Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Olenko osa ongelmaa?  (Luettu 7336 kertaa)

Poissa Kuningatar Perse

  • Perseiden Kuningatar
  • Hero Member
  • Viestejä: 999
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #40 : Marraskuu 29, 2019, 14:01:31 »
Jos ei rikosepäilyilmoituksiin puututtaisi, niin sitten ei tarvitsisi huolehtia aiheettomasti tehdyistä rikosepäilyilmoituksista.

Ja minähän puhuin siis siitä, että kartoitettaisiin yhden henkilön tilanne, eikä että kartoitettaisiin yhden nimimerkin tilanne. Kun todettaisiin, että minä en ole ihmiskaupan uhri, niin sen jälkeen ei enää reagoitaisi minusta (henkilönä) tehtyihin kiusailmoituksiin. Jos minä sen sijaan syyllistyisin rikoksiin parittajana tai ihmiskauppaajana, niin se toivon mukaan huomattaisiin siinä, kun alettaisiin kartoittaa uhreistani (henkilöinä) tehtyihin ilmoituksiin. Tällainen ilmoitus voisi kuulostaa esim. tältä: "Olen huomannut, että tuossa samassa asunnossa, saman nimimerkin ja saman puhelinnumeron takana työskentelee ainakin kolme eri ihmistä, luulen että siellä on meneillään paritusta tai ihmiskauppaa".

Ja voihan itsenäisestikin työskentelevä ihminen ajautua rikoksen uhriksi, joten jos samasta tyypistä tehdään vaikka kaksi ilmoitusta kolmen vuoden välillä, niin siinä on tietysti aihetta huoleen. Mutta tarkoitin, että jos minun maanantaina todetaan olevan itsenäinen työntekijä, niin sitten ei huolestuttaisi niistä 107:stä huoli-ilmoituksesta, jotka tulevat samasta puhelinnumerosta seuraavaan torstaihin mennessä. Siinä tilanteessa sitten sovellettaisiin samoja käytäntöjä kuin hätänumeroon soitettujen häiriö- ja pilapuheluiden kanssa.
Eläkkeellä.

Poissa Vieras0032

  • Hero Member
  • Viestejä: 582
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #41 : Marraskuu 29, 2019, 14:24:14 »
Jos nyt puhutaan suomalaisesta täysi-ikäisestä palveluntarjoajasta, jolla ei ole päihde- eikä elämänhallinta-ongelmia ja jolla suunnilleen on kaikki muumit laaksossa, niin tuskin löytyy ainoatakaan, joka suostuisi paritettavaksi.

Poissa J-R

  • Newbie
  • Viestejä: 15
  • * Kelpo kaveri
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #42 : Marraskuu 29, 2019, 17:36:00 »
Mä lupasin toisessa ketjussa etten enää häiriköi, mutta kirjoitanpa vielä tämän viestin.

Laitetaan tähän taas se *Trigger Warning* herkimmille, niin ei tarvitse ainakaan mun teksteistä ahdistua ja provosoitua, koska se ei ole mun tarkoitus.


Elikkä mun mielestä ketjun aloittajan kaltaiset asiakkaat ei ole se ongelma seksibisneksessä. Musta sellaiset asiakkaat on juurikin seksibisneksen ihmisyys, jotka osaa harjoittaa itsenäistä ajattelua ja pohtia myös mahdollisia epäeettisyyksiä, ja siten valita ehkäpä eettisemmin keneltä ostaa palvelunsa, ja kohdella seksityöntekijöitä paremmin. Ja vieläpä kuunnella palveluntarjoajien näkemyksiä, vaikkei ne oliskaan aina sitä mitä halutaan kuulla. Enempi osa sitä ongelmaa on se asiakaskunta joka kieltäytyy uskomasta että mitään ongelmaa voi palveluntarjoajapuolella, missään, edes olla olemassa. Se on se osa asiakaskuntaa joka palaa niiden naisten tykö, jotka selvästi vihjaa tai ehkä sanoo suoraan, ettei tää työ ole mieluista heille. Niitä asiakkaita kyllä on riittämiin, valitettavasti. Mä en usko että asiakaskunnassa on sen vähempi itsekkäitä ihmisiä tai persoonallisuushäiriöisiä kuin muussakaan väestössä. Lisää siis aloittajan kaltaisia toivoisin, niitä jotka näkee meidät ihmisinä ja kuuntelee myös meitä.

Sit sellainen asia että tuo uhri-leima on munkin mielestä ikävä. Mä en ole kokenut itseäni yleisuhriksi vaikken oliskaan kutsumuksessani, siis sillon kun ei minkäänlaista rikosta tai muuta väärinkäytöstä mua kohtaan ole tapahtunut. Mä oon kuullut tuota uhri-sanaa vaan lähinnä kahdelta ääripäältä, abolitionisteilta ja joiltain ns. kutsumusammattilaisilta. En koskaan täältä harmaalta alueelta. Musta uhri-sana on vähättelevä, jos sitä käytetään leimasimena. Joissain tapauksissa mä koen selviytyjä-sanan kannustavammaksi, jos onkin ollut haasteita.

Sit vielä että mä en halua mitenkään häiritä viimeisintä foliohattumuotia, mutta vaikka toisessa ketjussa muuta epäiltiin: mä en ole trolli, mulla ei ole muita nimimerkkejä täällä, en ole abolitionisti, enkä edes Jeesus, vaikka tuo Jeesus-titteli kuulostaakin tosi hienolta jos ei sitä ristiinnaulitsemiskohtausta lasketa. Mä vaan kerroin oman näkemykseni, kokemukseni, ja mun omia ajatuksiani ketjun aloittajalle, joka nimenomaan halusi kuulla meidän näkemyksiä, ja muille samanlaisille jotka haluaa olla tiedostavampia ja kuunnella. Siksi se varoitus mun tekstissä oli, ettei herkimmät joudu kuulemaan. Trollit tuskin laittaa varoituksia? En tiedä. Mutta se trollikortti kuten myös vaikkapa ...kortti on muotia nyt kaikille netissä erimieltä oleville tarjottavaksi, ymmärrän.

Mä olen kyllä kiitollinen niille jotka muakin kuunteli ja suhtautui ystävällisesti, eikä vaientaneet täysin. Tässä ketjussa tai yksäreillä. Tuo oli mun tekstien yksi pointti nimittäin. Siispä mua kuunnelleet: annatte toivoa että ihmisyyttä on jäljellä vielä tässäkin skenessä. Mä nimittäin en haluaisi että se yhä yleinen kahtiajako (ihmiskauppa vs. täysin vapaa valinta) ja sen väliin jäävän laajan harmaan alueen, sen spektrumin, olemassaolon kiistäminen aiheuttaisi sen että ne jotka ei sovi tiettyyn narratiiviin, kääntyy abolitionistien puolelle. Toki mä pidän sitäkin kaikkien omana valintana, mutta vaiennus johtaa monesti siihen että käännytään niiden puoleen jotka lopulta kuuntelee ja uskoo.

Mulle ois kyllä saanut esittää ihan asiallisesti vasta-argumenttejä siitäkin aiheesta että miksi nämä mun mainitsemat asiat, mm. mielenterveysongelmat tai narkomania ovat nimenomaan Suomessa olemattomia ja merkityksettömiä yksilön kannalta. Tää maininta siksi, kun toiseen ketjuun tuli sellaista tietoa, viitaten selvästi minuun, ettei näitä mainittuja ongelmia Suomessa ole ainakaan prostituutiossa, vaan muunlaisia vain. Kuuntelen mielelläni niitä muunlaisiakin. Mä kuitenkin luulen että aika moni tuntee tai tietää edes jonkun, jolla on ollut elämänhallinnallisia ongelmia, tässäkin skenessä, vaikka toki niitäkin löytyy jotka kiistää moisten olemassaolon täysin, syystä tai toisesta. Norsunluutorni ei kuulosta mun mielestä kovin mukavalta paikalta elää sekään. Musta liika sinisilmäisyys on pahasta. Ja ongelmien (omien tai muiden ongelmien) kiistäminen ei ole kovin rakentavaa, vaikka tiedän hyvin että se on ihan inhimillinen vastareaktio niille.


Mutta siis: kaikkea hyvää ihan kaikille, jopa niille provosoituneille, ja iso kiitos vielä ketjun aloittajalle ja muille kuuntelijoille, sekä mua kannustaneille!! Arvostan! Pienet sanat ja teot kantaa pitkälle, ne voi vaikka pelastaa jonkun päivän, viikon, tai elämän. :)

Poissa Vieras0028

  • Hero Member
  • Viestejä: 705
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Olenko osa ongelmaa?
« Vastaus #43 : Joulukuu 03, 2019, 23:46:22 »
Toinen juttu, johon on pakko ottaa kantaa, on tuo idea alhaisesta ihmiskauppaepäilyn ilmoittamiskynnyksestä. Minusta kuulostaa teidän ammatinharjoittajien näkökulmasta aika pelottavalta, jos "Ilmoitukseen voisi riittää vain pienen pieni epäilys ja huoli, kuten vaikka se, että palveluntarjoaja oli poissaoleva, ei hymyillyt, hoputti tulemaan tai heitti ulos jo 10 minuutin kuluttua, vaikka tunnista oli maksettu". Että, jos ei jaksa hymyillä asiakkaalle, niin saisi pelätä, että poliisit tulevat koputtelemaan ovelle ihmiskauppaepäilyilmoituksineen. Toivottavasti ei näin. Ehkä riittäisi se, että yhteiskunta tunnustaisi seksin myynnin oikeaksi ammatiksi ja että poliisi ja oikeuslaitos ottaisivat tosissaan ammattiharjoittajaan kohdistuneet väkivaltaisuudet.

Mielestäni tässä ketjussa ei kukaan myöskään ollut vaatimassa seksin oston kriminalisointia. Käsitin, että aloittajalla oli huoli omasta roolistaan ja vastuustaan ja muutama komppaaja nosti toimintaan liittyviä mahdollisia negatiivisia puolia ja riskitekijöitä esiin.



KP antoikin jo hyviä vastauksia tähän asiaan; sanon muutaman oman sanan tähän lisää, sillä ensinnäkään en aivan ymmärtänyt, miksi poliiseja pitäisi pelätä, jos he tulevat tarkastamaan, onko ilmoitettu seksityöntekijä ihmiskaupattu. Ei kai sen työntekijän sentään tarvitse pelätä, vaan mahdollisen ihmiskauppaajan tämän takana? (Toki pelko voi tulla siitä, että tämä tarkastus selviää tälle rikollisjehulle, joka sitten pahentaa uhrin asioita, mikäli tätä ei jostain syystä onnistuttu pelastamaan, mutta totta kai onnistutaan.) Ja vielä vähemmän itsenäisellä palveluntarjoajalla on mitään pelättävää, koska mistään laittomasta toiminnasta ei ole kyse (paitsi toki sitten, jos tarkastaja onkin verokarhu, heheh). Minä ainakin olisin vain ilahtunut, jos minun tila tullaan tarkastamaan jonkun huolestuneen tyypin ilmoituksen myötä, koska, kuten Espoon Syväkurkkukin sen totesi, se kertoisi välittämisestä. (Ja hei, tuo, kun mainitsin hymyilemättömyyden yhdeksi syyksi huolestua ja tehdä ilmoitus, oli ehkä "pientä" [tarkoituksenmukaista] liioittelua yksittäisenä tekijänä. Välillä en vain jaksa kirjoittaa auki ajatuksiani loppuun asti, koska ensinnäkin ei foorumeilla kukaan jaksa romaaneja lukea ja toisekseen oletan, että ihmisillä on kyky etälukea minun ajatukset.)

Sitä paitsi ehkä se ei ylipäätään olisi poliisi se taho, joka näitä tarkastaisi, vaan jokin esim. STEA:n rahoituksella toimiva toimija, joka olisi suunnattu juuri tällaiseen toimintaan, PRO-tukipiste laajennetulla toiminnalla tai sitten vaikka sosiaalipalvelu yhdessä poliisin kanssa tms., en tiedä, kunhan aivoriihaan. Joka tapauksessa ensimmäinen askel olisi ehdottomasti se, että tämä ala olisi myös yhteiskunnan silmissä ihan oikea ja vakavasti otettava työ, kuten itsekin totesit, Mummonpoika.

Ja mitä tulee tuohon, että tässä ketjussa ei kukaan vaatinut oston kriminalisointia, niin huomasin itsekin saman tien kommenttini julkaistuani, että se olisi sopinut paremmin ihan toiseen ketjuun, joka alkoi jotakuinkin samaan aikaan kuin minä kommentoin tätä.