SeksiSaitti

Viihde ja kevennykset => Olohuone => Aiheen aloitti: Everlasting - Huhtikuu 15, 2026, 16:38:15

Otsikko: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: Everlasting - Huhtikuu 15, 2026, 16:38:15
Biologian opettajani lukiossa oli sitä mieltä että elämä syntyy aina kun se on mahdollista, se oli hänen oma kantansa. Mutta totesi silti että tiede ei pysty sanomaan edelleenkään onko elämän synty välttämätön tapahtuma tietyissä olosuhteissa vai äärimmäisen harvinainen sattuma maailmankaikkeudessa. Se mitä tiedetään kuitenkin on se että elämä syntyi Maapallolla pian sen jälkeen kun olosuhteet sen sallivat. Elämän syntyyn kului korkeintaan muutama sata miljoonaa vuotta (ehkä jopa alle 200 miljoonaa) siitä hetkestä, kun planeetalla oli nestemäistä vettä ja kemiallisia rakennuspalikoita. Geologisessa ajassa tämä on erittäin lyhyt aika – kuin elämä olisi odottanut tilaisuutta ja tarttunut siihen heti, mikä viittaa siihen että kyse ei ole äärimmäisen harvinaisesta sattumasta. Biologian opettaja oli sitä mieltä että todennäköisesti elämää on maailmankaikkeudessa paljon, ja jopa ihmistäkin korkeammalle kehittynyttä teknologista elämää, mutta ei uskonut siihen että maapallolla olisi vierailtu. Epäili että tähtien välinen matkailu toisilta planeetoilta ei olisi välttämättä mahdollista millään teknologialla. Mitä tällä sivustolla ajatellaan?

Mielestäni tuo kanta epäillä sen mahdollisuutta millään teknologialla on ihan hyvä, mutta toisaalta ihminenkin kykenee sellaisiin asioihin joista vaikka simpanssi tai orava ei mitään ymmärrä. Parhaat dokumentoidut UFO-tapaukset ovat niin hyviä että mielestäni ainoa uskottava selitys on se että niissä on jonkun muun kuin ihmisen valmistamasta teknologiasta kyse. Eli ei ole kyse mistään yliluonnollisesta, vaan evoluution tuloksena syntyneistä olennoista ja teknologiasta joka on vain ihmisen ymmärryksen tuolla puolen. Monet planeetat ovat syntyneet kauan ennen Maapalloa ja niissä elämä ja evoluutio on voinut käynnistyä valtavasti ennen. Elämälle suotuisia planeettoja oli olemassa jo miljardeja vuosia sitten, eli ihmisten teknologinen taso on ollut mahdollista ylittää jo aikoja sitten.

Dokumentoituja UFO-tapauksia on ollut useita joissa ei käytännössä kykene antamaan mitään muuta uskottavaa selitystä, kuin teknologian jota ihminen ei ymmärrä. Suomen paras tapaus on Porista (missä itsekin asun). Tästä on ollut juttua Ylelläkin.

"Porin seitsemän ilmapalloa on suomalainen ufotapaus vuodelta 1969. Tapauksessa havaitun seitsemän pallon muotoisen esineen mysteeri on yhä selvittämättä.

Porin lentokentän yllä havaittiin 12. päivä huhtikuuta 1969 seitsemän keltaista, pallon muotoista esinettä. Ilmavoimissa palvellut Jouko Kuronen oli lähdössä Porin lentokentältä suorittamaan lentäjätoverinsa kanssa Kuopioon aiottua suunnistuslentoa. Ollessaan rullaamassa koneellaan lennonjohdon antamien ohjeiden mukaisesti kiitotielle lentoon noustakseen hän kuuli radiosta, että täysharjoituksia suorittavien Fouga Magister -koneiden valvoja kehotti taistelulentäjä Tarmo Tukevaa keskeyttämään syöksynsä ja käyvän katsomassa, mitä lentokentän yläpuolella havaitut ”ilmapallot” olivat. Ne olivat paikallaan arviolta 1 500 – 3 000 metrin korkeudessa. Kuronen halusi nähdä myös itse, mitä pallot olivat, ja käänsi koneensa niin, että näki seitsemän pallon tai levyn muotoista esinettä leijuvan lentokentän yläpuolella. Hän näki myös Fouga Magisterin, joka lähestyi esineitä. Myös Kurosen koneen oma tutka sekä lennonjohto havaitsivat kohteet. Saatuaan kohteet näköetäisyydelle Kuronen totesi ne yleismuodoltaan pyöreiksi, mutta etäisyyttä hän ei voinut arvioida kiintopisteiden puuttuessa. Sitten kohteet asettuivat muodostelmaan ja kiihdyttivät kohti pohjoista, eikä kovalla vastatuulella ollut mitään vaikutusta niiden valtavaan kiihtyvyyteen. Valvoja ilmoitti Tukevalle, ettei hän voi saada kohteita enää kiinni, ja niitä 700 kilometrin tuntinopeudella lähestynyt kone vaikutti ikään kuin jäävän paikoilleen, kun kohteet hävisivät kohti pohjoista. Kohteiden valtavasta nopeudesta kertoi sekin, että ne havaittiin saman minuutin aikana vajaa 200 kilometrin päässä Vaasassa.[1]

Myöhemmin muun muassa Lappeenrannan lentoaseman päällikkönä toiminut Jouko Kuronen vahvisti tarinan todenperäisyyden Ylelle.[1]

Porin tapaus on ainoa ufo-tapaus, jonka todenperäisyyden Suomen ilmavoimat on myöntänyt. Siinä yhteistä ulkomaalaisiin vastaaviin tapauksiin ovat käynnissä ollut sotilasharjoitus ja vesistön läheisyys.[2]"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Porin_seitsem%C3%A4n_ilmapalloa

Että Porista pääsee Vaasaan minuutissa, täytyy kulkea nopeudella 10800 km/h. Ihmiskunnan laitteista ainoastaan hypersonisilla ohjuksilla ja avaruusraketeilla päästään kulkemaan tarvittavalla nopeudella, ja jokaiselle on selvää että tässä ei ollut kyse hypersonisista ohjuksista tai avaruusraketeista. Nuo kohteet olivat pallon tai levyn muotoisia esineitä leijumassa Porin lentokentän yllä, josta sitten kiihdyttivät valtavaan nopeuteen. Kyse oli teknologiasta joka ei ole ihmisen valmistamaa. Silti näissä laitteissa ei välttämättä ollut kyydissä biologisia olentoja, vaan saattoivat toimia pelkästään tekoälyllä jonka joku ihmistä kehittyneempi sivilisaatio on valmistanut.
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: Pekonen - Huhtikuu 15, 2026, 17:01:03
Uskon että avaruudessa on elämää muuallakin kuin maapallolla, kertakaikkiaan ihme jos ei olisi, on meinaan sen verran planeettoja maailmankaikkeudessa. Käytännössä ääretön määrä.
Etäisyydet vaan ovat niin valtavat että jopa valonnopeus, tuo kosminen nopeusrajoitus, käy liian hitaaksi jotta näitä äärimmäisen pitkiä etäisyyksiä pystyttäisiin matkustamaan tolkullisessa ajassa.
Valonnopeuden saavuttaminen aluksella jolla on fyysistä massaa vaatisi myös äärettömän paljon energiaa. Fotoneilla eli valolla ei ole massaa.
Lisäksi valon nopeudella matkustavalle ajan kulku pysähtyisi täysin. Aika maailmankaikkeuden syntymästä sen loppuun olisi merkityksetön.
Ehkä aika-avaruuden "poimuttaminen" tarjoaisi jollekin ihmiskuntaa paljon kehittyneemmälle sivilisaatiolle mahdollisuuden matkustaa tähtien välisessä avaruudessa pitkiäkin etäisyyksiä.
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: Everlasting - Huhtikuu 15, 2026, 17:25:51
Uskon että avaruudessa on elämää muuallakin kuin maapallolla, kertakaikkiaan ihme jos ei olisi, on meinaan sen verran planeettoja maailmankaikkeudessa. Käytännössä ääretön määrä.
Etäisyydet vaan ovat niin valtavat että jopa valonnopeus, tuo kosminen nopeusrajoitus, käy liian hitaaksi jotta näitä äärimmäisen pitkiä etäisyyksiä pystyttäisiin matkustamaan tolkullisessa ajassa.
Valonnopeuden saavuttaminen aluksella jolla on fyysistä massaa vaatisi myös äärettömän paljon energiaa. Fotoneilla eli valolla ei ole massaa.
Lisäksi valon nopeudella matkustavalle ajan kulku pysähtyisi täysin. Aika maailmankaikkeuden syntymästä sen loppuun olisi merkityksetön.
Ehkä aika-avaruuden "poimuttaminen" tarjoaisi jollekin ihmiskuntaa paljon kehittyneemmälle sivilisaatiolle mahdollisuuden matkustaa tähtien välisessä avaruudessa pitkiäkin etäisyyksiä.
Tässä on monia hyviä pointteja, ja juuri niiden takia moni ei usko tähtien väliseen matkailuun. Mutta toisaalta ihmisen ymmärrys on kuitenkin niin rajallinen että kaikkia keinoja ja mahdollisuuksia ei välttämättä tule mieleen, ja on olemassa näitä dokumentoituja tapauksia kuitenkin teknologiasta joka ei voi olla ihmisen tekemää.
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: joey_t - Huhtikuu 16, 2026, 19:27:21
Valonnopeuden saavuttaminen aluksella jolla on fyysistä massaa vaatisi myös äärettömän paljon energiaa. Fotoneilla eli valolla ei ole massaa.
Lisäksi valon nopeudella matkustavalle ajan kulku pysähtyisi täysin. Aika maailmankaikkeuden syntymästä sen loppuun olisi merkityksetön.
Näin ollen mikään massa ei voi saavuttaa valonnopeutta. Lähimpään tähteen Maasta on vähän yli 4 valovuotta ja jos etäisyydeksi otetaan 10 valovuotta, tällä etäisyydellä tai tätä lähempänä Maapalloa olevia tähtiä on miljardeja taikka siis jopa biljoonia.

Jos tähtialus lähtisi liikkeelle 10 valovuoden päästä Maapalloa ja onnistuisi etenemään nopeudella 0,999999875 x valonnopeus, se olisi perillä 10 vuoden kuluttua Maan ajassa mutta aluksessa aikaa kuluisi vähän alle kaksi vuorokautta. Matka vaatisi energiaa kuitenkin melkoisen määrän. Suuruusluokkaa useamman tuhannen vuoden energiankulutus Maassa. Ei kuitenkaan ääretöntä määrää.
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: JämeräpartainenInsinööri - Huhtikuu 16, 2026, 19:49:08
Maailmankaikkeus laajenee nopeammin kuin valonnopeus.

Koko ajan menetetään, ikuisesti meille saavuttamattomiksi, suuria määriä tähtiä ja niiden mahdollisia planeettoja.

Lopulta, Linnunrata, Andromeda, ja pari kääpiögalaksia muodostavat ainoan meille saavutettavissa olevan maailmankaikkeuden.

Mutta -- jos meillä olisi täällä avaruusolentoja paikalla, heidän olisi täytynyt, yleisessä tapauksessa, lähteä matkaan tuhansia vuosia sitten, tietämättä että olemme täällä. Tai, voisihan olla, että olisivat lähteneet matkaan proxima centaurista, vain muutama vuosi sitten.

Tietysti, tässä on hyvä mainita "Dark Forest" teoria -- jokaisen sivilisaation tulisi pysyä piilossa, koska jos meidät havaitaan, jokin tulee tuhoamaan meidät. Me sitten ollaan näköjään lähetetty radiosignaaleita ja jopa luotaimia (Voyager) ketomaan kaikille, että tulisivat tappamaan meidät. Koska, olemme ehkä uhka, jos pysymme täällä.

https://www.youtube.com/watch?v=xAUJYP8tnRE

Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: FortySexN2 - Huhtikuu 16, 2026, 20:30:22
Valonnopeuden saavuttaminen aluksella jolla on fyysistä massaa vaatisi myös äärettömän paljon energiaa. Fotoneilla eli valolla ei ole massaa.
Lisäksi valon nopeudella matkustavalle ajan kulku pysähtyisi täysin. Aika maailmankaikkeuden syntymästä sen loppuun olisi merkityksetön.
Näin ollen mikään massa ei voi saavuttaa valonnopeutta. Lähimpään tähteen Maasta on vähän yli 4 valovuotta ja jos etäisyydeksi otetaan 10 valovuotta, tällä etäisyydellä tai tätä lähempänä Maapalloa olevia tähtiä on miljardeja taikka siis jopa biljoonia.

Jos tähtialus lähtisi liikkeelle 10 valovuoden päästä Maapalloa ja onnistuisi etenemään nopeudella 0,999999875 x valonnopeus, se olisi perillä 10 vuoden kuluttua Maan ajassa mutta aluksessa aikaa kuluisi vähän alle kaksi vuorokautta. Matka vaatisi energiaa kuitenkin melkoisen määrän. Suuruusluokkaa useamman tuhannen vuoden energiankulutus Maassa. Ei kuitenkaan ääretöntä määrää.

Aikadilaatio ok, mutta tähtien määrä 10 valovuoden päästä meni hieman yli. Lähitähtilistojen perusteella alle 10 valovuoden säteellä Auringosta on vain kourallinen tähtijärjestelmiä, yhteensä vähän toistakymmentä tähteä, ei todellakaan miljardeja tai biljoonia. Avaruus on tähtien välissä oikeasti melkein pelkkää tyhjää, vaikka 10 valovuotta kuulostaa lyhyeltä matkaltakin. Jotain valonnopeutta nerokkaampaa on siis keksittävä jos haluttaisiin matkustella ympäri tähtiä
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: Edwin - Huhtikuu 16, 2026, 21:03:21
Täällähän on Afgranneja.
Hyvää pohdintaa. Kyllä, uskon myös
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: molopää - Huhtikuu 16, 2026, 21:04:28
Valonnopeuden saavuttaminen aluksella jolla on fyysistä massaa vaatisi myös äärettömän paljon energiaa. Fotoneilla eli valolla ei ole massaa.
Lisäksi valon nopeudella matkustavalle ajan kulku pysähtyisi täysin. Aika maailmankaikkeuden syntymästä sen loppuun olisi merkityksetön.
Näin ollen mikään massa ei voi saavuttaa valonnopeutta. Lähimpään tähteen Maasta on vähän yli 4 valovuotta.

Pakko tulla saivartelemaan, lähimpään tähteen Maasta on vain n. 150 miljoonaa kilometriä.   :D

Sori, oli pakko.
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: Pekonen - Huhtikuu 16, 2026, 21:04:54
Valonnopeuden saavuttaminen aluksella jolla on fyysistä massaa vaatisi myös äärettömän paljon energiaa. Fotoneilla eli valolla ei ole massaa.
Lisäksi valon nopeudella matkustavalle ajan kulku pysähtyisi täysin. Aika maailmankaikkeuden syntymästä sen loppuun olisi merkityksetön.
Näin ollen mikään massa ei voi saavuttaa valonnopeutta. Lähimpään tähteen Maasta on vähän yli 4 valovuotta ja jos etäisyydeksi otetaan 10 valovuotta, tällä etäisyydellä tai tätä lähempänä Maapalloa olevia tähtiä on miljardeja taikka siis jopa biljoonia.

Jos tähtialus lähtisi liikkeelle 10 valovuoden päästä Maapalloa ja onnistuisi etenemään nopeudella 0,999999875 x valonnopeus, se olisi perillä 10 vuoden kuluttua Maan ajassa mutta aluksessa aikaa kuluisi vähän alle kaksi vuorokautta. Matka vaatisi energiaa kuitenkin melkoisen määrän. Suuruusluokkaa useamman tuhannen vuoden energiankulutus Maassa. Ei kuitenkaan ääretöntä määrää.
Kyllä kappaleen, jolla on joku massa kiihdyttäminen valonnopeuteen vaatii äärettömän määrän energiaa koska kappaleen maassakin kasvaa valon nopeutta lähestyttäessä, niin hullulta kuin se kuulostaakin.
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: Kalamaja - Huhtikuu 16, 2026, 21:30:50
Uskon, että koko meidän galaksi on avaruusolioille vain yksi Truman Show ja tälläkin hetkellä joku alien syö avaruussohvallaan avaruuspoppareita ja naureskelee meidän menolle.

https://www.youtube.com/watch?v=HV9MIfO8KoY
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: Everlasting - Huhtikuu 16, 2026, 21:38:37
Näihin juttuihin liittyen, niin ei sen avaruusaluksen tarvitsisi kulkea lähelle valonnopeutta jos Auringon lähitähdiltä tänne matkustettaisiin. Matkaan voisi käyttää vaikka tuhansia vuosia jos avaruusaluksessa on vain tekoäly ja robotteja, eikä biologiset eliniät ole rajoitteina.
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: Pekonen - Huhtikuu 16, 2026, 22:06:17
Maailmankaikkeus laajenee nopeammin kuin valonnopeus.


https://www.youtube.com/watch?v=xAUJYP8tnRE

Näin on ja siksi emme voikaan käsittää maailmankaikkeuden rajoja. Meistä katsottuna aika on pysähtynyt havaintokykymme rajalla olevalla rajalla johtuen suuresta kiihtyvyydestä ja nopeudesta. Siinä kohtaa on ne. tapahtumahorisontti, jonka toiselta puolen emme voi saada informaatiota.
Mutta vinkeistä on että joku olento katsoo omalta planeetaltaan joka on tapahtumahorisontissa maapalloa näkeekin asian niin että maapallo onkin avaruuden reunalla tapahtumahorisontissa ja meidän aikamme on pysähtynyt.
Aika-avaruus on kaareutunut.
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: FortySexN2 - Huhtikuu 16, 2026, 22:33:21
Maailmankaikkeus laajenee nopeammin kuin valonnopeus.
https://www.youtube.com/watch?v=xAUJYP8tnRE

Näin on ja siksi emme voikaan käsittää maailmankaikkeuden rajoja. Meistä katsottuna aika on pysähtynyt havaintokykymme rajalla olevalla rajalla johtuen suuresta kiihtyvyydestä ja nopeudesta. Siinä kohtaa on ne. tapahtumahorisontti, jonka toiselta puolen emme voi saada informaatiota.
Mutta vinkeistä on että joku olento katsoo omalta planeetaltaan joka on tapahtumahorisontissa maapalloa näkeekin asian niin että maapallo onkin avaruuden reunalla tapahtumahorisontissa ja meidän aikamme on pysähtynyt.
Aika-avaruus on kaareutunut.

Valonopeus on tällä hetkellä “itsellemme asettama rajoitus” mikä seuraa suoraan fysiikan perusrakenteesta. Tai paremmin sanottuna, varmasti on fysiikkaa jota emme vielä ymmärrä. Newton toimi hyvin kunnes tuli Einstein. Einsteininkin malli voi olla vain approksimaatio jostain syvemmästä. Spekulatiivisesti esimerkiksi avaruuden taittaminen wormhole-tyyppisesti ei rikkoisi suhteellisuusteoriaa, siinä avaruus itse liikkuu, ei alus valonnopeuden yli. Tai jotain vastaavaa.

Hyvä kysymys, että miksi ne olennot, jotka mahdollisesti ovat tulleet retkelle tänne avaruuden reunalle, eivät ole tulleet moikkaamaan. Joo, on mahdollista, että ufo-havainnoissa on jotain takana, mutta olen silti niin piintynyt skeptikko, että tarvitsisin jotain konkreettisempaa uskoakseni niitä avaruusukkojen ja  -akkojen aiheuttamiksi
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: velihopea - Huhtikuu 16, 2026, 22:49:31
Kivoja uskomuksia monilla täällä. Ja jänniä tieteellisiä käsityksiä myös.

Entäs jos ollaankin ihan yksin tässä meidän Linnunradaksi kutsumamme galaksin kierteishaarassa eikä keitään muita ole mailla halmeilla? Ei jeesusta pelastamassa eikä avaruusolentoja tarjoamassa uutta planeettaa paskotun tilalle? Aika lohdutonta, mutta ehkä kannattaa keskittyä reaalielämään ja siihen mitä on havaittavissa. Ja suojella tätä planeettaa ympäristökatastrofeilta, alkaen trumputinista ja muista semmosista. Tosin viimemainittu voi olla vaikeampaa kuin Kuuhun lentäminen. On silti tähtimatkailua helpompaa.

Jospa tulis joku avaruustyttö jostain ja kertois haluavansa spermani sisäänsä. Jopa lähtis, vaikka tyttö hohtais vihreenä pimeessä ;D :behind:
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: Everlasting - Huhtikuu 16, 2026, 23:14:34
^ “Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.” - Arthur C. Clarke.

Tuo lainaus oli myös Dead Spacessa. Kunnon scifikauhua.

Todellisuudessa kuitenkin kyllä sitä elämää on muuallakin kuin Maapallolla, ja tuo toinen vaihtoehto on epärealistinen.
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: Pekonen - Huhtikuu 16, 2026, 23:45:00
Spekulatiivisesti esimerkiksi avaruuden taittaminen wormhole-tyyppisesti ei rikkoisi suhteellisuusteoriaa, siinä avaruus itse liikkuu, ei alus valonnopeuden yli. Tai jotain vastaavaa.


Ei, ja itse asiassa massallinen kappaleen lähestyessä valonnopeutta se jo itsessään taivuttaisi aika-avaruutta kaivamalla "kuoppaa" gravitaatiokenttään jonka kappale "tuntee" ajan hidastumisena ja ulkopuolinen tarkkailija kokee sen niin että kappaleen massa kasvaa, lopulta jopa niin suureksi että se "putoaa" omaan gravitaatiokenttäänsä, toisin sanoen muuttuu mustaksi aukoksi kuten luhistuva tähden ydin supernova-räjähdyksessä.
Mielenkiintoinen hypoteesi onkin että mitä on tapahtumahorisontissa toisella puolella? Kokemaamme maailmankaikkeuden osaa josta voimme saada informaatiota ja mustia aukkoja ympäröivän tapahtuma horisontin toiselta puolelta ei ole tietoa saatavissa koska siinä kohtaa aika on pysähtynyt meidän näkökannalta katsoen.
Hypoteesin mukaan tapahtumahorisontin toisella puolella pienin mahdollinen nopeus olisi valon nopeus ja siellä aika kulkisi toiseen suuntaan kuin tällä puolen. Tavallaan tämä olisi hyvin loogista.
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: Thor Patsas - Huhtikuu 16, 2026, 23:58:55
Uskon että maailmankaikkeudessa on eri planeetoilla paljon kaikenlaista elämää mutta se on sitten eri asia ovatko he koskaan vierailleet täällä.
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: JämeräpartainenInsinööri - Huhtikuu 17, 2026, 18:44:34
^ “Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.” - Arthur C. Clarke.

Tuo lainaus oli myös Dead Spacessa. Kunnon scifikauhua.

Todellisuudessa kuitenkin kyllä sitä elämää on muuallakin kuin Maapallolla, ja tuo toinen vaihtoehto on epärealistinen.

Niin, tämä siis siinä tapauksessa, että elämme n.s. alkuperäisessä maailmankaikkeudessa.

Jos on mahdollista luoda simuloituja maailmankaikkeuksia... (siis, uskottavia virtuaalimaailmoja), joissa pystytään laskentatehon rajoissa luomaan niiden alaisia virtuaalimaailmoja (kuten esimerkiksi Minecraft peli, jossa voi redstonella rakentaa mikroprosessorin, minecraft itse pyörii java-virtuaalikoneessa, joka voi pyöriä virtuaalisessa PC:ssä, joka pyörii todellisessa tietokoneessa, jne...)

Esimerkiksi näköaistin välittämä tieto on vain muutamia kymmeniä kilobittejä per sekunti. Eikä näköaistin, muidenkaan aistien, tapauksessa tarvitse simuloida mitään muuta, kuin se mikä näkyy (näet ja tunnet pöydän, sen sisällä oletat olevan lisää puuta, mutta, ei sen puun tarvitse olla siellä simulaatiossa, riittää että saat informaatiota siitä mitä näet ja tunnet).

Jos oletetaan, että virtuaalisessa maailmankaikkeudessa voidaan simuloida sen alaisia maailmankaikkeuksia, joiden alla voidaan simuloida maailmankaikkeuksia, joiden alla ...

Niin, voidaan ajatella, että meillä on kaksi vaihtoehtoa.

1) Elämme sellaisessa maailmankaikkeudessa, jossa ei voi simuloida maailmankaikkeuksia.

2) Elämme maailmankaikkeudessa, jossa voi simuloida maailmankaikkeuksia.

Kohdassa 2), koska simulaatiot (laskentatehon puitteissa, vaikka hitaampinakin, ajankulu on osa simulaatiota, joten sitä ei simulaation virkistystaajuuden puitteissa voi pitää hitaana) voivat tuottaa lisää simulaatioita niiden alle -- voidaan olettaa, että silloin olemassa olisi 1 alkuperäinen + äärimmäisen suuri määrä simuloituja maailmankaikkeuksia.

Jos tilanne on 2) niin todennäköisyys siihen, että me sattuisimme olemaan siinä alkuperäisessä, on yhden suhde äärimmäisen moneen.

Hyvää yötä, tätä miettiessä!


Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: Everlasting - Huhtikuu 18, 2026, 02:34:39
Tuohon liittyen tuli mieleen tämä:

https://areena.yle.fi/1-73836990

Kyseinen astrofyysikko menestyisi varmasti hyvin seksityössäkin :)
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: Tulli - Huhtikuu 22, 2026, 15:03:28
Uskon ja pidän erittäin todennäköisenä että universumissa on elämää muuallakin ja jopa sivilisaatioita, havaittava universumi on niin valtava ja mitä on vielä havaiitavan universumin ulkopuolella niin olisi minusta jopa typerää uskoa että elämää on vain maassa. Meidän tuntemamme elämä koostuu kaikkeuden yleisimmistä alkuaineista. Ja miksi ei olisi mahdollista että muualla elämä perustuu johonkin muuhun kuin hiileen 🤔

Mutta en usko että täällä on vieraillaillut mikään toinen elämänmuoto. Jo puhtaasti etäisyyksien takia. Ja tuskin tulemme ikinä tapaamaan toista sivilisaatiota juurikin etäisyyksien takia. Mutta esim. Alkukantaista elämää udkon että voimme löytää meidän aurinkokunnasta, tuskin muilta plsneetoilta mutta jossakin aurinkokuntamme monista kuista voi hyvinkin löytyä.
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: Idiootti - Huhtikuu 22, 2026, 17:07:44
Maailmankaikkeus laajenee nopeammin kuin valonnopeus.

Tyhmää ( lue idioottia ) insinööriä on aina kiinnostanut, mihinkä maailmankaikkeus laajenee? Ja mitä on sielä rajapinnan ulkopuolella, minnekkä ollaan laajentumassa? Ja missä se tila taas sijaitsee, minne ollaan laajentumassa? Ja mitä sen jälkeen?

Reunat tulee vastaan. Mitä on reunojen toisella puolella?

En usko avaruusolentoihin. Jossain muuallakkin on elämää, toivottavasti fiksumpaa kuin maapallolla.
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: joey_t - Huhtikuu 22, 2026, 17:56:53
Maailmankaikkeus laajenee nopeammin kuin valonnopeus.

Tyhmää ( lue idioottia ) insinööriä on aina kiinnostanut, mihinkä maailmankaikkeus laajenee? Ja mitä on sielä rajapinnan ulkopuolella, minnekkä ollaan laajentumassa? Ja missä se tila taas sijaitsee, minne ollaan laajentumassa? Ja mitä sen jälkeen?

Reunat tulee vastaan. Mitä on reunojen toisella puolella?

En usko avaruusolentoihin. Jossain muuallakkin on elämää, toivottavasti fiksumpaa kuin maapallolla.
Asia ei mene ihan näin. En ole kosmologian asiantuntija missään määrin enkä väitä ymmärtäväni oppejaan mutta käsittääkseni esim seuraavalla tavalla selitetään ja tämä on tiedemaailman hyväksymää juttua. Maailmankaikkeudessa ei ole mitään "sen ulkopuolella" josta voisi tulla lisää tilaa. Ei ole reunaa johon kasvaisi lisää tilaa.

Maailmankaikkeuden laajeneminen tarkoittaa lähinnä kai sitä että hyvin kaukaiset etäisyydet - esimerkiksi galaksiryhmien väliset etäisyydet - kasvavat. Avaruuden venyminen vaikuttaa vain sinne, missä mikään (gravitaatio) ei pidä asioita yhdessä riittävän vahvasti. Gravitaatio kuitenkin sitoo planeettoja jne galaksin sisällä josta syystä näiden väliset etäisyydet eivät kasva.

Kirjoitukseni virheet saa korjata taikka kertoa asiat kansantajuisemmin kuin itse osaan.
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: Lifti - Huhtikuu 22, 2026, 18:35:34
Onhan tästä todistusaineistoa muistaakseni vuodesta 1913 lähtien ja Bob Lazar on mun isoisä

https://youtu.be/Lb_1d68vx-g?is=mCJBI_kmC1H5BZKH

Tosin tuo tarina on 80 lopulta
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: FortySexN2 - Huhtikuu 22, 2026, 18:58:46
^^hienoa kun ihmiset viitsivät selittää tiedettä kansanomaisesti ilman termejä minkä merkitystä ei tarkalleen ymmärrä kuin tutkijat ja kosmologit

Tässä ketjussa tykätään jutella valon nopeudesta.
 
https://www.technion.ac.il/en/blog/article/is-darkness-faster-than-light/

Linkin jutussa kerrotaan Technionin tutkijoiden kokeesta, jossa mitattiin valossa esiintyviä “pimeitä pisteitä” eli optisia pyörteitä. Kokeessa saatiin vahvistus jo 1970‑luvulla esitetylle ennusteelle, että nämä nollakohdat voivat liikkua näennäisesti valoa nopeammin ilman että suhteellisuusteoria menee rikki.

Otsikosta voi helposti saada sellaisen fiiliksen, että nyt oltaisiin askeleen lähempänä fysiikkaa, jossa materia voisi liikkua valoa nopeammin, Einsteinin nopeusraja olisi rikki ja warp‑moottoreista tulisi arkea. Oikeasti Technionin ryhmä seurasi valoaallossa syntyviä nollakohtia, optisia pyörteitä, jotka eivät ole mitään oikeita hiukkasia vaan pelkkiä reikiä valon kuvassa. Niiden paikka voi liukua aaltoa pitkin yli valonnopeudella, vähän samaan tapaan kuin taskulampun valoläiskä voi näyttää liikkuvan Kuun pinnalla valoa nopeammin, jos heilutat lamppua todella kaukaa. Silti yksikään fotoni, mikään massa eikä mikään viesti tai informaatio ei oikeasti ylitä c:tä.

Tulos ei siis tuo oikotietä ylivalonopeaan avaruusmatkailuun, mutta fyysikoille se on silti iso juttu, koska se vahvistaa vanhan ennusteen ja näyttää, miten samalla tavalla erilaiset aallot käyttäytyvät valossa, äänessä, nesteissä ja esimerkiksi suprajohtajissa. :wanker:
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: Hagrider - Huhtikuu 22, 2026, 19:43:31
Onkohan tämä sitä vihreän pillun metsästystä?

Lupaan olla uskomatta...
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: JämeräpartainenInsinööri - Huhtikuu 22, 2026, 20:50:44
Maailmankaikkeus laajenee nopeammin kuin valonnopeus.

Tyhmää ( lue idioottia ) insinööriä on aina kiinnostanut, mihinkä maailmankaikkeus laajenee? Ja mitä on sielä rajapinnan ulkopuolella, minnekkä ollaan laajentumassa? Ja missä se tila taas sijaitsee, minne ollaan laajentumassa? Ja mitä sen jälkeen?

taikka kertoa asiat kansantajuisemmin kuin itse osaan.

Ajattele, että on ilmapallo, johon puhalletaan ilmaa. Ilmapallo kasvaa niin nopeasti, että muurahainen, joka kävelee sen pintaa pitkin, on koko ajan kauempana päämäärästään, koska ilmapallo kasvaa nopeammin kuin se kävelee.

Ilmapallon kannalta, se laajenee, koska etäisyydet kaikkien sen kohtien välillä kasvavat.

Maailmankaikkeus on se ilmapallo, ja muurahaisen nopeus on valonnopeus tässä vertauksessa. Minne se ilmapallo sitten laajenee? No, ilmapallon (kumin itsensä) sisältä sitä ei tiedä. Se kumi kyllä venyy koko ajan, mutta johonkin, mikä ei ole osa sitä kumia (ei osa maailmankaikkeutta).
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: Tulli - Huhtikuu 22, 2026, 21:37:43
Maailmankaikkeus laajenee nopeammin kuin valonnopeus.

Tyhmää ( lue idioottia ) insinööriä on aina kiinnostanut, mihinkä maailmankaikkeus laajenee? Ja mitä on sielä rajapinnan ulkopuolella, minnekkä ollaan laajentumassa? Ja missä se tila taas sijaitsee, minne ollaan laajentumassa? Ja mitä sen jälkeen?

taikka kertoa asiat kansantajuisemmin kuin itse osaan.

Ajattele, että on ilmapallo, johon puhalletaan ilmaa. Ilmapallo kasvaa niin nopeasti, että muurahainen, joka kävelee sen pintaa pitkin, on koko ajan kauempana päämäärästään, koska ilmapallo kasvaa nopeammin kuin se kävelee.

Ilmapallon kannalta, se laajenee, koska etäisyydet kaikkien sen kohtien välillä kasvavat.

Maailmankaikkeus on se ilmapallo, ja muurahaisen nopeus on valonnopeus tässä vertauksessa. Minne se ilmapallo sitten laajenee? No, ilmapallon (kumin itsensä) sisältä sitä ei tiedä. Se kumi kyllä venyy koko ajan, mutta johonkin, mikä ei ole osa sitä kumia (ei osa maailmankaikkeutta).

Tämän takia: havaittava universumi !
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: JämeräpartainenInsinööri - Huhtikuu 22, 2026, 22:19:36
Tämän takia: havaittava universumi !

Kyllä.

Tämä "Kurzgesagt" ("lyhyesti sanottuna") tiedettä popularisoiva video koskettaa tuotakin. (Se on englanniksi, ei saksaksi...)

Ja, tämä on myös se syy, minkä takia nykyään hupakoin, puolison luvalla, hän vastaavasti tehden mitä tekeekään (ei kuulu teille). Koska, jos tämä on oikeassa, niinkuin mielestäni on, valinta on selvä.

Kannattaa katsoa, jos on jotain moralistisia ajatuksia siitä, mikä on oikein tai ei, ja miksi. Voi vaikuttaa, tai sitten ei.

https://www.youtube.com/watch?v=MBRqu0YOH14
Otsikko: Vs: Uskotaanko tällä sivustolla avaruusolentoihin?
Kirjoitti: Lifti - Toukokuu 07, 2026, 21:14:45
Joe Rogan podcastissa ollaan juuri jännän äärellä. Ehkä mut vihdoinkin haetaan himaan
https://youtu.be/sKwq7mpBTrY?is=QHRgApCD8eHhoX7x