tupakkaa ei?
Tupakkaa saa tuoda myös verotta Suomeen. Eikä nyt tässä ole kysymys siitä.
Alkoholin käyttö maksaa yhteiskunnalle enemmän kuin tupakan. Ja voisi nostaa myös sen verotusta hyvinkin minun puolestani.
Mun puolestani kuka tahansa saa polttaa tupakkaa jos haluaa, asia ei vaivaa minua tippaakaan. Vaikka itse en polta, mulla ei ole tarvetta tukkia verottajan kättä hänen taskuunsa entistä syvemmälle. Se on liian syvällä jo nyt.
Minun puolestani voivat myös polttaa. Kunhan eivät tee sitä minun läheisyydessäni. Tupakansavu aiheuttaa minulle hengenahdistusta.
Yhteiskunta kuitenkin on mahdollistanut meille terveydenhuollon. Juuri eilen kotisairaalan hoitajan kanssa keskustelimme siitä, miten hyvin asiamme loppuviimeksi on terveydenhuollossa. Yhteiskunta kustantaa potilaille monenlaisia tarvikkeita, jotka liittyvät eri sairauksien hoitoon ja ne ei maksa potilaalle mitään. Paitsi tietysti verojen muodossa.