Kun huomasin, että viihdyn Malagassa hyvin ja päätin, että Espanjasta tulee toinen kotini, niin päätin myös samalla että opiskelen espanjan kielen hyvin. Olin seurannut kuinka velipoika puhui sujuvasti espanjaa kun autoilimme Andalusian maaseudulla ja kaupungeissa. Fuengirolassa pärjää kyllä vaikka suomen kielellä ja Malagassa ja muualla rannikkokaupungeissa englannilla, mutta jos haluat reissata Andalusian sisämaassa tai päästä mukaan espanjalaiseen yhteisöön, niin kyllä espanjan kielen taito on välttämätön. Olen oppinut mielestäni puhumaan espanjaa parissa vuodessa melko hyvin, mutta en mitenkään väitä että se olisi ollut minulle helppoa. Tein aluksi työtä hyvin järjestelmällisesti. Käytin lähes joka päivä aamulla pari tuntia espanjan opiskeluun. Minulla oli apuna espanjan oppikirja Entre Amigos sekä siihen liittyvä harjoituskirja. Tein "läksyjä" päivittäin ja velipoika auttoi kyllä. Spotifyssa on hyvä podcast nimeltään Spanish Language Coach. Siinä on oma setti aloittelijalle, keskitasoiselle ja edistyneelle. Kuuntelin sitä ja tein harjoituksia päivittäin. Sain vinkin tästä podcastista jasminhilta, mistä hänelle kaunis kiitos. Ja kun alkeet oli hallinnassa, niin aloin vaan puhumaan espanjalaisten kanssa espanjaa. Unohdin kaikki ahdistavat kielten opiskelun koulutunnit, enkä pelännyt virheitä. Ajattelin, että kielen tarkoitus on se, että tulee ymmärretyksi ja ymmärtää itse, ei se että kaikki lauseet ovat kieliopillisesti tai ääntämisen kannalta täsmällisesti oikein. Siitä se vaan lähti menemään. Suuri apu kielen oppimisessa oli myös se, kun tutustuin ukrainalaiseen Ljubaan, koska meidän espanjan kielen taitomme oli suunnilleen samalla tasolla. Sovimme, että puhumme keskenämme pääosin espanjaa ja korjaamme toisen tekemiä kielioppi- ja ääntämisvirheitä. Olemme molemmat edistyneet hienosti, ja Ljuba on yliopistossa opiskelujaan jatkettua ottanut tietenkin suuria kehitysloikkia, kun hän seuraa espanjalaisia luentoja ja viettää paljon aikaa espanjalaisten opiskelukavereidensa kanssa.
Kielen lisäksi toinen asia joka on auttanut minua paljon malagalaiseen yhteisöön sisäänpääsyssä on jalkapallo. Espanjassa huomaa aika äkkiä, että nyt ollaan maassa missä La Roja on sekä hallitseva miesten Euroopan mestari että hallitseva naisten maailmanmestari. La Roja (punainen) on lempinimi sekä miesten että naisten maajoukkueelle. Jalkapallo on Espanjassa kulttuuria joka periytyy jo äidinmaidossa. Minusta tuntuu välillä, että joka ainoalla mummollakin on vankat mielipiteet siitä kuinka La Rojan tulisi pelata, kenen sitä pitäisi valmentaa ja ketä pelaajia maajoukkueeseen tulisi valita. Espanjalaisten sydän sykkii jalkapallon tahdissa. En ole itse ollut kovin kaksinen jalkapallon asiantuntija, mutta olen kyllä aina seurannut tiiviisti varsinkin miesten jalkapallon MM- ja EM-kisat. Euroopan kansallisia sarjoja en ole juuri seurannut, eikä minulla ole ollut mitään suosikkijoukkueita joita olisin fanittanut. Nyt seuraan tarkasti La Ligaa sekä Espanjan toiseksi korkeinta sarjatasoa Segunda Divisionia, missä CF Malaga pelaa. Myös Mestarien liigan ottelut katsotaan aina kavereiden kanssa baarissa. Ja La Roja on tietenkin minun suuri suosikkijoukkueeni tämänkin kesän jalkapallon MM-kisoissa. Olen oppinut ymmärtämään jalkapalloa yhä enemmän ja nautin nykyään tosi paljon jalkapallon katsomisesta. Monena iltana viikossa tulee istuttua iltaa ystävien ja tuttavien kanssa kantabaarissa jalkapalloa televisiosta katsellen ja seurustellen. Ja CF Malagan kotiottelut käyn katsomassa kaikki niinä kuukausina jotka vietän Malagassa. La Rosaleda stadionilla tunnelma on aivan huikea, ja minulla tulee mieleen Kärppien nousu liigaan ja ensimmäiset vuodet siellä ensimmäiseen mestaruuteen 1981 asti. Kun vedän ylleni CF Malagan fanipaidan ja lähden baariin lasilliselle ennen kotiottelua, niin tiedän olevani osa jotakin lähes elämää suurempaa yhteisöä. En ole enää mikään ulkopuolinen vierailija, vaan sisällä yhteisissä kokemuksissa. Olen oikeastaan saavuttanut sen, mihin pyrinkin
.
Olen käynyt katsomassa muutaman pelin La Ligaa Sevillassa, koska halusin nähdä suosikkijoukkueideni CF Barcelonan ja Real Madridin pelaavan. Oli tietysti hienoa nähdä Lamine Yamalin, Pedrin, Gavin, Vincius Juniorin, Kylian Mbappen ja kumppanien pelaavan, mutta en saavuttanut mitään sellaisia fiiliksiä kuin La Rosaleda stadionilla CF Malagan pelatessa. Nyt on Segunda Divisionia enää yksi sarjakierros jäljellä, ja CF Malaga on sarjassa neljäntenä. Suoraan nousuun La Ligaan ei ole enää mahdollisuuksia, mutta jatkokarsintoihin kylläkin. Se ratkeaa ensi sunnuntaina. Kaksi parasta joukkuetta nousee suoraan La Ligaan ja sarjassa sijoille 3-6 sijoittuneet joukkueet pelaavat jatkokarsinnan, jonka voittaja nousee La Ligaan. CF Malagan sarjakausi oli hyvä, vaikka alkukausi oli aivan karmea. Joukkue oli sarjassa hännänhuippuna ja seitsemän perättäisen tappion jälkeen edessä oli valmentajan vaihto. Nuori joukkue alkoi pelata erinomaista hyökkäävää jalkapalloa ja nousi aivan sarjan kärkikastiin. Sarjanousua ei oltu täksi vuodeksi vielä "budjetoitukaan", enkä tiedä että olisiko se edes kovin hyvä. CF Malaga koostuu oman akatemian junioripolun läpikäyneistä nuorista miehistä jotka kehittyvät nyt vuosi vuodelta paremmiksi pelaajiksi. Aloituskokoonpanossa on ollut oman seuran kasvatteja yleensä 8-10 pelaajaa. La Ligaan nousu tietäisi sitä, että vahvistuksia täytyisi alkaa ostamaan isolla rahalla muualta eikä menestys siltikään olisi kovin varmaa. Mielestäni on parempi edetä hitaammin. Lehdistä luin talvella, että CF Malagan pääomistajaksi on nyt ilmestynyt uusi mies Marbellasta. Saudiarabialainen öljymiljardööri on ostanut 51 prosenttia seuran osakkeista. Ehkä CF Malagasta rakennetaan uutta suurjoukkuetta Espanjaan. En sitten osaa sanoa, että onko se hyvä vai huono asia. Itse ainakin nautin täysillä tästä nykyisestä tunnelmasta La Rosaleda stadionilla.
Neljän vuoden päästä pelataan jalkapallon MM-kisat Espanjassa. Tämä on toinen kerta kun Espanja on kisaisäntänä, sillä ensimmäisen kerran Espanja oli kisaisäntänä vuonna 1982. Malagan La Rosaleda stadion oli vuonna 1982 yksi pelipaikoista. Malaga on hakenut myös nyt kisaisännyyttä Sevillan tavoin. La Rosaledan katsojakapasiteetti ei riitä FIFA:n vaatimusten mukaan, ja stadion meneekin remonttiin. Nykyinen katsojamäärä nousee 30 000:sta 45 000:een. Tämä remontti täytyisi kyllä tehdä ilman mitään MM-kisojen kisaisännyyttäkin, sillä La Rosaledan yleisökapasiteetti ei vaan yksinkertaisesti enää riitä. Läheskään kaikki halukkaat eivät enää mahdu mukaan CF Malagan kotipeleihin. Eilinen kauden viimeinen kotipeli sarjan voittajaa Racing de Santanderia vastaan oli loppuunmyyty jo monta viikkoa etukäteen. Aivan valtava määrä ihmisiä ei päässyt näkemään tätä kauden huipennusta, joka päättyi 1-1 tasapeliin.
Kielen lisäksi toinen asia joka on auttanut minua paljon malagalaiseen yhteisöön sisäänpääsyssä on jalkapallo. Espanjassa huomaa aika äkkiä, että nyt ollaan maassa missä La Roja on sekä hallitseva miesten Euroopan mestari että hallitseva naisten maailmanmestari. La Roja (punainen) on lempinimi sekä miesten että naisten maajoukkueelle. Jalkapallo on Espanjassa kulttuuria joka periytyy jo äidinmaidossa. Minusta tuntuu välillä, että joka ainoalla mummollakin on vankat mielipiteet siitä kuinka La Rojan tulisi pelata, kenen sitä pitäisi valmentaa ja ketä pelaajia maajoukkueeseen tulisi valita. Espanjalaisten sydän sykkii jalkapallon tahdissa. En ole itse ollut kovin kaksinen jalkapallon asiantuntija, mutta olen kyllä aina seurannut tiiviisti varsinkin miesten jalkapallon MM- ja EM-kisat. Euroopan kansallisia sarjoja en ole juuri seurannut, eikä minulla ole ollut mitään suosikkijoukkueita joita olisin fanittanut. Nyt seuraan tarkasti La Ligaa sekä Espanjan toiseksi korkeinta sarjatasoa Segunda Divisionia, missä CF Malaga pelaa. Myös Mestarien liigan ottelut katsotaan aina kavereiden kanssa baarissa. Ja La Roja on tietenkin minun suuri suosikkijoukkueeni tämänkin kesän jalkapallon MM-kisoissa. Olen oppinut ymmärtämään jalkapalloa yhä enemmän ja nautin nykyään tosi paljon jalkapallon katsomisesta. Monena iltana viikossa tulee istuttua iltaa ystävien ja tuttavien kanssa kantabaarissa jalkapalloa televisiosta katsellen ja seurustellen. Ja CF Malagan kotiottelut käyn katsomassa kaikki niinä kuukausina jotka vietän Malagassa. La Rosaleda stadionilla tunnelma on aivan huikea, ja minulla tulee mieleen Kärppien nousu liigaan ja ensimmäiset vuodet siellä ensimmäiseen mestaruuteen 1981 asti. Kun vedän ylleni CF Malagan fanipaidan ja lähden baariin lasilliselle ennen kotiottelua, niin tiedän olevani osa jotakin lähes elämää suurempaa yhteisöä. En ole enää mikään ulkopuolinen vierailija, vaan sisällä yhteisissä kokemuksissa. Olen oikeastaan saavuttanut sen, mihin pyrinkin
. Olen käynyt katsomassa muutaman pelin La Ligaa Sevillassa, koska halusin nähdä suosikkijoukkueideni CF Barcelonan ja Real Madridin pelaavan. Oli tietysti hienoa nähdä Lamine Yamalin, Pedrin, Gavin, Vincius Juniorin, Kylian Mbappen ja kumppanien pelaavan, mutta en saavuttanut mitään sellaisia fiiliksiä kuin La Rosaleda stadionilla CF Malagan pelatessa. Nyt on Segunda Divisionia enää yksi sarjakierros jäljellä, ja CF Malaga on sarjassa neljäntenä. Suoraan nousuun La Ligaan ei ole enää mahdollisuuksia, mutta jatkokarsintoihin kylläkin. Se ratkeaa ensi sunnuntaina. Kaksi parasta joukkuetta nousee suoraan La Ligaan ja sarjassa sijoille 3-6 sijoittuneet joukkueet pelaavat jatkokarsinnan, jonka voittaja nousee La Ligaan. CF Malagan sarjakausi oli hyvä, vaikka alkukausi oli aivan karmea. Joukkue oli sarjassa hännänhuippuna ja seitsemän perättäisen tappion jälkeen edessä oli valmentajan vaihto. Nuori joukkue alkoi pelata erinomaista hyökkäävää jalkapalloa ja nousi aivan sarjan kärkikastiin. Sarjanousua ei oltu täksi vuodeksi vielä "budjetoitukaan", enkä tiedä että olisiko se edes kovin hyvä. CF Malaga koostuu oman akatemian junioripolun läpikäyneistä nuorista miehistä jotka kehittyvät nyt vuosi vuodelta paremmiksi pelaajiksi. Aloituskokoonpanossa on ollut oman seuran kasvatteja yleensä 8-10 pelaajaa. La Ligaan nousu tietäisi sitä, että vahvistuksia täytyisi alkaa ostamaan isolla rahalla muualta eikä menestys siltikään olisi kovin varmaa. Mielestäni on parempi edetä hitaammin. Lehdistä luin talvella, että CF Malagan pääomistajaksi on nyt ilmestynyt uusi mies Marbellasta. Saudiarabialainen öljymiljardööri on ostanut 51 prosenttia seuran osakkeista. Ehkä CF Malagasta rakennetaan uutta suurjoukkuetta Espanjaan. En sitten osaa sanoa, että onko se hyvä vai huono asia. Itse ainakin nautin täysillä tästä nykyisestä tunnelmasta La Rosaleda stadionilla.
Neljän vuoden päästä pelataan jalkapallon MM-kisat Espanjassa. Tämä on toinen kerta kun Espanja on kisaisäntänä, sillä ensimmäisen kerran Espanja oli kisaisäntänä vuonna 1982. Malagan La Rosaleda stadion oli vuonna 1982 yksi pelipaikoista. Malaga on hakenut myös nyt kisaisännyyttä Sevillan tavoin. La Rosaledan katsojakapasiteetti ei riitä FIFA:n vaatimusten mukaan, ja stadion meneekin remonttiin. Nykyinen katsojamäärä nousee 30 000:sta 45 000:een. Tämä remontti täytyisi kyllä tehdä ilman mitään MM-kisojen kisaisännyyttäkin, sillä La Rosaledan yleisökapasiteetti ei vaan yksinkertaisesti enää riitä. Läheskään kaikki halukkaat eivät enää mahdu mukaan CF Malagan kotipeleihin. Eilinen kauden viimeinen kotipeli sarjan voittajaa Racing de Santanderia vastaan oli loppuunmyyty jo monta viikkoa etukäteen. Aivan valtava määrä ihmisiä ei päässyt näkemään tätä kauden huipennusta, joka päättyi 1-1 tasapeliin.