Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin  (Luettu 8014 kertaa)

Poissa Venla

  • Huora
  • Sr. Member
  • Galleria (112)
  • Viestejä: 3022
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« : Marraskuu 06, 2019, 07:15:53 »
Toisessa ketjussa keskustelu lähtenyt rönsyilemään mikä kai ihan ok, mutta kokeillaas saadaanko aikaan keskustelua hieman yleisempi luonteisella aloituksella.

Mitä mieltä olet transihmisistä ja pystytkö mielestäsi suhtautumaan heihin tasa-arvoisesti?
Ja onko hallussasi siihen liittyvä termistö, koitatko sisäistää sitä tai vähät välität?

Toisesta ketjusta kommentti Siniltä:
Ongelma tuntuu olevankin siinä, että termistö ja ylipäätään transsukupuolisuuden ymmärtäminen ei ole hallussa syistä X, joita keksin monta, mutta turha niitä on tässä alkaa luettelemaan.

Sen verran kuitenkin korjaan väärinkäsityksiänne, että kun puhutaan transnaisesta, kuten tässä langassa, kyseessä on nainen, ei mies tai "ex-mies", vaikka ulkokuori sellaista vihjaisikin. Toisekseen sukupuolta ei vaihdeta, vaan se korjataan.

Transnainen on syntynyt miehen kehoon, ja tällöin tämä nainen tuntee olevansa vääränlaisessa kehossa, koska se ei vastaa hänen kokemusta sukupuolestaan, joten se korjataan. Hän ei siis ollut alunperinkään mies, joka yhtäkkiä päätti, että hei, vaihdanpa sukupuoleni naiseen. Jos joku mies näin tekisi, hän todennäköisesti kokisi olevansa väärässä kehossa, koska ei ole nainen, vaan mies (joka ikävöi penistään).

Niin, aika usein tuntuu että aiheen ympärillä käytävässä keskustelussa juuri termistöön tartutaan todella hanakasti, josku jopa ohittaen henkilön todellisen mielipiteen ja asenteen.
Itse kuulun niihin joilla termistö ei todellakaan ole hallussa, ja suoraan sanoen en välitä siitä.
Ja miksi sitten en - koska tässä(kin) asiassa mun mielestä ihmisten oikeat aikomukset ja asenteet on termejä paljon merkittävämmät.
Mun mielestä epätasa-arvoa ei luo väärät termit, vaan ihmisten asenteet.

Itselleni sukupuoleen liittyvät tasa-arvokysymykset tavallaan hyvinkin tuttuja, koska toimin hyvin miehisellä vanhalla alalla missä syrjintää (avointa ja piilo) naisia kohtaan on ollut historiallisesti paljon, ja on edelleen. Vasta viime vuosina tuosta on avoimesti jouduttu siellä jonkin verran keskustelemaan, ja usein ainoana naisena minut sitten on vedetty keskusteluun tavalla tai toisella mukaan. Siellä olen kokenut keskustelun termistöstä täysin turhaksi, vaikka hyvää on tarkoitettukin kun on alettu kiinnittämään huomiota siihen ettei esim. aina olla lähettämässä niitä keikkamiehiä, kundeja, jamppoja yms. paikalle vaan henkilöitä. Tuo on kuitenkin niiiiin lillukan varsiin tartumista. Paatuneinkin sovinisti voi käytää kivoja termejä, mutta kun se ei merkitse yhtään mitään. Ne ihmisen oikeat ajatukset merkitsevät. Eikä termit niitä muuta.

Eli, itse en ole tässäkään aiheessa termeistä juurikaan kiinnostunut. Mutta sitäkin kiinnostuneempi olen omista asenteistani, ja sanoisin kohtelevani kaikki ihmisiä (eli myös trans) lähelläni hyvin jollei täysin tasa-arvoisesti. Ja mistä sitten vedän tuon johtopäätöksen? Siitä koska en ajattele kenenkään sukupuolta kun olen ihmisen kanssa tekemisissä. Sukupuolella ei ole mulle juurikaan mitään väliä joka päiväisessä elämässä. Ja mä väittäisin että aito tasa-arvo saavutetaan vasta kun näin on.
Tunteella ja taidolla - suomalaista laatutyötä 😎
Pimu & Venla Rööperi ti-ke 2.-3.4.!

Poissa Azazello

  • n00b
  • Sr. Member
  • Viestejä: 3254
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« Vastaus #1 : Marraskuu 06, 2019, 08:05:58 »
Hyvä aloitus. Ei ole minullakaan termistö oikein mitenkään hallussa. Termien osaamattomuus on ongelma, kun joissain tapauksessa väärät termit muissakin yhteyksissä nousevat pääosaan ja unohdetaan se varsinainen pointti. Varmaan monella olisi sanottavaa asiaan, mutta joutuu jättämään sen kommentoinnin väliin kun oikean termistön muotoilu muodostuu turhan haastavaksi. Väärä nimittely saattaa tehdä sinusta suotta mulkvistin. Olen joutunut palkkatöissä ollessani ongelmiin puhuessani vaikkapa talouspuolen likoista. Pyrin kehittämään itseäni näissä, transihmisten kanssakin.

Suhtaudun kaikkiin lähtökohtaisen tasa-arvoisesti - sukupuoli, rotu, ihonväri, uskonto tai muu tällainen on suhtautumisessa toisarvoista. Pidän ihmistä kivana tai vittumaisena tai jotain siltä väliltä vain oman ulosannin ja tekemisen perusteella. Voin olla kaveripohjalla ihan kenen kanssa vain.

Seksi on sitten oma juttunsa, mutta siitä ei varmaan tässä ketjussa kannata puhua.
Boomeri: älä valitse halvimmista parasta, vaan parhaista halvin 😘

Poissa John Punter

  • Full Member
  • Galleria (3)
  • Viestejä: 111
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« Vastaus #2 : Marraskuu 06, 2019, 12:10:41 »
Toisten määrittäminen ja lokerointi on mulle hankalaa eikä edes kovin mielekästä.

Minua kiinnostaa ihminen, toisista pidän toisista taas en. Aika usein avoimuuus, itsetuntemus ja rehellisyys vaikuttaa hyvän kontaktin syntymiseen - on oikeastaan aika jännää miten erillaisista ihmisitä voi pitää :-)

Jossain määrin pidän myös meritokratiasta, jokaiselle ansionsa mukaan - arvioitakoon kutakin tekojensa perusteella. Samalla pitäisi ratkaista tuo tasa-arvoisuus... mitä se oikeasti on? Minulle ehkä eniten se on samat säännöt kaikille - en siis usko minkään ryhmän erityiskohteluun suuntaan tai toiseen. Teoriassa helppoa, todellisuus on monimutkaisempaa.

Talk is cheap, actions matter.
Herrasmies tulee aina ajallaan...

Poissa Vieras0032

  • Hero Member
  • Viestejä: 582
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« Vastaus #3 : Marraskuu 06, 2019, 14:17:36 »
Mitä mieltä olet transihmisistä ja pystytkö mielestäsi suhtautumaan heihin tasa-arvoisesti?
On olemassa tasan kaksi hedelmöittymishetkellä määräytyvää sukupuolta mies ja nainen, mikään vouhotus, mitä valistamiseksi kutsutaan, ei tule muuttamaan mielipidettäni asiasta.
Mutta jos jollain on sellainen mielenhäiriö, että haluaa olla jotain muuta, niin eipä ole minulta pois. Ihmisarvoa ja sitä kautta tasa-arvoa ei määritä sukupuoli, seksuaalinen suuntaus, hormoonihoidot, leikkaukset tai henkilötunnus.

Ja onko hallussasi siihen liittyvä termistö, koitatko sisäistää sitä tai vähät välität?
Juu on, olen katsonut Wikipediasta, kun kiistelin Courtesanin kanssa. Hitsin hauska tyyppi. 

Poissa Viola

  • Sr. Member
  • Galleria (49)
  • Viestejä: 1188
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« Vastaus #4 : Marraskuu 06, 2019, 15:44:27 »

”....” jos mikään ihmisen olemuksessa ei viittaa transtaustan suuntaan, Viola(kaan) ei tunnista mistään, että kyse ei ole cisnaisesta – ellei ko. nainen sitä itse kerro.

Toisin sanoen Violan otanta transnaisista ei ole kauhean kattava, koska hän tunnistaa transnaisiksi a) ihmiset, joiden kehossa jokin vaikuttaa hänen silmissään siltä ja b) ihmiset, jotka kertovat itse olevansa transnaisia.

Ja pienenä muistutuksena: kanssaihmisten (asiakkaiden tai muiden) kunnioittava kohtaaminen voisi lähteä siitä, että kunnioittaa heidän itsemäärittelyään.

Termistöstä käyty aikoinaan tuntikausia keskusteluja. Voisin sanoa, ihan sama millä ihminen itseään kutsuu. Jos auttaa keskustelussa hahmottamaan toisen osapuolen mielipide niin silloin on hyvä puhua samaa kieltä.

Olen ollut useamman vuoden  hyvin läheisessä suhteessa ihmiseen joka määritteli itsensä transgenderiksi. Fyysisesti mies, pään sisältä molemmat sukupuolet.
Jos kunnioitusta ja oikeaa asennetta ei olisi löytynyt puoleltani hänen omaa määrittelemäänsä sukupuolisuutta ja seksuaalisuutta kohtaan, tuskin olisin jaksanut vuottakaan.

Yhteistyö erään ulkomaalaisen transnaisen kanssa oli myös mielenkiintoinen matka.

Kumma asia muuten, vaikka ihmisestä ei ulospäin näy minkäänlaista merkkiä siitä mikä hänen sukupuolisuus on, sen kuitenkin vaistoaa.
Maskuliini miesoletettu tuoksuu mieheltä. Vastaavasti naisoletettu tuoksuu naiselta.
Transnainen, transgender, transmies, heidän välittämä tuoksu on jotain määrittelemätöntä kun mukaan otetaan pienet eleet, ilmeet,kehon kieli, tapa puhua, äänensävy ym ym.
Testosteroni ja estrogeeni ihmisessä ”tuoksuu”.

Sen tietää kenestä tykkää ja keneen haluaa pitää väliä. Onneksi tämän voi itse valita.
Siihen ei vaikuta ihmisen sukupuolisuus tai seksuaalinen suuntautuneisuus mitenkään.
kuvagalleria

**** Helsingissä****

Poissa Villerius

  • Sr. Member
  • Viestejä: 15016
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« Vastaus #5 : Marraskuu 06, 2019, 15:51:10 »
Seksuaalisuuttaan ei voi vain valita. Se on sitten sitä mitä luonotäiti on määrännyt. Pulinat pois.
”Opi rakastamaan vihaa. Syleile sitä. Nauti siitä. Olet ansainnut sen. Jokainen on oikeutettu omaan mielipiteeseensä ja jokaisella tulisi olla mielipide sinusta. Vihaajat ovat positiivinen ongelma. Kukaan ei vihaa hyviä, he vihaavat parhaita.”
- Kobe Bryant

Poissa Viola

  • Sr. Member
  • Galleria (49)
  • Viestejä: 1188
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« Vastaus #6 : Marraskuu 06, 2019, 15:58:44 »
Seksuaalisuuttaan ei voi vain valita. Se on sitten sitä mitä luonotäiti on määrännyt. Pulinat pois.

Samaa mieltä. Kiinnostaa se mitä ihmisen aivoissa tapahtuu sikiökaudella jos esim poikasikiö saa ylimääräisen annoksen estrogeenia.
Missä syntyy tietoisuus omasta sukupuolisuudesta.

Ennenkaikkea kiinnostaa se, miksi kuitenkin jotkut pystyvät päättämään haluaako olla trans vai ei.
Tällaisen tapauksen olen nähnyt. Hieman siihen tyyliin, en saa seuraa transnaisena, päätän sitten muuttua cis-mieheksi. Pettääkö siinä itseään vai muita. Epätoivoinen halu olla mitä tahansa kunhan ei jää yksin?

kuvagalleria

**** Helsingissä****

Poissa Kuningatar Perse

  • Perseiden Kuningatar
  • Hero Member
  • Viestejä: 999
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« Vastaus #7 : Marraskuu 06, 2019, 16:04:31 »
Minun kokemukseni mukaan termistö ei tule koskaan olemaan kenelläkään hallussa, koska oikeista termeistä ei tulla pääsemään yksimielisyyteen.

"Transu" on yhden mielestä pahin mahdollinen haukkumasana, jonka sanojien pitäisi tappaa itsensä. Toinen kutsuu itseään ja tovereitaan transuiksi. "Transnainen" ja "transmies" ovat haukkumasanoja, koska ne vähättelevät transtaustaisten henkilöiden naiseutta ja mieheyttä, mutta myös "nainen" ja "mies" ovat haukkumasanoja, koska näiden termien käyttö vähättelee sitä pitkää ja vaikeaa trans-matkaa, jonka sukupuolensa korjauttanut henkilö on kulkenut saavuttaakseen itselleen hyvän olotilan. Joissain kielissä on vieläpä sukupuolisidonnaisia pronomineja, ja niiden käyttö vasta vaikeaa onkin, koska transväelle halutaan tietoisesti luoda oma pronoministonsa, mutta kaikki kielikulttuurit eivät kykene vastaamaan tällaisiin vaatimuksiin, eivätkä ainakaan niin kauan, kun oikeista pronomineista ei päästä yksimielisyyteen.

Internetissä tällainen vaatimusten kierre saa vain lisää tuulta alleen, kun jostain löytyy aina samanmielisiä tukijoita, joiden kanssa on kiva kyräillä maailmaa vastaan, sekä väärässäolijoita, joita oikein halutaan päästä näpäyttämään ja osoittamaan heidän viallisuutensa. Joukkoon liittyvät myös puolestaloukkaantujat, jotka haluavat kyllä toverillisesti tukea vertaisenaan kunnioittamaansa transkansaa, mutta jotka valitettavasti tekevät sen osallistumalla vihan lietsomiseen, kun pelkäävät toimivansa loukkaavasti jos sanovat olevansa mistään eri mieltä.

Tämän alle sitten hukkuu se valtaosa transväestä. He, jotka vain elävät normaaleja elämiään vähin äänin. Tällaisia henkilöitä ei usein edes huomaa transsukupuolisiksi, koska he eivät tee siitä numeroa, eikä asia tule esiin ennen kuin tulee luonteva hetki ottaa se esiin. Maailma, tai ainakin internet, on täynnä ihan maanista öyhötystä ja punapäistä rääkymistä, mutta kaiken sen alla on kultakaivos kauniita ihmisiä, jotka ovat kivoja ja käyttävät elämänsä hyvien ja tärkeiden asioiden tekemiseen. Mitä väliä sen on, mihin sukupuoleen tällainen ihminen kuuluu tai mikä on hänen taustansa?

Minä katson ihmistä aina ihmisenä. Jos hän on kiva, niin kiva, ja jos hän on perseestä, niin sitten en halua olla hänen kanssaan tekemisissä. Sukupuoli ja elämäntarina eivät vaikuta tähän.

Ja kaikilla on mukavampi olla, kun vain ekstrapoloidaan vähän tietoa siitä, mistä toiset saattaisivat olla peräisin. Suvaitsevaisuus on hyve kaikin puolin. Ihmistä ja hänen asioitaan voi kunnioittaa, vaikka jotain osaa hänen identiteetistään ei ymmärtäisikään, ja ketään ei tarvitse leimata pahantahtoiseksi vihaajaksi vain siksi, koska hän on tietämätön.
Eläkkeellä.

Poissa Vieras0041

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1564
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« Vastaus #8 : Marraskuu 06, 2019, 21:22:24 »
Jahas....

Transihmisillä on paikkansa tässä yhteiskunnassa aivan kuten muillakin ihmisillä....tietenkin pidän heitä tasa-arvoisina ja heillä kuuluisi olla samat oikeudet, kuin muillakin. Näin ei ikävä kyllä ole, koska Suomessa asenteet ovat vieläkin osalla jääneet 60-luvulle.

Pakko myöntää, että termistö ei ole kokonaisuudessaan ihan hallussa ja saattaa joskus aiheuttaa transihmisen kanssa keskustellessa väärinkäsityksiä.

Sukupuoliasiakin on aika moninainen...se ei määrity hedelmöityshetkellä. Ihminen voi syntyä esimerkiksi intersukupuoliseksi....tässä ketjun aloittaja varmaan tarkoitti transsukupuolista ihmistä, jolla on vahva sukupuoliristiriita...mikä tarkoittaa sitä, että sukupuoli-identiteetti eli tunne siitä, mitä sukupuolta on sisäisesti, on ristiriidassa hänen syntymässä määritetyn sukupuolensa kanssa.

Vai tarkoitettiinko "transihmisellä" laajempaa määritelmää ihmisistä....mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

Poissa Venla

  • Huora
  • Sr. Member
  • Galleria (112)
  • Viestejä: 3022
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« Vastaus #9 : Marraskuu 06, 2019, 21:47:29 »
Jahas....

Transihmisillä on paikkansa tässä yhteiskunnassa aivan kuten muillakin ihmisillä....tietenkin pidän heitä tasa-arvoisina ja heillä kuuluisi olla samat oikeudet, kuin muillakin. Näin ei ikävä kyllä ole, koska Suomessa asenteet ovat vieläkin osalla jääneet 60-luvulle.

Pakko myöntää, että termistö ei ole kokonaisuudessaan ihan hallussa ja saattaa joskus aiheuttaa transihmisen kanssa keskustellessa väärinkäsityksiä.

Sukupuoliasiakin on aika moninainen...se ei määrity hedelmöityshetkellä. Ihminen voi syntyä esimerkiksi intersukupuoliseksi....tässä ketjun aloittaja varmaan tarkoitti transsukupuolista ihmistä, jolla on vahva sukupuoliristiriita...mikä tarkoittaa sitä, että sukupuoli-identiteetti eli tunne siitä, mitä sukupuolta on sisäisesti, on ristiriidassa hänen syntymässä määritetyn sukupuolensa kanssa.

Vai tarkoitettiinko "transihmisellä" laajempaa määritelmää ihmisistä....mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

Aika vapaasti tuota käytin, mutta olen tsekannut käsitteitä täältä: https://www.seksisaitti.net/index.php/topic,130.0.html
Ei varmaan kata tuota intersukupuolisuutta...olettaisin (?).

Täällähän näistä voidaan nyt keskustella, ja en mä siis pahakseni pistä, että mun käyttämää termistöä korjataan.
Mutta se on sääli, jos joku jättäytyy keskustelusta pois vain sen takia että pelkää loukkaavansa toisia käyttämällä aidosti vahingossa vääriä termejä. Tuo kun myös helposti johtaa sitten siihen ettei uskalla edes kysyä jos jokin askarruttaa ja koko trans-asiasta voi tulla mörkö. :(

Tuohon KP:n mainitsemaan miksi transtaustaiset henkilöt itseään haluavat ns. kutsuttavan, ei taida olla yhtä oikeaa mallia. Yhden tiedän joka transmies, ja hyvin vahvasti toi esille että haluaa itseään jatkossa kutsuttavan mieheksi. Toinen transnainen, halusi myös itseään kutsuttavan naiseksi. Mutta tiedän sitten yhden transnaisen joka suosi mieluummin kutsumista juurikin transnaiseksi. Mä kun helposti kutsun ihmisiä joko nainen tai mies, niin mun piti ihan kysyä miksei hän tykännyt jos kutsun häntä naiseksi. Se liittyi juuri tuohon vähättelyyn, eli hän ei halua että hänen kokemuksensa vain kevyesti pyyhkäistään sivuun "ja ihan kuin kaikki sitten olisi niin helppoa ja samat oikeudet olisi kuin kaikilla muilla naisilla". Ymmärrän tuonkin pointin.
Tunteella ja taidolla - suomalaista laatutyötä 😎
Pimu & Venla Rööperi ti-ke 2.-3.4.!

Poissa Vieras0050

  • Full Member
  • Viestejä: 280
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« Vastaus #10 : Marraskuu 07, 2019, 00:17:14 »
Mitä mieltä olet transihmisistä ja pystytkö mielestäsi suhtautumaan heihin tasa-arvoisesti?
On olemassa tasan kaksi hedelmöittymishetkellä määräytyvää sukupuolta mies ja nainen, mikään vouhotus, mitä valistamiseksi kutsutaan, ei tule muuttamaan mielipidettäni asiasta.
Mutta jos jollain on sellainen mielenhäiriö, että haluaa olla jotain muuta, niin eipä ole minulta pois. Ihmisarvoa ja sitä kautta tasa-arvoa ei määritä sukupuoli, seksuaalinen suuntaus, hormoonihoidot, leikkaukset tai henkilötunnus.

Ja onko hallussasi siihen liittyvä termistö, koitatko sisäistää sitä tai vähät välität?
Juu on, olen katsonut Wikipediasta, kun kiistelin Courtesanin kanssa. Hitsin hauska tyyppi.

No hei Nimara - kiva kun olet ehtinyt tännekin panokiireiltäsi!  :)

Mulle tämä muunsukupuolisuus juttu, on jotenkin vieras, enkä sitä oikein ymmärrä. Olen kuitenkin ajatellut, ettei se ole multa mitään pois, jos olen hienotunteinen kanssaihmisille ja kunnioitan toisen elämää: se mikä on minulle vain sana, voi toiselle olla koko elämä.  ::)

Tuo mielenhäiriöön vetoaminen on sinänsä hassu vertaus kun itse transdiagnoosi on niin sanottu erotteludiagnoosi, joka taas tarkoittaa sitä, että dianoosin nimenomainen peruste on se, että ihminen on mieleltään terve, ennen kuin voi saada f64.0, transsukupuolinen diagnoosia. Lapsille ja muunsukupuolisille annetaan f64.8 diagnoosi, kunnes ovat täysi-ikäisiä. Minä sain sen 12 vuotiaana.

Tutkimus on hyvin kattava, se kestää puolesta vuodesta - 1,5 vuoteen ja sen suorittaa moniammatillinen terveydenhoidollinen tiimi joka koostuu psykiatrisesta sairaanhoitajasta, psykologista, psykiatrista ja sosiaalityötekijästä. Jouduin käntämään joka ikisen kiven elämästäni ja selvittämään jokaisen vuoden syntymästäni tähän päivään. Tätä kutsutaan elämänkaarianalyysiksi. Psykologi teki omat tahratestintä ja psykiatri teki anamneesin.

Eikä siinäkään vielä kaikki!  ;)

Lisäksi prosessi vaatii vielä toisen psykiatrin arvion noin 1-1,5 vuoden kuluttua, jossa varmistetaan, että että potilaalla ei ole mielisairauksia tai persoonallisuushäiriöitä ja se, että ihmisellä on voimavaroja käydä prosessi läpi koska: sukupuolenkorjausprosessi on kaikista terveydenhoidollisista operaatioista kaikista vaativin. Mitkään syöpähoidot tms eivät vedä sille vertoja ja tämä ei ole minun mielipide vaan asia, jonka henkilökunta kertoi kun menin HUSsiin.

Tosin sanoen ei ole mahdollista, että Suomessa olisi mielisairasta transsukupuolista, ellei tauti ole puhjennut diaknoosin jälkeen.

Syyn ilmiöön ovat siis ainakin osittain biologiset: https://www.sciencedaily.com/releases/2018/05/180524112351.htm

Mistä sitten johtuu, että 40% transsukupuolisista on yrittänyt itsemurhaa?

Ilmapiiri on avoimen transvihamielinen ja esim täällä moderointi sallii sen.  https://www.bbc.com/news/technology-50166900?fbclid=IwAR2sTcydKRb-IMBXlQxkL-752t6u_jSDu0l0_7fFOdujjPmJaqQoJRPkWP4

Onneksi asiat ovat muuttumassa ja melko nopeasti. Usein asenteet heijastavat ikäpolvea, johon on syntynyt. Nuorilla ihmisilla on jo päivitetyt asenteet. Ei tietenkään aina - voihan vanhemmatkin ihmiset olla sivystyneitä ja avarakatseisia. :)

Poissa Vieras0050

  • Full Member
  • Viestejä: 280
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« Vastaus #11 : Marraskuu 07, 2019, 00:25:28 »

”....” jos mikään ihmisen olemuksessa ei viittaa transtaustan suuntaan, Viola(kaan) ei tunnista mistään, että kyse ei ole cisnaisesta – ellei ko. nainen sitä itse kerro.

Toisin sanoen Violan otanta transnaisista ei ole kauhean kattava, koska hän tunnistaa transnaisiksi a) ihmiset, joiden kehossa jokin vaikuttaa hänen silmissään siltä ja b) ihmiset, jotka kertovat itse olevansa transnaisia.

Ja pienenä muistutuksena: kanssaihmisten (asiakkaiden tai muiden) kunnioittava kohtaaminen voisi lähteä siitä, että kunnioittaa heidän itsemäärittelyään.

Termistöstä käyty aikoinaan tuntikausia keskusteluja. Voisin sanoa, ihan sama millä ihminen itseään kutsuu. Jos auttaa keskustelussa hahmottamaan toisen osapuolen mielipide niin silloin on hyvä puhua samaa kieltä.

Olen ollut useamman vuoden  hyvin läheisessä suhteessa ihmiseen joka määritteli itsensä transgenderiksi. Fyysisesti mies, pään sisältä molemmat sukupuolet.
Jos kunnioitusta ja oikeaa asennetta ei olisi löytynyt puoleltani hänen omaa määrittelemäänsä sukupuolisuutta ja seksuaalisuutta kohtaan, tuskin olisin jaksanut vuottakaan.

Yhteistyö erään ulkomaalaisen transnaisen kanssa oli myös mielenkiintoinen matka.

Kumma asia muuten, vaikka ihmisestä ei ulospäin näy minkäänlaista merkkiä siitä mikä hänen sukupuolisuus on, sen kuitenkin vaistoaa.
Maskuliini miesoletettu tuoksuu mieheltä. Vastaavasti naisoletettu tuoksuu naiselta.
Transnainen, transgender, transmies, heidän välittämä tuoksu on jotain määrittelemätöntä kun mukaan otetaan pienet eleet, ilmeet,kehon kieli, tapa puhua, äänensävy ym ym.
Testosteroni ja estrogeeni ihmisessä ”tuoksuu”.

Sen tietää kenestä tykkää ja keneen haluaa pitää väliä. Onneksi tämän voi itse valita.
Siihen ei vaikuta ihmisen sukupuolisuus tai seksuaalinen suuntautuneisuus mitenkään.

Sä oot varmaan joku noita kun vaistoat tuollaisia asioita.  :o

Jokainen ihminen tuoksuu erilaiselle. Sukupuolihormoneja on kaksi: testosterioidi ja estrogeeni. Ainoastaan nämä antavat sukupuolelle ominaisen tuoksun. (no keltarauhashormooni ehkä myös, en tiedä) Transnaisilla on voimakkaampi naisen ominaistuoksu kuin cisnaisilla, johtuen estrogeenin suuresta määrästä. Transnaisen estrogeenitaso pidetään cis-naisen ovulaationvaihetta seuraavan jakson tasalla, eli korkeimmalla mahdollisella. Cis-nainen tuoksuu kopuliinille (joka kutsuu miehiä parittelemaan) kerran kuussa, Transnaisilla tämä taso on voimassa tasaisesti ja jatkuvasti.  :-*

Poissa Vieras0050

  • Full Member
  • Viestejä: 280
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« Vastaus #12 : Marraskuu 07, 2019, 00:27:08 »
Seksuaalisuuttaan ei voi vain valita. Se on sitten sitä mitä luonotäiti on määrännyt. Pulinat pois.

Aamen!

Sanot aivan kuten HUSin ylilääkäri omin sanoin totesi: transsukupuolisuus on luonnollinen osa sukupuolen moninaisuutta.

Poissa Vieras0050

  • Full Member
  • Viestejä: 280
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« Vastaus #13 : Marraskuu 07, 2019, 00:34:28 »
Seksuaalisuuttaan ei voi vain valita. Se on sitten sitä mitä luonotäiti on määrännyt. Pulinat pois.

Samaa mieltä. Kiinnostaa se mitä ihmisen aivoissa tapahtuu sikiökaudella jos esim poikasikiö saa ylimääräisen annoksen estrogeenia.
Missä syntyy tietoisuus omasta sukupuolisuudesta.

Ennenkaikkea kiinnostaa se, miksi kuitenkin jotkut pystyvät päättämään haluaako olla trans vai ei.
Tällaisen tapauksen olen nähnyt. Hieman siihen tyyliin, en saa seuraa transnaisena, päätän sitten muuttua cis-mieheksi. Pettääkö siinä itseään vai muita. Epätoivoinen halu olla mitä tahansa kunhan ei jää yksin?

Takaisin transition ovat äärimmäisen harvinaisia. Pitkä ja laaja seuranta Saksassa (noin 2000 potilasta) tuotti tuloksen 0,4% eli noin yksi kahdestasadasta ja kun heitä haastateltiin, usein syynä ei ollut muuttunut sukupuolikokemus vaan juuri tuo, jonka mainitsit - tyytymättömyys hoidon tuloksiin.

Itseasiassa hoidot ovat ovat hyvin tuloksellisia, 85% hoidetuista elämänlaatu parantuu huomattavasti - tämän voin allekirjoittaa. Kuvitteleppa itsesi miehen ruumiiseen.

Poissa Vieras0050

  • Full Member
  • Viestejä: 280
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« Vastaus #14 : Marraskuu 07, 2019, 00:37:25 »


Tämän alle sitten hukkuu se valtaosa transväestä. He, jotka vain elävät normaaleja elämiään vähin äänin. Tällaisia henkilöitä ei usein edes huomaa transsukupuolisiksi, koska he eivät tee siitä numeroa, eikä asia tule esiin ennen kuin tulee luonteva hetki ottaa se esiin. Maailma, tai ainakin internet, on täynnä ihan maanista öyhötystä ja punapäistä rääkymistä, mutta kaiken sen alla on kultakaivos kauniita ihmisiä, jotka ovat kivoja ja käyttävät elämänsä hyvien ja tärkeiden asioiden tekemiseen. Mitä väliä sen on, mihin sukupuoleen tällainen ihminen kuuluu tai mikä on hänen taustansa?



Mä en edes muista taustaani, kun ei se vaikuta elämässä mitenkään.

Poissa Vieras0050

  • Full Member
  • Viestejä: 280
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« Vastaus #15 : Marraskuu 07, 2019, 01:23:56 »
https://www.youtube.com/watch?v=OVrAO60hGdM

Tässä transnainen selittää asiaa aika tyhjentävästi. :)

Poissa Vieras0050

  • Full Member
  • Viestejä: 280
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« Vastaus #16 : Marraskuu 07, 2019, 01:40:45 »
Jahas....

Transihmisillä on paikkansa tässä yhteiskunnassa aivan kuten muillakin ihmisillä....tietenkin pidän heitä tasa-arvoisina ja heillä kuuluisi olla samat oikeudet, kuin muillakin. Näin ei ikävä kyllä ole, koska Suomessa asenteet ovat vieläkin osalla jääneet 60-luvulle.

Pakko myöntää, että termistö ei ole kokonaisuudessaan ihan hallussa ja saattaa joskus aiheuttaa transihmisen kanssa keskustellessa väärinkäsityksiä.

Sukupuoliasiakin on aika moninainen...se ei määrity hedelmöityshetkellä. Ihminen voi syntyä esimerkiksi intersukupuoliseksi....tässä ketjun aloittaja varmaan tarkoitti transsukupuolista ihmistä, jolla on vahva sukupuoliristiriita...mikä tarkoittaa sitä, että sukupuoli-identiteetti eli tunne siitä, mitä sukupuolta on sisäisesti, on ristiriidassa hänen syntymässä määritetyn sukupuolensa kanssa.

Vai tarkoitettiinko "transihmisellä" laajempaa määritelmää ihmisistä....mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

Aika vapaasti tuota käytin, mutta olen tsekannut käsitteitä täältä: https://www.seksisaitti.net/index.php/topic,130.0.html
Ei varmaan kata tuota intersukupuolisuutta...olettaisin (?).

Täällähän näistä voidaan nyt keskustella, ja en mä siis pahakseni pistä, että mun käyttämää termistöä korjataan.
Mutta se on sääli, jos joku jättäytyy keskustelusta pois vain sen takia että pelkää loukkaavansa toisia käyttämällä aidosti vahingossa vääriä termejä. Tuo kun myös helposti johtaa sitten siihen ettei uskalla edes kysyä jos jokin askarruttaa ja koko trans-asiasta voi tulla mörkö. :(

Tuohon KP:n mainitsemaan miksi transtaustaiset henkilöt itseään haluavat ns. kutsuttavan, ei taida olla yhtä oikeaa mallia. Yhden tiedän joka transmies, ja hyvin vahvasti toi esille että haluaa itseään jatkossa kutsuttavan mieheksi. Toinen transnainen, halusi myös itseään kutsuttavan naiseksi. Mutta tiedän sitten yhden transnaisen joka suosi mieluummin kutsumista juurikin transnaiseksi. Mä kun helposti kutsun ihmisiä joko nainen tai mies, niin mun piti ihan kysyä miksei hän tykännyt jos kutsun häntä naiseksi. Se liittyi juuri tuohon vähättelyyn, eli hän ei halua että hänen kokemuksensa vain kevyesti pyyhkäistään sivuun "ja ihan kuin kaikki sitten olisi niin helppoa ja samat oikeudet olisi kuin kaikilla muilla naisilla". Ymmärrän tuonkin pointin.

Mä tykkään ja käytän paljon sanaa: special girl  :-*

Poissa Aulis

  • Full Member
  • Viestejä: 289
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« Vastaus #17 : Marraskuu 07, 2019, 06:14:40 »

Tuo mielenhäiriöön vetoaminen on sinänsä hassu vertaus kun itse transdiagnoosi on niin sanottu erotteludiagnoosi, joka taas tarkoittaa sitä, että dianoosin nimenomainen peruste on se, että ihminen on mieleltään terve, ennen kuin voi saada f64.0, transsukupuolinen diagnoosia. Lapsille ja muunsukupuolisille annetaan f64.8 diagnoosi, kunnes ovat täysi-ikäisiä. Minä sain sen 12 vuotiaana.

Tutkimus on hyvin kattava, se kestää puolesta vuodesta - 1,5 vuoteen ja sen suorittaa moniammatillinen terveydenhoidollinen tiimi joka koostuu psykiatrisesta sairaanhoitajasta, psykologista, psykiatrista ja sosiaalityötekijästä. Jouduin käntämään joka ikisen kiven elämästäni ja selvittämään jokaisen vuoden syntymästäni tähän päivään. Tätä kutsutaan elämänkaarianalyysiksi. Psykologi teki omat tahratestintä ja psykiatri teki anamneesin.

Eikä siinäkään vielä kaikki!  ;)

Lisäksi prosessi vaatii vielä toisen psykiatrin arvion noin 1-1,5 vuoden kuluttua, jossa varmistetaan, että että potilaalla ei ole mielisairauksia tai persoonallisuushäiriöitä ja se, että ihmisellä on voimavaroja käydä prosessi läpi koska: sukupuolenkorjausprosessi on kaikista terveydenhoidollisista operaatioista kaikista vaativin. Mitkään syöpähoidot tms eivät vedä sille vertoja ja tämä ei ole minun mielipide vaan asia, jonka henkilökunta kertoi kun menin HUSsiin.

Tosin sanoen ei ole mahdollista, että Suomessa olisi mielisairasta transsukupuolista, ellei tauti ole puhjennut diaknoosin jälkeen.

Syyn ilmiöön ovat siis ainakin osittain biologiset: https://www.sciencedaily.com/releases/2018/05/180524112351.htm

Mistä sitten johtuu, että 40% transsukupuolisista on yrittänyt itsemurhaa?

Ilmapiiri on avoimen transvihamielinen ja esim täällä moderointi sallii sen.  https://www.bbc.com/news/technology-50166900?fbclid=IwAR2sTcydKRb-IMBXlQxkL-752t6u_jSDu0l0_7fFOdujjPmJaqQoJRPkWP4


”Tosin sanoen ei ole mahdollista, että Suomessa olisi mielisairasta transsukupuolista, ellei tauti ole puhjennut diaknoosin jälkeen.”


”Mistä sitten johtuu, että 40% transsukupuolisista on yrittänyt itsemurhaa?”

Saattaisko syynä olla suomen liian tiukka linja. Täällä rakkaassa kotimaassa ei pääse transhoitoihin kun toi tutkimuspuoli on noin vaikea.
Pelkästään sen läpikäyminen masentaa ja tekee itsemurha-alttiiksi.

Me suomalaiset ollaan vähän sellaista eläimellistä kansaa. Se mikä ei kuulu joukkoon, sitä syrjitään.
Massasta poikkeavat. Joo näin se on.


Ihanat naiset.

Poissa Azazello

  • n00b
  • Sr. Member
  • Viestejä: 3254
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« Vastaus #18 : Marraskuu 07, 2019, 07:49:52 »
Ilmapiiri on avoimen transvihamielinen ja esim täällä moderointi sallii sen. 
Tämä hieman ihmetyttää, voisitko kertoa että miten tämä avoin vihamielisyys ilmenee täällä? Puhut toisessa ketjussa myös vihapuheesta.
Boomeri: älä valitse halvimmista parasta, vaan parhaista halvin 😘

Poissa Vieras0032

  • Hero Member
  • Viestejä: 582
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Transihmiset, termistö ja suhtautuminen näihin
« Vastaus #19 : Marraskuu 07, 2019, 07:58:44 »
No hei Nimara - kiva kun olet ehtinyt tännekin panokiireiltäsi!  :)
Tuo mielenhäiriöön vetoaminen on sinänsä hassu vertaus kun...

Hei itsellesi, ei ois tarvinnut esitelmää, kun tarkoitetaan mielenhäiriöllä eri asiaa. Tarkoitan mielenhäiriöllä sellaisia asioita, kun kaivoon hyppääminen kokeilumielessä, hiusten värjääminen vihreiksi, Kansanuutisten tilaaminen... Koska olen näistä sukupuolenvenkslaajista yleisesti sitä mieltä kuin olen, pidän mielenhäiriönä sitä, että joku mies haluaa muuttaa ulkoisen olemuksensa naiseksi. Vaan siinähän muuttaa, tuskin tulee kysymään minulta lupaa ja pidän ihmisenä siinä kun muitakin mielenhäiriöstä huolimatta. Sovitaanko Courtesan niin, että kumpikin saa pitää oman mielipiteensä.