Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ennakkomaksun pyytäminen  (Luettu 18918 kertaa)

Poissa kilikello

  • Full Member
  • Galleria (6)
  • Viestejä: 288
  • ***** Huikea tyyppi
Ennakkomaksun pyytäminen
« : Kesäkuu 02, 2022, 13:32:06 »
Puhutaan ennakkomaksuista! Miksi maksaisit, miksi et?

Oharit tuntuvat olevan näin koronan jälkeisenäkin aikana niin yleisiä että monien fiksujen kollegojen lailla olen itsekin pohtinut että alkaisin pyytää uusilta asiakkailta pienen osan tapaamisen hinnasta etukäteismaksuna. Ethän sä hierontaakaan voi vaan skipata mitään ilmoittamatta ja odottaa että laskua ei tulisi kotiin, ja kun näissä hommissa mä en yleensä saa asiakkaalta etukäteen laskutustietoja niin en keksi ennakkomaksua parempaakaan tapaa varmistua siitä että en jää ihan puille paljaille oharien sattuessa. Niitä kun voi oikeasti sattua joskus useita päivässä, ja aikaa haaskaantua ihan tuntitolkulla viestittelyyn ja valmistautumiseen.
Hupsu hupakko Turusta

Poissa jpetke

  • Sr. Member
  • Galleria (1)
  • Viestejä: 1686
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Ennakkomaksun pyytäminen
« Vastaus #1 : Kesäkuu 02, 2022, 14:03:25 »
Kerran on pyydetty etukäteismaksua, siihen tuli sit ohari kaupan päälle. Sellainen se vasta onkin mukavaa kun saa maksaa eikä tuu tapaamista. Muuten tavallisissa ohareissa menee vaan aikaa hukkaan, joten samalla viivalla ollaan silloin palveluntarjoajan kanssa.

En siis kyllä uusille ole mitään maksamassa etukäteen niin kauan kun se ei ole kaikilla pakollista. Ja tuttujen kanssa siinä nyt ei ole juuri järkeä muutenkaan.

Onhan nuo hinnat kuitenkin sitä luokkaa että aika hyvät tulot kyllä jää vaikka joskus menee jonkun ohariollin kanssa ajan sopimaankin.

Poissa kilikello

  • Full Member
  • Galleria (6)
  • Viestejä: 288
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Ennakkomaksun pyytäminen
« Vastaus #2 : Kesäkuu 02, 2022, 14:27:35 »
Kerran on pyydetty etukäteismaksua, siihen tuli sit ohari kaupan päälle. Sellainen se vasta onkin mukavaa kun saa maksaa eikä tuu tapaamista. Muuten tavallisissa ohareissa menee vaan aikaa hukkaan, joten samalla viivalla ollaan silloin palveluntarjoajan kanssa.

En siis kyllä uusille ole mitään maksamassa etukäteen niin kauan kun se ei ole kaikilla pakollista. Ja tuttujen kanssa siinä nyt ei ole juuri järkeä muutenkaan.

Onhan nuo hinnat kuitenkin sitä luokkaa että aika hyvät tulot kyllä jää vaikka joskus menee jonkun ohariollin kanssa ajan sopimaankin.
Harmi kun niitä ohareita ei satu "joskus", vaan itselläni arviolta 1/5 - 1/3 asiakkaasta oharoi. Ovat siis arkipäivää, ja palveluntarjoajana menetän ohareissa ajan lisäksi usein ihan rahaakin kun sen oharoidun ajan olisi joku muukin halunnut varata.

Toi on toki ihan hyvä pointti siitä että asiakkaan roolissa ennakkomaksun maksaminen sisältää uhan sen menettämisestä jos palveluntarjoaja oharoikin itse. Mitenhän tätä pelkoa voisi lievittää? Tahtoisin ajatella että esimerkiksi itselläni on sen verran mainetta suojeltavana ja pohjaa luotettavana toimijana että asiakkaalle ei pitäisi ihan liian suuri riski jonkun parin kympin ennakkomaksun suhteen muodostua  ???
Hupsu hupakko Turusta

Paikalla orjamies

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1777
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Ennakkomaksun pyytäminen
« Vastaus #3 : Kesäkuu 02, 2022, 14:32:25 »
Otin tähän kerran kantaa kertoen että ulkomailla tuo ennakko on ja tapa. jos kyseessä on

vuosia alalla ollut pt tuskin se mun " 20e"  kusettaa aika pian tieto leviää. kun kerroin

tästä huomasin ettei kannatusta juurikaan ollut. ymmärrän jos on uusikasvo " liian hyvien "

lupauksien kanssa tuskin maksaisin ainakaan ennen kun joku kertoo että kaikki ok. isot

domina nimet saattavat vaatia jopa 50% ennakkoa. tuo haara kärsinee eniten feikeistä.



kysyvälle vastataan

Poissa Cece

  • Sr. Member
  • Galleria (1)
  • Viestejä: 2626
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Ennakkomaksun pyytäminen
« Vastaus #4 : Kesäkuu 02, 2022, 14:42:11 »
Miten tuo ennakkomaksu hoidetaan anonyymisti?
Helläkätinen herrasmies lassie

Poissa kilikello

  • Full Member
  • Galleria (6)
  • Viestejä: 288
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Ennakkomaksun pyytäminen
« Vastaus #5 : Kesäkuu 02, 2022, 14:45:24 »
Miten tuo ennakkomaksu hoidetaan anonyymisti?
Oon kuullut pyydettävän esimerkiksi lataamaan prepaidiin puheaikaa tai ostamaan lahjakorttia vaikka Woltille tai Zalandoon. Mä varmaan hyväksyisin myös tilisiirto- ja mobilepay-ennakkomaksut jos hommaan lähden, vaikka tätä ei kysyttykään.
Hupsu hupakko Turusta

Poissa Hottis puuma

  • Abuela
  • Sr. Member
  • Viestejä: 1281
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Ennakkomaksun pyytäminen
« Vastaus #6 : Kesäkuu 02, 2022, 15:05:49 »
Mä hyväksyn Mobilepayn ja tilisiirron, myös bitcoin käy. 

Huolellista valmistautumista edellyttävistä (yli 2h ja erikoisuuksia sisältävät setit) tapaamisista olen jo vuosia veloittanut etumaksun, niin monta kertaa tullut kusetetuksi aikaisemmin.
Kullitieteen maisteri

The trouble is, you think you have time
-Buddha

Poissa Vieras0420

  • Newbie
  • Viestejä: 16
  • * Kelpo kaveri
Vs: Ennakkomaksun pyytäminen
« Vastaus #7 : Kesäkuu 02, 2022, 15:06:36 »
Itse olisin valmis maksamaan ennakkoa hyvä maineiselle PT.lle.
Itse kun varaan ajan viikko tai kaksi aikaisemmin niin toki PT.lle on riski etten saavu paikalle, tosin niin ei ole koskaan käynyt.
Käteisen käyttäjänä prepaid lataus olisi ainakin sopiva.

Asiaan liittyen lähetin Kilikellolle pari sahköpostia keväällä että olisi tavattu Turussa kun työaikataulut varmistui mutta en saanut kutsua, tämä jäi vähän harmittamaan.

Ehkä joku toinen kerta sitten onnistaa.

Poissa kilikello

  • Full Member
  • Galleria (6)
  • Viestejä: 288
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Ennakkomaksun pyytäminen
« Vastaus #8 : Kesäkuu 02, 2022, 15:35:06 »
Itse olisin valmis maksamaan ennakkoa hyvä maineiselle PT.lle.
Itse kun varaan ajan viikko tai kaksi aikaisemmin niin toki PT.lle on riski etten saavu paikalle, tosin niin ei ole koskaan käynyt.
Käteisen käyttäjänä prepaid lataus olisi ainakin sopiva.
Kiva kuulla että löytyy ennakkomaksumyönteisyyttäkin   :inlove: Pistin YV tohon sun toiseen asiaan liittyen, ei oo varmasti ollut mitään henkilökohtaista!

Noi bitcoinit maksuvälineenä kanssa hyvä vinkki, pitää ottaa nekin maksuvaihtoehdoksi jos ennakkomaksukäytäntöön päädyn  :sheep:
Hupsu hupakko Turusta

Poissa jpetke

  • Sr. Member
  • Galleria (1)
  • Viestejä: 1686
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Ennakkomaksun pyytäminen
« Vastaus #9 : Kesäkuu 02, 2022, 16:20:01 »
Harmi kun niitä ohareita ei satu "joskus", vaan itselläni arviolta 1/5 - 1/3 asiakkaasta oharoi. Ovat siis arkipäivää, ja palveluntarjoajana menetän ohareissa ajan lisäksi usein ihan rahaakin kun sen oharoidun ajan olisi joku muukin halunnut varata.

Kuulostaa kyllä ihmeellisen suurelta määrältä. Luulisin monilla suurimman osan asiakkaista olevan luotettavia vakkareita. Se on sitten eri asia miettiä mikä mättää jos kerrat tahtovat jäädä yhteen kertaan.

Et sä kyllä tarkalleen ottaen rahaa menetä, mahdollisia tuloja kyllä. Hienokseltaan eri asia.

Poissa Jekyll

  • Full Member
  • Viestejä: 347
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Ennakkomaksun pyytäminen
« Vastaus #10 : Kesäkuu 02, 2022, 16:24:18 »
En maksa tai maksaisi ennakkoon, mutta jos jostain syystä joutuisin perumaan tapaamisen, niin ilmoittaisin kyllä siitä heti. Näinhän se menee esim normi hieronnassakin, parturissa jne.
Ehkä otin, ehkä en
Yhdet Ukrainalle! 🇺🇦

Poissa Azazello

  • n00b
  • Sr. Member
  • Viestejä: 3254
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Ennakkomaksun pyytäminen
« Vastaus #11 : Kesäkuu 02, 2022, 16:35:41 »
En maksa missään hankinnoissa ennakkomaksuja, ellen voi varmistua vaivattomasta takaisinperinnästä palvelun peruunnuttua tai jäädessä saamatta.
Boomeri: älä valitse halvimmista parasta, vaan parhaista halvin 😘

Paikalla orjamies

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1777
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Ennakkomaksun pyytäminen
« Vastaus #12 : Kesäkuu 02, 2022, 16:52:02 »
En maksa tai maksaisi ennakkoon, mutta jos jostain syystä joutuisin perumaan tapaamisen, niin ilmoittaisin kyllä siitä heti. Näinhän se menee esim normi hieronnassakin, parturissa jne.

kyllä nää tulee vähin erin.  Unohditko perua pöytävarauksen? – ensi vuonna siitä seuraa lasku
Varatut, mutta lopulta tyhjiksi jäävät pöydät aiheuttavat ravintoloille suuria tappioita varsinkin viikonloppuiltaisin. MaRa:n laatimat yleiset varaus- ja peruutusehdot tulevat voimaan vuodenvaihteessa. Niissä sovitaan myös mahdollisuudesta veloittaa asiakasta perumattomasta pöytävarauksesta.
kysyvälle vastataan

Poissa Turuntyttö

  • Hero Member
  • Galleria (5)
  • Viestejä: 940
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Ennakkomaksun pyytäminen
« Vastaus #13 : Kesäkuu 02, 2022, 17:10:59 »
En maksa tai maksaisi ennakkoon, mutta jos jostain syystä joutuisin perumaan tapaamisen, niin ilmoittaisin kyllä siitä heti. Näinhän se menee esim normi hieronnassakin, parturissa jne.

kyllä nää tulee vähin erin.  Unohditko perua pöytävarauksen? – ensi vuonna siitä seuraa lasku
Varatut, mutta lopulta tyhjiksi jäävät pöydät aiheuttavat ravintoloille suuria tappioita varsinkin viikonloppuiltaisin. MaRa:n laatimat yleiset varaus- ja peruutusehdot tulevat voimaan vuodenvaihteessa. Niissä sovitaan myös mahdollisuudesta veloittaa asiakasta perumattomasta pöytävarauksesta.

Tämä oli aika hyvä vertaus.
Opiskelijarouva

Turku

Poissa Unilukkari

  • Hero Member
  • Viestejä: 565
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Ennakkomaksun pyytäminen
« Vastaus #14 : Kesäkuu 02, 2022, 17:13:09 »

kyllä nää tulee vähin erin.  Unohditko perua pöytävarauksen? – ensi vuonna siitä seuraa lasku.

Ei kuulosta ennakkomaksulta, mutta mitäs pienistä.

En itse maksaisi ennakkoon mitään, mutta pyytäähän aina saa. Ymmärrän sinältään sitouttamisen tarkoituksen, mutta huoriin en aio tällä tavalla sitoutua.

Stadissa löytyy aina vaihtoehto, joka ei tee asioita vaikeiksi, joten veikkaan ettei idea funkkaa täällä.

Poissa Pupu7000

  • Jr. Member
  • Viestejä: 86
  • * Kelpo kaveri
Vs: Ennakkomaksun pyytäminen
« Vastaus #15 : Kesäkuu 02, 2022, 17:24:46 »
Harmi kun niitä ohareita ei satu "joskus", vaan itselläni arviolta 1/5 - 1/3 asiakkaasta oharoi. Ovat siis arkipäivää, ja palveluntarjoajana menetän ohareissa ajan lisäksi usein ihan rahaakin kun sen oharoidun ajan olisi joku muukin halunnut varata.

Kuulostaa kyllä ihmeellisen suurelta määrältä. Luulisin monilla suurimman osan asiakkaista olevan luotettavia vakkareita. Se on sitten eri asia miettiä mikä mättää jos kerrat tahtovat jäädä yhteen kertaan.

Et sä kyllä tarkalleen ottaen rahaa menetä, mahdollisia tuloja kyllä. Hienokseltaan eri asia.

Jokaista oharoidaan, ei se ole palveluntarjoajasta riippuvainen asia. Tietenkin asiakkaan näkökulmasta tämä on erikoista, varsinkin, jos itse ei ole tehtaillut ohareita. Tekstissä ei myöskään nähdäkseni mainittu, etteikö vakituisia kävijöitä olisi.

Tulonmenetyksen ja rahan menettämisen lopputulos on sama: vähemmän rahaa käytettäväksi elämiseen.

Poissa Mustelmann

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1174
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Ennakkomaksun pyytäminen
« Vastaus #16 : Kesäkuu 02, 2022, 17:31:38 »
Kerroin juuri raportissani, miten maksoin ennakkomaksun, joka sitten vähennettiin kokonaishinnasta paikan päällä. Tuo oli periaatteitani vastaan, mutta hutsu vaikutti luotettavalta ja ennakkomaksun arvoiselta, mitä hän onneksi olikin. Minulle myös kerrottiin, että jos tapaan hänet toistamiseen, ennakkoa ei vaadita. Neuvon silti olemaan tarkkana näiden suhteen, jotta ei joudu huijarin uhriksi.

Poissa Ppelto

  • Sr. Member
  • Galleria (2)
  • Viestejä: 2443
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Ennakkomaksun pyytäminen
« Vastaus #17 : Kesäkuu 02, 2022, 17:40:40 »
Jos pitkästä aikaa osallistuisi keskusteluihin.

Se että itse voisin lähteä maksamaan ennakkoa, niin pitäisi varmistua hupakon maineesta, että pitäisi asiat myös paikkaansa. Se vain netti maailmassa on jokseenkin välillä hankalaa, kun on trolleja yms joka suuntaan.


Silti voisin joilekkin täälläkin maksaa ennakkoa, kun voisin luottaa heihin ja uskoisin, että he myös luottaisivat minuun. Huijareita on silti niin paljon nykyisin, että miten mahtaisi asioiden käydä pidemmälle 🤔 Tulisiko sihteereiksi enemmän feikki profiileja?

Itse ainakin koen velvollisuuden tunnosta peruuttavan ajan, jos tulee este. Peruutus vain pitäisi puolin ja toisin pystyä hyvissä ajoin tekemään puolin ja toisin, mutta aina ei ole mahdollista tähän, mutta ilmoita silti asiasta.

Onneksi he joilla olen halunnut käydä, niin en ole tarvinnut mitään ylimääräisiä vakuutteluja tai muitakaan kommervenkkejä tehdä. Nyt vain ollut pidempi hiljainen jakso itsellä, niin en tiedä olisiko jotain muutoksia rintamalla tapahtunut.
Feel so good...

Poissa Tonava

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2440
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Ennakkomaksun pyytäminen
« Vastaus #18 : Kesäkuu 02, 2022, 17:57:16 »
Kirjoitin joskus, että tavallisimpia syitä stopin pistämiselle palveluntarjoajalle ovat kuva- ja rahanlähettämispyynnöt. Ennakkomaksu menee aika lailla päällekkäin rahanlähettämisen kanssa. No, jos on oikein himottava palveluntarjoaja jolla ennakkomaksu, niin saatan harkita...  jos poikkeus vahvistaa säännön.

Poissa VanGils

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1340
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Ennakkomaksun pyytäminen
« Vastaus #19 : Kesäkuu 02, 2022, 18:31:05 »
Ennakkomaksun pyytäminen on periaatteessa ihan asiallinen ajatus. Käytännön toteuttaminen voi olla hieman hankalaa. Kuten täällä jo todettiin, että maksaisin ennakkomaksua niin palveluntarjoajan pitäisi olla maineeltaan luotettava. Kilikellolle voisin maksaa, mutta huijareita on myös paljon liikkeellä.

Ennakkomaksu käytäntö voisi synnyttää uuden huijari-ilmiön, jossa kerättäisiin vain ennakkomaksuja. Maksettua ennakkoa kun ei saa mitenkään takaisin.

Oharit täytynee hyväksyä osana alan luonnetta. Kyseessä lienee kuitenkin vain uusia tapaamisia koskeva ongelma. Ikävää jos sitä esiintyy niinkin paljon kuin Kilikello mainitsi.