Itselle suurin oppi ei ole ollut mikään yksittäinen seksitaito, vaan oman seksuaalisuuden ymmärtäminen.
Ensimmäinen vakkarini (jo lopettanut) sai minut pohtimaan itseäni ihan uudella tavalla. Hänen kannustuksestaan tein jopa mind mapin siitä, mitä seksuaalisuus minulle tarkoittaa, mitä toivon seksiltä ja läheisyydeltä ja missä omat rajani kulkevat. Näistä keskusteltiin tapaamisilla useamman kerran. Se oli samalla oppia myös siitä, että toiseen ihmiseen voi ja kannattaa luottaa (luottamuksen rakentaminen ottaa toki aikansa ja kehittyy vähitellen)
Vaikeinta on ollut opetella sanoittamaan omia toiveita. Se ei ole vieläkään minulle helppoa. Vielä isompi yllätys oli huomata, että niitä myös kuunneltiin ja pidettiin tärkeinä. Omat toiveet, pelot ja ajatukset saivat olla olemassa ilman, että niitä tarvitsi hävetä tai selitellä.
Opin myös luopumaan kontrollista. Arjessa olen yleensä se, joka kantaa vastuuta ja tekee ratkaisuja. Oli yllättävän vapauttavaa huomata, että välillä voi turvallisesti antaa vastuun toiselle ja keskittyä vain olemaan siinä hetkessä ja nauttimaan.
Seuraavan vakkarin kanssa tämä on jatkunut. Luottamus on rakentunut vähitellen, ja sen myötä on uskaltanut kokeilla uusia asioita ja puhua avoimemmin. On ollut hienoa huomata, että joku voi suhtautua omaan vaikealta tuntuvaan pyyntöön hymyillen ja lähteä toteuttamaan sitä oikopäätä. Siinä tulee aidosti tunne, että tulee nähdyksi, kuulluksi ja hyväksytyksi sellaisena kuin on.
Tämä on ollut minulle tavallaan myös terapiaa. Olen päätynyt pohtimaan, mistä omat estot johtuvat ja miksi jotkut asiat ovat tuntuneet vaikeilta. Samalla olen oppinut tunnistamaan paremmin omia tunteitani sekä omia ja muiden rajoja – myös seksuaalisuuden ulkopuolella. Ok, on samalla koeltu erilaisia asentoja

, aistien rajoittamisia jne.
Ja ehkä tärkein oivallus on ollut se, että seksuaalisuus on paljon muutakin kuin itse seksi. Se on luottamusta, vuorovaikutusta, läheisyyttä, omien rajojen tunnistamista ja itsensä tuntemista. Lisäksi olen saanut tutustua ihmisiin, joita en olisi muuten koskaan kohdannut. Siitä olen aidosti kiitollinen.
Sekä jopa väittää, että uuden oppiminen on tylsää, ei tiedä mistä puhuu

Ja itse varsinkin tällä saralla uskon elinikäiseen oppimiseen. Seuraava oppitunti vakkarin kanssa jo mielessä.