Siistiä, että Twitter on puheenaiheena täällä! Aika moni aktiivinen (ja kova
) kirjoittaja on täällä sekä Twitterissä.
Säännöissä mm:
”Foorumipostauksissa, profiilissa, allekirjoituksessa ja kalenterissa omiin seksinmyynti-ilmoituksiin, sosiaalisen median tileihin ja nettisivuihin linkkaaminen on kiellettyä.”
Tosi mälsä sääntö, mutta varmaan joku hyvä syy siihen on
Etsivä ei tieltä kuitenkaan eksy.
Itse olen Twitterissä törmännyt oikeastaan vaan ihan helvetin laadukkaaseen keskusteluun pääasiassa. Anti-seksityö osastokin on yleensä sellaista, jolle jaksaa vastatakin. Tuo sääntö on toki yksi asia, minkä takia olen itse varovainen kaiken vastaavan keskustelun kanssa (mikä on tosi tylsää sekin, koska mua kiinnostaa seksityön tekijöiden ja ostajien asiat eikä itseni mainostaminen täällä, tuntuu että sekin hoituu ihan itsestään muissa paikoissa), mutta sitten on myös se, että Twitterissä tosiaan käydään hyvinkin syväluotaavia keskusteluja aika ajoin.
Tämä foorumi nyt on omalla tavallaan ihan kiva paikka hengailla ja välillä toki tulen tänne jakamaan ajatuksia itsekin.
On kuitenkin niin vapauttavaa huomata, että kaikesta siitä naureskelusta huolimatta (mitä opistolla sain osakseni aika usein kun nostin asioita pintaan, jankutin seksityöntekijä termistä, jne.), seksityökeskustelu on siirtynyt näiltä foorumeilta isolla kädellä myös oikeaan maailmaan. Ja nimenomaan sellainen asiallinen, järkikeskustelu, jolla muutetaan asenteita ja toivottavasti hyvinkin pian myös lakeja. Esimerkiksi ihmiskaupan vastaisen työn strategiat etenee eduskunnassa ja niitä seurailen silmä kovana.
On vapauttavaa kun tiedän, että tuolla oikeassa maailmassa on paljon ihmisiä omilla kasvoillaan ja nimillään, jotka ovat meidän puolella, ja ovat suorastaan janonneet ihan tavallisia seksityötä tekeviä ihmisiä kertomaan, miten voivat olla vaikka parempia liittolaisia. Sellaisia tyyppejä, joiden kanssa voi turvallisesti tavata omana itsenään, tai vaikka luennoida kokonaisen opintoryhmä edessä seksityöstä.
Itsellä on sellainen olo, että tein kuin teinkin jotain tärkeää omalta osaltani. Ja sitä hienompaa fiilistä ei ole, kuin tietää olleensa osa jonkin suuren mullistuksen mahdollistumista. Mutta tässä kohtaa, koska foorumin säännöt on mitä on, elämä vie täältä aika pitkälti muualle näiden aktivismihommien kanssa.
Omalla kohdalla myös opistolla tapahtunut nettikiusaaminen oli varmasti lievästi traumatisoivaa, joten olen edelleen tosi varuillani enemmänkin täällä. Koska täällä luulisi kaikkien olevan samalla puolella. Twitterissä, jännä kyllä, saa olla melkeinpä täysin rauhassa näiden aiheiden kanssa. Päin vastoin, jutut leviää kuin kulovalkea ja niistä kiitetään. Välillä valistetaan, ja useimmat ottaa kiitollisina vastaan. Toiset on urpoja, mutta trolleja on promille tähän foorumiin verrattuna. Toki täytyy mainita, että en olisi tässä ilman niitä kiitoksia ja tsemppejä, joita opistolla jo sain. Ne on olleet aina valtavan merkittäviä.
Joillain on ehkä samoja syitä kuin itsellä, joillain muita, voin puhua vain omasta puolestani. On todella helpottavaa, kun tulee ”uusia polvia”, jotka ottaa aktivismia käsiinsä ja innostuu siitä. Moni on täällä foorumillakin. Se ”näkymätön työ”, mitä tehdään esim. lehtien juttujen oikaisupyyntöinä, osallistutaan palavereihin asiantuntijoina tai milloin minäkin, vaikutetaan somessa, suunnitellaan asioita, se duuni on ihan valtavan isoa. En osannut koskaan kuvitella tilannetta, jossa voin olla näin ”sisällä” ja samaan aikaan keskittyä elämässäni johonkin ihan muuhun tietäen, että joku muukin saattaa närkästyä jonkun bändin typeristä huora-stereotypioista ja antaa suoraa palautetta
Huh, tämä aihe vaan nostaa kerta toisensa jälkeen tunteet pintaan. Mä olen niin helvetin ylpeä meidän ammattiryhmästä. Siitä mitä viime vuodet on saatu puhtaalta pöydältä raavittua kasaan. Siitä, mihin tämä maa on menossa. Haluan sanoa vielä: Me ollaan todella etuoikeutettuja. Siis, ihan todella etuoikeutettuja. Ja se ei ole itsestäänselvyys. Valtaosassa maita sekä myyjien että ostajien tilanteita heikennetään, mutta meillä kurssi näyttäisi olevan päinvastainen. Ja siitä on erityisesti kiittäminen kaikkia, jotka on tehneet parin viime vuosikymmenen aikana duunia tämän asenneilmapiirin aikaansaamiseksi. Tästä on hyvä jatkaa