Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Israel vs Gaza  (Luettu 16980 kertaa)

Poissa joey_t

• Sr. Member
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Israel vs Gaza
« Vastaus #320 : eilen kello 21:53:27 »
kun Israelin valtio perustettiin. Oliko se virhe? Minusta kysymys on epäoleellinen

Minusta tuo kysymys on todella olennainen, ja suorastaan edellytys mahdollisen rauhan saavuttamiseksi.

ja tuon ratkaisun mukaan on edettävä ja niin että alueelle saadaan pysyvä rauha ja kaksi tunnustettua valtiota.

Miksi ei yksi demokraattinen valtio, jossa kaikilla on samat oikeudet, etniseen taustaan ja uskontoon katsomatta?
Perustelepas tuo eka kohta. Mitä sillä saavutetaan.

Miksei yksikin valtio voisi olla mutta tällaista mahdollisuutta ei ole juurikaan pidetty esillä. Lisäksi sen toimiminen epäilyttää. Eipäs tuolla alueella juurikaan ole länsimaisia demokratioita Israelin lisäksi. Israelilla on myös poikkeuksellisen paljon taloudellista menestystä ja yritystoimintaa. Niin ne varmaan siellä oman maansa sisällä duunaisivat edelleenkin ahkerasti, osin työllistäen palestiinalaisia yrityksiinsä mutta suuri osa sitä porukkaa eläisi muiden työnteon hedelmillä. Ja se porukka jatkaisi propagandaansa "uhreina" jotka uppoaa sinunkaltaisiin länkkäreihin samaan tapaan kuin se nykyinenkin propaganda.

Jos sinä niin hirveästi uskot sen pallariporukan erinomaisuuteen niin eikös ne ihan hyvin pärjäilisi omassa maassaan itse?
älkää kaatako piimäpurkkia porstuassa mennessänne

Poissa ThomasDundee

• Sr. Member
  • ****** Rakastajien aatelia
« Vastaus #321 : tänään kello 00:24:02 »

Yksinkertaisesti: Sillä saavutetaan lisää ymmärrystä konfliktista ja sen syistä eri osapuolten näkökulmista, ja sitä kautta paremmat mahdollisuudet rauhanomaiseen ratkaisuun.

Jos sinä niin hirveästi uskot sen pallariporukan erinomaisuuteen niin eikös ne ihan hyvin pärjäilisi omassa maassaan itse?

Minä en pidä palestiinalaisia sen erinomaisempina kuin mitään muutakaan porukkaa, enkä mielestäni missään ole edes antanut ymmärtää näin.
Päinvastoin, olen vahvasti sitä mieltä, että mitään porukkaa ei voi pitää toista erinomaisempana etnisyyden, kansallisuuden tai uskonnon  perusteella. Tämä on juurikin se pointti, ja olen mielestäni ilmaissut sen aika selkeästi jo aiemmissa kommenteissani.
Eikä minulla ole tähän mitään lisättävää.

« Viimeksi muokattu: tänään kello 00:29:54 kirjoittanut ThomasDundee »

Poissa Merkonomi

• Hero Member
  • ***** Huikea tyyppi
« Vastaus #322 : tänään kello 02:41:02 »
Jostain syystä tästä väittelyparista tulee mieleen Archie Bunker ja Mike "Meathead" Stivic sarjasta Perhe on pahin.
Pidetään vehkeet puhtaina

Poissa joey_t

• Sr. Member
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
« Vastaus #323 : tänään kello 06:50:28 »

Yksinkertaisesti: Sillä saavutetaan lisää ymmärrystä konfliktista ja sen syistä eri osapuolten näkökulmista, ja sitä kautta paremmat mahdollisuudet rauhanomaiseen ratkaisuun.
Mitä haluaisit eri osapuolille tällä opettaa?

Ennen Kuuden päivän sotaa 1967 useat arabijohtajat ja -järjestöt esittivät julkisia lausuntoja, joissa puhuttiin Israelin tuhoamisesta tai sen poistamisesta kartalta. Egyptin presidentti Gamal Abdel Nasser totesi "taistelu tulee olemaan totaalinen ja tavoitteena on Israelin tuhoaminen". Syyrian Baath-hallinto oli mahdollisesti vielä Egyptiäkin jyrkempi puhuessaan taistelusta Israelin hävittämiseksi. Näiden kanssa samassa rintamassa olivat myös Irak, Jordania sekä PLO.

Nyttemmin Egypti ja Jordania ovat normalisoineet suhteensa Israelin kanssa eri syistä. He eivät enää uhkaile Israelia eivätkä rahoita taikka muuten tue Israeliin iskuja tekeviä terroristijoukkoja. Syyria sekä Irak eivät ole tehneet rauhaa Israelin kanssa eikä niillä ole diplomaattisuhteita.

Oma lukunsa on Iran. Ennen vuotta 1979 Iran oli yksi harvoista muslimimaista, joka tunnusti Israelin valtion sen perustamisen jälkeen – itse asiassa toinen muslimienemmistöinen maa tunnustuksen jälkeen (Turkin jälkeen). Tuolloin Iran oli jonkinlainen länsimielinen sekulaarivaltio, ja sillä oli jopa epäsuoraa yhteistyötä Israelin kanssa sotilas- ja tiedustelukysymyksissä. Iranin tilanne muuttui maassa olleessa vallankumouksessa 1979 jonka seurauksena Iranista tuli "islamilainen tasavalta" joka pysäytti kaikki diplomaattiset suhteet Israeliin ja alkoivat kutsua Israelia "laittomaksi valtioksi". Iran alkoi tukemaan Israelia vastaan toimivia ryhmiä kuten Hizbollah sekä Hamas. Iranista tuli Israelin aktiivinen vastustaja ja suhteet Israeliin ovat avoimen vihamieliset.

Ilmeisesti koko tämän ajan - tai ainakin vuodesta 1979 - Suomen vasemmisto on suhtautunut Israeliin vihamielisesti. Tämän vihamielisyyden toistelu näkyy foorumilla jatkuvasti esimerkiksi sinun viesteissäsi. Taistelussa olemassaolostaan et missään vaiheessa ole ymmärtänyt Israelin näkemyksiä minkään vertaa.
älkää kaatako piimäpurkkia porstuassa mennessänne