Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kertausharjoitukset  (Luettu 8758 kertaa)

Poissa joey_t

• Sr. Member
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Kertausharjoitukset
« Vastaus #40 : eilen kello 20:57:55 »
Hyviä uutisia kaikille maanpuolustuksesta kiinnostuneille. Ylipäällikkö Stubb on tänään vahvistanut lain reserviläisiän nostosta 65 ikävuoteen vuoden 2026 alusta alkaen. Jatkossa asevelvollinen kuuluu siis reserviin sotilasarvostaan riippumatta sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 65 vuotta. Siviilipalveluslakiin tehdään vastaavat muutokset kuin asevelvollisuuslakiin.

Omalla kohdalla, upseerin arvon omaavana, tämä tarkoittaa viiden vuoden lisäaikaa pysyä terävimmän kärjen mukana ja tietysti myös velvollisuutta pitää huolta kunnosta niin että kelpaa mukaan.

https://defmin.fi/-/reservilaisika-nousee-65-ikavuoteen-vuoden-2026-alusta-lahtien
Hieno juttu. Puolustetaan rakasta syntymämaatamme viimeiseen pisaraan.

Poissa Pikkulerssi

• Jr. Member
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #41 : eilen kello 21:43:26 »
^sitä suurempi syy erota reservistä kokonaan.

Käy helposti eroa-armeijasta.fi sivuston kautta. Pelkkä ilmoitus lomakkeella riittää, lomake lähtee automaattisesti eteenpäin eikä eroamista tarvitse perustella.

Eikö isänmaa ole mielestäsi puolustamisen arvoinen?
« Viimeksi muokattu: eilen kello 21:51:40 kirjoittanut Pikkulerssi »
B-luokan panomees

Poissa Teroterava

• Hero Member
  • ***** Huikea tyyppi
« Vastaus #42 : eilen kello 22:06:53 »
Olen käynyt varusmiespalveluksen kauan sitten. Muutamia vuosia sitten erosin reservistä ja suoritin täydennyspalveluksen. Tarkoittaa käytännössä vapautusta kaikista aseellisista tehtävistä kriisin aikana. Toimet kriisin aikana liittyvät lähinnä samoihin tehtäviin mitä siviilipalveluksen suorittanut tekee.
woke, suvakki, antifa, intersektionaalisuus

Poissa Kielimies

• Full Member
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #43 : tänään kello 00:36:11 »
Eipä ole kutsua tullut kertaamaan ja eipä taida enää tullakaan,ku ikää on jo yli 50v. :headbang:

Poissa RobertLey

• Sr. Member
  • ********* Foorumihierarkian huipulla
« Vastaus #44 : tänään kello 05:21:42 »
Kaksi kertaa joista ensimmäinen vapaaehtoinen. - Mikäli kolmas kerta tulee olisi hyvä tapahtua lähivuosina.

... ja nyt on sitten kaikkiaan neljä kertausta takana joista kaksi viimeisintä v. 2022 alkaneen tilanteen jälkeen.

Tuo reserviläisiän nosto on todella tervetullut laki nykyisen tilanteen huomioon ottaen. - Omalla kohdalla se merkitsee ainoastaan viiden vuoden lisäystä nykyiseen, mutta itse olen ollut omalta kohdaltani erittäin tyytyväinen siihen, että olen saanut mahdollisuuden päivittää tietouttani/osaamistani paikan päällä (lisäksi vähän vapaaehtoisellakin puolella...)

Ennen kaikkea tämä muutos on käytännöllinen ja selkeyttävä; todennäköisesti muodostetaan enemmän yksiköitä joissa toimii ehkä suurin piirtein saman ikäisiä reserviläisiä päällystöstä alipäällystön kautta miehistöön, jotka puhuvat "samaa kieltä" vaikka nuoremmissakin ikäluokissa henki on hyvä ja korkealla.

Kuten tuossa sanotaankin, muutos koskee lähinnä niitä reserviläisiä joilla on sodanaikainen sijoitus, lisäksi käytännössä vapaaehtoisesti kertaamaan halukkaita on riittänyt jopa enemmän kuin on ollut paikkoja tarjota joten maanpuolustushenki ja - tahto on Suomessa korkealla. Puolustusvoimilla on myös erittäin kiitettävät ja kokemuksen tuomat valmiudet löytää jokaiselle tehtäviä, joissa kukin reserviläinen on eniten paikallaan ikänsä, kykyjensä ja osaamisensa mukaan.

Poissa Ribbeli

• Sr. Member
  • **** Nauttii muiden arvostusta
« Vastaus #45 : tänään kello 05:33:27 »
Kaksi kertaa joista ensimmäinen vapaaehtoinen. - Mikäli kolmas kerta tulee olisi hyvä tapahtua lähivuosina.

... ja nyt on sitten kaikkiaan neljä kertausta takana joista kaksi viimeisintä v. 2022 alkaneen tilanteen jälkeen.

Tuo reserviläisiän nosto on todella tervetullut laki nykyisen tilanteen huomioon ottaen. - Omalla kohdalla se merkitsee ainoastaan viiden vuoden lisäystä nykyiseen, mutta itse olen ollut omalta kohdaltani erittäin tyytyväinen siihen, että olen saanut mahdollisuuden päivittää tietouttani/osaamistani paikan päällä (lisäksi vähän vapaaehtoisellakin puolella...)

Ennen kaikkea tämä muutos on käytännöllinen ja selkeyttävä; todennäköisesti muodostetaan enemmän yksiköitä joissa toimii ehkä suurin piirtein saman ikäisiä reserviläisiä päällystöstä alipäällystön kautta miehistöön, jotka puhuvat "samaa kieltä" vaikka nuoremmissakin ikäluokissa henki on hyvä ja korkealla.

Kuten tuossa sanotaankin, muutos koskee lähinnä niitä reserviläisiä joilla on sodanaikainen sijoitus, lisäksi käytännössä vapaaehtoisesti kertaamaan halukkaita on riittänyt jopa enemmän kuin on ollut paikkoja tarjota joten maanpuolustushenki ja - tahto on Suomessa korkealla. Puolustusvoimilla on myös erittäin kiitettävät ja kokemuksen tuomat valmiudet löytää jokaiselle tehtäviä, joissa kukin reserviläinen on eniten paikallaan ikänsä, kykyjensä ja osaamisensa mukaan.
Tähän lisäten,Amiraali(e.v.p)Juhani Kaskeala totesi Suomella olevan Pohjoismaiden tehokkain maa sekä ilmavoimat.
Itse ilmatorjuntapatterissa palvelleena,uskon myös näin,Sergein tulivoimaa väheksymättä.