Paistelen makkaraa nuotiolla ja nautin valoisasta kesäyöstä. Ajeltiin martan kanssa Oulusta Sulkavalle. Lähdettiin heti aamusta ja käytiin vain ensin ostamassa kauppahallista rieskaa ja graavisuolattua siikaa. Piippolassa oli tarkoitus käydä Pentti Haanpää- museossa, mutta se oli vielä kiinni. Pentti Haanpää- museo toimii kirjaston yhteydessä ja on avoinna kirjaston aukioloaikoina. No käydään sitten siellä kotimatkalla joskus heinäkuussa. Kuunneltiin autossa Dire Straitsia ja Olavi Virtaa. Pitkä matka, joka on yksin ajellessa ollut joskus puuduttava, sujui nyt rattoisasti. Mökillä lämmittelin illalla rantasaunan. Olin koko talven Malagassa haaveillut rantasaunassa saunomisesta ja Pihlajavedessä uimisesta. Yksi elämän hienoimpia fiiliksiä on, kun saa tulen syttymään saunanpesään ja istuutuu jakkaralle kuuntelemaan tulen huminaa ja palamisen räsähteleviä ääniä. Kohta saunaan alkaa hiipiä se lämpenevän saunan ja hienoinen savun tuoksu. Se on kyllä yksi maailman hienoimpia fiiliksiä. Se tuo mieleen muistoja jostakin kaukaa lapsuudesta saakka. Ihmisen hajumuistia aliarvioidaan, vaikka jokaisen mieleen tulee paljon muistoja hajun avulla, esim. saunan lämmityksestä, vihtomisen tuoksusta, mummolasta, mummon paistamista räiskäleistä, vastaleivotusta pullasta...Olen huomannut sellaisen seikan, että kaikki minun elämäni tärkeät naisystävät ovat tuoksuneet minun nenääni jotenkin äärimmäisen hyvältä. En oikein osaa selittää mitä tarkoitan. En tarkoita mitään pelkästään pillun tuoksua, vaan koko ihon tuoksua. Syleilyn tuoksua. Ehkä se on jotakin sitä, mitä Al Pacino metsästi siinä elokuvassa Naisen tuoksu. Olen oikeastaan valinnut naiseni pitkälti tuoksun perusteella.
Tein meille saunavastat ja otettiin pökköpäälöylyt, vihdottiin ja pulahdettiin välillä uimaan. Juotiin saunaoluet ja vilvoiteltiin rantasaunan terassilla. Katseltiin tyynelle järvelle. Näytin järven saaria ja kerroin kuinka olin poikasena nimennyt ne Homeroksen kirjan Ilias ja Odysseia mukaan. Keitettiin teetä ja syötiin rieskaa ja graavisiikaa. Katsottiin jalkapalloa telkusta. Martta kömpi aittaan sänkyyn lukemaan. Itse haluan istua vielä vähän aikaa nuotiolla. Kuikan huuto kuluu järveltä. Elämästä on vahva ote. Huomenna ajellaan Savonlinnaan. Käydään Olavinlinnassa opastetulla kierroksella ja tehdään Prismassa ruokaostoksia juhannusta varten. Savonlinnan torilla juodaan tietenkin kahvit kera mansikkalörtsyjen. Ollaan mökillä pari päivää kahdestaan. Muu porukka tulee sitten torstaina juhannuksen viettoon.