Viihde ja kevennykset > Kaatopaikka

Vs: Politiikka

<< < (4716/4863) > >>

ThomasDundee:
^ Tuomitsisitko joey_t poliittisen väkivallan tämän hallinnon kaatamiseksi?

https://areena.yle.fi/1-66463266

joey_t:

--- Lainaus käyttäjältä: ThomasDundee - Syyskuu 29, 2025, 22:18:35 ---^ Tuomitsisitko joey_t poliittisen väkivallan tämän hallinnon kaatamiseksi?

https://areena.yle.fi/1-66463266

--- Lainaus päättyy ---
Sellaista mieltä olen että jos valtionjohto on kelvoton, kansan tulee nousta sitä vastaan ja kukistaa se. Mitä se missäkin tapauksessa tarkoittaakaan. Samoin olen sitä mieltä että voi olla joku rikollinen, karismaattinen johtajahahmo jota on liian vaarallista vangita vaan hänet tulee tappaa. Kuten USA teki Osama Bin Ladenille. Mikäli Bin Laden vangittaisiin, olisi aivan liian suuri riski siitä että hänelle uskolliset klaanilaiset kaappaisivat viattomia ihmisiä panttivangeiksi pyrkien vaihtamaan heidät Bin Ladeniin.

Näistä seikoista huolimatta en mielestäni kannata poliittista väkivaltaa, lienee toki määrittelykysymys miten asia on mutta ymmärtääkseni mainitsemieni kaltaiset seikat eivät ole yhtäläisyysmerkillä yhdistettävissä poliittisen väkivallan kannattamiseen.

ThomasDundee:
^ Kiitos vastauksesta. Kysyin tätä, koska muistelin sinun käyttäneen jotain sellaisia termejä kuin "aina" ja "kaikissa tapauksissa", mutta hyvä tietää että olemme tässä asiassa samaa mieltä.

joey_t:

--- Lainaus käyttäjältä: ThomasDundee - Syyskuu 29, 2025, 23:45:06 ---^ Kiitos vastauksesta. Kysyin tätä, koska muistelin sinun käyttäneen jotain sellaisia termejä kuin "aina" ja "kaikissa tapauksissa", mutta hyvä tietää että olemme tässä asiassa samaa mieltä.

--- Lainaus päättyy ---

Niin varmaankin mutta tämän keskustelu juontaa YouGov-tutkimukseen jossa kyseltiin vastaajan suhdetta poliittiseen väkivaltaan enkä mitenkään usko että tuon aiheen alle luettiin mainitsemani kaltaiset tapahtumat, jotka kai lähes jokainen hyväksyy. Aiemmassa yhteydessä mainitsit (tai sitten se oli joku muu, en jaksa tarkastaa) että vastausta selittää se että minun maailmankuvaani kuuluvat ihmiset valehtelevat ja siellä toisessa leirissä ollaan rehellisiä. Tuohon en kyllä usko vaan noin sanominen on ylimielisyyttä, sanoipa sen sitten kuka tahansa.

ThomasDundee:
^Siinä kyselyssä oli kysymys: "hyväksyy poliittisen välivallan joissain tapauksissa", johon liberaalit olivat vastanneet "kyllä" useammin kuin konservatiivit. Konservatiiveilla vastaus "Ei koskaan, missään tapauksessa" oli yleisempi kuin liberaaleilla. Ja SINÄ vedit siitä sen johtopäätöksen, että liberaalit fanittavat väkivaltaa enemmän kuin konservatiivit.
Jos joku vastaa tuollaiseen kyselyyn "ei missään tapauksessa koskaan", vaikka itse asiassa kyllä hyväksyy joissain tapauksissa, niin se on valhe. Minä veikkaan kyllä oikeastikin, että USA:n konservatiivien mielenlaatu on liberaaleja useammin sellainen, että he saattavat vastata impulsiivisesti "en hyväksy väkivaltaa missään tapauksessa koskaan", vaikka todellisuudessa hyväksyvät joissain tapauksissa, kuten liberaalitkin, jotka ehkä helpommin ovat ymmärtäneet katsoa kysymystä laajemmin. Tätä tukee myös se, että "ei missään tapauksessa koskaan" -vastaus oli äärikonservatiiveilla yleisempi kuin maltillisilla konservatiiveilla.
Joka tapauksessa on selvää, että kyseisestä tutkimuksesta ei voi vetää johtopäätöstä, että liberaalit kannattaisivat väkivaltaa enemmän kuin konservatiivit, ja tämä käy kyllä selkeästi ilmi kyseisestä tutkimuksesta. Esim. samassa kyselytutkimuksessa kysymykseen: "Do you think protecting the Second Amendment right to own guns is worth some gun deaths?" republikaaneista yli puolet vastasi "kyllä", demokraateista vain pieni osa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta