Viihde ja kevennykset > Kaatopaikka
Tuhlaajatytön tarina
Venla:
Jotenkin molemmat ääripäät tuhlaaminen sekä saituus, kuulostavat ihan yhtä huonoilta.
Vastuullinen rahan käyttö kuulostaa jo huomattavasti paremmalta :)
Mä en itse tajua shoppaamista, siis sellaista klassista - aina pitäisi olla uusin kännykkä, tietokone, peli, vaatteet, auto yms.
Onhan sitä sanottu että tavaran ostaminen saa monille aikaiseksi hetkellisen hyvän olon tunteen. Mutta se on yhtä nopsaan ohi kun tullutkin.
Toisaalta jos ainoa ajatus aina olisi että kuinka pystyy vain säästämään mahdollisimman paljon, niin aika monista kokemuksista jää paitsi.
Oikeastaan mietin, miten sitten määritellä vastuullinen rahan käyttö?
Jos jokin asia tekee onnelliseksi pitkäksi aikaa, niin mä kannatan sellaisiin asioihin rahan käyttämistä.
Myös itsensä sivistäminen tai terveydestä huolehtiminen harvoin menee hukkaan.
Vieras0263:
Olet oikeassa omalla tavallasi. Ja yhtä oikeita näkökulmia asiaan on muitakin, riippuen katsojasta.
Ja sitä paitsi sanan saita voi kai määritellä monellakin tavalla. Minulle se merkitsee ennen kaikkea sitä, että yksinkertaisesti ei tuhlaa. En siis ole sanonut, etteikö lähimmäisiä saa auttaa ja ystäviä muistaa esimerkiksi syntymäpäivänä. Mutta ei ole pakko kuluttaa järjetöntä määrää valuuttaa onnensa ohitse. Kulutushulluuttaan ja impulsiivista rahankäyttöä voi oppia säätelemään, kun ymmärtää oman kokemuksen kautta, miten paljon itseironista naurettavaa ja huvittuneisuutta jää omille tempauksilleen. Sitä, ettei sellaista tahdo hyvästä sydämestään toistaa. Tyhmyyttä olisi toistaa samoja virheitä, mutta viisauden alku näyttäytyy siinä, kun virheet nähdään suloisina oppimiskokemuksina, joita ei tarvitse hävetä ja joista voi ottaa opiksi. :)
Vieras0395:
Kolmatta päivää ostanut Cittarista tarjouksesta Atrian nauta-sika jauhelihaa koirille, oli meinaan vaan 5 eur/kg eli halvempaa kun tukussa. Ja lehmäntaljan lattialle jonka koeponnistukseen ihan asiakasta käytin. Kyynärpäät pikkasen huusi iik takarissa ja lisää pehmustetta, muuten oli hyvä, eikä pillu vinkunut mitään. En ole tuhlaajatyttö, maksoin aidosta taljasta vajaa 30 ja muualla sama maksaa 500. Vitsi että on hyvä mieli...no kikkelistäkin, mutta säästämisestä. Säästäväisyys on hyveemme, pillua kannattaa tuhlata aina kun ehtii vaan.
Venla:
--- Lainaus käyttäjältä: SielujenRakastelua - Kesäkuu 12, 2021, 22:15:25 ---Olet oikeassa omalla tavallasi. Ja yhtä oikeita näkökulmia asiaan on muitakin, riippuen katsojasta.
Ja sitä paitsi sanan saita voi kai määritellä monellakin tavalla. Minulle se merkitsee ennen kaikkea sitä, että yksinkertaisesti ei tuhlaa. En siis ole sanonut, etteikö lähimmäisiä saa auttaa ja ystäviä muistaa esimerkiksi syntymäpäivänä. Mutta ei ole pakko kuluttaa järjetöntä määrää valuuttaa onnensa ohitse. Kulutushulluuttaan ja impulsiivista rahankäyttöä voi oppia säätelemään, kun ymmärtää oman kokemuksen kautta, miten paljon itseironista naurettavaa ja huvittuneisuutta jää omille tempauksilleen. Sitä, ettei sellaista tahdo hyvästä sydämestään toistaa. Tyhmyyttä olisi toistaa samoja virheitä, mutta viisauden alku näyttäytyy siinä, kun virheet nähdään suloisina oppimiskokemuksina, joita ei tarvitse hävetä ja joista voi ottaa opiksi. :)
--- Lainaus päättyy ---
Olen samaa mieltä.
Toki saita ja säästäväinen on kaksi eri asiaa, saituus ei koskaan ole mun mielestä positiivista, koska se on aina myös äärimmäisen itsekeskeistä.
Säästäväisyys taas voi olla ihan viisastakin.
Lähimmäisiä pitää auttaa, ja muitakin jotka aidosti ovat hädässä. Sehän ei edes vaadi paljon, antamalla vaikka ruokaa sitä oikeasti tarvitseville.
Mun kokemuksen mukaan saidat ihmiset ovat muutenkin hyvin itsekeskeisiä, on kokonaisuutena sellainen ajattelu että "kaikki on multa pois".
Tuollaiset ihmiset eivät tee hyviä tekoja muille. Ainahan auttaminen ei ole taloudellista, useammin se on vain aikaa vievää. Ottaa hetki ja jutella yksinäisen ihmisen kanssa. Mutta saidalla ajatus maailma on tuossakin että se on heiltä itseltään pois.
Vieras0395:
Öö alkaako jutut jo kuullostamaan viherpiiperrykseltä, huomennahan on äänestyspäivä. Murr...aärhg...vittu mitä selitystä.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta