^
Niin samaa mieltä kanssasi.
Niin samaa mieltä kanssasi.
Uutiset:
Sulo Wuolijokikin oli sosialisti (rusthollarin poika Hauholta, maisteri ja asianajaja)Sulo Wuolijoen isä oli Juho Robert Juhonpoika Wuolijoki ja tosiaan Hauholta. Ja hänen isänsä Juho Erkinpoika Wuolijoki oli syntyjään Luopioisista.
^ Oli juu. Tämä Juho Robert Juhonpoika Wuolijoki istui myöskin eläessään valtiopäivillä talonpoikaissäädyn edustajana ja oli mielipiteiltään hyvin konservatiivi vanhasuomalainen. - Kun molemmat pojat Sulo ja Wäinö liittyivät nuorina ylioppilaita ns "Marraskuun sosialistien" ryhmään Juho totesi jälkikasvulleen lyhyesti; "Te voitte mennä vapaasti niiden mukaan joilla ei ole mitään, koska teillä ei ole mitään. Mulla on, ja minä pidän siitä kiinni. Ja jos tulee vastamäkiä siinä sakissa niin turha tulla hakemaan myötätuntoo. Mies tekee itte omat ratkasunsa ja vastaa niistä kanssa itte. Voitte poistua."
Wuolijoen veljekset pysyivät melko maltillisilla linjoilla, Sulo osasi vetää itsensä känniin kapinan alettua niin että jäi ryyppäämisensä takia punaisten kansanvaltuuskunnan ulkopuolelle. Tuomittiin kuitenkin vankeusrangaistukseen jälkeenpäin keväällä 1918 ja totesi vartijoiden pidättäessä Kausalan asemalla; "Herra on herra helvetissäkin." ja matkusti junan ykkösluokassa Helsinkiin ja siitä Isosaaren vankileirille.
Totesi Luopioisissa vanhoilla päivillään kaipaavansa Otto-Ville Kuusista, joka oli ollut tuttu "kaveri" jo opiskeluvuosilta saakka; "En mä muuten, mutta kun mies tuli itku silmässä vuonna seittemäntoista ruinaan nimeä kolmen sadan markan vekseliin ja kyllähän mä pistin. Mutta kun se luikki sitte ryssiin ja vielä piruili kaiken päälle ja mä sen vekseliin joudun korkoineen maksaan niin olen miettiny että ehkä mä en toista kertaa luottas semmosen mieheen... Mutta kaipaisin mä sitä siksi että tulis ja maksas velkansa. Mutta eihän se tuu."