Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Minkä leffan katsoit viimeksi?  (Luettu 142611 kertaa)

Poissa joey_t

  • Sr. Member
  • Viestejä: 5268
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #60 : Helmikuu 05, 2020, 21:33:34 »
Eilen katselin Teemalta Donnerin ohjaaman elokuvan Perkele!Kuvia Suomesta.
Näitä kocourin juttuja on kiva lukea. Tykkään kovasti jos joku viitsii kirjoitella tarinoita, kocourilla on vieläpä sana hallussa. Toinen asia mistä tykkään: olen asentanut kännykkääni Suplan, lenkeillä ja automatkoilla kuuntelen sieltä mielellään "Miehet jotka muistavat" podcastia. Olen Harri Moisio fani ja myös Ilkka Ihamäki on ihan jees tarinankertoja.

Minä en ole ikinä katsonut yhtään Donnerin elokuvaa enkä lukenut yhtään kirjoittamaansa kirjaa. Ainakaan muistaakseni. Tämän tekstin äärellä tein kuitenkin päätöksen että katson Perkele! Kuvia Suomesta jutun vaikka kocourin rapsan mukaan se ei ole edes hyvä. Katson silti, Donnerin muistoa kunnioittaen.

Ajattelin Donneria ja mietin mitä muistikuvia minulla miehestä on, tuollaisten yleissivistyksellisten juttujen lisäksi joista kocour jo mainitsikin. Leikin nyt siis miestä joka muistaa! Mieleeni tuli kaksi juttua mutta piakkoin huomasin että toinen niistä jutuista ei liity Donneriin vaan Jouko Turkkaan joten sitä en nyt kerro, vain sen toisen. Tämä juttu on sellainen että Donnerhan oli myös kunnallispolitiikko ja hän kerran kertoi ettei ole ikinä ymmärtänyt miksi Helsinkiin ei voida rakentaa korkeita asuinkerrostaloja, vaikkapa 30 kerroksisia, miksei korkeampiakin. Minä vähän tykästyin Donnerin ideasta. Mietin että onko tuollaisten talojen rakennushaluttomuuden syy siinä että pitäisi tehdä myös jättipaljon pysäköintitilaa talossa asuvien autoille, tämä seikkahan on huomiotava. No voidaan niitä tietty rakentaa talon alle aika paljon mutta tuo tapa ei tainnut olla muodissa vielä niihin aikoihin kun Donner toi ajatustaan ilmoille. Toinen syy voisi olla se että "pilaavat maiseman" - no eivät pilaa vaan parantavat maisemaa. Pilvenpiirtäjiä Helsingissä, suuren maailman tyyliin!

Nythän niitä pilvenpiirtäjiä alkaa Helsinkiin tulla vaan ei keskustaan vaan johonkin Kalasatama nimiseen paikkaan, jossa ei kenelläkään ole mitään syytä käydä, vaikka siellä onkin metroasema. No ehkäpä nyt sillä metroasemalla alkaa olla myös käyttöä. Olen muuten käynyt Kalasatamassa, ei siitä ole edes pitkää aikaa. Kävin siellä kauppakeskus Redissä. En päässyt sinuiksi sen paikan kanssa. Pasilan kauppakeskusta ei ollut avattu, siispä kävin Kalasatamassa.

Poissa Azazello

  • n00b
  • Sr. Member
  • Viestejä: 3254
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #61 : Helmikuu 08, 2020, 20:41:30 »
Birds of Prey. Tomatometer (Rotten tomatoes) antoi hyvät prosentit leffasta. Hyvää oli luvassa, tai ainakin jotenkin odotin ihan loistavan Joker-leffankin perusteella ja suht hyvä Suicide squatin, minkä jatko osa tämä kait oli. Harley Quinn (Margot Robbie) oli ihan poskettoman hieno. Tyttöystäväainesta. Ainakin osan leffaa. Muuten se oli jotenkin kökkö, ilman Robbieta ei varmaan olis päässyt elokuvateatterien levitykseen.

Jos ei odota liikoja, niin ihan ookoo naisenergiaa valkokankaalla.
Boomeri: älä valitse halvimmista parasta, vaan parhaista halvin 😘

Poissa Vieras0087

  • Hero Member
  • Viestejä: 841
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #62 : Helmikuu 14, 2020, 15:50:47 »
Viime viikonloppuna kävin katsomassa Francis Ford Coppolan Ilmestyskirjan viimeisen version Apocalypse now - final cut elokuvan. Elokuva on teoksen 40-vuotisjuhlaversio, jota Coppola pitää parhaimpana versiona elokuvasta. Ja minä myös. Tämä versio kestää kolme tuntia ja Coppola on leikannut siihen juuri ne kohtaukset, joita pitää tärkeimpinä. Elokuva on visuaalisesti kyllä aivan upeaa katsottavaa, sillä Coppola on saanut tähän 4 K restauroituun versioonsa maailman parhaat elokuvan ammattilaiset restauroimaan alkuperäisen filmin.

Ilmestyskirja. Nyt on hyvin pasifistinen elokuva. Coppolan sodassa ei ole voittajia, eikä kenenkään sielu pysy puhtaana sotakoneiston rattaissa. Apcalypse now on kertomus hulluudesta, sodan mielettömyydestä ja silmittömästä tuhosta. Apocalypse now perustuu puolalais-englantilaisen kirjailijan Joseph Conradin karmaisevaan romaaniin Pimeyden sydän. Coppola sijoittaa sen Vietnamin sotaan, vaikka Conradin kirjalla ei ole mitään tekemistä sen sodan kanssa. Vuonna 1979 Vietnamin sota on vaan historiallisesti niin lähellä. Amerikkalainen eversti Walter E. Kurtz (Marlon Brando) on kajahtanut sodan melskeissä ja perustanut oman armeijansa keskelle Kambodzan viidakkoa. Kapteeni Willard (Martin Sheen) saa tehtäväkseen joukkoineen etsiä Kurtz ja tuhota hänet. Matkalla Vietnamin sodan läpi jokainen Willardin porukasta menettää lopulta ihmisyytensä ja järkensä sodan kauheuksiin. Apocalypse now tuli niin kalliiksi elokuvaksi, koska kuvaukset venyivät puoleentoista vuoteen, että Coppola ajautui pahoihin rahavaikeuksiin, ja hänen täytyi tehdä vielä yksi Kummisetä- elokuva kuitatakseen tappionsa. Mutta onneksi teki senkin elokuvan, sillä Kummisetä III on mielestäni todella hyvä elokuva myös. Vaikka ei ollutkaan mikään suuri arvostelumenestys.

Coppola on yksi suosikkini elokuvaohjaajista ja muutenkin joviaali ryyppykaverini. Minulla oli suuri kunnia juopotella Coppolan kanssa kesällä 2002 Sodankylän elokuvajuhlilla kesäyö nuotiolla ja juoda taskulämmintä kossua suoraan pullon suusta. No totuuden nimissä täytyy mainita, että emme olleet nuotiolla kaksistaan, vaan sen ympärillä oli paljon muitakin. Mutta kuitenkin. Coppola kehui taskulämmintä kossuani hyväksi janojuomaksi ja minua tosi  mukavaksi mieheksi. Sodankylän elokuvafestivaalit olivat noihin aikoihin minulle se kesän tärkein festivaali, jonne oli aina päästävä. Sehän on varmasti maailman ainoa puhdas cinefiilien festivaali, jossa tekijät ja yleisö kohtaavat. Ei ole punaisia mattoja, vaan karu ympäristö ja elokuvia voi katsoa 24 tuntia vuorokaudessa. Festivaalin suuri henki ja lämpö tulee ihmisistä. Tekijöistä ja katsojista. Kaikki jakavat saman suuren intohimon. Elokuvan  :).

Sodankylän filmifestivaaleilla olen tavannut Francis Ford Coppolan lisäksi Milos Formanin, Jim Jarmuschin, Samuel Fullerin...Sodankylässä olen tajunnut, että kuinka arvostettu elokuvantekijä Aki Kaurismäki on maailmalla. Suuret starat tulevat varmaan suunnilleen omalla kustannuksellaan, kun Aki vaan pyytää. Eikö se sanonta kuulukin, että "kukaan ei ole profeetta omalla maallaan".

Sodankylä jäi sitten unholaan, kun vanha opiskelukaverini muutti pois Sodankylästä. Sain asua aina hänen omakotitalonsa piharakennuksessa ja lämmitellä siellä saunaa oman ohjelmani mukaan. Sodankylän elokuvafestivaalithan ovat aina alkukesästä viikkoa ennen juhannusta. Lapissa on silloin aika vaihtelevat nuo olosuhteet. Ilmojen puolesta. Aika usein on paiskonut aina välillä räntää. Telttailu ei paljon niissä olosuhteissa innosta. Hotellit on varattu kutsuvieraille. Ja sitten kun tuli hankittua vielä vene, niin alkukesä menee aina tiiviisti veneen laitossa ja purjehtiessa. Sitä on aina jotenkin niin liekeissä pitkän pimeän syksyn ja talven jälkeen. Mutta nyt täytyy ottaa tuo Sodankylä taas harkintaan. Ja vuokrata jonkun kaverin kanssa hyvä asuntoauto festareiden ajaksi  :D.

Poissa Mustelmann

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1180
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #63 : Helmikuu 17, 2020, 23:13:21 »
I Spit on Your Grave

Maineikas ja moraalista paniikkia aikanaan herättänyt roskaleffa kertoo tarinan nuoresta toimittajanaisesta, joka vetäytyy syrjäisen kesämökin rauhaan kirjoittaakseen romaanin. Kaunis neito kiinnittää paikallisten ääliöjunttien huomion ja joutuu heidän brutaalin hyökkäyksensä kohteeksi. Joukkio raiskaa hänet, päästää vapaaksi ja raiskaa uudeelleen. Nainen pääsee takaisin mökkiinsä ja luulee jo olevansa turvassa, mutta raiskaus jatkuu sielläkin. Neljän miehen ryhmästä vain yksi ei osallistu raiskaamiseen, vaan tyytyy ainoastaan pieksemään uhrinsa. Joukkion tyhmimmän jäsenen vastuulle jää naisen tappaminen, mutta tämä jänistää ja pakenee paikalta. Niinpä henkihieveriin hakattu nainen jää henkiin ja saa tilaisuuden kostoon.

Elokuva on ilmestynyt vuonna -78 ja sen tekijät olivat varsin kokemattomia kameran molemmin puolin. Kummoista uraa ei heistä kukaan luonut tuon elokuvan jälkeenkään. Tekninen toteutus on parhaimmillaankin kohtalaista, mikä muistuttaa katsojaa siitä, että elokuvaahan tässä vain katsellaan. Päähenkilön kokema väkivalta on inhottavaa ja realistista, mutta kaikki näyttelijät ovat siinä määrin kömpelöitä, ettei tahatonta komiikkaa voida täysin välttää. Neutraali ja lähes dokumentaarinen kuvaustyyli kuitenkin tekee raiskauskohtauksista varsin kylmää katsottavaa, mistä elokuva saa pisteet. Myös naisen kostoretki on tehty asianmukaisella asenteella, sillä jokainen idiootti saa lopulta ansionsa mukaan.

Poissa Vieras0265

  • Sr. Member
  • Viestejä: 6563
  • * Kelpo kaveri
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #64 : Maaliskuu 08, 2020, 07:08:57 »
Pidin Rambo maratoonin. Viimeisin jonka katsoin oli John Rambo (Rambo 4).

Poissa Jan_Kopecky

  • Full Member
  • Viestejä: 222
  • * Kelpo kaveri
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #65 : Maaliskuu 11, 2020, 23:22:00 »
Fierce Creatures (1997)

https://www.imdb.com/title/tt0119115

A Fish Called Wanda -poppoon eläintarha-aiheinen komedia. Käytännössä kaikki samat näyttelijät kuin Wandassa, vaikka leffan juonella ja hahmoilla ei mitään tekemistä Wandan kanssa olekkaan. Mutta tähän leffaan on kyllä upotettu muutamakin viittaus huomattavasti kuuluisaampaan "äitiinsä".
Heghlu'meH QaQ jajvam

Poissa Vieras0041

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1564
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #66 : Maaliskuu 12, 2020, 06:46:14 »
Pari päivää sitten tuli katsottua Fingerpori. Oli se ihan jees...keskivertoa parempi suomikomedia.  ;D Heimo Vesan seikkailut oli parasta.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2020, 06:48:51 kirjoittanut lprman1 »

Poissa M.U. Tiainen

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2680
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #67 : Maaliskuu 15, 2020, 01:14:53 »
Viime viikonloppuna kävin katsomassa Francis Ford Coppolan Ilmestyskirjan viimeisen version Apocalypse now - final cut elokuvan. Elokuva on teoksen 40-vuotisjuhlaversio, jota Coppola pitää parhaimpana versiona elokuvasta. Ja minä myös. Tämä versio kestää kolme tuntia ja Coppola on leikannut siihen juuri ne kohtaukset, joita pitää tärkeimpinä. Elokuva on visuaalisesti kyllä aivan upeaa katsottavaa, sillä Coppola on saanut tähän 4 K restauroituun versioonsa maailman parhaat elokuvan ammattilaiset restauroimaan alkuperäisen filmin.

Ilmestyskirja. Nyt on hyvin pasifistinen elokuva. Coppolan sodassa ei ole voittajia, eikä kenenkään sielu pysy puhtaana sotakoneiston rattaissa. Apcalypse now on kertomus hulluudesta, sodan mielettömyydestä ja silmittömästä tuhosta. Apocalypse now perustuu puolalais-englantilaisen kirjailijan Joseph Conradin karmaisevaan romaaniin Pimeyden sydän. Coppola sijoittaa sen Vietnamin sotaan, vaikka Conradin kirjalla ei ole mitään tekemistä sen sodan kanssa. Vuonna 1979 Vietnamin sota on vaan historiallisesti niin lähellä. Amerikkalainen eversti Walter E. Kurtz (Marlon Brando) on kajahtanut sodan melskeissä ja perustanut oman armeijansa keskelle Kambodzan viidakkoa. Kapteeni Willard (Martin Sheen) saa tehtäväkseen joukkoineen etsiä Kurtz ja tuhota hänet. Matkalla Vietnamin sodan läpi jokainen Willardin porukasta menettää lopulta ihmisyytensä ja järkensä sodan kauheuksiin. Apocalypse now tuli niin kalliiksi elokuvaksi, koska kuvaukset venyivät puoleentoista vuoteen, että Coppola ajautui pahoihin rahavaikeuksiin, ja hänen täytyi tehdä vielä yksi Kummisetä- elokuva kuitatakseen tappionsa. Mutta onneksi teki senkin elokuvan, sillä Kummisetä III on mielestäni todella hyvä elokuva myös. Vaikka ei ollutkaan mikään suuri arvostelumenestys.

Coppola on yksi suosikkini elokuvaohjaajista ja muutenkin joviaali ryyppykaverini. Minulla oli suuri kunnia juopotella Coppolan kanssa kesällä 2002 Sodankylän elokuvajuhlilla kesäyö nuotiolla ja juoda taskulämmintä kossua suoraan pullon suusta. No totuuden nimissä täytyy mainita, että emme olleet nuotiolla kaksistaan, vaan sen ympärillä oli paljon muitakin. Mutta kuitenkin. Coppola kehui taskulämmintä kossuani hyväksi janojuomaksi ja minua tosi  mukavaksi mieheksi. Sodankylän elokuvafestivaalit olivat noihin aikoihin minulle se kesän tärkein festivaali, jonne oli aina päästävä. Sehän on varmasti maailman ainoa puhdas cinefiilien festivaali, jossa tekijät ja yleisö kohtaavat. Ei ole punaisia mattoja, vaan karu ympäristö ja elokuvia voi katsoa 24 tuntia vuorokaudessa. Festivaalin suuri henki ja lämpö tulee ihmisistä. Tekijöistä ja katsojista. Kaikki jakavat saman suuren intohimon. Elokuvan  :).

Sodankylän filmifestivaaleilla olen tavannut Francis Ford Coppolan lisäksi Milos Formanin, Jim Jarmuschin, Samuel Fullerin...Sodankylässä olen tajunnut, että kuinka arvostettu elokuvantekijä Aki Kaurismäki on maailmalla. Suuret starat tulevat varmaan suunnilleen omalla kustannuksellaan, kun Aki vaan pyytää. Eikö se sanonta kuulukin, että "kukaan ei ole profeetta omalla maallaan".

Sodankylä jäi sitten unholaan, kun vanha opiskelukaverini muutti pois Sodankylästä. Sain asua aina hänen omakotitalonsa piharakennuksessa ja lämmitellä siellä saunaa oman ohjelmani mukaan. Sodankylän elokuvafestivaalithan ovat aina alkukesästä viikkoa ennen juhannusta. Lapissa on silloin aika vaihtelevat nuo olosuhteet. Ilmojen puolesta. Aika usein on paiskonut aina välillä räntää. Telttailu ei paljon niissä olosuhteissa innosta. Hotellit on varattu kutsuvieraille. Ja sitten kun tuli hankittua vielä vene, niin alkukesä menee aina tiiviisti veneen laitossa ja purjehtiessa. Sitä on aina jotenkin niin liekeissä pitkän pimeän syksyn ja talven jälkeen. Mutta nyt täytyy ottaa tuo Sodankylä taas harkintaan. Ja vuokrata jonkun kaverin kanssa hyvä asuntoauto festareiden ajaksi  :D.

Varmaan pasifistinenkin elokuva. Mutta kyllä tuo on mielestäni ajankuvaus, missä millään millä oli ennen väliä (koti, uskonto, isänmaa) ei ole mitään merkitystä. Willard haetaan heti alussa kauheesta kankkusesta suihkuun, toinen on surffari ja sitten on joku psykopaattisesti urheiluun (surffaukseen) suhtautuva oliko nyt eversti. Sairas maailma. Ja sairaammaksi vaan menee.

Itse viimeisemmän muistijäljen lähiaikoina on saanut norjalainen Lumiauramies. Missä Stellan Skårgardilta palaa päreet. Ihan vahingossa tuli Teemalta joku maanantai katsottua. Jos diggaat vähänkin Coenin veljesten Fargosta, niin tämä kannattaa koronakarenteenissa tsiigata.

Poissa M.U. Tiainen

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2680
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #68 : Maaliskuu 15, 2020, 01:26:50 »
Fury, netflix. Kokematon tulokas joutuu sodan kauhuihin kokeneen yhdysvaltalaisen panssarivaunumiehistön mukana raa'assa taistelussa toisen maailmansodan kalkkiviivoilla.
Hyvä leffa. mm. Brad Pitt ja Shia LaBeouf.

https://www.imdb.com/title/tt2713180/

Et voi olla tosissas. Ensinnäkin Tiger ei päästä Shermannia taaksensa. Toisekseen Tiger I 88 millinen ei kimpoa Shermannin kyljestä tuolta etäisyydeltä miltä Tiger ampui. Ja kolmanneksi SS- komppania varustettuina panssarinyrkeillä ei varmaankaan yritä tuhota halvaantunutta Shermannia syöksymällä näiden rajoitettuun konekiväärituleen.

Todennäköisesti paskin näkemäni leffa ikinä, sillä toi on varmaan ihan tosissaan tehty.

Poissa Vieras0087

  • Hero Member
  • Viestejä: 841
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #69 : Maaliskuu 15, 2020, 15:21:43 »
Viime viikonloppuna kävin katsomassa Francis Ford Coppolan Ilmestyskirjan viimeisen version Apocalypse now - final cut elokuvan. Elokuva on teoksen 40-vuotisjuhlaversio, jota Coppola pitää parhaimpana versiona elokuvasta. Ja minä myös. Tämä versio kestää kolme tuntia ja Coppola on leikannut siihen juuri ne kohtaukset, joita pitää tärkeimpinä. Elokuva on visuaalisesti kyllä aivan upeaa katsottavaa, sillä Coppola on saanut tähän 4 K restauroituun versioonsa maailman parhaat elokuvan ammattilaiset restauroimaan alkuperäisen filmin.

Ilmestyskirja. Nyt on hyvin pasifistinen elokuva. Coppolan sodassa ei ole voittajia, eikä kenenkään sielu pysy puhtaana sotakoneiston rattaissa. Apcalypse now on kertomus hulluudesta, sodan mielettömyydestä ja silmittömästä tuhosta. Apocalypse now perustuu puolalais-englantilaisen kirjailijan Joseph Conradin karmaisevaan romaaniin Pimeyden sydän. Coppola sijoittaa sen Vietnamin sotaan, vaikka Conradin kirjalla ei ole mitään tekemistä sen sodan kanssa. Vuonna 1979 Vietnamin sota on vaan historiallisesti niin lähellä. Amerikkalainen eversti Walter E. Kurtz (Marlon Brando) on kajahtanut sodan melskeissä ja perustanut oman armeijansa keskelle Kambodzan viidakkoa. Kapteeni Willard (Martin Sheen) saa tehtäväkseen joukkoineen etsiä Kurtz ja tuhota hänet. Matkalla Vietnamin sodan läpi jokainen Willardin porukasta menettää lopulta ihmisyytensä ja järkensä sodan kauheuksiin. Apocalypse now tuli niin kalliiksi elokuvaksi, koska kuvaukset venyivät puoleentoista vuoteen, että Coppola ajautui pahoihin rahavaikeuksiin, ja hänen täytyi tehdä vielä yksi Kummisetä- elokuva kuitatakseen tappionsa. Mutta onneksi teki senkin elokuvan, sillä Kummisetä III on mielestäni todella hyvä elokuva myös. Vaikka ei ollutkaan mikään suuri arvostelumenestys.

Coppola on yksi suosikkini elokuvaohjaajista ja muutenkin joviaali ryyppykaverini. Minulla oli suuri kunnia juopotella Coppolan kanssa kesällä 2002 Sodankylän elokuvajuhlilla kesäyö nuotiolla ja juoda taskulämmintä kossua suoraan pullon suusta. No totuuden nimissä täytyy mainita, että emme olleet nuotiolla kaksistaan, vaan sen ympärillä oli paljon muitakin. Mutta kuitenkin. Coppola kehui taskulämmintä kossuani hyväksi janojuomaksi ja minua tosi  mukavaksi mieheksi. Sodankylän elokuvafestivaalit olivat noihin aikoihin minulle se kesän tärkein festivaali, jonne oli aina päästävä. Sehän on varmasti maailman ainoa puhdas cinefiilien festivaali, jossa tekijät ja yleisö kohtaavat. Ei ole punaisia mattoja, vaan karu ympäristö ja elokuvia voi katsoa 24 tuntia vuorokaudessa. Festivaalin suuri henki ja lämpö tulee ihmisistä. Tekijöistä ja katsojista. Kaikki jakavat saman suuren intohimon. Elokuvan  :).

Sodankylän filmifestivaaleilla olen tavannut Francis Ford Coppolan lisäksi Milos Formanin, Jim Jarmuschin, Samuel Fullerin...Sodankylässä olen tajunnut, että kuinka arvostettu elokuvantekijä Aki Kaurismäki on maailmalla. Suuret starat tulevat varmaan suunnilleen omalla kustannuksellaan, kun Aki vaan pyytää. Eikö se sanonta kuulukin, että "kukaan ei ole profeetta omalla maallaan".

Sodankylä jäi sitten unholaan, kun vanha opiskelukaverini muutti pois Sodankylästä. Sain asua aina hänen omakotitalonsa piharakennuksessa ja lämmitellä siellä saunaa oman ohjelmani mukaan. Sodankylän elokuvafestivaalithan ovat aina alkukesästä viikkoa ennen juhannusta. Lapissa on silloin aika vaihtelevat nuo olosuhteet. Ilmojen puolesta. Aika usein on paiskonut aina välillä räntää. Telttailu ei paljon niissä olosuhteissa innosta. Hotellit on varattu kutsuvieraille. Ja sitten kun tuli hankittua vielä vene, niin alkukesä menee aina tiiviisti veneen laitossa ja purjehtiessa. Sitä on aina jotenkin niin liekeissä pitkän pimeän syksyn ja talven jälkeen. Mutta nyt täytyy ottaa tuo Sodankylä taas harkintaan. Ja vuokrata jonkun kaverin kanssa hyvä asuntoauto festareiden ajaksi  :D.

Varmaan pasifistinenkin elokuva. Mutta kyllä tuo on mielestäni ajankuvaus, missä millään millä oli ennen väliä (koti, uskonto, isänmaa) ei ole mitään merkitystä. Willard haetaan heti alussa kauheesta kankkusesta suihkuun, toinen on surffari ja sitten on joku psykopaattisesti urheiluun (surffaukseen) suhtautuva oliko nyt eversti. Sairas maailma. Ja sairaammaksi vaan menee.

Itse viimeisemmän muistijäljen lähiaikoina on saanut norjalainen Lumiauramies. Missä Stellan Skårgardilta palaa päreet. Ihan vahingossa tuli Teemalta joku maanantai katsottua. Jos diggaat vähänkin Coenin veljesten Fargosta, niin tämä kannattaa koronakarenteenissa tsiigata.

Coppolan Ilmestyskirja perustuu väljästi Joseph Conradin vuonna 1902 julkaistuun kirjaan Pimeyden sydän. Pimeyden sydän kertoo 1800- ja 1900-luvun alun kolonialismista Afrikassa. Ja norsunluukaupasta. Päällisin puolin Pimeyden sydän on tarina matkasta jokilaivalla pitkin syvään Afrikan viidakkoon hakemaan norsunluukauppiasta nimeltä Kurtz. Englantilainen kauppaseura palkkaa merikapteeni Charlie Marlowin (Coppolan elokuvassa kapteeni Willard) etsimään kuolemansairas Kurtz viidakon sydämestä ja tuhoamaan hänet. Norsunluukauppias Kurtz on kajahtanut ja perustanut alkuasukkaista oman pimeää ja mystistä kulttia harjoittavan lahkonsa, jonka maine uhkaa nyt koko kauppaseuraa. Coppola siirtää tämän Conradin Pimeyden sydän teoksen Vietnamin sotaan, vaikka ajallista eroa näillä teoksilla on lähes 70 vuotta ja maailma tyystin erilainen. Tai onko sittenkään? Yhteistä Conradin kirjalle ja Coppolan elokuvalle on Kurtzin ja Marlowin (Willardin) lisäksi joki, jota pitkin matkustetaan kohti sitä pimeyden sydäntä. Jokihan on jo sinänsä dramaturgisesti hyvä lähtökohta tihenevälle tunnelmalle monissakin elokuvissa. Kossua ryypätessä "Frankie" (tehtiin Coppolan kanssa sinunkaupat siinä nuotiolla) kertoi, että hän halusi rinnastaa elokuvassa Apocalypse now  1800- ja 1900-luvun kolonialismin ja Vietnamin sodan toisiinsa. Osoituksena ihmismielen suuresta pimeydestä.

Suuri kiitos leffavinkistä. Tuo Lumiauramies täytyy kyllä ehdottomasti katsoa  :).   

Poissa Vieras0265

  • Sr. Member
  • Viestejä: 6563
  • * Kelpo kaveri
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #70 : Maaliskuu 16, 2020, 22:57:18 »
Löysin aarteen kirpputorilta nimeltä This Is Spinal Tap. Katson sitä juuri parhaillaan.

Poissa Azazello

  • n00b
  • Sr. Member
  • Viestejä: 3254
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #71 : Maaliskuu 19, 2020, 20:11:11 »

Itse viimeisemmän muistijäljen lähiaikoina on saanut norjalainen Lumiauramies. Missä Stellan Skårgardilta palaa päreet. Ihan vahingossa tuli Teemalta joku maanantai katsottua. Jos diggaat vähänkin Coenin veljesten Fargosta, niin tämä kannattaa koronakarenteenissa tsiigata.

Tää on hyvä, aika alussa vasta, mutta pakko kiittää jo nyt suosituksesta. En muista katsoneeni ainuttakaan norjalaista leffaa, ehkä katson joskus toisenkin.
Boomeri: älä valitse halvimmista parasta, vaan parhaista halvin 😘

Poissa RobertLey

  • Sr. Member
  • Viestejä: 5029
  • ********* Foorumihierarkian huipulla
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #72 : Maaliskuu 21, 2020, 16:39:55 »
Vanha kunnon Tarantinon "Pulp Fiction" tuli tallennettua ja katsottua tänään.

Poissa Vieras0242

  • Sr. Member
  • Viestejä: 4103
  • * Kelpo kaveri
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #73 : Maaliskuu 21, 2020, 16:49:21 »
^ loistava klassikko. Juuri eilen mietin sitä, miten uskomatonta on, että Travoltan ura oli käytännössä ohi, ennen kuin Tarantino nosti hänet takaisin kärkikaartiin.

Poissa Seepeli

  • Sr. Member
  • Viestejä: 11387
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #74 : Maaliskuu 21, 2020, 17:14:42 »
^

Just näin, Travolta nousi kuin feeniks tuon leffan jälkeen. Sanoisin vielä että myös Bruce willis sai uutta nostetta tuosta leffasta.
Amator

Poissa Vieras0242

  • Sr. Member
  • Viestejä: 4103
  • * Kelpo kaveri
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #75 : Maaliskuu 21, 2020, 17:36:23 »
^ totta - ja molempien osalta täysin ansaitusti!

Poissa Vieras0041

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1564
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #76 : Maaliskuu 21, 2020, 17:37:35 »
Star Wars Rise of the Skywalker.  8)

Poissa Pikkupaavi

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2516
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #77 : Maaliskuu 21, 2020, 17:46:05 »
Star Wars Rise of the Skywalker.  8)

^Auts, ja varovainen arviosi kyseisestä leffasta oli?
💊

Poissa Waterman2

  • Hero Member
  • Viestejä: 684
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #78 : Maaliskuu 21, 2020, 17:58:11 »
Katsoin Spectren. Hyvä leffa. Minä tykkäsin. Daniel Craig on loistava Bondi.   
"Yeah, well, that's just, like, your opinion, man"

Poissa Vieras0265

  • Sr. Member
  • Viestejä: 6563
  • * Kelpo kaveri
Vs: Minkä leffan katsoit viimeksi?
« Vastaus #79 : Maaliskuu 21, 2020, 19:03:28 »
A Force of One. Pääosassa Chuck Norris.