Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?  (Luettu 3457 kertaa)

Poissa Venla

  • Huora
  • Sr. Member
  • Galleria (119)
  • Viestejä: 3037
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« : Toukokuu 01, 2022, 00:01:22 »
Tarkennuksena otsikkoon, pohdin itse nyt ihan tylsästi vaan perinteistä miesten ja naisten välistä tasa-arvoa.
Lähihistoriassa, ja nykyaikana.
Mutta keskustelua saa tietysti laajentaa - eli millaista konreettistä muutosta on itse huomannut oman elämänsä aikana tapahtuneen?
Hyvässä tai huonossa.

Kieltämättä meillä on naisten ja miesten välinen tasa-arvo toki koko mun elämäni ajan ollut kansainvälisessä vertailussa hyvää.
Itse asuneena muutamissa muissa maissa, ja paljon matkustaneeni, vaikka olen kuullut millainen tilanne jossain muualla on, niin tasa-arvoisuuden puutteet ja niiden seuraukset pystyy mielestäni täysin ymmärtämään vasta kun itse on niissä tilanteissa.
Ja ne tilanteet tietysti herättävät ajatuksia, sekä myös miettimään tilannetta Suomessa.

Mutta tämä nyt tuli mieleen viime aikaisen keskustelun myötä mieleen, kun puhuttiin lapsuuden unelma-ammateista.
Mähän olin hyvin vakuuttunut lapsena, että mä haluan armeijaan töihin. Meillä oli suvussa paljon kapiaisia, ja mä olin aivan täysillä aina ihanoinut sitä, ja vakaasti päättänyt jo hyvin pienenä, että saman uran mäkin haluun.
Ei mitään käsitystä miksei mun vanhemmat sanoneet silloin mitään, koska ala-asteella vasta opettajan toimesta mulle kerrottiin ettei se ole mulle mahdollista. Menin kotiin hieman itkuisena, ja kysyin mun vanhemmilta että miksi mä en voi hakea armeijaan töihin. Vanhemmat sitten sanoi, että siksi koska sä olet tyttö. Ei muuta. Mutta mitäs muuta siinä olisi voinut sanoa.

Asiat ehtivät muuttua ennen kuin täytin 18 vuotta, mutta silloin olin jo päämäärätietoisena lapsena tehnyt toisen suunnitelman. Muistan kyllä sen ikuisesti, kun näin ylä-asteella lukiolaisten naisten halaavan toisiaan kun listat armeijaan hyväksytyistä tms. julkaistiin lukion seinällä. Ne taisi olla ensimmäisiä naisia jotka armeijaan Suomessa pääsivät. Olin hieman kateellinen, mutta samalla tajusin että olin todistamassa jotain...en tajunnut silloin vielä mitä. Siinä missä kundeille listat tuntui olevan joko yhdentekeviä tai jopa ikäviä, niin ne naiset olivat onnellisia/voitokkaan oloisia. He taisivat tietää, että he tekivät historiaa.

Nyt tuntuu ihan uskomattomalta, että vielä mun lapsuudessa Suomessa voitiin sanoa lapselle, että koska sä olet tyttö niin siksi ei sulla ole samaa kouluttautumismahdollisuutta kuin pojilla. Ja se tavallaan otettiin ihan annettuna, ilman ainakaan mun lähipiirissä ilman suurempia kyseenalaistuksia. Tai ilman tarvetta selittää, miksi tytöillä ei oo samoja mahdollisuuksia kuin pojilla.

Nyt vanhempana tuo asia tuntuu vielä ironisemmalta, kun kuullut niin monien miesten valittaneen kuinka armeija oli pakkopullaa, ja hakevan oikeuksia päästä pois pakollisesti palveluksesta. Ja samaanaikaan mä oisin antanut mitä vaan jos 10 vee mulle ois sanottu et tottakai sä voit hakea armeijaan, ja sulla on mahdollisuus luoda ura siellä. Tasan ei tosiaan käynyt. Mutta onneksi asiat tuon osalta monin osin jo paremmin.

Hatun nosto kaikille naisille jotka puolustusvoimissa nyt jo luoneet menetyksenkään uran, siinä kovin lyhyenä historian aikana kun se ollut meille Suomessa mahdollista.

Onko muuten vielä olemassa Suomessa aloja joille jokin sukupuoli ei voi edes hakea vain sukupuolen takia?
Tunteella ja taidolla - suomalaista laatutyötä 😎
Joensuussa ke-to 15.-16.5.!

Poissa Johannyton

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1835
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« Vastaus #1 : Toukokuu 01, 2022, 00:48:07 »

Onko muuten vielä olemassa Suomessa aloja joille jokin sukupuoli ei voi edes hakea vain sukupuolen takia?
Onko missään uimahallissa naisten pukuhuoneessa/saunassa näkynyt miessiivoojaa?

Poissa orjamies

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1816
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« Vastaus #2 : Toukokuu 01, 2022, 06:37:29 »
yksi on ainakin ollut kohun takia se sitten siivosi käyttöajan ulkopuolella.
kysyvälle vastataan

Poissa joey_t

  • Sr. Member
  • Viestejä: 5361
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« Vastaus #3 : Toukokuu 01, 2022, 07:02:10 »
En kannata sukupuolten välistä tasa-arvoa.

Poissa Vieras0395

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2271
  • * Kelpo kaveri
Vs: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« Vastaus #4 : Toukokuu 01, 2022, 07:10:03 »
En minäkään, kun en tunne yhtään miestä, joka olisi henkisesti minua vahvempi.
Mutta on ne miehet kivoja pikkutassuja silti.

Poissa Seepeli

  • Sr. Member
  • Viestejä: 11392
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« Vastaus #5 : Toukokuu 01, 2022, 08:57:22 »

Näin miehenä olen sokea monelle asialle mitään naisten ja miesten väliseen tasa-arvoon tulee. Mä katson tätä kysymystä hyvin pienestä oksanreiästä.

Työelämässä minulla on ollu pomona miehiä ja naisia. Naispomojen kanssa mulla on ollu kyl aina kivempaa. Ehkä syynä on ollut se että naispomot on antanut luottamusta enemmän, miesten kanssa se menee hyvin herkästi pissauskilpailuun.🤔

Hmmm... ehkä isoin muutos on se että urani ihan alussa mulla ei ollu naistyökavereita mutta nykyään on tosi paljon.
Amator

Poissa orjamies

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1816
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« Vastaus #6 : Toukokuu 01, 2022, 09:35:51 »
Kolikon toinen puoli " ei muutu koskaan " töissä missä minäkin olin oli SAMA palkka mutta

en 20 vuoden aikana koskaan nähnyt naisen nostavan 50kg tinalaatikkoa pikkujuttuja silti

karkeasti hommat ei muutu naiset tekee kevyet näpertely hommat miehet raskaat raatamiset

SAMA palkka  ongelmat on aina johtotasolla niissä kallis palkkasissa hommissa ei

juuri naisia näy syitä on monia mutta pitkään naisvaltaisilla aloilla olleena näki

naiset EI tule keskenään toimeen ne tarttee miehen johtamaan.
kysyvälle vastataan

Poissa Tonava

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2481
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« Vastaus #7 : Toukokuu 01, 2022, 11:00:55 »
Gender equality plan -vaatimus esitetään joka paikassa nykyään, mutta sen sisältö ei kiinnosta ketään.

Poissa jurzantaa

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1537
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« Vastaus #8 : Toukokuu 01, 2022, 11:01:39 »
Naiset pitäisi pakottaa armeijaan / rintamalle sotimaan ja kuolemaan ihan samalla tavalla kuin miehetkin.
Todella makaaberia itkeä jostain ettei olis päässy armeijaan (10 vuotiaan haave) samaan aikaan kun Suomessa on edelleen laki joka yksiselitteisesti syrjii miehiä armeijan suhteen.
Omnia formonsis cupio donare puellis, set mihi de populo nulla puella placet.

https://www.youtube.com/watch?v=KhKyB37mc-8&t=2760s

Poissa Letsmenoks

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1111
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« Vastaus #9 : Toukokuu 01, 2022, 11:19:50 »
Kyllä, naiset ja lapset armeijaan. Ukrainan rajat olisi pysyneet kiinni ja tasa-arvo jyllännyt juoksuhaudoissa.

Jurzontaan unelma olisi toteutunut. Naiset ja lapset olisivat kuolleet rintamalla...

☮️and💟

Poissa jurzantaa

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1537
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« Vastaus #10 : Toukokuu 01, 2022, 11:33:38 »
^Missä kohtaan mainitsin lapset? Oot vissiin vappuna juinut jotain näkö- ja ymmärrysakykyä heikentävää...
Omnia formonsis cupio donare puellis, set mihi de populo nulla puella placet.

https://www.youtube.com/watch?v=KhKyB37mc-8&t=2760s

Poissa Villerius

  • Sr. Member
  • Viestejä: 15351
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« Vastaus #11 : Toukokuu 01, 2022, 12:03:27 »
Samasta työstä sama palkka tarkoittaa käytännössä sitä, että toinen on tasa-arvoismpi kuin toinen.
”Opi rakastamaan vihaa. Syleile sitä. Nauti siitä. Olet ansainnut sen. Jokainen on oikeutettu omaan mielipiteeseensä ja jokaisella tulisi olla mielipide sinusta. Vihaajat ovat positiivinen ongelma. Kukaan ei vihaa hyviä, he vihaavat parhaita.”
- Kobe Bryant

Poissa Turuntyttö

  • Hero Member
  • Galleria (5)
  • Viestejä: 949
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« Vastaus #12 : Toukokuu 01, 2022, 21:50:18 »
Samasta työstä sama palkka tarkoittaa käytännössä sitä, että toinen on tasa-arvoismpi kuin toinen.

Yritin tavata tätä lausetta useasti mutta en vain ymmärtänyt. Eli mikä tässä oli se peruste?
Opiskelijarouva

Turku

Poissa jurzantaa

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1537
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« Vastaus #13 : Toukokuu 01, 2022, 21:58:08 »
^Veikkaan että tuossa haettiin sitä, että vaikka kaksi ihmistä tekee samaa työtä, sen työn voi tehdä monella tapaa. Esim. hyvin tai huonosti. Eli sama palkka samasta työstä ei tosiaankaan tarkoita samaa kuin tasa-arvo.
Omnia formonsis cupio donare puellis, set mihi de populo nulla puella placet.

https://www.youtube.com/watch?v=KhKyB37mc-8&t=2760s

Poissa joey_t

  • Sr. Member
  • Viestejä: 5361
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« Vastaus #14 : Toukokuu 01, 2022, 22:10:24 »
^Veikkaan että tuossa haettiin sitä, että vaikka kaksi ihmistä tekee samaa työtä, sen työn voi tehdä monella tapaa. Esim. hyvin tai huonosti. Eli sama palkka samasta työstä ei tosiaankaan tarkoita samaa kuin tasa-arvo.
Monessa työssä tarkoittaa. Ei Siwan kassan tuntipalkka voi perustua siihen paljonko hän myy, hoitajan palkka kuinka hyvin hän hoitaa tai opettajan palkka miten hyvin opettaa.

Poissa pillut_pyöreeks

  • Full Member
  • Viestejä: 147
  • * Kelpo kaveri
Vs: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« Vastaus #15 : Toukokuu 01, 2022, 23:34:37 »
^Veikkaan että tuossa haettiin sitä, että vaikka kaksi ihmistä tekee samaa työtä, sen työn voi tehdä monella tapaa. Esim. hyvin tai huonosti. Eli sama palkka samasta työstä ei tosiaankaan tarkoita samaa kuin tasa-arvo.
Monessa työssä tarkoittaa. Ei Siwan kassan tuntipalkka voi perustua siihen paljonko hän myy, hoitajan palkka kuinka hyvin hän hoitaa tai opettajan palkka miten hyvin opettaa.
Miksei voi perustua työn tuottavuuteen??? Monia tapoja mitata...

Poissa Villerius

  • Sr. Member
  • Viestejä: 15351
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« Vastaus #16 : Toukokuu 02, 2022, 07:22:47 »
^Veikkaan että tuossa haettiin sitä, että vaikka kaksi ihmistä tekee samaa työtä, sen työn voi tehdä monella tapaa. Esim. hyvin tai huonosti. Eli sama palkka samasta työstä ei tosiaankaan tarkoita samaa kuin tasa-arvo.
Monessa työssä tarkoittaa. Ei Siwan kassan tuntipalkka voi perustua siihen paljonko hän myy, hoitajan palkka kuinka hyvin hän hoitaa tai opettajan palkka miten hyvin opettaa.
Sen Siwan kassan duuniin kuuluu muutakin kuin vaan istua monotonisesti siinä kassalla. Sen kassatyönkin voi hoitaa joko hyvin tai huonosti.
Hoitajan työkin sisältää muutakin kuin hoitamista. Hoitokaan ei aina ole samantasoista riippuen hoitajasta. Opettajalla on mahdollista olla innostava tai olla vaan luokan edessä ja esittää opettavansa.
Jurzantaa oli kyllä hyvin perillä mitä tarkoitin.
”Opi rakastamaan vihaa. Syleile sitä. Nauti siitä. Olet ansainnut sen. Jokainen on oikeutettu omaan mielipiteeseensä ja jokaisella tulisi olla mielipide sinusta. Vihaajat ovat positiivinen ongelma. Kukaan ei vihaa hyviä, he vihaavat parhaita.”
- Kobe Bryant

Poissa Zorbas

  • Hero Member
  • Viestejä: 926
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« Vastaus #17 : Toukokuu 02, 2022, 16:45:43 »
Kun mittariin on kertynyt jo kuusi vuosikymmentä, niin olen nähnyt valtavan muutoksen tasa-arvossa, sekä asenteissa että rakenteiden muutoksessa. Venlan postauskin kuvaa, että täytyy etsimällä hakea ammatteja joihin naisen on hankalampi päästä kuin miehen tai toisin päin.

Tasa-arvo ei tarkoita, että kuvitellaan kaikki samanlaisiksi vaan sitä, että mahdollisuuksia ei rajoiteta genitaalien perusteella. En kiistä, etteivätkö keskimäärin naiset pärjää paremmin pienten vauvojen kanssa enkä ole varma ovatko miehet keskimäärin osaavampia (tai kiinnostuneempia) tekniikan aloilla, mutta molempiin löytyy lukuisia vastakkaisia esimerkkejä. On kansantalouden ja lasten kasvun kannalta idioottimaista heittää tämä potentiaali roskiin.

Nuoremmille sukupolville tämä näyttää olevan pääsääntöisesti itsestään selvää, mutta osa iäkkäämmistä sukupolvista kipuilee asian kanssa. Aika hoitaa.

Palkkausta ei voi määrätä euromääräisesti samaksi koska silloin menetetään mahdollisuus palkita ja kannustaa hyviä työntekijöitä. Siinäkään genitaalit eivät saisi olla palkan peruste. Absolutismi ei kuitenkaan tässäkään toimi. Jos kaunis ystävällinen nainen tekee tarjoilijana isomman myynnin kuin kukaan muu, niin kyllä se saa näkyä palkassa ja rekrytoinnissa. Kuka sen mittaa paljonko siitä tulee sukupuolesta, ulkonäöstä tai jostain muusta?

Pariutumiskäyttäytyminen on yksi esimerkki. Moni nainen haluaa miehen tekevän aloitteen ja mies olla aloitteen tekijä. Mikään ei tätä kiellä ja tasa-arvo tässäkin tarkoittaa, että roolit on täysin ok vaihtaa myös toisin päin. Ihmiset itse voivat valita, sitä ei määrää kirkko, Putin tai Vanhoillis-Kivettynyt Konservatiivipuolue. Sitä on vapaus. Ihailtavasti nuorilla tämä on jo asenteissa ja arkea.

Ongelmiakin on vielä. Konservatiiviboomeri vetoisilla aloilla nainen voi kohdata työssä syrjintää ja huoltajuuskysymyksissä isä on usein aiheetta heikoilla.
#maksuseksionihanaa

Poissa Vieras0342

  • Sr. Member
  • Viestejä: 3362
  • * Kelpo kaveri
Vs: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« Vastaus #18 : Toukokuu 02, 2022, 17:35:45 »
Nykyisin jopa valtionyhtiöiden johdossa on naiskiintiöt ja muutenkin naisia kuunnellaan eri tavalla työelämässä kuin, vaikka vielä neljäkymmentä vuotta sitten.

Naisten tasa-arvoinen asema on parantunut yhteiskunnassa verrattuna aikaisempiin vuosikymminiin.     

Palkkaerot johtuvat monesti siitä naisvaltaisilla aloilla maksetaan huonompaa palkkaa.

Jos tietoisesti hakeutuu, vaikka toimialalle, jossa maksetaan huonompaa palkkaa kuin toisella, voiko siitä syyttää toista binääristä sukupuolta?   


 

Poissa irritaatio

  • Hero Member
  • Viestejä: 959
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Tasa-arvo Suomessa - millaisia muutoksia olet huomannut?
« Vastaus #19 : Toukokuu 02, 2022, 18:29:48 »
Jokainen nainen istuu pankin päällä, voiko samaa sanoa miehestä?