Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tuhlaajatytön tarina  (Luettu 2554 kertaa)

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Tuhlaajatytön tarina
« : Kesäkuu 12, 2021, 19:58:02 »
Ajattelinpa kertoa teille, hyvät saittilaiset, erään opettavaisen tarinan. Voitte pitää sitä totena, satuna, vertauksena tai minä haluatte. Tärkeintä ei ole se, vaan tarinan sisältämä opetus, josta voi olla hyötyä myös muille, joilla on samanlaisia fiilareita ja kantapään kautta taiteilua sekä haasteita elämässään. :sheep:

Olipa kerran vuosi 2020 ja ennalta odottamattomat kesätienestit. Tuhlaajatyttö tienasi 3000-4000 euroa kuukaudessa bruttona ja kävi aina työkomennusten jälkeen ostelemassa kaikenlaista hienoa, milloin ulkona ravintolaruokaa, milloin Tallinnassa viikonlopun viettoa, milloin muuta kenkähemmottelua tai muunkinlaista virkistystä ja hemmottelua kosmetologilla ja muualla.

Tyttö tienasi joka kesäkuukausi saman summan rahaa pistämättä ollenkaan merkille, voisiko kulutustottumuksista joustaa ja taipua myöten säästeliäämpään suuntaan. Niinpä kaikki mitä sinä kesänä tuli, myös meni.

Seuraavana kesänä sama tyttö alkoi taas opintojensa jälkeen kesätienesteille. Tuli ilta, ja tuli aamu. Tyttö ei enää lähtenyt ulos ravintoloihin syömään, vaan söi itse tekemäänsä ruokaa aina siellä, missä milloinkin liikkui. Hän ei myöskään ollut joka välissä kosmetologin palveluilla tai ostamassa uusia hienoja kenkiä. Itse asiassa hänestä alkoikin tulla saita. Hän alkoi tosissaan muistelemaan viime kesänsä tapahtumia ja totesi mielessään sekä lähimmäisilleen, ettei halua enää missään nimessä toistaa edellisen kesän suloisia, mutta opettavia, virheitä. Hän ei enää tykännyt ajatuksesta jatkaa tuhlaajatyttönä, koska hänestä tuli enemmän saita ja vastuullisempi rahankäyttäjä kuin eläissään aiemmin.

Kantapään kautta kokemus, se riitti.

Poissa Vieras0265

  • Sr. Member
  • Viestejä: 6563
  • * Kelpo kaveri
Vs: Tuhlaajatytön tarina
« Vastaus #1 : Kesäkuu 12, 2021, 20:42:29 »
Opettavainen tarina. Me sammakot olemme tunnettuja säästäväisyydestämme. Me tuhlaamme harvoin rahaa vaatteisiin.

Poissa Ppelto

  • Sr. Member
  • Galleria (2)
  • Viestejä: 2443
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Tuhlaajatytön tarina
« Vastaus #2 : Kesäkuu 12, 2021, 20:46:46 »
Opettavainen tarina. Me sammakot olemme tunnettuja säästäväisyydestämme. Me tuhlaamme harvoin rahaa vaatteisiin.

Sä tuhlaat siis naisiin ja naiset tuhlaat vaatteisiin ne rahat vai?  :laught:
Feel so good...

Poissa Vieras0265

  • Sr. Member
  • Viestejä: 6563
  • * Kelpo kaveri
Vs: Tuhlaajatytön tarina
« Vastaus #3 : Kesäkuu 12, 2021, 20:53:44 »
^ Jep. Näinkin voi sanoa. :)

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Vs: Tuhlaajatytön tarina
« Vastaus #4 : Kesäkuu 12, 2021, 21:32:20 »
Minulla kuuluu eräs elämänmotoistani näin:

Hullu saa olla, mutta ei tyhmä. ;)

Poissa Venla

  • Huora
  • Sr. Member
  • Galleria (112)
  • Viestejä: 3031
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Tuhlaajatytön tarina
« Vastaus #5 : Kesäkuu 12, 2021, 21:59:31 »
Jotenkin molemmat ääripäät tuhlaaminen sekä saituus, kuulostavat ihan yhtä huonoilta.
Vastuullinen rahan käyttö kuulostaa jo huomattavasti paremmalta :)

Mä en itse tajua shoppaamista, siis sellaista klassista - aina pitäisi olla uusin kännykkä, tietokone, peli, vaatteet, auto yms.
Onhan sitä sanottu että tavaran ostaminen saa monille aikaiseksi hetkellisen hyvän olon tunteen. Mutta se on yhtä nopsaan ohi kun tullutkin.
Toisaalta jos ainoa ajatus aina olisi että kuinka pystyy vain säästämään mahdollisimman paljon, niin aika monista kokemuksista jää paitsi.

Oikeastaan mietin, miten sitten määritellä vastuullinen rahan käyttö?
Jos jokin asia tekee onnelliseksi pitkäksi aikaa, niin mä kannatan sellaisiin asioihin rahan käyttämistä.
Myös itsensä sivistäminen tai terveydestä huolehtiminen harvoin menee hukkaan.


Tunteella ja taidolla - suomalaista laatutyötä 😎
Lahdessa pe 26.4.!

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Vs: Tuhlaajatytön tarina
« Vastaus #6 : Kesäkuu 12, 2021, 22:15:25 »
Olet oikeassa omalla tavallasi. Ja yhtä oikeita näkökulmia asiaan on muitakin, riippuen katsojasta.

Ja sitä paitsi sanan saita voi kai määritellä monellakin tavalla. Minulle se merkitsee ennen kaikkea sitä, että yksinkertaisesti ei tuhlaa. En siis ole sanonut, etteikö lähimmäisiä saa auttaa ja ystäviä muistaa esimerkiksi syntymäpäivänä. Mutta ei ole pakko kuluttaa järjetöntä määrää valuuttaa onnensa ohitse. Kulutushulluuttaan ja impulsiivista rahankäyttöä voi oppia säätelemään, kun ymmärtää oman kokemuksen kautta, miten paljon itseironista naurettavaa ja huvittuneisuutta jää omille tempauksilleen. Sitä, ettei sellaista tahdo hyvästä sydämestään toistaa. Tyhmyyttä olisi toistaa samoja virheitä, mutta viisauden alku näyttäytyy siinä, kun virheet nähdään suloisina oppimiskokemuksina, joita ei tarvitse hävetä ja joista voi ottaa opiksi. :)

Poissa Vieras0395

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2271
  • * Kelpo kaveri
Vs: Tuhlaajatytön tarina
« Vastaus #7 : Kesäkuu 12, 2021, 22:38:13 »
Kolmatta päivää ostanut Cittarista tarjouksesta Atrian nauta-sika jauhelihaa koirille, oli meinaan vaan 5 eur/kg eli halvempaa kun tukussa. Ja lehmäntaljan lattialle jonka koeponnistukseen ihan asiakasta käytin. Kyynärpäät pikkasen huusi iik takarissa ja lisää pehmustetta, muuten oli hyvä, eikä pillu vinkunut mitään. En ole tuhlaajatyttö, maksoin aidosta taljasta vajaa 30 ja muualla sama maksaa 500. Vitsi että on hyvä mieli...no kikkelistäkin, mutta säästämisestä. Säästäväisyys on hyveemme, pillua kannattaa tuhlata aina kun ehtii vaan.

Poissa Venla

  • Huora
  • Sr. Member
  • Galleria (112)
  • Viestejä: 3031
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Tuhlaajatytön tarina
« Vastaus #8 : Kesäkuu 12, 2021, 22:58:07 »
Olet oikeassa omalla tavallasi. Ja yhtä oikeita näkökulmia asiaan on muitakin, riippuen katsojasta.

Ja sitä paitsi sanan saita voi kai määritellä monellakin tavalla. Minulle se merkitsee ennen kaikkea sitä, että yksinkertaisesti ei tuhlaa. En siis ole sanonut, etteikö lähimmäisiä saa auttaa ja ystäviä muistaa esimerkiksi syntymäpäivänä. Mutta ei ole pakko kuluttaa järjetöntä määrää valuuttaa onnensa ohitse. Kulutushulluuttaan ja impulsiivista rahankäyttöä voi oppia säätelemään, kun ymmärtää oman kokemuksen kautta, miten paljon itseironista naurettavaa ja huvittuneisuutta jää omille tempauksilleen. Sitä, ettei sellaista tahdo hyvästä sydämestään toistaa. Tyhmyyttä olisi toistaa samoja virheitä, mutta viisauden alku näyttäytyy siinä, kun virheet nähdään suloisina oppimiskokemuksina, joita ei tarvitse hävetä ja joista voi ottaa opiksi. :)

Olen samaa mieltä.
Toki saita ja säästäväinen on kaksi eri asiaa, saituus ei koskaan ole mun mielestä positiivista, koska se on aina myös äärimmäisen itsekeskeistä.
Säästäväisyys taas voi olla ihan viisastakin.
Lähimmäisiä pitää auttaa, ja muitakin jotka aidosti ovat hädässä. Sehän ei edes vaadi paljon, antamalla vaikka ruokaa sitä oikeasti tarvitseville.
Mun kokemuksen mukaan saidat ihmiset ovat muutenkin hyvin itsekeskeisiä, on kokonaisuutena sellainen ajattelu että "kaikki on multa pois".
Tuollaiset ihmiset eivät tee hyviä tekoja muille. Ainahan auttaminen ei ole taloudellista, useammin se on vain aikaa vievää. Ottaa hetki ja jutella yksinäisen ihmisen kanssa. Mutta saidalla ajatus maailma on tuossakin että se on heiltä itseltään pois.
Tunteella ja taidolla - suomalaista laatutyötä 😎
Lahdessa pe 26.4.!

Poissa Vieras0395

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2271
  • * Kelpo kaveri
Vs: Tuhlaajatytön tarina
« Vastaus #9 : Kesäkuu 12, 2021, 23:07:13 »
Öö alkaako jutut jo kuullostamaan viherpiiperrykseltä, huomennahan on äänestyspäivä. Murr...aärhg...vittu mitä selitystä.

Poissa Venla

  • Huora
  • Sr. Member
  • Galleria (112)
  • Viestejä: 3031
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Tuhlaajatytön tarina
« Vastaus #10 : Kesäkuu 12, 2021, 23:08:21 »
Öö alkaako jutut jo kuullostamaan viherpiiperrykseltä, huomennahan on äänestyspäivä. Murr...aärhg...vittu mitä selitystä.

Meinaatko että me käydään täällä vaalikampanjaa?  ;D
Tunteella ja taidolla - suomalaista laatutyötä 😎
Lahdessa pe 26.4.!

Poissa Vieras0395

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2271
  • * Kelpo kaveri
Vs: Tuhlaajatytön tarina
« Vastaus #11 : Kesäkuu 12, 2021, 23:14:21 »
Juu-u. Häiritsit minun vaaleihin keskittymistä, kun en enää ole ihan varma ottaakko saita vai säästäväinen. Viddu ihan pihalla sen suhteen, kiitos sinun kun sekoitit ajatukset :kiss:

Poissa Kellopeliappelsiini

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2051
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Tuhlaajatytön tarina
« Vastaus #12 : Kesäkuu 12, 2021, 23:15:45 »
Turha täällä on moralisoida. Eikun sanoista tekoihin ja kuvia todisteeksi leivän tai piparin jakamisesta Hurstin pisteellä.
I see what is right and approve, but I do what is wrong

Poissa Vieras0395

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2271
  • * Kelpo kaveri
Vs: Tuhlaajatytön tarina
« Vastaus #13 : Kesäkuu 12, 2021, 23:17:30 »
Älä yllytä, sir.

Poissa Venla

  • Huora
  • Sr. Member
  • Galleria (112)
  • Viestejä: 3031
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Tuhlaajatytön tarina
« Vastaus #14 : Kesäkuu 12, 2021, 23:23:21 »
Juu-u. Häiritsit minun vaaleihin keskittymistä, kun en enää ole ihan varma ottaakko saita vai säästäväinen. Viddu ihan pihalla sen suhteen, kiitos sinun kun sekoitit ajatukset :kiss:

Sori!  :kiss:

Turha täällä on moralisoida. Eikun sanoista tekoihin ja kuvia todisteeksi leivän tai piparin jakamisesta Hurstin pisteellä.

Toi oiskin ihan mahtavaa. Antaa ruokaa kodittomalle...ja sitten vetää kännykkä esille "anna mä otan tästä kuvan, niin voin julkaista sen somessa näyttäkseni kuinka hyvä ihminen olen".
Mieluummin vain kaikki tehkää ja kannustakaa toisiakin tekemään, niitä tekoja ei tarvitse erikseen mainostaa.
Tunteella ja taidolla - suomalaista laatutyötä 😎
Lahdessa pe 26.4.!

Poissa M.U. Tiainen

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2680
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Tuhlaajatytön tarina
« Vastaus #15 : Kesäkuu 12, 2021, 23:37:18 »
Juu-u. Häiritsit minun vaaleihin keskittymistä, kun en enää ole ihan varma ottaakko saita vai säästäväinen. Viddu ihan pihalla sen suhteen, kiitos sinun kun sekoitit ajatukset :kiss:

Sori!  :kiss:

Turha täällä on moralisoida. Eikun sanoista tekoihin ja kuvia todisteeksi leivän tai piparin jakamisesta Hurstin pisteellä.

Toi oiskin ihan mahtavaa. Antaa ruokaa kodittomalle...ja sitten vetää kännykkä esille "anna mä otan tästä kuvan, niin voin julkaista sen somessa näyttäkseni kuinka hyvä ihminen olen".
Mieluummin vain kaikki tehkää ja kannustakaa toisiakin tekemään, niitä tekoja ei tarvitse erikseen mainostaa.

Hurstin valinta ja kodittomat. :laught:

Jännä juttu kun jakopäivinä on Helsinginkuja täynnä OMG Mersuja, joissa ns. pitkät kilvet.

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Vs: Tuhlaajatytön tarina
« Vastaus #16 : Kesäkuu 13, 2021, 08:31:50 »
Juu juu, siis tarvinnette kiistattomat todisteet mustaa valkoisella -tyyliin, kun Seksisaitin kirjoitetut sanat eivät enää riitä >>> katsoo edellisiä viestejä ;D ;D ;D

Poissa Kellopeliappelsiini

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2051
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Tuhlaajatytön tarina
« Vastaus #17 : Kesäkuu 13, 2021, 09:14:17 »

Jännä juttu kun jakopäivinä on Helsinginkuja täynnä OMG Mersuja, joissa ns. pitkät kilvet.

Mersumiehet elääkin kädestä suuhun
I see what is right and approve, but I do what is wrong

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Vs: Tuhlaajatytön tarina
« Vastaus #18 : Heinäkuu 06, 2021, 09:09:51 »
Eipä ole hyödytön kulutus merkittävästi lisääntynyt tämän kesän edetessä. Ei ne suuremmat tulot tai tulot ylipäätään aina pelkästään ratkaise, vaan myös ne pienemmät menot. ;) Ja olipa viime kesän kulutushulluus yhtä juhlaa. Kuitenkin nykyään seteleitä muuttoa ja opiskelua varten reissuissa on paljon hienompaa kerätä, kuten keräilyesineitä konsanaan, eli se siitä aiemmasta kulutushulluttelusta. :D

Ja terve saituus ottaa myös muitakin ihmisiä huomioon. Ei täällä maailmakaan pyöri oman napani ympärillä pelkästään ja hyvä niin. ❤️ :)

(PS. Täytyy kuitenkin osata tunnistaa myös se oma itsekeskeisyyden piirre, jollaista olen saanut nykyisin sentään vähän ilmeisesti pienennettyä.  ;D Raha-asioissa. Mukavampi auttaa avopuolisoa ja muitakin läheisiä silloin kuin pystyy.)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2021, 09:13:28 kirjoittanut SielujenRakastelua »