Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kysymys palveluntarjoajille: empatia asiakasta kohtaan  (Luettu 1483 kertaa)

Paikalla Meeme

• Sr. Member
  • Galleria (8)
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Kysymys palveluntarjoajille: empatia asiakasta kohtaan
« Vastaus #20 : eilen kello 23:09:38 »
Annaa komapeten sinkuilla, peräkammarin pojilla ja eronneilla on myös oikeus ostaa seksiä ihan niin paljon kuin haluaa. Ilman että kysellään mikä nyt on hätänä kun tänne tulit  :kiss:
Maistuvaista Karjalanpiirakkaa Joensuussa.

Paikalla ThomasDundee

• Hero Member
  • ***** Huikea tyyppi
« Vastaus #21 : tänään kello 00:40:34 »
Vanhasta sihteeriopistosta mieleeni on jäänyt yksi ilmoitus, jossa pt ilmoitti ettei ota asiakkaaksi sellaisia, jotka pettää puolisoaan.

Poissa Peetu

• Jr. Member
  • **** Nauttii muiden arvostusta
« Vastaus #22 : tänään kello 08:01:59 »
Mahtava keskustelu ja sopii moneen muuhunkin kulmaan yhteiskunnassa. Voiko tuijottaa vain omaa napaan ja vaatia kaikkea itselle muista välittämättä. No se on eri keskustelu  :P

Voiko palveluntarjoaja olla empaattinen?

Minun mielestä voi – ja parhaimmillaan onkin. Mutta ehkä on tarpeen tarkentaa, mitä empatialla tässä yhteydessä tarkoitan.

Empatia ei tarkoita sitä, että toinen ottaa kantaakseen minun murheeni tai ryhtyy terapeutiksi. Eikä se tarkoita sitä, että kenenkään pitäisi sietää huonoa käytöstä, toisen solvaamista tai tunteellista painolastia ilman omaa suostumustaan.

Minulle empatia tarkoittaa ennen kaikkea lämpöä, ymmärrystä ja tilannetajua. Sitä, että voi kohdata ihmisen ihmisenä – silloinkin kun ollaan maksullisen palvelun äärellä. Usein pienikin hetki riittää: sopivalla hetkellä annettu halaus, pari oikeaa sanaa tai vain tunne siitä, että on hetken aikaa tullut nähdyksi. Ja kyllä, joskus huonon päivän hoivaaminen vie kolme minuuttia – ja sitten maailma näyttää jo vähän paremmalta.

Herrasmiehen käytökseen kuuluu, että ketään ei dissata – ei puolisoa, ei exää, eikä palveluntarjoajaa. Olen itse keskustellut niin edellisen kuin nykyisen vakkarin kanssa syvällisemmistäkin asioista, mutta aina selkeillä pelisäännöillä. Molempien kanssa on sovittu, että tietyistä aiheista voidaan puhua, mutta toista ei kuormiteta ilman lupaa.

En koskaan alkaisi avautua tuntemattomalle ensitapaamisella, enkä ilman että toiseen suuntaan on tullut viesti, että tämä on ok. Se on osa sitä lämpöä ja tilannetajua, jota myös asiakas voi (ja minusta pitäisi) tuoda mukanaan.

Lopulta: jokainen vastaa itse omista valinnoistaan ja elämäntilanteestaan. Ongelmat täytyy ratkaista itse. Mutta toista voi silti tsempata, kannustaa, kuunnella hetken tai tarjota ajatuksen – ja se voi olla juuri se hetki, jonka ihminen muistaa pitkään.

Empatia ei siis ole heikkoutta eikä rajan yli astumista. Se on inhimillisyyttä, ja se tekee kohtaamisesta usein merkityksellisemmän – molemmille.

Poissa Mmeoww

• Hero Member
  • Galleria (8)
  • ***** Huikea tyyppi
« Vastaus #23 : tänään kello 11:00:24 »
Kysehän on mentalisoivasta kohtaamisesta, eli kohtaamisesta, jossa tulee nähdyksi ja kuulluksi sellaisenaan, jossa on hyvä kyky myös peilata toisen kokemuksia ja parhaimmillaan lisää oksitosiinia ja vähentää stressihormoni kortisolin eritystä.

Empatia ei yksistään riitä, vaan empatia ja myötätunto yhdessä luovat mentalisaatiokyvyn: kun tietoisuus, tunne ja toiminta kohtaavat.

Turvallinen tila syntyy empatiasta ja myötätunnosta:
On kyky havaita, kyky ymmärtää ja halu toimia toisen hyväksi.
Society is propably on the verge of total collapse so we might as well make love