Erdogan pelaa kyllä kovaa peliä. Herra uhkaa päästää Eurooppaan 3,6 miljoonaa pakolaista, jos EU kritisoi Turkin hyökkäystä. Tämä Kreikan saarille nyt loppukesästä ja alkusyksystä tulleet muutamat kymmenet tuhannet pakolaiset olivat varmaan osa tätä koko suurempaa suunnitelmaa. Erdogan antoi Euroopalle merkin, että tämä status quo ei ole välttämättä mikään pysyvä olotila. Tämä tilanne on Euroopan kannalta kyllä vähintäänkin pirullinen. Piikki on Turkille auki ja nyt jo suutkin tukitaan. Mutta toisaaltahan tämä ei ole mikään yllätys. Jussi Halla-aho on toistuvasti puhunut siitä, että kuinka EU on ulkoistanut pakolaisongelman Turkille ja antanut Turkille kaikki valttikortit käsiin. EU:lla on sen syksyn 2015 ollut neljä vuotta aikaa ratkaista tämä pakolaisongelma, mutta oikeastaan mitään edistystä ei ole saatu aikaan. Varmasti on ollut tahtoakin, mutta kun ongelma on niin vaikea. Kun Suomessakaan muutama puolue ei pysty luomaan minkäänlaista yhteistä näkemystä pakolaiskriisin ratkaisusta, niin mitenkä sitten siihen pystyttäisiin EU:ssa 28 jäsenvaltion kesken. On ollut helpompi työntää se pää pensaaseen ja odotella ongelmien ratkeavan itsestään. Ja Suomella on vielä EU:n ulkorajaa Venäjän kanssa oliko se jotain 1378 kilometriä. Orjuus loppuu kun kahleista katkaistaan lenkit. Jos Erdogan päästää ne 3,6 miljoonaa pakolaista irti "häkeistään", niin jotakin kautta sellainen ihmisvirta kyllä Eurooppaan tiensä etsii.
https:.......is.fi/ulkomaat/art-2000006268047.html