Viihde ja kevennykset > Kaatopaikka

Pitääkö ruoka ja koti ansaita erikseen?

<< < (19/40) > >>

joey_t:

--- Lainaus käyttäjältä: ThomasDundee - Huhtikuu 16, 2025, 04:11:55 ---^Myönnän että asia meni vähän sivuraiteille, mutta mun pointti on lähinnä se, että kyllä jokainen ihminen haluaa käyttää osaamistaan ja tietotaitoaan ja olla hyödyksi muille. Eli, jos yhteiskunta asettaa jokaisen velvollisuudeksi tehdä töitä, niin sen pitäisi myös varmistaa, että jokaisella on mahdollisuus tehdä töitä.

--- Lainaus päättyy ---
Olen aika lailla eriä mieltä kanssasi. Yhteiskunta ei aseta kenellekään velvollisuutta tehdä yhtään mitään mutta yhteiskunnan velvollisuus ei ole myöskään järjestää kenellekään elantoa. Se on itsekunkin meistä oma velvollisuus.

Elämme aikaa jolloin osasta ammattiosaamia tulee hyödyttömiä. Kukaan ei enää tarvitse tietyn ammattitaidon hedelmiä joten et voi muuttaa osaamistasi rahaksi. Joku on osannut kyntää peltoja hevosen kanssa ja joku toinen on paperikoneiden käytön ammattiosaaja. Kuitenkin traktorien käyttöönoton ja paperitehtaan lakkauttamisen myötä kaverusten osaaminen kävi yhteiskunnan kannalta hyödyttömiksi ja heidän on keksittävä joku toinen tapa jolla voivat hankkia elantonsa. Mikä on yhteiskunnan tehtävä tässä kohdin? Ei yhtään mikään, ihmisten on otettava vastuu elämästään ja elantonsa hankkimisesta ihan itse sen sijaan että joku virkamies kävisi kertomassa mitä heidän seuraavaksi tulee tehdä.

häkkisen isa:

--- Lainaus käyttäjältä: joey_t - Huhtikuu 15, 2025, 21:49:10 ---Kuitenkin ja ehkä enemmän filosofisessa kuin moraalisessa mielessä olen sitä mieltä että heidän jotka eivät oikeasti ole valmiita tekemään yhteiskunnan hyväksi mitään, ei myöskään tulisi olla oikeutta yhteiskunnan palveluihin kuten sosiaaliturvaan. Kuitenkaan emme mitenkään pysty erottamaan tätä osaa kansasta siitä osasta joka haluaisi työllistyä siinä kuitenkaan onnistumatta.

--- Lainaus päättyy ---

ja tästä päästään taas siihen, että jos tällaiset ihmiset ovat jo valmiiksi eristäytyneitä yhteiskunnasta eivätkä halua tuottaa sen osana mitään, he todennäköisesti olisivat vaaraksi yhteiskunnalle, jos minimielatuksen sijaan he saisivat keppiä ja rangaistuksia. mä uskon että tulee kokonaisvaltaiseksi halvemmaksi huolehtia kaikista, myös työhaluttomista, koska köyhyyden sivuvaikutuksilla on kerrannaisvaikutuksia mitkä on tosi haitallisia yhteiskunnalle.

mä itse asiassa pyörin teininä just sellasissa piireissä, mistä tässä puhutaan - siis ihmisistä jotka 25-30-vuotiaina kertoivat melkein ylpeillen, etteivät ole koskaan tehneet elämässään päivääkään töitä. se mikä mulle on jäänyt siitä eniten mieleen on, että suurimmalla osalla näistä ihmisistä se tuntui enemmän reaktiolta, defenssiltä kokemukseen, että heidät on hylätty yhteiskunnan ulkopuolelle, kuin oikeasti sisäsyntyiseltä halulta. vähän siis siihen tyyliin, että happamia sanoi kettu, "en olis halunnutkaan". useimmilla oli päihdeongelmia ja mielenterveysongelmia, jotka todennäköisesti ruokkivat sitä, että työelämässä tuskin olisi edes pärjätty. en mä tiiä että miten se olis ratkaistavissa, mutta jotenkin näille ihmisille pitäis saada elämään sellanen merkityksellisyyden kokemus, että he haluais olla osa yhteiskuntaa.

sanon myös tuohon suojaosa-keskusteluun, että monilla aloilla (esim. ravintola-ala) on huutava tarve nimenomaan osa-aikaisille ja ekstroille sekä sesonkityöläisille, ei niinkään täyspäiväisille. tää on just sitä työelämää, mitä soviteltu päiväraha ja suojaosuus paikkasi. mä kävin itte aikoinaan nulikkana palkkatöissä ekstraamassa ja nollatuntisopparilla nimenomaan siksi, että sovitellun työttömyysetuuden ja suojaosan ansiosta mulle jäi siitä tarpeeksi rahaa käteen. enkä mä luultavasti olisi ollut kykeneväinen täysaikaiseen työhön 😅 mun krooniset sairaudet ei oo tarpeeks vakavat että olisin oikeutettu minkäänlaiseen eläkkeeseen, mutta tarpeeksi vakavat että ne rajoitti kuitenkin tosiasiassa mun työkykyä. täysaikainen työskentely, kun suoritin mun työssäoppimispainotteista koulutusta (eli tein vuoden ajan ilmaiseksi töitä) johti mun osaltani lopulta burnouttiin. toki asiaan vaikutti myös se että mun alavalinta oli mulle täysin väärä :D :D onneksi sittemmin viisastuin ja löysin täyspäiväisen huoraamisen ilot.

häkkisen isa:

--- Lainaus käyttäjältä: orjamies - Huhtikuu 15, 2025, 22:49:15 ---Ainakin 1 selkeä syy viron vankilat on vielä pelottavia. suomen kesäleirejä.

--- Lainaus päättyy ---

vankilarangaistuksen "pelottavuuden" ja rangaistuksien kovuuden sekä rikollisuuden määrän välillä ei itse asiassa ole negatiivista korrelaatiota. hyvänä esimerkkinä tästä on norjan vankilat, jotka on mukavuudeltaan maailman huippuluokkaa, nimenomaan kesäleirejä, samalla kun norjassa on maailman matalin rikosten uusimisprosentti. tätä voi verrata yhdysvaltoihin jossa vankilatuomiot on kovia ja vankilat rutiininomaisesti rikkoo kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia, ja uusimisprosentti on huomattavasti korkeampi.

Penaattori:
Eikö kenellekään tosiaan tule mieleen erästä asiaa, joka ainakin osittain selittää Viron alhaisempaa rikollisuutta verrattuna Suomeen?

Vihje: Ruotsissa esiintyy rikollisuutta Suomea enemmän, vaikka sosiaaliturvan taso on jotakuinkin sama. Miksi?

ThomasDundee:

--- Lainaus käyttäjältä: joey_t - Huhtikuu 16, 2025, 06:40:44 ---heidän on keksittävä joku toinen tapa jolla voivat hankkia elantonsa. Mikä on yhteiskunnan tehtävä tässä kohdin? Ei yhtään mikään, ihmisten on otettava vastuu elämästään ja elantonsa hankkimisesta ihan itse

--- Lainaus päättyy ---

Jos esim tässä kohtaa yhteiskunnalla olisikin joku keino auttaa, niin mitä väärää siinä olisi? Win-win -tilanne niin yhteiskunnan kuin yksilön kannalta. Ainoa ongelma taitaa olla se, että kun se nyt vaan periaatteessa ei sovi oikeistolaiseen arvomaailmaan.

Ymmärrän mielipiteesi siinä mielessä, että olin itse nuorempana aika lailla samaa mieltä. Minulla oli hyvin samankaltainen arvomaailma. Ainakin minun kohdallani se näin jälkeenpäin katsottuna perustui empatian puutteeseen ja ymmärtämättömyyteen, että kuka tahansa voi joutua turvaverkon ulkopuolelle ikävien sattumien kautta.

Sieltä turvallisen taloudellisen aseman ja säännöllisen kuukausipalkan takaa on niin helppo nähdä ylikorostetusti vain se oman ahkeruuden ja sinnikkyyden osuus siihen omaan hyvään asemansa, ja olla sokea niille ulkopuolisille tekijöille. Samalla sieltä on helppo huudella heikko-osaisille, että "Mene töihin", tai "Miksi et mene parempipalkkaisiin töihin?". Tai, yksi julmimpia on joku tällainen: "Miksi teit niin paskoja elämänvalintoja? Oma vika!". (Edelleen, puhun omasta puolestani ja omasta kokemuksesta, enkä viittaa sinuun. Enhän edes tiedä mitään sinun taloudellisesta asemastasi).

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta