Ai niin. Minä pidän ytimekkäistä ja suoraan asiaan menevistä yhteydenotoista, mutta viestin sisällön lisäksi myös sähköpostin käyttötavalla on minulle merkitystä.
Toivottavasti en nyt järkytä teitä, kun kerron, että Sinä Rakkaani et ole ainokaiseni. Minulle tulee yhteydenottoja myös muilta kuin sinulta. Oikeastaan sitä voisi pitää nyrkkisääntönä, että jos sinä olet päättänyt ottaa yhteyttä johonkuhun, niin silloin myös muut ovat päättäneet tehdä niin. Tämän seurauksena minun postilaatikossani on n. 200 000 000 Juhaa, Juhania, Villeä, Anttia, Pekkaa, Tommia, Timppaa, Jormaa, JP:tä, HP:tä, JJ:tä, JiiJii:tä, Nautinto Herraa, Anis Penaalia ja Kikki Hiirtä. (Luku 200 000 000 on karkea pyöristys.) Olen hirveän pahoillani, mutta kyllähän te ymmärrätte, että en mitenkään voi muistaa, mitä olen kenenkin nimimerkin kanssa puhunut. Jos sen sijaan nimimerkki on jollain tavalla outo tai hassu, kuten Valuvikainen TurboPuppeli 400-X tai Senjoor Risse Riksunrasauttelija kolmas, niin se jää paremmin mieleen.
Sähköpostissa on tunnetusti mahdollista joko viestitellä yhteen keskusteluun, tai avata uutta viestiä varten uusi keskustelu. Kun uudet viestit lähetetään aina samaan keskusteluun, niin pysyn helposti kärryillä siitä, mistä olemme aikaisemmin keskustelleet. Jos sen sijaan saan aivan uuden keskustelunavauksen nimimerkiltä Juha, ja viestissä lukee "Moi, sopiiko klo. 16, sama setti kuin viimeksi", niin valitan, mutta minulla ei ole mitään hajua siitä, mistä on kyse.
Sen vuoksi on sekä mukavampaa että nopeampaa, kun kaikki viestit pidetään samassa sähköpostikeskustelussa. Jos viestejä hajautetaan eri keskusteluihin, niin minun pitää koko ajan hyppiä sivulta toiselle lukemassa tiedonmurusia sieltä ja täältä, ja minulle on paljon työläämpää muodostaa mielikuvaa siitä, mitä minulta halutaan tapaamisella. Silloin voin hirveän helposti unohtaa jotain, tai sekoittaa asioita päässäni, ja se ei ole kivaa kummallekaan osapuolelle. Ja jos minulla sattuu olemaan niin kiire, ettei minulla ole aikaa tällaiseen "salapoliisityöhön", niin koko tapaaminen jää sopimatta.
Joten olkaa kiltit ja armahtakaa minua, pitäkää viestit selkeinä ja yhdessä paikassa. Varsinkin silloin, jos nimimerkkinne ei ole Risse Riksunrasauttelija kolmas. Kun minulle ei ole laillista palkata sihteeriä hoitamaan tätä puolestani, ettekä varmasti tekään tykkäisi sopia minun tapaamisestani jonkun toisen kanssa.