Olen huomannut, että minusta on kehkeytymässä tunteellinen romantikko. Tai ehkä olen ollut aina sisimmässäni romantikko, vaikka ulkokuorella olenkin yrittänyt sitä peittää. Sanoin heti martalle, kun alettiin olemaan yhdessä, että minä olen sitten kaurismäkeläinen romantikko. Sellainen small potatoes- mies. Martta vastasi siihen, että tarantinolaiset naiset tykkäävät kaurismäkeläisistä romantikoista. Joskus minusta tuntuu, että martta on yhtä älykäs ja nokkela ihminen kuin minä

. Työväenliikkeen miehenä talot ja tavarat, kulissit ja rekvisiitat eivät merkitse minulle yhtään mitään. Vaikka olenkin jonkin verran aineellista hyvää perinyt ja itse myös työlläni hankkinut. En kiinny kuitenkaan materiaan, vaan ihmisiin ja paikkohin jotka ovat minulle rakkaita. Pelkäsin, että olen liian kulunut olemaan yhdessä ja rakastamaan. En ole aikoihin ollut parisuhteessa. Olen vain nussinut huoria, ja ajattelin eläväni sillä tavalla elämäni loppuun asti. Nyt olen huomannut, että osaan silti ja opin joka päivä lisää. Nukun mökillä aitassa hyvin ja herään levänneenä. Aamulla heräsin jo varhain ja katselin läppäriltä Tsekin ja Meksikon välistä peliä. Martta nukkui alasti siinä vieressä vuoteessa ja tuhisi untaan. Martta oli niin kaunis ja lantio kaarti niin eroottisesti, että minulla heräsi halu, vaikka olinkin nukahtanut tyytyväisenä pitkän rakastelun jälkeen. Jalkapallopeli loppui. En raaskinut herättää marttaa, vaan lähdin uimaan. Minulla on ihan pikkupojasta lähtien ollut mökillä sellainen tapa, että aamulla kohta herättyäni pulahdan järveen uimaan. Se jotenkin virkistää ja katkottaa viimeisetkin unenrippeet pois silmistä. Uinnin jälkeen on hieno aloittaa uusi kesäpäivä. Istuin rannassa laiturilla ja annoin aamuauringon kuivatella itseäni. Marttakin oli herännyt ja istuutui viereeni ja antoi aamusuukon. Laskeuduimme laiturilta uimaan. Tällä hetkellä en tarvitse mitään muuta elämääni. Tämä riittää.