Viihde ja kevennykset > Kaatopaikka

Vs: Politiikka

<< < (4714/4863) > >>

Lifti:

--- Lainaus käyttäjältä: jurzantaa - Syyskuu 25, 2025, 13:04:24 ---
--- Lainaus käyttäjältä: jurzantaa - Syyskuu 24, 2025, 10:59:36 ---^Saisko jotain esimerkkejä näistä euoikeuksista?

--- Lainaus päättyy ---
Tähän ei ole vieläkään kukaan vastannut, ei sisä/keski/ulko tai yhtään mistään vitun ympyrästä.

--- Lainaus päättyy ---
Älä odota mahdottomia.  Sellaisia teoreettisia ja ympäripyöreitä ns.poliitikon vastauksia voit saada....ehkä...tuskin niitäkään.

Tai sitten jonkun linkin johonkin itkuvirsitarinaan. Se olisi kyllä hieno.

joey_t:
Etuoikeuskehä-ajattelun mukaan jos sukupuoli on mies, hänellä on tilastollisesti parempi palkka ja paremmat etenemismahdollisuudet kuin naisella. Lisäksi - tilastollisesti - hän kokee vähemmän seksuaalista häirintää. Nämä mainitaan etuoikeuksina.

ThomasDundee:

--- Lainaus käyttäjältä: jurzantaa - Syyskuu 24, 2025, 10:59:36 ---^Saisko jotain esimerkkejä näistä euoikeuksista?

--- Lainaus päättyy ---
Tähän ei ole vieläkään kukaan vastannut, ei sisä/keski/ulko tai yhtään mistään vitun ympyrästä.

--- Lainaus päättyy ---

Täh? Mä todellakin tein parhaani vastatakseni tähän.

--- Lainaus käyttäjältä: ThomasDundee - Syyskuu 24, 2025, 12:21:29 ---
Katsokaapas, kun kyse ei olekaan konkreettisista etuoikeuksista, joita yhteiskunnan toimesta jotenkin erikseen jaettaisiin keskiympyrän sisällä oleville. Kuvan tarkoitus on visualisoida yhteiskunnassa vallitseva eriarvoisuus, jota muuten voi olla vaikea hahmottaa. Kauempana keskiympyrästä olevat joutuvat siis yhteiskunnassa pärjätäkseen kohtaamaan enemmän haasteita kuin keskiympyrässä olevat, ja näitä haasteita keskiympyrässä olevien on vaikea hahmottaa, koska eivät itse joudu niitä kokemaan.
Diagrammin ymmärtämistä ehkä hel...a, jos ajattelette asiaa niiden kohtien kautta, joissa itse ette asetu keskiympyrän sisälle (esim. koulutus).

--- Lainaus päättyy ---

jurzantaa:

--- Lainaus käyttäjältä: ThomasDundee - Syyskuu 25, 2025, 18:41:15 ---

--- Lainaus päättyy ---

--- Lainaus päättyy ---

Täh? Mä todellakin tein parhaani vastatakseni tähän.

--- Lainaus käyttäjältä: ThomasDundee - Syyskuu 24, 2025, 12:21:29 ---
Katsokaapas, kun kyse ei olekaan konkreettisista etuoikeuksista, joita yhteiskunnan toimesta jotenkin erikseen jaettaisiin keskiympyrän sisällä oleville. Kuvan tarkoitus on visualisoida yhteiskunnassa vallitseva eriarvoisuus, jota muuten voi olla vaikea hahmottaa. Kauempana keskiympyrästä olevat joutuvat siis yhteiskunnassa pärjätäkseen kohtaamaan enemmän haasteita kuin keskiympyrässä olevat, ja näitä haasteita keskiympyrässä olevien on vaikea hahmottaa, koska eivät itse joudu niitä kokemaan.
Diagrammin ymmärtämistä ehkä hel...a, jos ajattelette asiaa niiden kohtien kautta, joissa itse ette asetu keskiympyrän sisälle (esim. koulutus).

--- Lainaus päättyy ---

--- Lainaus päättyy ---
Minua kiinnostaisi nyt kuulla, että mitä todisteita tästä ympyrän esittämästä ”yhteiskunnassa vallitsevasta eriarvoisuudesta” on ja että se jakautuu juuri noin?

Mihin esimerkiksi perustuu se että naiset joutuisivat yhteiskunnassa pärjätäkseen kohtaamaan enemmän haasteita kuin miehet?

Tuo ýmpyrähän sivuuttaa täysin sen kaikkein ilmiselvimmän ja helpoimmin todennettavan, lakiin kirjatun eriarvoisuuden jonka mukaan naiset ovat sukupuolensa perusteella vapautettuja asevelvollisuudesta. Eli ovat etuoikeutettuja miehiin nähden.

joey_t:
Minulla on sellainen käsitys että sekä keskustelu että vastailu toisen henkilön esittämiin kysymyksiin on vaikeata ihmisten välillä joiden maailmankuva ja käsitys siitä kuinka elämä tulee rakentaa poikeavat toisistaan paljon.

Markkinatalouden kannattaja uskoo yksilön vapauksiin ja vastuuseen. Kenties ajatellaan että "lähdetään vaarallisille teille" jos menestymättömyyden syyksi haetaan aina joku ulkoinen tekijä: milloin syrjivät rakenteet, milloin identiteetit ja milloin mikä tahansa muu kuin yksilö itse. Kun jonkin kriittisen teorian kannattaja pyytää keskustelukumppaniltaan mielikuvaharjoitusta jossa sijoitat itsesi etuoikeuskehän ulkoreunalle vastaava kysymys vastapuolelta olisi se että mitäs jos miettisit miksi et ole menestynyt ja olet kuvailemasi kehän ulkolaidalla? Olisitko voinut tehdä jotakin asiaa toisin, yrittää jollakin muulla tavalla, yrittää enemmän? Tämähän alkaakin kuulostaa jo loukkaavalta.

Jos tarvitsen jonkun tuotteen kuten vaikka auton, teen vertailuita ja valitsen tarjonnasta hinta-laatu-tekijät huomioiden itselleni sopivimman. Asiaan ei vaikuta mitenkään myyjän ihon väri, identiteetti tai vastaava. Tässä mielessä olen ihmisten suhteen värisokea: minulle hänen ulkonäkönsä ei nyt ole merkityksellinen vaan ainoastaan toimintansa. Enkä edes usko että mikään identiteettiin liittyvä seikka ihmisessä olisi esteenä hänen mahdollisuudelleen menestyä koska myös markkinatalous on värisokea.

Kuitenkin kriittisen rotuteorian mukaan: jos en tunnista syriviä rakenteita, olen osa ongelmaa ja jos vastustan erityisiä tukitoimia vähemmistöille, olen rasisti. Ei tällainen puhe kuulosta minusta reilulta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta