Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Olenko osa ongelmaa?  (Luettu 7356 kertaa)

Poissa Turskapappa

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1643
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #20 : Marraskuu 27, 2019, 18:09:58 »
Hei.
Moi
Lainaus
Iso kiitos aiheesta. Tosi ajankohtainen kuten aina. Oon tästä paljon puhunut vuosikaudet omissa pienissä ympyröissäni. Vaatii hullusti rohkeutta puhua niiden ulkopuolella. Musta on todella kunnioitettavaa kun joku joskus uskaltaa kyseenalaistaa seksibisneksen illuusioita ja rohkenee puhua ihan oikeista ongelmakohdista seksibisneksessä. Ja ennen kaikkea kuunnella ja ymmärtää, jopa hyväksyä ne.
Kamalasti ihmettelen olettamusta, että vaatisi rohkeutta kritisoida seksibisnestä. Luepa lehtiä. Ei niissä muuta tehdäkään kun kritisoidaan. Myönteisesti suhtautuvat artikkelit ovat todella vähissä. Mistä sinä luulet johtuvan, että juuri kukaan tähän touhuun osallistuva ei osallistu keskusteluun omalla naamalla ja nimellä riippumatta siitä onko huora vai turska?

Lainaus
täällä siis kritisoida prostituutiota inhorealistisella tyylillä?
En ole ylläpitäjä, mutta eikös tämä ole keskustelufoorumi niin eiköhän tuo onnistu.
Lainaus

No tässä varalta *TRIGGER WARNING* herkimmille, ja niille jotka ei kestä kuulla perinteisestä moniongelmaisuudesta. Olen ihan vakavissani nyt että älkää lukeko tätä tekstiä saatikka sen linkkiä, jos ette hyväksy prostituutiobisneksen varjopuoliakin. Todennäköisesti suurin osa asiakaskunnasta ei jaksakaan tätä lukea, mutta ihmisyydestä kiinnostuneemmat ehkä. Elämää ja sen brutaalimpaakin puolta enempi nähneet ja ei-niin-helpolla hätkähtävät, olkaatte te hyvät. Teksti sisältää siis pari tositarinaa ja linkin mun tuttavani tyrkyttämään artikkeliin.
Juu juu. Ei me koskaan olla kuultukaan mistään varjopuolista. Tämä on ihan uutta.
Lainaus
Mun ystävä, tai ei se ole ylintä ystävyyttä vaan lähinnä kuin sisaruutta lapsuudesta asti, eli mun totaalinen arkkivihollinen samoilta kulmilta, kuomani ja kaimani, taakkani ja turvani, ja henkilö jonka kanssa ollaan hyvinkin erottamattomat hyvässä ja pahassa, kirjoittaa enkuksi artikkeleita kokemuksistaan prostituutiossa (ei-kutsumusammattilaisena). Ne on jotain annettavaa perinnöksi, jotain mitä jättää jälkeensä. Siis ihan omasta näkövinkkelistään ja siitä erosta mitä prostituutio on ulospäin vs. sisäpiirissä.
Tällä forkalla aika monella on kokemuksia prostituutiosta myyjän tai ostajan roolissa.
Lainaus
Kirjoittaja on siis suomalainen, ei kutsumusammattilainen, vaan kuuluu hiljaiseen enemmistöön jolla on melko monimutkaiset syyt prostituutioonsa.
Enemmistö? Mihin väitteesi perustuu?

Lainaus
Mukaan lukien ne narkomaanimiehet, entiset ystävämme ja puolisommekin, jotka joskus elossa yhä ollessaan, rikollisen elämäntapansa ohessa myös myivät seksipalveluja miehille huumeita vastaan,
En edes tiedä mistä huumeita saisi niin en voi ostaa huumeilla seksiä. Arvaan, että narkkaritytöt joutuvat antamaan pillua huumediilerille, mutta tämä enemmän tai vähemmän liittyy huumepiireihin ja sen lähipiiriin.
Lainaus
Kauppa kävi, myös pienet paritusringit pyöri huumeiden voimalla. Se mitä asiakas näkee ja kokee on lähes aina eri kuin mitä palveluntarjoaja näkee ja kokee. Illuusio voi oikeastikin olla joskus äärimmäisen taidokas, jos asiakas haluaa siihen tosissaan uskoa.
Eli nyt yrität väittää, että kaikki huorat ovat narkkareita etkä kerro tätä vain omasta hyvin kapeasta näkökulmastasi
Lainaus
Seksibisnes on kokonaisuudessaan todellakin epäeettinen.
Nyt uskottelet, että sinun ja ystäviesi kokemuksen pohjalta voit tuomita koko bisneksen. Mietipä vielä kertaalleen.
Lainaus
Tää armas vihulaiseni kirjoittaa mm. Nordic Model -sivulle (kyllä, abolitionistien sivulle) siitä syystä, että kokee että ne on enää ainoita jotka välittää myös hänen kokemistaan prostituution varjopuolista.
Höpö höpö. Valtaosa julkisuudesta suhtautuu prostituutioon ja seksiä ostaviin asiakkaisiin todella kielteisesti. Mennäänpä muuten huumeongelmaan. Miksi siinä uskotaan, että huumeita ostavia ei pitäisi rangaista? Suomessa edelleen rangaistaan, mutta myyjä saa kovemman tuomion. Nordic model huumeongelmaan voisi olla, että tuomitaan ostajat. Ei myyjiä. Ei myyntiä ilman kysyntää.
Lainaus
Osa seksityöntekijöistä kääntää selkänsä ongelmille ja niistä puhumiselle. Usein syyllistetään niitä joiden taustat on erit kuin omat. Koska ei vain ymmärretä, mikä on ymmärrettävää. Helposti lytätään huonommaksi. Kutsutaan marginaali-ilmiöksi. Esillä julkisuudessa on useimmiten vaan ihmiskauppa vs. täysin vapaa valinta.
Eikös Nordic model juuri perustu tälle ajattelulle eli halutaan uskoa, että myyjä on aina uhri. Ei nähdä spektriä kokonaisuudessaan. Ja etkös sinäkin nyt vähän syyllistä niitä, jotka eivät ole huumeiden takia bisneksessä?

Lainaus
Mä en läheskään kaikissa asioissa nosta hattua tälle mun rakkaalle viholliselleni eli tälle kirjoittajalle, mutta se mitä aina ihailen on tuo vahva tahto kertoa totuus, ja rohkeus kertoa se. Itse en uskaltaisi. Moniko meistä yleensäkin kaunistelee lähes kaiken, peittelee ongelmiaan? Ihan siis jo muutenkin kuin markkinointitarkoituksessa.
Minä itse kirjoitan nimimerkillä omista lähtökohdistani. Sinun ystäväsi kertoo nimimerkillä omista lähtökohdistaan. Valoitamme samaa ilmiötä eri näkökulmista eikä kummallakaan ole koko totuutta.
Lainaus
Ne jotka sanoo ”Listen to Sex Workers!”, mää olen samaa mieltä. Mutta mulle se tarkoittaa myös niitä seksityöntekijöitä jotka kritisoi seksibisnestä kaikin puolin epäeettiseksi, monenlaisen epätasa-arvon kärjistymäksi, kokonaisuudessaan tai omissa kokemuksissaan. Ei pitäisi kuunnella pelkästään eliittiä joka toisinaan haluaa nähdä sen kaiken vain ruusunpunaisin aurinkolasein. Toki niitäkin pitää kuunnella, mutta muistakaa huorarkia.
Eniten ihmettelen käsitystäsi, että uhreja ei kuunnella. Luetko lehtiä?
Lainaus
Meitä on monilla taustoilla, ja ne taustat ei aina näy päällepäin yksilössä. Syy miksi tämä on niin monimuotoinen joukko ihmisiä? Osa tekee ns. vapaan valinnan (syystä tai toisesta), osan valinta on peräisin samoista lähtökohdista kuin miestemme valinnat ryhtyä vaikkapa taparikollisiksi. Ja kaikkea maan ja taivaan välillä. Syyt on harvoin todella yksioikoiset. Mutta älkää lytätkö niitä jotka ei sovi kutsumusammattilaisten narratiiviin. Kaikki me ollaan selviytyjiä omalla tavallamme.
Kaikin puolin tarvitaan kuuntelua. Arvostan, että kirjoitat tänne, mutta mielestäni myös sinun pitäisi kuunnella toista osapuolta. Nyt olet samaan aikaan katkera siitä, että eri osapuolia ei kuunnella, mutta haluat uskotella sinun ja vain sinun kertovan totuuden bisneksestä.
Kino - Перемен  (Peremen) https://www.youtube.com/watch?v=z5xQfUScep4

Poissa J-R

  • Newbie
  • Viestejä: 15
  • * Kelpo kaveri
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #21 : Marraskuu 27, 2019, 18:26:50 »
Hei Turskapappa!

Anteeksi lyhyt vastaus, mutta tässä on nyt varmasti molemmin puolin väärinkäsityksiä, tekstien tulkinnoissa. Tarkoitin että omissa piireissäni (seksityöntekijöiden piireissä) on usein vaatinut rohkeutta esittää kritiikkiä alaa kohtaan. Toki nyt sitä on alettu sallia enemmän ja enemmän, koska sen on huomattu olevan tärkeä osa yhteisöä/yhteisöjä. Kyllä ainakin ihmiskaupan uhreista löytyy lehtijuttuja paljon, kirjoitinkin tuosta lyhkäsesti. Tarkoitin tosiaan meidän piireissä, ei pelkästään näillä foorumeilla, vaan myös ihan seksityöntekijöiden kanavilla joissa olin ennen, ja olen yhäkin vaikka vähän harvemmin. Osa ymmärtää ja tukee, heille iso kiitos.

Pahoittelut huonosta ilmaisustani ja jos aiheutin kiihtuymystä sen vuoksi, uneton yö takana joten ei taida kirjoittaminen sujua. Katkeraksi tai veemäiseksi en omaa tekstiäni tarkoittanut.
Olen vähän paniikkihäiriöinenkin eli jännitän foorumikirjoittelua : ) Pahoittelut.

Rauhallista iltaa sinulle!  :)

Poissa Turskapappa

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1643
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #22 : Marraskuu 27, 2019, 18:31:35 »
Tämä kokemasi kohtelu todennäköisesti johtuu siitä, että seksityötä tekevät kokevat yleisen julkisuuden kohtelevan heitä aina uhreina. Kun sinä omasta kokemuspiiristäsi tulevana - ihan oikeisiin kokemuksiin perustuen - lähdet samaan diskurssiin, se aiheuttaa vastarintaa. Kumpikaan ei välttämättä ole väärässä, mutta dialogi on aina vaikeaa.

Jatketaan joskus. Minä keskustelen mielelläni.

Rauhallista iltaa sinullekin!
Kino - Перемен  (Peremen) https://www.youtube.com/watch?v=z5xQfUScep4

Poissa J-R

  • Newbie
  • Viestejä: 15
  • * Kelpo kaveri
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #23 : Marraskuu 27, 2019, 18:44:28 »
Kiitos, ja kiitos myös ymmärryksestä  :)


Linkitän tähän vielä etäystäväni uusimman artikkelin, joka on varmasti tuon lähiystäväni/arkkiviholliseni artikkeleita myönteisempi, ja siis sen vastaanottokin on varmasti vähän ymmärtäväisempi täällä.

Arvostan tämän(kin) seksityöntekijän kokemuksia tosi paljon, ja hän on tukenut mua ihan älyttömästi muutaman vuoden ajan. Kannattaa lukea!

https://bluntlymag.com/sex-work-sex-trafficking-and-the-complex-gray-area-in-between/?fbclid=IwAR3lo5BBZhViIiOhZDUTOCSLR6VaiIdtMWTC2-az6f3N2HFgEzfSmNb1vNg


Poissa Vieras0108

  • Full Member
  • Viestejä: 168
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #24 : Marraskuu 27, 2019, 18:57:12 »
Vaan ihmettelen miksi miehet saisi yleistää? Kerropa se minulle.
Ei ollut tarkoitus yleistää, toiset ovat saman yleistyksen tehneet jo ennen minua, tuo oli vain havaintoni vallitsevasta ilmapiiristä. Olisi kannattanut jättää koko lause pois, myönnettäköön.

Ettei pelkästään miehiä syytetä, niin kevennyksenä lisään oman tarinani #metoo listaan. Jouduin tässä taannoin lääkärivastaanotolla naispuolisen +50v lääkärin peppuraiskaamaksi, kun menin valittelemaan ruoansulatusvaivoja. Oman käsitykseni mukaan tuseerauksen jälkeen olon ei kuuluisi olla samanlainen kuin sörkän suihkuosastolta palattua. Leidi totesi vielä munaa puristellessa, että tulipa eturauhanenkin tutkittua samaan hintaan :o. En valita, olipahan tuo taas uusi kokemus, tosin bucket listan ulkopuolelta.

Miksi ihmeessä? Tämä ei oikein avaudu.
No sen kun tietäisi. Ehkäpä juuri mainitsemasi ulkopuolisen painostusryhmnän syöttämän agendan takia.

Ehkäpä siksi kun on ollut GFE:n vastaanottavana osapuolena 2 tuntia ja nuori, sanoinkuvaamattoman kaunis sihteeri on tehnyt sananmukaisesti hiki päässä töitä koko ajan saadakseen minut laukeamaan käyttäen vuoronperään kaikkia aukkojaan ja asentoja mitä repertuaarista löytyy. Sitten kun siitä tajunnan räjäyttävästä orgasmista vihdoin toipuu ja saa silmänsä auki ja näkee sihteerin pyyhkivän mällejä tukastaan ja rinnoiltaan ja ties mistä, niin pakostakin tulee morkkis siitä ettei vastaavaa nautintoa ikinä pysty tuottamaan toiselle (99.9% todennäköisyydellä, empiiristen tutkimuksien perusteella yhden desimaalin tarkkuudella laskettuna). Mikään määrä sileitä seteleitä ei pysty tuota korvaamaan. Tytön sanat "Oli tosi kivaa ja toivottavasti nähdään taas pian" ei paljoa vähennä morkkista, päinvastoin. Ja kunnon hyväksikäyttäjätyyliin samaa nautintoa on saatava uudelleen ja uudelleen viikosta toiseen.

Miksi tätä toistellaan aina prostituution yhteydessä, mutta kukaan ei mieti asiaa esim. kiinalaista safkaa tarjoavien ravintoloiden kohdalla, vaikka niistä moni on jäänyt kiinni ihmiskaupan uhrien hyödyntämisestä.
Lopetin kyllä nepalilaisissa ravintoloissa käynnin heti kun väärinkäytökset tuli julkisuuteen. Hupakoissa käyntiä en ole vielä pystynyt lopettamaan.


MInusta sinun ajatuksesi on hyvä esimerkki miten käy kun jokin painostusryhmä toistaa julkisuudessa omaa agendaansa kerta toisensa jälkeen. Porukka vaan lähtee mukaan diskurssiin.
Tämä oli kyllä hyvä havainto!

Poissa Tiia

  • Tiia Forsström
  • Sr. Member
  • Galleria (18)
  • Viestejä: 1097
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #25 : Marraskuu 27, 2019, 18:58:01 »
Osa seksityöntekijöistä kääntää selkänsä ongelmille ja niistä puhumiselle. Usein syyllistetään niitä joiden taustat on erit kuin omat. Koska ei vain ymmärretä, mikä on ymmärrettävää. Helposti lytätään huonommaksi. Kutsutaan marginaali-ilmiöksi.

Kurja kuulla, että sun kokemus on tämä.

Toisaalta sama pätee ihmisiin laajemminkin: monilla on vaikeuksia suhtautua muiden ongelmiin ja vaikeisiin elämäntilanteisiin. Köyhyyttä, päihdeongelmia ja esimerkiksi mielen haurautta saatetaan pitää yksilön omien valintojen seurauksina tai laiskuutena tms. Ilmiö ei siis liity vain seksityöhön. Empatiaa ja ymmärrystä puuttuu muuallakin.

Ja kääntäen: tässä skenessä on paljon ihmisiä, joilla ei ole mitään vaikeuksia ymmärtää taustojen ja myös ongelmien moninaisuutta! Kuulevia ja näkeviä ihmisiä löytyy myös FTS Finland -verkostosta ja Pro-tukipisteeltä.


Aloittajan kysymykseen pari lisähuomiota:
- se, että kysyt asiaa itseltäsi ja pohdit, voisitko toimia jotenkin vielä eettisemmin, kertoo sinusta hyvää
- seksityön kenttä on sukupuolittunut ja seksityön arki kertoo vääjäämättä monia asioita myös vallitsevasta sukupuolijärjestyksestä, mutta jos tämän kentän yrittää redusoida pelkäksi miehet vs. naiset -jutuksi, menee metsään ja monta yksityiskohtaa ja ihmistä jää näkemättä
- seksipalveluita ostavat muutkin kuin miehet, ja Suomea suuremmissa maissa on myös (nais)kollegoita, jotka elättävät itsensä tarjoamalla palveluita vain naisille
- tämän aiheen voi halutessaan ihan hyvin ottaa puheeksi myös palveluntarjoajan kanssa, ja katsoa, millainen keskustelu siitä syntyy

> Ja tuosta viimeisestä pointista pieni hyppäys tuonne linkin taakse eli NMN-sivuston tekstiin. Abolitionistien argumentointiin vastaaminen olisi minusta täyttä ajanhukkaa, mutta vilkaisin tekstiä ja pari asiaa tekisi mieli nostaa sieltä mukaan tähän keskusteluun:

1. Seksityöntekijät eivät ole ainoita, joiden ammattiin kuuluu tavalla tai toisella tunnetyö. Aihe on arkipäivää hyvin laajasti hoiva- ja hoitoaloilla, varhaiskasvatuksessa, terapiatyössä jne. Jokainen psykoterapeutti on myös emotionaalisesti läsnä asiakastaan varten, rahan takia. Tai jos lainataan seksityövastaista kieltä toisaalle, niin myös jokainen lastentarhanopettaja "esittää" olevansa kiinnostunut hoitolapsistaan ja näiden hyvinvoinnista, "näyttelee" empaattista hoivaajaa. Koska hänelle maksetaan siitä.

(Ja seksityöntekijä voi olla tarjoamatta GFE-palvelua, jos haluaa minimoida tunnetyön. Samaa ei voi sanoa tunnetyöstä monella muulla alalla.)

2. Tekstin kirjoittaja arvelee, että noin 80 prosenttia niistä asiakkaista, joille hän on suoraan kertonut inhoavansa seksityötä, haluaa silti jatkaa hänen asiakkainaan. Nyt myönnän, että olen ymmärrykseni ja uskoni rajoilla. Mun on todella vaikea nähdä, millaisessa todellisuudessa tämä menisi Suomessa näin. Haluaisin vilpittömästi kuulla lisää, jos jollakulla muulla on sama kokemus. Millaiset asiakkaat haluavat tietoisesti tavata palveluntarjoajaa, joka inhoaa työtään? Sanoisin, että he (if any) ovat (tämän ketjun aloittajan sijaan) osa ongelmaa.
Helsingissä 4.-5.6. 🌺🐝


Uusimpia kuvia

Poissa Vieras0108

  • Full Member
  • Viestejä: 168
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #26 : Marraskuu 27, 2019, 18:59:24 »
Vaan ihmettelen miksi miehet saisi yleistää? Kerropa se minulle.
Ei ollut tarkoitus yleistää, toiset ovat saman yleistyksen tehneet jo ennen minua, tuo oli vain havaintoni vallitsevasta ilmapiiristä. Olisi kannattanut jättää koko lause pois, myönnettäköön.

Ettei pelkästään miehiä syytetä, niin kevennyksenä lisään oman tarinani #metoo listaan. Jouduin tässä taannoin lääkärivastaanotolla naispuolisen +50v lääkärin peppuraiskaamaksi, kun menin valittelemaan ruoansulatusvaivoja. Oman käsitykseni mukaan tuseerauksen jälkeen olon ei kuuluisi olla samanlainen kuin sörkän suihkuosastolta palattua. Leidi totesi vielä munaa puristellessa, että tulipa eturauhanenkin tutkittua samaan hintaan :o. En valita, olipahan tuo taas uusi kokemus, tosin bucket listan ulkopuolelta.

Miksi ihmeessä? Tämä ei oikein avaudu.
No sen kun tietäisi. Ehkäpä juuri mainitsemasi ulkopuolisen painostusryhmnän syöttämän agendan takia.

Ehkäpä siksi kun on ollut GFE:n vastaanottavana osapuolena 2 tuntia ja nuori, sanoinkuvaamattoman kaunis sihteeri on tehnyt sananmukaisesti hiki päässä töitä koko ajan saadakseen minut laukeamaan käyttäen vuoronperään kaikkia aukkojaan ja asentoja mitä repertuaarista löytyy. Sitten kun siitä tajunnan räjäyttävästä orgasmista vihdoin toipuu ja saa silmänsä auki ja näkee sihteerin pyyhkivän mällejä tukastaan ja rinnoiltaan ja ties mistä, niin pakostakin tulee morkkis siitä ettei vastaavaa nautintoa ikinä pysty tuottamaan toiselle (99.9% todennäköisyydellä, empiiristen tutkimuksien perusteella yhden desimaalin tarkkuudella laskettuna). Mikään määrä sileitä seteleitä ei pysty tuota korvaamaan. Tytön sanat "Oli tosi kivaa ja toivottavasti nähdään taas pian" ei paljoa vähennä morkkista, päinvastoin. Ja kunnon hyväksikäyttäjätyyliin samaa nautintoa on saatava uudelleen ja uudelleen viikosta toiseen.

Miksi tätä toistellaan aina prostituution yhteydessä, mutta kukaan ei mieti asiaa esim. kiinalaista safkaa tarjoavien ravintoloiden kohdalla, vaikka niistä moni on jäänyt kiinni ihmiskaupan uhrien hyödyntämisestä.
Lopetin kyllä nepalilaisissa ravintoloissa käynnin heti kun väärinkäytökset tuli julkisuuteen. Hupakoissa käyntiä en ole vielä pystynyt lopettamaan.


MInusta sinun ajatuksesi on hyvä esimerkki miten käy kun jokin painostusryhmä toistaa julkisuudessa omaa agendaansa kerta toisensa jälkeen. Porukka vaan lähtee mukaan diskurssiin.
Tämä oli kyllä hyvä havainto!

Poissa J-R

  • Newbie
  • Viestejä: 15
  • * Kelpo kaveri
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #27 : Marraskuu 27, 2019, 19:12:45 »
Espoolaisrouvalle vielä: Kiitos ystävällisyydestä :)

Pro-tukipiste on todella hyödyllinen ja mua on siellä aina hyvin palveltu! Toivoisin että joskus tulevaisuudessa jokin sellainen olisi kohtuullisen lähellä omaa asuinkuntaani, mutta etäapua olen aina tarvittaessa saanut. Kollegoissakin on onneksi jonkin verran niitä jotka pystyy samaistumaan ja ymmärtämään : ) Laitoinkin tuohon tuon ulkomaalaisen etäystäväni artikkelin liittyen juuri tähän ns. harmaaseen alueeseen prostituutiossa.


Ps. Tiedän tosiaan ne prostituutiopolitiikkakeskustelut eri malleista. Itse en niihin niinkään ota kantaa, aiemmin otin kyllä.

Poissa J-R

  • Newbie
  • Viestejä: 15
  • * Kelpo kaveri
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #28 : Marraskuu 27, 2019, 20:56:43 »
Selasin nyt uusiksi nämä vastaukset itelleni (ja aloittajallekin toki), ja kiitos niistä kaikille, erityisesti ymmärryksestä tällasta "vastarannan kiiskeä" kohtaan. Haluan vielä painottaa (ettei jäänyt epäselväksi) että mä ymmärrän ja kunnioitan täysin kaikkien lähtökohtia seksityöhönsä siis noin periaatteessa, vaikken täysin omakohtaisesti tietenkään voiskaan ymmärtää eri ihmisten erilaisia kokemuspohjia, kuvitella voin. Mutta koskaan en ole jättänyt kuuntelematta erilaistakaan kollegaa, vaikka sen käsityksen kai tuosta sai (?) kun väsyneenä kirjottaa niin tärkeimmät unohtuu, kai. Aiemmin toimin paljon dekriminalisaation puolesta, nyttemmin en enää ole ottanut kantaa, kun muut ajatukset päässä. Tuo maininta siksi että joku saattoi käsittää että otan tässä poliittisesti kantaa prostituutiomallin suhteen itse. Mut en suinkaan. Kunnioitan jokaista seksityöntekijää, taustoista ja mielipiteistä huolimatta. Ihan hyvä varmaankin että herätti keskustelua vaikken olekaan kova keskustelija. : )
 
Nimaralle erikseen vielä että puhut asiaa: silloin kun vaan pää on kunnossa ja energiat kohdillaan niin seksityö luistaa. Ja jos ei ole (vaikka sitten kausittainkin vaan), seksityö pahentaa tilannetta julmasti.
...Ja Nimaralle vielä, mun on pakko sanoa, kun en ole aiemmin päässyt sanomaan, että kun oon seuraillut vuosikausia näitä muutamia foorumeita, niin olen jotenkin aina salaa ihaillut nimenomaan sun temperamenttisyyttä ja oman tiesi kulkemista koska mä samaistun osittain tuliseen luonteeseen ja tietynlaiseen itsepäisyyteen.
: )


Mutta. Mä jään tänne omiin "piireihini" nyt, auttamaan tuota kuomaani jos pystyn, sillä on selkeästi pahemmat hetket kuten artikkeleistaankin voi jo päätellä.

Katsellaan siis myöhemmin ehkä.
Mukavaa iltaa arvon Ladyt ja Herrasmiehet toki myös :)

Poissa Kenobi

  • Newbie
  • Viestejä: 6
  • * Tästä on tie vain ylöspäin
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #29 : Marraskuu 27, 2019, 23:59:59 »

Poissa Vieras0029

  • Full Member
  • Viestejä: 267
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #30 : Marraskuu 28, 2019, 00:41:00 »
Tällä forkalla monet molemmin puolin aitaa sentään pohtivat eettisiä valintojaan parisuhteiden, maksuseksin ynnä muun asiaan liittyvän suhteen. Ei ole meillä hätää, moraalisestikaan.

Mutta missä on rahaa, siellä on myös seksiä. Eettistä tai epäeettistä: https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/4f783743-66cd-4333-9e1c-73751e216027

Poissa naut1skelija

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1014
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #31 : Marraskuu 28, 2019, 02:41:46 »
Elän siinä uskossa, että Suomessa kun tapaat hupakon, jonka profiili/ilmoitus on fiksu. On vastassa 95% todennäköisyydellä vapaasta tahdostaan toimiva hupakko. Joka asettaa omat ehdot, ja kun asiakas on niihin sitoutunut tapaaminen tapahtuu.

Mielestäni tuo kuullostaa aika huippu ammatilta. jos näin voi sanoa. Oikeastaan, jossain mielessä joskus harmittanut hupakointiin tutustuttua, että en syntynyt naiseksi. Ja ei en koe itseäni millään muotoa naiseksi enkä transuksi :D. Mutta jos olisin syntynyt naiseksi, veikkaan, että olisin huora. Ylpeä sellainen.

Sitä vastoin nyt teen liikaa töitä liian pienellä korvauksella, ja laskeskelen, milloin on varaa sijoittaa itseen ja hupakon unelmien täyttymiseen ja käydä visiitillä.

Mukavana ajatusleikkinä voisikin silti pohdiskella, että mikäli alkaisi esiintyä transvibaa siihen suuntaan, että haluaisin ryhtyä naiseksi. Niin olisikohan kysyntää yli 2metriselle fitnessvartaloiselle seksipommille :D "Törötisuinen blondi kaupungin korkeimmilla koroilla 215cm pitkä (koroilla)" XD

Poissa Vieras0108

  • Full Member
  • Viestejä: 168
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #32 : Marraskuu 28, 2019, 07:46:37 »
Suurkiitokset kaikille, tuli paljon uusia näkökulmia aiheeseen. Muutamiin viesteihin tekisi mieli vielä kommentoida, mutta jätän kommentoimatta ettei keskustelu lähde aivan tangentin suuntaan!

Poissa Vieras0028

  • Hero Member
  • Viestejä: 705
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #33 : Marraskuu 28, 2019, 16:20:21 »
Itse seksin myyminen ei ole se ongelma, joka aiheuttaa hyväksikäyttöä sekä päihde- ja mielenterveysongelmia, vaan se on pikemminkin seurauksena noista. Toki sitten, kun siihen seksin myymiseen on ryhtynyt, ruokkii se noita asioita ja sitten ollaan noidankehässä.

Kuten Espoolaisrouvakin sen totesi, niin iso ongelma on juurikin nuo seksinostajat, jotka palaavat samalle palveluntarjoajalle, vaikka olisivatkin tietoisia tämän huonosta jamasta ja/tai haluttomuudesta tehdä ko. hommia. Se, mitä näiltä ostajilta toivoisi, on, että he ohjaisivat henkilön avun piiriin tai edes ilmoittaisivat hänestä avuntarjoajille. Nythän tätä ei missään nimessä tapahdu, koska ostajat pelkäävät itse joutuvansa poliisin kynsiin - Suomessakin, vaikkei täällä edes ole tuota "Ruotsin paskapersemallia".

Kuinka mahtavaa olisikaan, jos olisi todella matala ja helppo kynnys ilmoittaa ihmiskauppaepäilyistään viranomaisille (anonyyminä, ofc), ja näin saataisiin mm. ostajien avustuksella rikollisrinkejä kiinni ja uhrit pelastettua! Ilmoitukseen voisi riittää vain pienen pieni epäilys ja huoli, kuten vaikka se, että palveluntarjoaja oli poissaoleva, ei hymyillyt, hoputti tulemaan tai heitti ulos jo 10 minuutin kuluttua, vaikka tunnista oli maksettu. Siis jokin sellainen syy, joista täälläkin vähän väliä jaksetaan valittaa. (Ettehän käy toista kertaa tällaisella työntekijällä, pliis.)

Mutta eei, vaikeutetaan ennemmin uhrien oloja lisää kieltämällä ostaminen kokonaan. Siinäpä sitten arpovat hengellään, milloin tulee taas seuraava pahoinpitelijä tai varas, ja hoitavat ruhjeet ja murtuvat aivan itse, näkymättömissä "kunnon kansalaisilta", ja mikäli erehtyvät hakemaan apua terveydenhuollosta tai poliisilta, niin tulevat pahoinpidellyiksi ja -kohdelluiksi uudestaan, koska ovat vain "likaisia huoria", "yhteiskunnan pohjasakkaa", "ihmisroskia".

Siis vittu. Valoja päälle nyt!

Poissa Vieras0220

  • Newbie
  • Viestejä: 6
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #34 : Marraskuu 29, 2019, 09:24:12 »
Hyviä ajatuksia Sin1! Muutamaan kohtaan ihan vaan vähän kommentoin. Niin ja kiitokset aloittajalle ja J-R:lle, kun rohkeasti toitte näkemyksiänne esiin. Luin artikkelin tuon J-R:n laittaman linkin takaa, eikä ainakaan mulle jäänyt mitään "trollioloa" siitä. Minusta se oli aika rehellistä kuvausta yhden seksin myynnillä toimeentulonsa hankkivan ihmisen arjesta ja elämänkaaresta.

Tuosta, että itsensä myyminen ei aiheuttaisi mielenterveysongelmia itsessään, on kyllä toisenkin tyyppisiä tutkimustuloksia olemassa. Samoin, kuin muissakin ammateissa, joissa stressaavassa ympäristössä joutuu jatkuvasti sulkemaan persoonansa varsinaisen toiminnan ulkopuolelle (ne muut: poliisit, lääkärit, sairaanhoitajat, palomiehet, sotilaat...), on tunnistettu riski joutua kärsimään jossain vaiheessa PTSD:stä.

Stressiähän aiheuttaa jo sekin, että ei koskaan voi varmuudella tietää minkälainen uusi asiakas astuu ovesta sisään. Se on yksi asia, johon ei oikeasti voi omalla käyttäytymisellään kovin paljon vaikuttaa, vaikka seksityöntekijät mielellään usein väittävät aivan päinvastaista. Mutta kun ei voi. Se asiakkaan luonne paljastuu vasta sitten, kun se on päästetty ovesta sisälle. Tiedän tapauksia, joissa asiakkaan käyttäytyminen täyttää heittämällä raiskauksen tai jopa törkeän raiskauksen tuntomerkit. Ja kuten itsekin kirjoitit "Siinäpä sitten arpovat hengellään, milloin tulee taas seuraava pahoinpitelijä tai varas, ja hoitavat ruhjeet ja murtuvat aivan itse, näkymättömissä "kunnon kansalaisilta". Juuri näin. Valitettavasti. Vaikea uskoa, että Suomessakaan olisi yhtä ainutta pitempään alalla toiminutta prostituoitua, joka ei olisi tähän asiaan jossain vaiheessa törmännyt.

Toinen juttu, johon on pakko ottaa kantaa, on tuo idea alhaisesta ihmiskauppaepäilyn ilmoittamiskynnyksestä. Minusta kuulostaa teidän ammatinharjoittajien näkökulmasta aika pelottavalta, jos "Ilmoitukseen voisi riittää vain pienen pieni epäilys ja huoli, kuten vaikka se, että palveluntarjoaja oli poissaoleva, ei hymyillyt, hoputti tulemaan tai heitti ulos jo 10 minuutin kuluttua, vaikka tunnista oli maksettu". Että, jos ei jaksa hymyillä asiakkaalle, niin saisi pelätä, että poliisit tulevat koputtelemaan ovelle ihmiskauppaepäilyilmoituksineen. Toivottavasti ei näin. Ehkä riittäisi se, että yhteiskunta tunnustaisi seksin myynnin oikeaksi ammatiksi ja että poliisi ja oikeuslaitos ottaisivat tosissaan ammattiharjoittajaan kohdistuneet väkivaltaisuudet.

Mielestäni tässä ketjussa ei kukaan myöskään ollut vaatimassa seksin oston kriminalisointia. Käsitin, että aloittajalla oli huoli omasta roolistaan ja vastuustaan ja muutama komppaaja nosti toimintaan liittyviä mahdollisia negatiivisia puolia ja riskitekijöitä esiin. Eikä tämä kirjoitukseni ollut missään nimessä minkäänlainen "hyökkäys" sinua tai mielipiteitäsi vastaan, vaan keskustelun jatkumoa, johon otin joitakin aineksia kirjoituksestasi.

Nämä aiheet eivät tietenkään ole kauhean miellyttäviä ja kivoja ja ymmärrän, että näistä kaikkein mieluiten vaiettaisiin täällä "myynninedistämisfoorumilla", mutta eivät ne silti siitä mihinkään katoa ja mielestäni olisi tärkeää ja arvokasta, että asiakkaat ja raskaan työn tekijät voisivat täällä jollakin tavalla yhdessä näitä asioita käydä läpi ja niistä keskustella. Mihin aloittaja mielestäni pyrkikin. Uskon, että tuloksena olisi inhimillisyyden lisääntyminen tässä lajissa ja seksityöntekijöiden arvostuksen kasvu.

Valoa, voimaa ja varjelusta kaikille seksin ammattilaisille. Turskille jäitä hattuun ja vähän pöksyihinkin.
Ollaan ihmisiksi!



Poissa Tiia

  • Tiia Forsström
  • Sr. Member
  • Galleria (18)
  • Viestejä: 1097
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #35 : Marraskuu 29, 2019, 10:18:53 »
Minusta kuulostaa teidän ammatinharjoittajien näkökulmasta aika pelottavalta, jos "Ilmoitukseen voisi riittää vain pienen pieni epäilys ja huoli, kuten vaikka se, että palveluntarjoaja oli poissaoleva, ei hymyillyt, hoputti tulemaan tai heitti ulos jo 10 minuutin kuluttua, vaikka tunnista oli maksettu". Että, jos ei jaksa hymyillä asiakkaalle, niin saisi pelätä, että poliisit tulevat koputtelemaan ovelle ihmiskauppaepäilyilmoituksineen.

Minusta ei kuulosta ollenkaan pelottavalta. Minusta kuulostaisi inhimilliseltä ja välittävältä, jos kynnys tarkistaa, onko kaikki ok, olisi mahdollisimman matala.

Seksin myyjä ei ole rikollinen. Ei vaikka olisi alaikäinen tai ihmiskaupan uhri tai parituksen kohde. (Ja kyllä, toki osa meistä välttelee veroja, mutta se on tässä kontekstissa täysin sivuasia.)
Helsingissä 4.-5.6. 🌺🐝


Uusimpia kuvia

Poissa Vieras0108

  • Full Member
  • Viestejä: 168
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #36 : Marraskuu 29, 2019, 11:03:26 »
Minusta ei kuulosta ollenkaan pelottavalta. Minusta kuulostaisi inhimilliseltä ja välittävältä, jos kynnys tarkistaa, onko kaikki ok, olisi mahdollisimman matala.
Teoriassa hyvä, mutta todellisuudessa te ette muuta ehtisi tekemään kuin selittelemään poliisille kaiken maailman perättömiä ilmiantoja. Joka ikinen kusipää turska, joka ei pääsisi tapaamaan teitä haluttuun aikaan ja mieleisellään hinnalla (=ilmaiseksi), tekisi perättömän ilmiannon ihan vain kiusanteon vuoksi. Puhumattakaan parittajista, jotka yrittäisivät sabotoimalla saada kilpailijat pois markkinoilta.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2019, 11:08:21 kirjoittanut Wilzu »

Poissa Kuningatar Perse

  • Perseiden Kuningatar
  • Hero Member
  • Viestejä: 999
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #37 : Marraskuu 29, 2019, 11:08:21 »
Olen samaa mieltä siitä, että asiakkailla olisi hyvä olla matala kynnys ilmaista huolensa palveluntarjoajien tilanteesta, mutta samalla poliisin ja muiden auttavien tahojen täytyisi osata käsitellä tällaiset tilanteet yhtenäisen linjan mukaan rauhallisesti ja järkevästi, toiminnan perustuen faktoihin eikä ennakko-oletuksiin.

En tosin tiedä, onko pelkkä hymyilyn puute järkevä syy epäillä palveluntarjoajan itsenäisyyttä, siihen en ota kantaa. Mutta joka tapauksessa, minulle ei ainakaan olisi mikään ongelma avata oveani poliiseille ja jutella heidän kanssa työstäni, jos se tarkoittaisi sitä, että ihmiskauppaan saataisiin puututtua tehokkaammin. Voisin ihan mielelläni näyttää, että hallinnoin yhteydenpitovälineitäni yksin ja että kaikki tienaamani raha päätyy yksin minun käytettäväkseni, keittelisin samalla vaikka kahvit ja lopuksi toivottaisin hyvät päivänjatkot.

Sen kanssa minulla kuitenkin olisi ongelma, jos poliisit, jotka ovat jo päättäneet napata "takanani toimivan ihmiskauppaajan", rynnäköisivät ovestani sisään kuukausittain, takavarikoisivat tietokoneeni ja puhelimeni, jäljittäisivät asiakkaitani kuulusteltaviksi, ronkkisivat pankkitietoni ja mitä vielä, ja sitten kun eivät löytäisi mistään mitään todisteita rikollisuudesta, niin he vetoaisivat nuoreen ikääni tai diagnoosiepäilyyn, ja passittaisivat minut jonnekin uhrien ja vähäosaisten kuntoutus- ja raiteilleenpalautuslaitokseen näkemään, mitä hyvä elämä oikeasti on.

EDIT: ^ Wilzu, se on aika selvää että tässä työssä ollaan alttiina häiriköinnille. Jos seksityöntekijän tilanne kartoitettaisiin kertaalleen järkevästi ja huolellisesti, ja todettaisiin että aihetta huoleen ei ole, niin sitten toivottavasti osattaisiin ilmoittaa ilmiantojen tehtailijalle, että hän saa sakot poliisin työn häiritsemisestä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2019, 11:12:49 kirjoittanut Kuningatar Perse »
Eläkkeellä.

Poissa Vieras0108

  • Full Member
  • Viestejä: 168
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #38 : Marraskuu 29, 2019, 13:07:50 »
Jos seksityöntekijän tilanne kartoitettaisiin kertaalleen järkevästi ja huolellisesti, ja todettaisiin että aihetta huoleen ei ole, niin sitten toivottavasti osattaisiin ilmoittaa ilmiantojen tehtailijalle, että hän saa sakot poliisin työn häiritsemisestä.
Edelleen hyvä teoriassa, mutta alituisen resurssipulan vuoksi täyttä utopiaa, kuten esim. lastensuojelun ja vanhusten hoivakotien valvonnan osalta olemme saaneet lukea. Lisäksi kertaalleen tarkistaminen ei riitä, koska samassa asunnossa voi työskennellä viikottain vaihtuvasti useita henkilöitä, vaikka seuranhakuilmoitus pysyy samana. Okei, ehkä tuossa tapauksessa muitakin ihmiskaupan merkkejä olisi havaittavissa, mutta kuvittelepa tapaus, jossa sinä päätätkin lähteä tilannekartoituksen jälkeen talveksi Malagaan ja lähetät sieltä espanjalaisia tyttösiä töihin asunnossasi toimivaan bordelliin. ;D

Sori mutta mä tykkään vänkäämisestä. :D

Poissa Kuningatar Perse

  • Perseiden Kuningatar
  • Hero Member
  • Viestejä: 999
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #39 : Marraskuu 29, 2019, 14:01:31 »
Jos ei rikosepäilyilmoituksiin puututtaisi, niin sitten ei tarvitsisi huolehtia aiheettomasti tehdyistä rikosepäilyilmoituksista.

Ja minähän puhuin siis siitä, että kartoitettaisiin yhden henkilön tilanne, eikä että kartoitettaisiin yhden nimimerkin tilanne. Kun todettaisiin, että minä en ole ihmiskaupan uhri, niin sen jälkeen ei enää reagoitaisi minusta (henkilönä) tehtyihin kiusailmoituksiin. Jos minä sen sijaan syyllistyisin rikoksiin parittajana tai ihmiskauppaajana, niin se toivon mukaan huomattaisiin siinä, kun alettaisiin kartoittaa uhreistani (henkilöinä) tehtyihin ilmoituksiin. Tällainen ilmoitus voisi kuulostaa esim. tältä: "Olen huomannut, että tuossa samassa asunnossa, saman nimimerkin ja saman puhelinnumeron takana työskentelee ainakin kolme eri ihmistä, luulen että siellä on meneillään paritusta tai ihmiskauppaa".

Ja voihan itsenäisestikin työskentelevä ihminen ajautua rikoksen uhriksi, joten jos samasta tyypistä tehdään vaikka kaksi ilmoitusta kolmen vuoden välillä, niin siinä on tietysti aihetta huoleen. Mutta tarkoitin, että jos minun maanantaina todetaan olevan itsenäinen työntekijä, niin sitten ei huolestuttaisi niistä 107:stä huoli-ilmoituksesta, jotka tulevat samasta puhelinnumerosta seuraavaan torstaihin mennessä. Siinä tilanteessa sitten sovellettaisiin samoja käytäntöjä kuin hätänumeroon soitettujen häiriö- ja pilapuheluiden kanssa.
Eläkkeellä.