Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Vs: Politiikka  (Luettu 2188675 kertaa)

Poissa Kesava

• Sr. Member
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Vs: Politiikka
« Vastaus #8560 : Syyskuu 09, 2021, 19:21:30 »
Rahastojen lähdeveroa ei tule, mutta siitä on kiittäminen lähinnä Keskustaa ja RKP:tä. SDP:n ja Vasemmistoliiton *****, jotka olisivat sen halunneet ajaa läpi vastoin asiantuntijoiden lausuntoja, tämä on karvas tappio.  :headbang:

Pienituloiset matalasti koulutetut, joita tupaksoitsijoista suurin osa on, varmaan kiittävät hallitusta tupakkaveron korotuksesta.  :whipping:  ;D
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2021, 19:45:58 kirjoittanut Mummo »
Perfektionisti.

Poissa herra48

• Hero Member
« Vastaus #8561 : Syyskuu 09, 2021, 19:52:52 »
Täydellinen farssi taas kerran. Ei yhtäkään järkevää päätöstä

Poissa Villerius

• Sr. Member
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
« Vastaus #8562 : Syyskuu 09, 2021, 19:59:42 »
^
Tupakkaveron nosto oli. :headbang:
”Opi rakastamaan vihaa. Syleile sitä. Nauti siitä. Olet ansainnut sen. Jokainen on oikeutettu omaan mielipiteeseensä ja jokaisella tulisi olla mielipide sinusta. Vihaajat ovat positiivinen ongelma. Kukaan ei vihaa hyviä, he vihaavat parhaita.”
- Kobe Bryant

Poissa joey_t

• Sr. Member
« Vastaus #8563 : Syyskuu 09, 2021, 20:28:51 »
^
Se oli huono päätös.

Tosin ei vain tämä hallitus vaan kaikki muutkin hallitukset Suomessa, miettiessään valtiolle tuloja keksivät aina saman: nostetaan tupakkaveroa! Ja sitä nostetaan aina vaan.

Perusteluksi esitetään kansanterveys. Jos se on perustelu, linjassa olisi nostaa myös kaikkien muiden tuotteiden veroja jotka huonontavat kansanterveyttä. Kaikki mikä lihottaa, on haitaksi hampaille ja alkoholi. Alkoholiveroa "ei voida nostaa" koska sitä voi tuoda suunnattomia määriä vaikkapa Virosta. Koska EU on tullivapaa. Tässä näkyy tämä kaksinaamaisuus, samalla perusteella jolla ulkomailta voi tuoda alkoholia, ei voikaan tuoda tupakkaa. Tai tupakkaa saa tuoda vain vähäisen määrän. Mikä järki tässä on: tuotteita joko saa tuoda verotta taikka ei saa tuoda ja tuotteita on kohdeltava samanarvoisesti.

Tiedän että on keksitty joku jippo: tupakkaa saa tuoda verotta Suomeen vain jos kyljessä on terveysvaaroista kertova teksti. Miksihän virolaiset eivät lisää sitä siihen? Olen joskus miettinyt että jos kopsaisi ja printtaisi joskus vaikka pari tuhatta tuollaista varoitustekstiä ja liimailisi niitä tupakka-askien kylkeen Tallinnassa ja toisi Suomeen niin mitäköhän tapahtuisi? Toisaalta olen liian laiska toimimaan niin ja varmasti jonkin säännön perusteella lätkäisivät mulle oikein tuntuvat verot. Tai passittaisivat suoraan vankilaan kulkematta lähtöruudun kautta.

En polta tupakkaa, väliin tekisi mieli aloittaa vaikka protestointisyistä mutta ei oikein tee mieli. Protesti himoverottajia ja muita terveysfasisteja  vastaan.

Poissa orjamies

• Sr. Member
  • ***** Huikea tyyppi
« Vastaus #8564 : Syyskuu 09, 2021, 20:50:54 »
tarra juttu kiellettiin " liian helppona " tekstit pitää painaa askeihin . ja kun vaan kartongin saa tuoda ei

kannata ruveta virossa vääntämään. mutta 1 naula taas lisää että suomiporot ryntää 2e päiväristeilylle 5 laatikkoa

80% + kartsa röökiä ja paperit taas myy jollekki + jouluostokset menee taas verot parempiin suihin.
kysyvälle vastataan

Poissa Villerius

• Sr. Member
« Vastaus #8565 : Syyskuu 09, 2021, 20:57:46 »
^^
Edelleen olen sitä mieltä, että veronkorotus on hyvä asia.
Terveydelliset haitat ovat kiistattomia jopa vähäisellä polttamisella.

Kaikki ruoka lihottaa jos sitä syö liikaa. Mikään ruoka ei lihota, jos sitä syö kohtuullisesti. Nythän on jo sokerivero olemassa, vaikka sokeri ei sinänsä lihota vaan sen liikakäyttö. 

Ilman ruokaa emme pysy hengissä, ilman tupakkaa pysymme.
”Opi rakastamaan vihaa. Syleile sitä. Nauti siitä. Olet ansainnut sen. Jokainen on oikeutettu omaan mielipiteeseensä ja jokaisella tulisi olla mielipide sinusta. Vihaajat ovat positiivinen ongelma. Kukaan ei vihaa hyviä, he vihaavat parhaita.”
- Kobe Bryant

Poissa Kesava

• Sr. Member
« Vastaus #8566 : Syyskuu 09, 2021, 21:14:36 »
Hallitus unohti säätää exit only -veron.  :laught:
Perfektionisti.

Poissa joey_t

• Sr. Member
« Vastaus #8567 : Syyskuu 09, 2021, 21:17:35 »
^^
Edelleen olen sitä mieltä, että veronkorotus on hyvä asia.
Terveydelliset haitat ovat kiistattomia jopa vähäisellä polttamisella.

Kaikki ruoka lihottaa jos sitä syö liikaa. Mikään ruoka ei lihota, jos sitä syö kohtuullisesti. Nythän on jo sokerivero olemassa, vaikka sokeri ei sinänsä lihota vaan sen liikakäyttö. 

Ilman ruokaa emme pysy hengissä, ilman tupakkaa pysymme.
En minä sinun mielipidettäsi yritäkään muuttaa, kerroin vain olevani eriä mieltä.

Enkä halua nostaa minkään ravinnon, en alkoholin mutten myöskään tupakan veroa. Perusteita kaikkien mainitsemieni tuotteiden veronkorotukselle olisi helppo löytää: ihminen pysyy hengissä vaikkapa ilman lihaa. Ja vaikka sokerivero onkin olemassa, se on ihan eri asia kuin tupakkavero jota on varmaankin koko aikuisikäni ajan nostettu jos ei ihan vuosittain niin ainakin jokaisella hallituskaudella. Kun mielikuvituksettomat päättäjät eivät parempaakaan keksi. Kohde on helppo.

Olisi helppo perustella alkoholiveron nostoa. Ihminen pysyy hengissä ilman alkoholia samaan tapaan kuin ilman tupakkaa. Toisin kuin tupakka, alkoholi muuttaa ihmisen käyttäytymistä ja saa aikaan monenlaisia murheita ja väkivaltaa. Miksi alkoholia pitää saada tuoda verotta Suomeen mutta tupakkaa ei?

Mun puolestani kuka tahansa saa polttaa tupakkaa jos haluaa, asia ei vaivaa minua tippaakaan. Vaikka itse en polta, mulla ei ole tarvetta tukkia verottajan kättä hänen taskuunsa entistä syvemmälle. Se on liian syvällä jo nyt.

Poissa Lifti

• Vaari
  • Sr. Member
« Vastaus #8568 : Syyskuu 09, 2021, 22:28:49 »
^
amen! kun miettii paljon palaa valtiolla paalua röökikeuhkojen hoitoon - vittu poltin tänään kaksi röökiä kun mielenhäiriössä vaari meni raksalle muuraamaan 10 tunniksi. - työnteko on vaarallista
Can I be your RILF (Retard I'd Like to Fuck)

Poissa Kesava

• Sr. Member
« Vastaus #8569 : Syyskuu 09, 2021, 23:00:26 »
Tää tyyppi ei käy täysillä.

Jussi Saramo: "Yksi syy on puuttuva exit-tax. Meiltä kannattaa muuttaa pois jos haluaa maksimoida tulot, toisin kuin muista länsimaista."
Perfektionisti.

Poissa teme696

• Sr. Member
  • ****** Rakastajien aatelia
« Vastaus #8570 : Syyskuu 10, 2021, 02:00:29 »
Edelellisten kommenttien (lukuunottamatta Liftin....sori bro) tuoma itku on musiikkia korville.  :laught: :inlove:
"Taivaalla on aurinko ja sitten on taivaan isä joka säätää ilmat" -Teuvo 63v-

Poissa Kellopeliappelsiini

• Sr. Member
« Vastaus #8571 : Syyskuu 10, 2021, 05:57:48 »
En jaksa olla ihmettelemättä tätä jargonia "Meidän on tehtävä ilmastomuutokset, meidän on korvattava fossiiliset poltoaineet uusiutuvilla". Miten niin meidän?

Mitä sitten, kun nämä on tehty? Duunarin henk. koht. talous ei kasva samassa suhteessa "ilmastorahastuksen" kanssa, jää luu vetävän käteen.

Tuolla on muuta miljardi ihmistä jotka paskan veivaavat Ohisalon, Marinin yms. ilmastohörhöjen touhuista se kun on hyttysen paskaa valtameressä. Esimerkki my ass.

Millä muuten lämpiää sen pullavan valtiovarainministerin mökki?
I see what is right and approve, but I do what is wrong

#fuckpalestine

Poissa Villerius

• Sr. Member
« Vastaus #8572 : Syyskuu 10, 2021, 08:38:27 »
En minä sinun mielipidettäsi yritäkään muuttaa, kerroin vain olevani eriä mieltä.
En minä ole niin väittänyt.

Enkä halua nostaa minkään ravinnon, en alkoholin mutten myöskään tupakan veroa. Perusteita kaikkien mainitsemieni tuotteiden veronkorotukselle olisi helppo löytää:
Kuten esimerkiksi se, että tupakointi maksaa yhteiskunnalle noin 1,5 miljardia euroa joka vuosi luku on viime vuosikymmenen puoliväliltä. Niin ja kun terveydenhoidon maksut nousevat vuosittain myös se lasku, jonka tupakointi yhteiskunnalle tuo nousee joka vuosi. On siis hyvin perusteltua nostaa siitä kannettavaa veroa.

ihminen pysyy hengissä vaikkapa ilman lihaa. Ja vaikka sokerivero onkin olemassa, se on ihan eri asia kuin tupakkavero jota on varmaankin koko aikuisikäni ajan nostettu jos ei ihan vuosittain niin ainakin jokaisella hallituskaudella. Kun mielikuvituksettomat päättäjät eivät parempaakaan keksi. Kohde on helppo.
En tiedä onko se helppo tai ei. Elintarvike on siis se elintarvike, joita tarvitaan elääksemme. Kuten tuolla aiemmin perustelin syyn, jonka vuoksi tupakkaveron nosto on hyvin perusteltua ja se ei liity mitenkään mielikuvitukseen vaan ihan kylmään tilastoon tupakan aiheuttamista kuluista yhteiskunnalle.
Sinun mielestäsi tupakoitsijoiden ei siis pitäisi osallistua tupakoinnin tuottamien yhteiskuntaan kohdistuvien kustannusten maksuun enemmän kuin tupakoimattomien? Tähän tietysti olisi oiva ratkaisu se, että tupakoitsijoilta evätään mahdollisuus yhteiskunnan tuottamiin terveyspalveluihin vaan he maksaisivat hoitonsa itse.

Olisi helppo perustella alkoholiveron nostoa. Ihminen pysyy hengissä ilman alkoholia samaan tapaan kuin ilman tupakkaa. Toisin kuin tupakka, alkoholi muuttaa ihmisen käyttäytymistä ja saa aikaan monenlaisia murheita ja väkivaltaa. Miksi alkoholia pitää saada tuoda verotta Suomeen mutta tupakkaa ei?
Tupakkaa saa tuoda myös verotta Suomeen. Eikä nyt tässä ole kysymys siitä.
Alkoholin käyttö maksaa yhteiskunnalle enemmän kuin tupakan. Ja voisi nostaa myös sen verotusta hyvinkin minun puolestani.

Mun puolestani kuka tahansa saa polttaa tupakkaa jos haluaa, asia ei vaivaa minua tippaakaan. Vaikka itse en polta, mulla ei ole tarvetta tukkia verottajan kättä hänen taskuunsa entistä syvemmälle. Se on liian syvällä jo nyt.
Minun puolestani voivat myös polttaa. Kunhan eivät tee sitä minun läheisyydessäni. Tupakansavu aiheuttaa minulle hengenahdistusta.
Yhteiskunta kuitenkin on mahdollistanut meille terveydenhuollon. Juuri eilen kotisairaalan hoitajan kanssa keskustelimme siitä, miten hyvin asiamme loppuviimeksi on terveydenhuollossa. Yhteiskunta kustantaa potilaille monenlaisia tarvikkeita, jotka liittyvät eri sairauksien hoitoon ja ne ei maksa potilaalle mitään. Paitsi tietysti verojen muodossa.
- Kobe Bryant

Poissa joey_t

• Sr. Member
« Vastaus #8573 : Syyskuu 10, 2021, 18:16:08 »
Poimitaanpas tällaista.
Kuten esimerkiksi se, että tupakointi maksaa yhteiskunnalle noin 1,5 miljardia euroa joka vuosi luku on viime vuosikymmenen puoliväliltä. Niin ja kun terveydenhoidon maksut nousevat vuosittain myös se lasku, jonka tupakointi yhteiskunnalle tuo nousee joka vuosi. On siis hyvin perusteltua nostaa siitä kannettavaa veroa.
...
Sinun mielestäsi tupakoitsijoiden ei siis pitäisi osallistua tupakoinnin tuottamien yhteiskuntaan kohdistuvien kustannusten maksuun enemmän kuin tupakoimattomien? Tähän tietysti olisi oiva ratkaisu se, että tupakoitsijoilta evätään mahdollisuus yhteiskunnan tuottamiin terveyspalveluihin vaan he maksaisivat hoitonsa itse.
Jälkimmäisessä kappaleessasi on kysymys jota en ymmärrä tässä kontekstissa. Minä kerroin tupakkaveron nostamista siksikin että sitä tehdään aivan jatkuvasti, kuten edellä kerroin. Sulla on edellä yksi lukema ja "perusteluja" kerro seuraavaksi, paljonko on tupakkaveron tuotto ja vertaa sitä tupakan yhteiskunnalle aiheuttamiin kustannuksiin. Ja ovatko nuo terveyskustannukset kasvaneet koska tupakkaveroa on tarpeellista nostaa. Ja paljonko sitä tulisi nostaa. Sinähän ilmoitit edellä että "Saisi nousta oikein kunnolla". Minkälainen korotus riittäisi sinulle?

Asia ei sinällään liity muiden tuotteiden, kuten ravinnon tai alkoholin verotukseen mutta minusta on perseestä kun vaikkapa tupakkaa ja alkoholia kohdellaan eri perustein. Väität että tupakkaa saa tuoda verotta Suomeen joka on saivartelua. Tupakkaa saa käsittääkseni tuoda verotta Suomeen 200 savuketta eli 10 askia (ainakin suuruusluokka on tuo) joka on todella mitätön määrä verrattuna siihen paljonko alkoholia saa tuoda verovapaasti. Kaipa tälle on joku mainio perustelu kuten "kansanterveys" jota samaa perustelua ei kuitenkaan ja jostakin syystä voida soveltaa alkoholiin.

Poissa VanGils

• Sr. Member
« Vastaus #8574 : Syyskuu 10, 2021, 18:51:20 »
Jos jotain positiivista budjetista haluaa etsiä, niin sähköautojen autovero poistuu.
Nyt odotellaan vain uusia malleja. Tosin en tiedä kuinka monelle tämä on kannuste vaihtaa täyssähköautoon.
Hinnat ovat edelleen sillä tasolla, että monet eivät tästä veroedusta hyödy.

Valtion velka ja budjettivaje kasvaa ja hallitus kehuu aikaan saannoksiaan jotka veronmaksajat maksaa.

Poissa Villerius

• Sr. Member
« Vastaus #8575 : Syyskuu 10, 2021, 19:08:37 »
Sinähän ilmoitit edellä että "Saisi nousta oikein kunnolla". Minkälainen korotus riittäisi sinulle?
Henkilökohtaisella tasolla ei mikään riitä.
Tupakansavu saa minut voimaan pahoin. Syy on siis henkilökohtainen.

Mitä taas tulee kun mainitsit, nostetaanko sairaanhoitokuluja vain siksi, että veroja voidaan nostaa? Tuskin siksi, en tosin ole validi henkilö vastaamaan siihen, mutta kun seuraa kuntataloudessa miten paljon sairaanhoitokulut nousvat vuosittan niin en ihmettele.
Olen joskus aikoinaan ihmetellyt sitä, että miksi pitää hankkia aina uusia laitteita sairaaloihin ja muihin terveydenhoitoon liittyvissä yksiköissä niin maakuntani sairaanhoitopiirin silloinen johtaja perusteli sen silloin hyvin. Älä kysy miten, koska en jaksa muistaa.
- Kobe Bryant

Poissa Villerius

• Sr. Member
« Vastaus #8576 : Syyskuu 10, 2021, 19:09:35 »
Jos jotain positiivista budjetista haluaa etsiä, niin sähköautojen autovero poistuu.
Nyt odotellaan vain uusia malleja. Tosin en tiedä kuinka monelle tämä on kannuste vaihtaa täyssähköautoon.
Hinnat ovat edelleen sillä tasolla, että monet eivät tästä veroedusta hyödy.

Valtion velka ja budjettivaje kasvaa ja hallitus kehuu aikaan saannoksiaan jotka veronmaksajat maksaa.
Pian tarvitaan taas lisää ydinvoimaa.  :headbang:
- Kobe Bryant

Poissa teme696

• Sr. Member
« Vastaus #8577 : Syyskuu 10, 2021, 19:34:34 »
Budjettiriihessä päästiin sopuun ja päätöksiä tehtiin taas paremman huomisen puolesta. Jälleen kerran osoitus siitä, että tämä hallitus saa hyviä päätöksiä aikaan ja pistää ne käytäntöön....toisin kuin muutama edellinen. Erittäin hyvänä esimerkkinä nyt tullut arvonnousuvero, jolla ehkäistään verovältelyä.

Poissa teme696

• Sr. Member
« Vastaus #8578 : Syyskuu 10, 2021, 19:36:58 »
Pakko toivoa, että Sanna Marin ei asetu demareiden pressaehdokkaaksi seuraavissa vaaleissa. Marin kun varmaan voittaisi ne vaalit. Sannaa tarvitaan vielä pääministerin paikalla seuraavassa hallituksessa.

Poissa Kesava

• Sr. Member
« Vastaus #8579 : Syyskuu 10, 2021, 19:51:46 »
Budjettiriihessä päästiin sopuun ja päätöksiä tehtiin taas paremman huomisen puolesta. Jälleen kerran osoitus siitä, että tämä hallitus saa hyviä päätöksiä aikaan ja pistää ne käytäntöön....toisin kuin muutama edellinen. Erittäin hyvänä esimerkkinä nyt tullut arvonnousuvero, jolla ehkäistään verovältelyä.
Maastapoistumisvero on erittäin hyvä esimerkki hallituksen (tai siis tässä tapauksessa lähinnä SDP:n ja Vasemmistoliiton) haluttomuudesta ja kyvyttömyydesstä kuunnella asiantuntijoita jos se estää heitä toteuttamasta ideologiaansa vaikka hallitusohjelmassakin sanotaan että päätökset tulee perustua tietoon ja tutkimukseen.

Valtiovarainministeriö (VM) julkaisi maastapoistumisverosta selvityksen helmikuussa 2020. VM ei tuolloin puoltanut veron käyttöönottoa veromalliin liittyvien haasteiden ja ongelmallisuuksien johdosta.

Valtiovarainministeriö ehtikin jo kerran keväällä 2020 ilmoittaa, että veroa ei tule. Nyt hallitus sivuutti virkamiesten kannan ja päätti ottaa veron käyttöön.

https://uutishuone.pwc.fi/maastapoistumisvero-eli-arvonnousuvero-sittenkin-kayttoon-vuonna-2023

Hyvä puoli asiassa on se, että kun vero on tulossa voimaan 2023, niin tuleva oikeistohallitus tulee tämän veron poistamaan samoin tein tullessaan valtaan.

Oppositiopuolue kokoomus aikoo poistaa Sanna Marinin (sd) hallituksen linjaaman exit-veron, jos pääsee hallitusvastuuseen seuraavalla hallituskaudella.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/petteri-orpo-kokoomus-ei-hyvaksy-maastapoistumisveroa/bea26673-8840-4a5e-ab89-6772afb8a5d1
Perfektionisti.