Olen seurannut lankoja nyt lähes kuukauden. Ihan hyödyllisiä ja viihdyttäviä nuo on, vaikka välillä keskustelu yltyy turhan hyökkääviksi.
Mä välillä katselen, mitä siellä puhutaan, vaikka aika nopeasti alkaa ärsyttää suomalaisten hinnoista valittaminen, sana "suomirummo" ja nykyään myös se, että jos joku kehuu palveluntarjoajaa, joka ei ole Angel tai Adriana, saa vastauksen "Moikka *kyseinen pt*". Keskustelu on siis musta vähän turhan asenteellista ja ylilautamaisen ärhäkkää.
Enkä mä nyt mitenkään ole sitä mieltä, että ei saisi antaa kritiikkiä huorista, hinnoista tai skenestä ylipäätään. Ulkomaiset pt:t siellä tosiaan on nykyään enemmän suosiossa enkä ole hetkeen bongannut positiivista puhetta suomalaisista jos Nataa (käsittääkseni suomalainen?) ei lasketa.
Tämä pitää tosiaan paikkaansa. Adriana, Angel, ja kotimainen Nata selkeästi puhutuimpia siellä. Kotimaisista myös Milena on hiljattain tullut myös suosituksi. Tuo yksipuolisuus on aika yleistä tuolla, että vähätellään muita hupakoita kun porukka on jakaantunut omiin suosikkileiriinsä. Siitä kärsii myös nää suositut, esim. Adriana vs. Angel on normaali väittelynaihe mitä voi lukea rivien välistä. Ehkä se tuntuu simppelimmältä mainita risuja kuin ruusuja tyypillisen anonyymin näkökulmasta. Mutta välillä tuonne ilmestyy silti hyviä kehuja hupakoille, myös muillekin kotimaisille.
Joskus takavuosina siellä ylilaudalla tuntui joitain tyyppejä kiinnostavan kovastikin maksuseksiskene, lähinnä wörkin tapahtumat ja joidenkin nikkien yksityiselämäkin. Kirjoittelu meni aika lailla överiksi, toivottavasti on siistiytynyt. Lähes moderoimaton keskustelu kun ei vedä niitä kohteliaimpia ja fiksuimpia tyyppejä puoleensa. Nykyään ei kyllä jaksa juuri mikään vähempää kiinnostaa kuin ylilaudan jutut.
Kuulostaa hurjalta. Vaikuttaa onneksi siltä, että nykyään keskustelut eivät piikittele yksittäisiä käyttäjiä. Yleisellä tasolla saitin käyttäjäkuntaan suhtaudutaan mollaavasti tai skeptisesti (’seksisaitin puudelit’ yms.), mutta siitä huolimatta saitin rapsoihin viitataan välillä kun tarvitaan vastauksia kyselyihin, joten viha-rakkaus-suhde on olemassa.
Anonyyminä netissä ei herätä kyllä luottamusta. Silloin voi suoltaa kaiken maailman paskaa ulos totena, ilman minkään näköistä totuuspohjaa. Samalla tavalla kuin täällä välillä joku rupeaa jauhamaan paskaa jostain, mutta nimimerkkiin sidottuna sen läpi rupeaa nopeasti näkemään. Tuolla pitää suodattimen toimia hyvin.
Tämä on totta, omat filtteröinti taidot kannattaa pitää korkeana. Välillä voi myös tunnistenumeron avulla nähdä käyttäjän historian, josta voi myös vetää lopulliset johtopäätökset. Välillä viestistä näkee myös selkeästi, onko se tehty huumorilla (esim. Adrianan haikailu viestit)
Itse olen alkanut seurailemaan myös muitakin aihealueita. Omat suosikkini ovat muun muassa:
-Aihe vapaa (jostain syystä koostuu pääosin kotimaan julkkisjuoruista vaikka sille on oma alueensa, keskustelut kypsiä mutta erittäin hyökkääviä, viihtyisää ’aivot narikkaan’ luettavaa)
-Aku Ankka (Aku faneille must, suurta nostalgiaa kun voi keskustella vanhoista tarinoista varttuneempien kesken aktiivisesti)
-Ruoka & juoma (erittäin asiallisia vinkkejä, joista voi ottaa oppia)
-Satunnainen (etenkin aiheet joissa postataan mielenkiintoisia videopätkiä, keskustelut aika epäkypsää suurinpiirtein).
Jokaiselle löytyy taatusti jotain mielenkiintoista, suosittelen tutustumaan.
Jotkut termit tai toiminnot saattavat kuulostaa tuntemattomilta, niin tässä olen listannut muutaman, joilla aloittelijat voi päästä vauhtiin:
-sivustolla voi pysyä anonyyminä kun välillä sulkee selaimen istuntonsa, tällöin saat uuden tunnistenumeron
-sivustolla voi tehdä tunnuksen, josta on monenlaisia etuja, kuten henkilökohtaiset tilastot, oman tunnistenumeron säilyttäminen, plussien ja miinusten jakaminen, oman viestin muokkaaminen tai poistaminen, kyselyihin vastaaminen, virtuaalipisteiden kerryttäminen, jms. (Nimimerkin voi piilottaa anonymiteetin säilyttämiseksi)
-ilmiselvät trollit, ’vääräuskoiset’ tai vähemmän mielenkiintoiset aiheet voi laittaa ’hideen’ klikkaamalla valikosta miinusmerkin (tätä ei voi sitten kumota, olkaa tarkkana)
-huutista = *huutonaurua*
-myötistä = *myötähäpeää*
-HyLa = hyvä lanka
-PaBa = Pappa Betalar
Kaiken kaikkiaan ihan mainio sivusto, jota voin myös suositella ihan muuten vaan yleisesti. Minun piti alun perin vain vilkaista sivustoa hiukan läpi, mutta jäin koukkuun. Nyt se on ykkössivuni kun nautin vapaa-ajastani surffailen Internetissä.