Mietin tätä trans-asiaa kun translaista on ollut keskustelua. Menin trans-osioon ja koitin katsoa olisiko siellä tällainen "omia ajatuksia asiaan liittyen" ketju (muistaakseni joskus oli) mutta kun en löytänyt sellaista kahdelta ensimmäiseltä sivulta niin kirjoitan sitten tähän.
Translaki niinkuin se nyt on, on minulle ihan ok. En hirveän tarkkaan ole asiaa seurannut mutta näin mainintaa joidenkin kokoomuslaisten kansanedustajien huolesta jonka mukaan mies voi armeijaa vältelläkseen ilmoittaa olevansa nainen. No joo, en kiistä mahdollisuutta mutta pidän tuollaista aika merkityksettömänä ja tuon pelon esillenostaminen on minusta kokonaisuudessaan ikäänkuin kärpäsen ampumista norsupyssyllä.
Siis kuten jo sanoin, systeemi jossa ihminen saa ilmoittaa sukupuolensa sen mukaan miten itse kokee on minulle ok. En vastusta lakia. Silti, asiaan liittyy jotakin jota en vain ymmärrä. Minusta sukupuoli ei ole mielipide tai kokemusasia, minun mielestäni ihmisen sukupuolen määrittää yksiselitteisesti se, kumman sukupuolen sukupuolielimet hänellä syntyessään on. Sukupuolella ei ole _minun mielestäni_ mitään tekemistä minkään muun asian kanssa, ei esimerkiksi sen miten ihminen kokee erilaisia asioita. Ihmisethän ovat erilaisia ja kokevat asioita eri tavoilla.
Jos joku "sukupuolielimiltään mies" kertoo minulle että hän kokee olevansa nainen ja haluaa tulla puhutelluksi naisena, kunnioitan ja arvostan hänen näkemystään enkä varsinkaan tee mitään mikä hankaloittaisi henkilön toivetta tai elämää naisena. On vain niin että ajattelen asiasta sikäli eri tavalla, kuten kerroin. Minusta sukupuoli on ihmisessä samanlainen asia kuin vaikkapa veriryhmä: syntymän yhteydessä saatu ominaisuus johon ihminen ei voi mitenkään vaikuttaa. Tiedän että nämä asiat eivät ole verrannollisia koska ihmisellä ei ole omaa kokemusta veriryhmästä toisin kuin sukupuolesta.
Lisäksi näkemykselläni ei ole tarkoitus loukata yhtään ketään millään tavalla. Tavallaan ajattelen niinkin tai ainakin pidän mahdollisena että yleinen käsitys sukupuolista voi liittyä aikaan - nykyisin on voimassa ja yleisesti hyväksyttynä ajatus siitä että sukupuoli on ihmisen oma kokemus mutta vaikkapa kahdensadan vuoden kuluttua voi olla että yleisemmin tunnustetaan ajatusta jonka kerroin omakseni.
Lisäksi minua harmittaa monet asioihin liittyvät turhat puheet ja saivartelu. Eräs tällainen on trans-vastustajien vertaus "eikö ihmisen ikäkin ole kokemus jos sukupuolikin on" ja huomauttelu siitä että kyseinen päättely on hyväksyttävä ja tullaan väistämättä hyväksymään jos sukupuolikin on kokemus. Toisaalta harmittaa se että jos omissa päättelyissään ja ajatuksissaan päätyy erilaiseen lopputulokseen kuin mikä on vallalla oleva käsitys, saa osakseen leiman transfobiasta.
Minun kohdallani ainoa mieleeni tuleva trans-väen oikeuksiin liittyvä vaatimus jota vastustan on trans-naisten oikeus osallistua naisten sarjaan kilpaurheilussa mutta se onkin jo toinen juttu ja eipä siitä sen enempää.