Heippa nyt sitten vielä täälläkin.
Olet käynyt minun luona vuosia monta kertaa vielä senkin jälkeen, kun olen sinulle kertonut että käytän hajusteita. Olet käynyt minun luona myös hieronnassa senkin jälkeen, kun julkisesti ensin haukuit minun aloittamani hieronnat. Tänään viimeksi. Olen siltikin ottanut sinut aina hymyillen ja ymmärtävästi vastaan.
Tänään perustelin sinulle paikan päällä omasta puolestani sen, miksi käytän hajusteita. Minulle tietyt tuoksut tuovat turvaa, ja niiden avulla laskeudun tietynlaiseen, pehmeään työmoodiin. Sinä tiesit tämän ja olet aina tiennyt - ethän toki ollut ensimmäistä kertaa luonani käymässä, vaikkakin juuri tällä puhelinnumerollasi et ollut minulle tuoksuista sanonutkaan, vaan ilkeilit minulle toisesta numerosta aiemmin. Senkin jälkeen ja siitä huolimatta, tulit vielä luokseni.
Kerroin myös, että minä nimenomaan ymmärrän tuoksuherkkyytesi, onhan itsellänikin diagnosoitu migreeni, joka taas laukeaa voimakkaasta hien hajusta ennemmin, kuin deodorantin tuoksusta. Valitettavasti en voi siis yhtä asiakasta varten muuttaa kaikkia tuotteitani kodissa ja keikalla, ja siten kokonaan myös tapaani työskennellä. Pyyntö on jopa absurdi, joka vain kertoo siitä, että tässä "keississä" ainoastaan sinä olet se, joka ei ymmärrä.
Aamulla sinulle järkevästi perustelin, että parturi-kampaamoitakin on eko-kampaamoita ja tuoksuttomia kampaamoita - miksi siis valitsisit kerrasta toiseen "barbershopin", mistä voimakkaat tuoksut kantautuvat kadulle asti? Vastaukseni on - sinä itse olet tehnyt joka kerta sen valinnan. Vain ja yksin sinä. Minä en siihen voi vaikuttaa, kuin tekemällä työtäni niin, kuten olen tähänkin asti tehnyt ja tulen jatkossakin tekemään.
Otan jatkossakin erittäin mielelläni toiveita asiakkailta vastaan, mutta en koskaan voi taata niiden toteutumista. Pesen siis pyykkini mös tulevaisuudessa hajustetulla pesuaineella, koska yksinkertaisesti rakastan puhtaan ja raikkaan pyykin tuoksua.