En luota sokeasti yhdenkään sivuston kuvien validointiprosessiin vaan pyrin myös itse aina arvioimaan hupakon kuvat eri keinoin. Tätä kirjoittaessa tajusin, että täähän jonkin tason tieteenhaara itselle. Käytän seuraavia keinoja arvioimaan kuvien aitoutta:
1) hupakosta on olemassa rapsa, jossa mainitaan kuvat aidoiksi.
2) hupakko pitelee lappua/lehteä kädessään
3) pyrin myös vertailemaan kaikkia ilmoituksen kuvia keskenään, onko sama nainen kaikissa kuvissa vai ei.
4) suhtaudun hyvin epäilevästi ilmoituksiin joissa on vain studio/photoshopattuja kuvia
5) joskus wörkin aikoina tuli käytettyä tineyeta ja googlen kuvahakua, nykyään harvemmin
6) Suomessa otetun kuvan tunnistaa myös mm. tietyistä valonkatkaisijoista, pistorasioista, oven- ja kaappienkahvoista.
7) kuviin on tullut näppituntuma vuosien varrella. Isossa osassa tapauksista "tunnistan" kuvat feikeiksi jo yleissilmäyksellä
Mikäänhän ei ole sataprosenttisen varmaa, mutta näillä operoin itse.
Mitäs keinoja muut käyttää?
1) hupakosta on olemassa rapsa, jossa mainitaan kuvat aidoiksi.
2) hupakko pitelee lappua/lehteä kädessään
3) pyrin myös vertailemaan kaikkia ilmoituksen kuvia keskenään, onko sama nainen kaikissa kuvissa vai ei.
4) suhtaudun hyvin epäilevästi ilmoituksiin joissa on vain studio/photoshopattuja kuvia
5) joskus wörkin aikoina tuli käytettyä tineyeta ja googlen kuvahakua, nykyään harvemmin
6) Suomessa otetun kuvan tunnistaa myös mm. tietyistä valonkatkaisijoista, pistorasioista, oven- ja kaappienkahvoista.
7) kuviin on tullut näppituntuma vuosien varrella. Isossa osassa tapauksista "tunnistan" kuvat feikeiksi jo yleissilmäyksellä
Mikäänhän ei ole sataprosenttisen varmaa, mutta näillä operoin itse.
Mitäs keinoja muut käyttää?