Viihde ja kevennykset > Kaatopaikka

Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?

<< < (11/13) > >>

Vieras0263:
Sinulla on täysi oikeus näkökulmaasi ja mielipiteeseesi, niin kuin muillakin. :)

JTM:

--- Lainaus käyttäjältä: SielujenRakastelua - Marraskuu 30, 2021, 13:59:23 ---Sinulla on täysi oikeus näkökulmaasi ja mielipiteeseesi, niin kuin muillakin. :)

--- Lainaus päättyy ---
Näinhän se on vaikka aina ei siltä tunnu. Neurokirjoon kuuluvat ihmiset eivät todellakaan ole varsinaisesti alttiimpia mielenterveydellisiin häiriöihin. Neurokirjot nyt vaan kokee monet asiat huomattavasti vahvemmin, koska suurin ongelma on tunteidenhallinta ja myös empatiakyky on huomattavasti heikompi kuin "normaaleilla" ihmisillä. Aina sitä ei huomaa koska he saattavat itkeä tai näyttää tunteitaan tietyllä hetkellä, mutta todellisuudessa he tekevät sen useimiten erisyystä kuin luullaan. Jos kaikki ihmiset lokeroitaisiin niin kuin tätä nykyä on tapana, ei normaaleja ihmisiä olisi ollenkaan.

Vieras0263:

--- Lainaus käyttäjältä: JTM - Marraskuu 30, 2021, 14:49:25 ---
--- Lainaus käyttäjältä: SielujenRakastelua - Marraskuu 30, 2021, 13:59:23 ---Sinulla on täysi oikeus näkökulmaasi ja mielipiteeseesi, niin kuin muillakin. :)

--- Lainaus päättyy ---
Näinhän se on vaikka aina ei siltä tunnu. Neurokirjoon kuuluvat ihmiset eivät todellakaan ole varsinaisesti alttiimpia mielenterveydellisiin häiriöihin.
--- Lainaus päättyy ---

Kyllä se syvä ymmärrys vaan nykyään tuntuu, kaikella läsnäololla. Ja kaikkia kohtaan.

Enkä minä tietämättömyydestä ketään halua rankaista. Ymmärrän, että kaikki ei-neurokirjolaiset eivät tästä välttämättä ennestään ota niin paljon selkoa.

Luepa huviksesi tuo THL:n eli terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen artikkeli esim. ADHD:sta.

https://thl.fi/fi/web/mielenterveys/mielenterveyshairiot/nuorten-mielenterveyshairiot/aktiivisuuden-ja-tarkkaavuuden-hairio

"ADHD:n tunnistaminen  ja tarvittavien tukitoimien aloittaminen jo lapsuudessa on tärkeää, koska hoitamaton ADHD nuorilla on yhteydessä tapaturma-alttiuteen, heikompaan suoriutumisen opinnoissa ja lisää muiden samanaikaisten mielenterveys- ja päihdehäiriöiden sekä syrjäytymisen riskiä."

Minulla on (viisaudelliselta kannalta arvokasta) kokemusta masennuksesta, ahdistuksesta, päihdehäiriöistä ja psykoottisista tiloista. Vaikka niistä on nykyhetken ja keskustelutuen ym. turvin voinutkin parantua.

Ja juuri nyt minulle ollaan suunnittelemassa hoitoarviota ja suunnitelmaa, joka kulminoituu hoitotapaamiseen. Eli saisin ADHD-diagnoosin nyt vasta aikuisiällä. (Nykyään olen siis 27v)

Mistä arvelette tuollaisten kokemusten johtuneen? Pohjaten siis noihin THL:n teksteihin.

Ja olen lukenut siitäkin, kuinka aspergerin ja autismin kirjon häiriön alaisuudessakin psykoosiriski on korkeampi kuin muulla väestöllä. Tai masennus melko yleistäkin ADHD:n keskuudessa ainakin vähintään kerran elämässä ilmenevänä jaksona. Tai vaikkapa viisinkertainen riski psykooseihin muuhun väestöön verrattuna.

Voin kaivaa teille nämäkin lähteet, jos haluatte, ja olen tainnut jo aiemmassakin keskustelussa tällä langalla tuota tutkimustietoa ja aineistollista dataa heittää.

Mutta hei. Minun kanssa SAA olla eri mieltä. Arvostaisin kuitenkin kovasti, jos se perustuu luettuun faktatietoon ja sen pohjalta esitettyihin relevantteihin argumentteihin, jolle löytyisi lähdeaineistoa kommenttien tueksi. Sellaista kutsutaan hedelmälliseksi keskusteluksi, jossa pohditaan asioita ja asioiden välisiä yhteyksiä faktatiedon pohjalta.

Ja en tällä hetkellä ole vetämässä yhtäkuin-merkkiä neurokirjon ja tiettyjen psykiatristen häiriöiden välille yrittäen osoittaa niiden täydellisen samanlaisuuden.

Vaan olen tuonut esiin huomattavampia yhteyksiä näiden välillä. Olen pohtinut sitäkin vaihtoehtoa, että kenties tietyt neurokirjohäiriöt ja tietyt psykiatriset häiriöt eivät ehkä olekaan ihan niin kaukana toisistaan kuin mitä ehkäpä on ollut monilla käsitystä. Ne ovat kumminkin silti eri häiriöitä, vaikkeivät ehkä kuitenkaan täysin eri häiriöitä.

Tällaista tähän aamuun.

Ihanaa joulunodotusta muuten kaikille ja toivottavasti Seksisaitin joulukalenteri tuo eroottista irstautta ja muuta käytännön pilaa tähän joulunodotuksen pimeyteen eikun siis lumeen. :-* ❤️ ️💋

Kapu:

--- Lainaus käyttäjältä: JTM - Marraskuu 30, 2021, 14:49:25 ---
--- Lainaus käyttäjältä: SielujenRakastelua - Marraskuu 30, 2021, 13:59:23 ---,

--- Lainaus päättyy ---
... Jos kaikki ihmiset lokeroitaisiin niin kuin tätä nykyä on tapana, ei normaaleja ihmisiä olisi ollenkaan.

--- Lainaus päättyy ---

Samaa mieltä JTM:n kanssa. Lisäksi elämä olisi tylsää ennalta arvattavassa maailmassa.

JTM:

--- Lainaus käyttäjältä: SielujenRakastelua - Joulukuu 01, 2021, 11:17:49 ---Ja juuri nyt minulle ollaan suunnittelemassa hoitoarviota ja suunnitelmaa, joka kulminoituu hoitotapaamiseen. Eli saisin ADHD-diagnoosin nyt vasta aikuisiällä. (Nykyään olen siis 27v)
--- Lainaus päättyy ---
Eli sun kanssa saa olle erimieltä, mutta ei saa tuoda sitä julki ilman että lainaa jotain tutkimusta, mitä on erilaisia melkein yhtä paljon kuin laatijoitakin. Jos sinulle siis nyt 27vuotiaana tehdään ADHD-diagnoosi, niin kyseessä on aikuisiän ADHD mikä rinnastetaan usein syvään masennukseen, mikä ei suoranaisesti ole mitenkään yhteydessä syntyperäiseen ADHD tai neuro (esim asperger) häiriöön. Kerrot paljon omakohtaisia juttuja ja lainauksia tiettyjen tutkimusten pienestä osasta ilmeisesti kuitenkaan täysin sisäistämättä lukemaasi. Ja tämä ei ole henkilökohtaista, mutta kyllähän sun tekstistä näkee hyvin että kyyneleissäsi ei ole kysymys empatiasta vaan enemmän halveksunnasta ja kuinka nyt sinä et olekaan jonkun mielestä oikeassa. Eli juttu ääntyy kuitenkin sinuun itseesi. Ja tuota et voi mitenkään kiistää. Moni ADHD ja neurokirjon "potilas" voi tietää ja tavallaan pitääkin tietää paljon näistä asioista, mutta he eivät mitenkään onnistu sitä käsittelemään täysin puolueettomasti vaikka neuro häiriö olisi kuinka syvä.
Autismi (myös) asperger on tavallaan kokoaikainen psykoosi eli tuotakaan juttua ei voi käyttää tässä asiassa.
Tavallaan puhut samasta asiasta kokoajan hieman kaarrellen ja aasinsiltojen kautta takaisin umpikujaan palaten (edellenkään en tarkoita tätä henkilökohtaisesti pahalla). Btw aikuis-iän ADHD on myös hyvin yleistä entisillä narkomaaneilla ja sekakäyttäjillä millä myös usein on psykoosit jäänyt hoitamatta.
Oikein mukavaa joulun odotusta kaikille *pus pus*

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta