Mä otan nimellisen ja periaatteellisen varausmaksun, 10e, joka vähennetään loppusummasta. Maksutapoja on useampia, sellaisiakin missä säilyy anonymiteetti eikä kotona kukaan kysele tilitapahtumien perusteella mitä maksettu.
Paljon olen ympäri maata kiertävien kollegoiden kanssa jutellut ja Tampereen seutu nousee usein puheissa oharien ja hupivarailijoiden määrässä ihan omaan kastiinsa. Siksi moni on ottanut varausmaksun käyttöön. Itselläni on tilanne, etten ota asiakkaita vastaan kotona, joten incallitkin teen paikassa jonne mun täytyy ajaa noin tunti suuntaansa ja paikan käytöstäkin maksan korvauksen. Ihan huvin vuoksi ja rakkaudesta lajiin kun tätä aikansa tekee huomatakseen, ettei asiakasta näy eikä kuulu, alkaa leppoisammallekin hupakolle tulla mieleen voisiko se nimellinen varausmaksu auttaa tässä asiassa.
Ymmärrän kyllä, jos asiakkaat miettii, että tulevatko kusetetuiksi kun maksavat tuntemattomalle ennakkoon varausmaksun. Ajatelkaapa asiaa hupakon kannalta. Jos vaikka kuukaudessa 10% asiakkaista tekee oharit, kuinka paljon se vaikuttaa kokonaisuudessa? Ei pelkästään ne paikkaan ajelut ja maksut, mutta mahdollisesti tällaisten takia toteutumatta jääneet oikeat asiakastapaamiset, viestittelyihin mennyt aika yms. Ja millä todennäköisyydellä pt kusettaa varausmaksun? Toki omaa järkeään on suotavaa käyttää näissäkin, että kenelle maksaa ja miten. Monesti täällä sanotaan että vain tunnetuille ja hyviä rapsoja saaneille kannattaa edes harkita.
Ite suht tuoreena, marraskuussa vasta alottaneena, haluaisin kuitenkin muistuttaa, että nuohan eivät ole se, minkä perusteella luotettavuuden voi ainoastaan päätellä. Aloittelijoilla kun harvemmin on heti alkuun niitä rapsoja ja nimikin kertyy vasta ajan kanssa.
Ja tosiaan, onhan monella muullakin alalla käytössä varausmaksu, miksi tämä olisi niin eri asia? Lisäksi sille varausmaksulle on varmasti alalla kuin alalla syynsä, ja se harvemmin taitaa olla se pt:n rahanahneus tai intohimona kusettamiseen.
On siinä se ero, ettei ole kuluttajansuojaa.
Et saa sitä varausmaksua takaisin, jos pt niin päättää. Toisaalta tuo sinun nimellinen varausmaksu ei haiskahda kenellekään huijaukselta. Jos joku yrittää huijata, niin ei noin pienellä.
Voisin harkita varausmaksua sellaiselle kenen luona olen käynyt ja luotettavaksi todennut, mutta poikkeuksena voisin myös harkita sellaiselle kuka täällä saitilla esim. on kirjoitellut pidempään ja antaa itsestään luotettavan kuvan. Sinä esimerkiksi annat.
Mulle se on sen puoleen sama, koska menen joka tapauksessa paikalle, jos olen ajan varannut.
Muuten olen täysin samaa mieltä hupivarailijoista ja viimetinkaan perujista. Joskus tulee pakottava syy perua ja se on hyväksyttävä, mutta käytännössä jos varaat ajan, niin silloin olet tehnyt päätöksen myös mennä.
Luulen ettei kaikki edes tajua, kuinka isot vaikutukset noilla ohareilla voi olla.