Matti Vanhanen on varmasti ihan hyvä valinta valtiovarainministeriksi.Vanhasen valinta kertoo kahdesta asiasta. Ensiksikin, haluttiin kokemusta, haluttiin sanoa että nuorukaiset, nyt riittää. Kulmuni ja Andersson ovat syntyneet -87, Marin ja Ohisalo -85. Matti Vanhasen syntymävuosi on 1955. Hän on isäntä jonka sanoissa on arvovaltaa. Näin Keskusta toivoo.
Toisaalta Vanhasen valinta kertoo siitä että Keskustalla ei oikein ollut vaihtoehtoja. Kaikkien sekoilujen jälkeen luottamusaseman väärinkäytöstä ehdollisen vankeustuomion saanut Antti Kaikkonen ei ole vaihtoehto. Juha Sipilän valinta olisi ollut Kepulta käsien nostamista pystyyn tappion merkiksi koska Sipilä on Kepun vaalitappion 2019 kasvot. Sipilä itse totesi että ei kiinnosta koska olen jo osani ollut kansakunnan kusitolppana. Tämä maininta oli tarpeeton koska kukaan ei Sipilän palveluksia edes halunnut. No sitten oli Mauri Pekkarinen jonka Kulmuni itse taisi jossakin vaiheessa nimetä omaksi suosikikseen jatkamaan ministerinpestiä. Tässä mallissa on se heikkous että Pekkarinen on MEP ja jos tulisi ministeriksi, hän joutuisi luopumaan MEP-paikastaan eikä saisi paikkaa takaisin jos ministeriys jäisi jostakin syystä lyhytaikaiseksi. Ei voida pitää varmana sitä että nykyhallitus on pitkäikäinen ja vaikka olisikin niin Kepu saattaa vaihtaa puheenjohtajaa ja vaikka siihen tehtävään ei ole vahvoja vaihtoehtoja, pj:ksi saattaa nousta kaveri joka toteaa että hmm, minä haluan olla myös valtionvarainministeri. Jolloin 72-vuotias Pekkarinen joutuisi työttömäksi, se ei ole mukavaa. Onko meillä edelleen aktiivimalli? miettii Mauri Brysselissä. Solmussa olevassa puolueessa joutuu koko ajan pelkäämään myös Paavo Väyrystä, ei Pekkarinen tällaisessa tilanteessa voi kertoa olevansa käytettävissä.
Eli Matti Vanhanen. Vanhasen kohdalla suu aukeaa kysymykseen: miksi? Vanhanen on Eduskunnan puhemies, eikös tämä ole jopa valtakunnan kakkospesti, hierarkiassa presidentistä seuraavana? Tämä on ihan kiva homma kaikin puolin, siinä saa olla rauhassa. Enää vuosiin ip- ja naistenlehdet eivät ole olleet kiinnostuneita Vanhasen tapahtumista ja mitä kaikkea vaalilahjusta hänen kotoaan löytyykään. Me ei tiedetä onko Vanhasella nainen, kenties vaimo tai mikä lieneekään ja onko sen lisäksi salarakas taikka kaksi salarakasta, ei media ole tästä kiinnostunut. Eihän me tiedetä edes sitä että asuuko Vanhanen edelleenkin Nurmijärvellä vai onko muuttanut. Mutta kohta tiedetään, ministerin asiat kiinnostavat lehdistöä ja ne kuuluvat koko kansalle. Minkä ihmeen takia Vanhanen suostuu tuollaiseen elämänmuutokseen josta ei seuraa mitään kivaa? Kysyttäessä Vanhanen tietenkin vastaa että kyse on velvollisuudentunnnosta vaikka tietää että kukaan ei usko tuota vastausta, ei edes Matti itse. Minä en keksi muuta selitystä kuin sen että Matti näkee hallitukseen menon välivaiheena tielle jonka maalina on valinta Tasavallan Presidentiksi. Niinistön aika tulee pian täyteen ja Matti tietää ettei koko maassa ole vahvaa jatkajaehdokasta. Miksei siis Matti Vanhanen.