Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Drone  (Luettu 3367 kertaa)

Poissa joey_t

  • Sr. Member
  • Viestejä: 5290
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Drone
« : Toukokuu 24, 2020, 07:39:36 »
Onkos tällä foorumilla drone-harrastajia tai asiasta kiinnostuneita?

Mulla ei ole dronea ja ei se mikään pakko-ostos olisi mutta olen vähän katsellut netistä mallia nimeltä DJI Mavic Mini. Sen hinta perussetillä eli yhdellä akulla on noin 400€ eli varsin kohtuullinen, tämän hankkimiseen ei tarvita lottovoittoa. Youtubesta löytyy paljon matskua, esim tuossa: https://www.youtube.com/watch?v=OQCtEMGy7Fk

Aiheeseen liittyy paljonkin asioita jotka mietityttää. Eka liittyy mahdollisiin huoltotarpeisiin ja varaosien saatavuuteen, en ole selvittänyt. Mitä jos heti ekalla lennolla onnistun ajamaan dronella päin talon seinää, onko se sitten entinen? Tuo dronehan on pieni, linkkaamassani videossa kaveri laittoi sen takin taskuun. En minä tohtisi dronea kuskata taskussa, varmasti joku siipijuttu tai vastaava hajoaa siellä. Sitten on tuo jutska että kauko-ohjaimeen laitetaan kännykkä, onko se välttämätön taikka jääkö jotakin oleellista saavuttamatta jos ei käytä kännykkää? Ehkei se edes toimi oman kännykkäni kanssa joka ei ole ihan uusin eikä mitenkään arvokas malli, älykännykkä se toki on. Tallettuuko kuvausmateriaali kännykkään vai kauko-ohjeimeen, sitä en ole selvittänyt.

No sitten toista videota katsellessani, tuosta lähtee kuitenkin kohtuu kova ääni, no se lienee dronen ominaisuus joka ei poistu esim ostamalla kalliimpi malli. Ja tuossa dronessa on sekin ominaisuus että vaikka videot ovatkin hyvälaatuisia, still-kuvat eivät ole joten kuvatkin pitäisi ottaa videosta jollakin ohjelmalla. Näin oletan.

Luotan nyt kuitenkin siihen että foorumin tekijämiesten/naisten/henkilöiden joukosta löytyy porukkaa jotka tietävät tästäkin aiheesta paljon ja kertovat tiukkoja faktoja kaltaiselleni tietämättömälle. Voisin kuvitella että tollaista laitetta olisi kiva lennättää ja katsella sillä kuvattuja videoita.

Poissa Seepeli

  • Sr. Member
  • Viestejä: 11387
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Drone
« Vastaus #1 : Toukokuu 24, 2020, 08:53:37 »

Mitä jos heti ekalla lennolla onnistun ajamaan dronella päin talon seinää, onko se sitten entinen?

Sitten on tuo jutska että kauko-ohjaimeen laitetaan kännykkä, onko se välttämätön taikka jääkö jotakin oleellista saavuttamatta jos ei käytä kännykkää?

Tallettuuko kuvausmateriaali kännykkään vai kauko-ohjeimeen, sitä en ole selvittänyt.


En oo alaan vihkiytynyt mutta eihän se estä kommentointia 😄

En usko että laitteen takuu korvaa jos sen mällää itse, oli eka tai sadas lento. Saiskohan kotivakuutuksesta jotain hyvällä tarinalla..?

Ohjaimeen liitettävä Känny on mielestäni välttämätön. Oleellinen on se näyttö, näkee missä drone viipottaa ja siinä äpissä taitaa olla monia käyttämistä helpottavia toimintoja. Ei tulis mieleenkään lennättää ilman kytkettyä Kännyä oli se sitten mahdollista tai ei.

Siihen voi laittaa muistikortin, niin luultavasti siihen voi tallettaa...


Amator

Poissa Lifti

  • Vaari
  • Sr. Member
  • Viestejä: 9049
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Drone
« Vastaus #2 : Toukokuu 24, 2020, 09:10:21 »
Drones was cool for a one second. Papa Frankku todistaa - https://www.youtube.com/watch?v=QGSmllZDVqw&app=desktop
Why so fragile?

Poissa joey_t

  • Sr. Member
  • Viestejä: 5290
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Drone
« Vastaus #3 : Toukokuu 24, 2020, 09:39:48 »

Mitä jos heti ekalla lennolla onnistun ajamaan dronella päin talon seinää, onko se sitten entinen?

Sitten on tuo jutska että kauko-ohjaimeen laitetaan kännykkä, onko se välttämätön taikka jääkö jotakin oleellista saavuttamatta jos ei käytä kännykkää?

Tallettuuko kuvausmateriaali kännykkään vai kauko-ohjeimeen, sitä en ole selvittänyt.


En oo alaan vihkiytynyt mutta eihän se estä kommentointia 😄

En usko että laitteen takuu korvaa jos sen mällää itse, oli eka tai sadas lento. Saiskohan kotivakuutuksesta jotain hyvällä tarinalla..?

Ohjaimeen liitettävä Känny on mielestäni välttämätön. Oleellinen on se näyttö, näkee missä drone viipottaa ja siinä äpissä taitaa olla monia käyttämistä helpottavia toimintoja. Ei tulis mieleenkään lennättää ilman kytkettyä Kännyä oli se sitten mahdollista tai ei.

Siihen voi laittaa muistikortin, niin luultavasti siihen voi tallettaa...
Vakuutuksesta tuskin saa mitään mutta onko edes korjattavissa kuntoon millään järkevällä hinnalla, sanotaan nyt vaikka satasella. Ja sitten saako mahdollisesti hajonneita potkureita vaihdettua, entä kameran, jos hajoavat. Teoriassa ehkä, jos kauko-ohjain kadottaa kontrollin droneen ja kopteri putoaa 20m korkeudelta maahan niin sitten ehkä voisi saada vakuutuskorvausta. Tätä voi kysyä kaupasta myyjältä joka kenties uskaltaa sanoa että kyllä siinä tapauksessa saa mutta sitten käytännössä ei saakaan tai korvauksen hakeminen on niin vaivalloisen paperityö-byrokratian vaatimaa puuhaa että siihen ei jaksa alkaa. Ja loppujen lopuksi voitaisiin todeta että dronen putoaminen oli minun oma syy ja ei korvausta paitsi että minulle tarjottaisiin uutta mallia "erikoiseduin" plus pienellä lisähinnalla "kattavaa vakuutusta" joka korvaa kaikki muut vahingot paitsi ne joita mulle sitten sattuu.

Kännykässähän on myös fyysinen koko ja tarvinnee olla jokseenkin sopivan kokoinen että menee kauko-ohjaimeen. Äpin luulisi toimivan mutta jostakin olin lukevinani että vaatii 32 bitin prosessorilla varustetun kännykän, 16-bittisellä ei näissä kuvioissa pärjää. Aivan niin innokas en ole että ostaisin tätä varten 32bit kännykän tai jaksaisin alkaa tarkastamaan montako bittiä nykyisessäni on, ei se ihan nopealla tsekkauksella selvinnyt. Mulla varmaan kävisi niinkin että kesken lentelyn äiti soittaisi ja tottakai vastaisin puheluun.

Mutta silti tämä voisi olla aika kivaa puuhaa. ::)

Poissa joey_t

  • Sr. Member
  • Viestejä: 5290
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Drone
« Vastaus #4 : Toukokuu 24, 2020, 09:42:11 »
Drones was cool for a one second. Papa Frankku todistaa - https://www.youtube.com/watch?v=QGSmllZDVqw&app=desktop
Tämä näyttää just siltä mitä omat lennättelyni sitten olisivat. Tuossahan oli hyvänä vinkkinä kytkeä drone naruun kiinni, kone tulee näppärästi alas kun naru menee jonkun potkurin johonkin väliin.

Poissa Pikkupaavi

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2516
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Drone
« Vastaus #5 : Toukokuu 24, 2020, 09:43:17 »
^^Seepeli tuossa ylempänä aika hyvin tiivisti asian. Itse olen nyt muutaman vuoden käyttänyt dronea kuvaamiseen. Ilman puhelinta ja appia niin aika mahdotonta on kuvailla. Menee ainoastaan lennättämiseksi muuten, mikä toisaalta kannattaa reenata ennen ku lähtee pidemmälle katselemaan naapureita. Apissa monia helpottavia ominaisuuksia ja mun appi tallentaa ainakin ihan suoraan puhelimeen jossa videot helposti muokattavissa.

Home coming toiminto on kätevä jos meinaa paniikki tulla tai naapuri havaitsee ikkunan takaa lentävän kojeesi.

Leuka rintaan ja vakuutusyhtiön sivut auki valmiiksi. Oma ensilento päätyi mereen 3min lennätyksen jälkeen kun vasen ja oikea meni ristiin peilikuvassa. Puheenlahjoista yhtiöön oli iso hyöty, mutta ovat varmaan kuulleet lukemattomia tarinoita näistä 😂😂
💊

Poissa Venla

  • Huora
  • Sr. Member
  • Galleria (112)
  • Viestejä: 3031
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Drone
« Vastaus #6 : Toukokuu 24, 2020, 14:12:25 »
Mä olen kokeillut kahta dronea, jokin tuollainen mini ja sit sellaista isompaa. Tuntui että se isompi oli helpommin ohjattavissa (jotenkin vakaampi), mutta voi olla ihan vaan mallista kiinni.
Kehoitan kokeilemaan ulkona avaralla paikalla. Kokemuksesta kerran puusta kiivetty hakemaan.
Ja ihan vaan treenaa ohjaamista aluksi jollain avaralla kentällä - ylös, alas, eri suuntiin. Niin että droneen pysyy näköyhteys.
En ole itse kuvannut mitään, halusin tosiaan vaan kokeilla lennättämistä kaverin laitteilla.

Mutta sattuu ja tapahtuu noilla kokeneemmillakin, kaverilla taitaa olla kolmas drone menossa, eikä siksi että olisi halunnut upgreidata mallin ;D
Noiden lennättämisessä taitaa sit olla eri paikoissa ja eri maissa erilaisia säädöksiä, niihinkin voi olla hyvä tutustua.
Tunteella ja taidolla - suomalaista laatutyötä 😎
Lahdessa pe 26.4.!

Poissa Azazello

  • n00b
  • Sr. Member
  • Viestejä: 3254
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Drone
« Vastaus #7 : Toukokuu 24, 2020, 14:48:18 »
Kannattaa tosiaan ostaa suosittu malli mihin on hyvin varaosia (ropelleja) saatavana. Itsellä ei ole ollut dronea mutta kavereiden koneita olen lennättänyt. Tosi hauskaa touhua ihan lennättämisenkin ilosta. Erityisesti fpv-laseilla  lennättäminen on siistiä.

Boomeri: älä valitse halvimmista parasta, vaan parhaista halvin 😘

Poissa joey_t

  • Sr. Member
  • Viestejä: 5290
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Drone
« Vastaus #8 : Toukokuu 24, 2020, 16:33:10 »
Näin jostakin sellaisen vinkin että ensin kannattaisi ostaa tuollainen lennokki ilman kameraa ja sillä voisi opetella lennättämistä joka on kuitenkin kaikilla malleilla aika samantyyppistä. Näitä härveleitä saa kuulemma satasella.

Mikäs siinä, voisihan tuokin olla vaihtoehto. En ole tutustunut noiden laitteiden tarjontaan ja saako niitä oikeasti satasella. Jos ei mitään muuta niin siinä kaupassa saattaisi sitten saada toisen akun myöhemmin hankittavaan droneen mutta käsittääkseni jo pelkät akut maksaa satasen taikka jotakin sinnepäin joten aika karu lienee se härveli jonka saa satasella. Tai sitten niissä on ihan erilaset akut.

Poissa Jepe

  • Sr. Member
  • Viestejä: 3152
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Drone
« Vastaus #9 : Toukokuu 24, 2020, 16:45:52 »
Saahan niitä halpoja alle satkulla kokeiluun. Työkaveri tuollaista kokeili lennättää ja sai rysäytettyä sen puuhun  ;D Joutui kaatamaan puun että sai sen alas. No siinä tuli halvat oppirahat, no hyvä puu meni nurin. Muutenhan sen halvan dronen kamera oli ihan paska.

Mullakin iski dronekuume tuossa keväällä mutta meni kuitenkin jo ohi. Harkitsin tuota Mavic miniä ja voisin kyllä tuon vielä ostaakin. Tuntuu olevan hyvä peli kun noita testejä katselee. Helppo kuljettaa myös reissussa mukana.

Kalliimmat laitteet ainakin osaavat väistää esteitä, en muista oliko Mavicissa tuo ominaisuus.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 24, 2020, 16:52:12 kirjoittanut Jepe »
Se nuolijatyyppi 😋

Poissa Seepeli

  • Sr. Member
  • Viestejä: 11387
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Drone
« Vastaus #10 : Toukokuu 24, 2020, 17:29:54 »
^
Tossa kyseisessä versiossa ei tainnu olla tuota esteiden väistelyä.
Amator

Poissa joey_t

  • Sr. Member
  • Viestejä: 5290
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Drone
« Vastaus #11 : Toukokuu 24, 2020, 20:00:07 »
Surffailin drone-sivustoilla ja eksyin yhdelle jossa oli TOP-10 lista droneista vuonna 2020. Kakkossijalla oli tuo DJI Mavic Mini ja ykkösenä DJI Mavic 2 Pro. Tämä ykkössijoitettu on isompi, parempi ja kallimpi laite kuin Mini-malli, enhän minä sellaista edes harkitse. Kuitenkin kun luin juttua pidemmälle niin siinä kerrottiin kaikista listatuista malleista. DJI Mavic 2 Pro mallin esittelyn vieressä oli mainoksia, sitten oli hinta 19,42 € ja vieressä painike "katso sivulta proshop.fi". No painoin sitä ja siellä hinta oli 21,13 € ja päällä luki isoilla kirjaimilla "Viikonloppu tarjous".

Tuon mallin huono puoli on siinä että se pitää rekisteröidä tai jotakin ja tällainenhan on varsin kurjaa puuhaa. Ei kukaan halua asioida byrokratian kanssa jos ei ole ihan pakko. Olin kuitenkin ihan paniikisssa ajatellen että hei, tuohan on käytännössä ilmainen ja varmaankin saa tuohon hintaan vain viikonlopun ajan, maanantaina hinta on taas päälle tonnin. Ei se rekisteröinti voi niin vaikeata olla tai sitten lentelen sillä vain pienimuotoisesti niin ettei se haittaa ketään. 8)

No onneksi kuitenkin luin ilmoituksen tarkemmin, tossa myytiin jotakin gimbaalisuojusta ei itse konetta.  ;D ;D ;D
https://www.proshop.fi/Dronet/DJI-Mavic-2-Pro-Gimbal-Protector/2696581?utm_campaign=affiliate&sub2=trd-1484624877419973400&utm_source=adservice&utm_medium=cpc&utm_campaign=remarketing&coid=785960556

Poissa dijon

  • Full Member
  • Viestejä: 488
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Drone
« Vastaus #12 : Toukokuu 24, 2020, 20:40:06 »
Surffailin drone-sivustoilla ja eksyin yhdelle jossa oli TOP-10 lista droneista vuonna 2020. Kakkossijalla oli tuo DJI Mavic Mini ja ykkösenä DJI Mavic 2 Pro. Tämä ykkössijoitettu on isompi, parempi ja kallimpi laite kuin Mini-malli, enhän minä sellaista edes harkitse. Kuitenkin kun luin juttua pidemmälle niin siinä kerrottiin kaikista listatuista malleista. DJI Mavic 2 Pro mallin esittelyn vieressä oli mainoksia, sitten oli hinta 19,42 € ja vieressä painike "katso sivulta proshop.fi". No painoin sitä ja siellä hinta oli 21,13 € ja päällä luki isoilla kirjaimilla "Viikonloppu tarjous".

Tuon mallin huono puoli on siinä että se pitää rekisteröidä tai jotakin ja tällainenhan on varsin kurjaa puuhaa. Ei kukaan halua asioida byrokratian kanssa jos ei ole ihan pakko. Olin kuitenkin ihan paniikisssa ajatellen että hei, tuohan on käytännössä ilmainen ja varmaankin saa tuohon hintaan vain viikonlopun ajan, maanantaina hinta on taas päälle tonnin. Ei se rekisteröinti voi niin vaikeata olla tai sitten lentelen sillä vain pienimuotoisesti niin ettei se haittaa ketään. 8)

No onneksi kuitenkin luin ilmoituksen tarkemmin, tossa myytiin jotakin gimbaalisuojusta ei itse konetta.  ;D ;D ;D
https://www.proshop.fi/Dronet/DJI-Mavic-2-Pro-Gimbal-Protector/2696581?utm_campaign=affiliate&sub2=trd-1484624877419973400&utm_source=adservice&utm_medium=cpc&utm_campaign=remarketing&coid=785960556

Se on hyvä joey_t:n teinileveillä etukäteen droneilla ja postilaatikkoon ilmestyy yhdestä palasta muottiin valettu muovilärpäke xDDD

Ehkä jo tämä kertoo, että seksisaitti ei ole paras paikka aloittaa drone-harrastusta...

_
dijon on sinappi

Poissa Gentleman

  • Herrasmies
  • Sr. Member
  • Viestejä: 4337
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Drone
« Vastaus #13 : Toukokuu 24, 2020, 21:15:04 »
Mulla oli sellanen halpa kiinalaiset drone jolla sai hyvin harjoitusta ja käsiteltävyys oli hyvä. Täysi muovirimpula eikä vieläkään ole näyttänyt maatuneen kylän jalkapallokentän viereisestä puusta. Ilmeisesti signaali katkesi ja tämä halpa kapine leijaili tuulen avittamana koivun latvaan.

Sitten hankin n. 400e lennokin ja sillä tuli pari kesää lenneltyä ja kuvattua, kunnes jäi keräämään pölyä kaapin ylähyllylle. Kamera oli ihan ok, mutta sitä en ymmärrä, miksi monessa dronessa se äänittää? Kamalaa ujellusta ja kohinaa.

Eräillä messuilla pääsin kokeilemaan miltä se lentäminen tuntuu vr-laseilla katsottuna ja pakko sanoa, että pari kertaa tasapaino meinasi mennä. Todella hurjaa!

Kannattaa kanssa ottaa selville missä saa ja missä ei saa lentää. https://www.droneinfo.fi/fi
Tuolta saa hyvin tietoa.
𝕹𝖔𝖗𝖒𝖆𝖑 𝖎𝖘 𝖆𝖓 𝖎𝖑𝖑𝖚𝖘𝖎𝖔𝖓. 𝖂𝖍𝖆𝖙 𝖎𝖘 𝖓𝖔𝖗𝖒𝖆𝖑 𝖋𝖔𝖗 𝖙𝖍𝖊 𝖘𝖕𝖎𝖉𝖊𝖗 𝖎𝖘 𝖈𝖍𝖆𝖔𝖘 𝖋𝖔𝖗 𝖙𝖍𝖊 𝖋𝖑𝖞.