Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Uskonto ja hengellisyys  (Luettu 7991 kertaa)

Poissa Jormaaho

  • Full Member
  • Viestejä: 403
  • ** Piristää muiden päivää
Uskonto ja hengellisyys
« : Syyskuu 13, 2019, 21:28:07 »
Onko tämä liian tabu aihe, vai pystyttäisiinkö tästäkin keskustella aikuisten kesken asialliseen sävyyn? Minkälaisia ajatuksia sinulle tulee uskosta? Oletko vakaumuksellinen ihminen?

Kristilliseen jumalaan minut on kasvatettu uskomaan, ja vaikka miehen ikään tultaessa näitä tarinoita on oppinut katsomaan toisesta valosta, tarinoiden kulttuurihistoriallinen näkökulma on kiinnostava. Korkeampaan voimaan kuitenkin uskon. Sattuma tuntuu liian yksinäiseltä ajatukselta. Syntiä teen päivittäin. Hyväksi ihmiseksi usko ei minua ole tehnyt, mutta ei se sen tehtävä olekaan.

Poissa Vieras0038

  • Full Member
  • Viestejä: 164
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Uskonto ja hengellisyys
« Vastaus #1 : Syyskuu 13, 2019, 22:07:38 »
Itse olen eronnut kirkosta mutta vain koska en usko valtion oikeuteen verottaa yli maksuhaluni rajan. Suomen valtio verottaa liikaa.

Silti olen omasta mielestäni ns "syvästi uskovainen" mutta se on kovasti eri verrattuna niihin, jotka sitä julkisesti mainostaa...

Poissa Pioneeri

  • Full Member
  • Viestejä: 346
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Uskonto ja hengellisyys
« Vastaus #2 : Syyskuu 13, 2019, 22:16:09 »
Virallisesti kirkkoon vielä ainakin kuulun. Uskossa en ole.

Maailmassa on ollut ja on tuhansia jumalia joten oma ajatukseni on että mitään Jumalallista ei ole olemassa. Energiaa, tasoja, aikaväristymiä ja muuta kummaa mitä ihminen ei vielä ymmärrä toki on.

Uskonnot ovat nostaneet siviilisaatioita mutta yhtälailla tuhonneet niitä.

Näin arkitasolla uskonnollisuus mm. työelämässä on melko hirveä tekijä, joka aikaansaa sisäpiirejä joihin ei pääse kuin uskossa olevat jotka "salaavat" uskonsa melko hyvin. Täyttää täysin syrjinnän merkit monella toimialalla.

Modernissa yhteiskunnassa yhteisöllisyys pitäisi saavuttaa muilla keinoin.
Aina etsimässä

Poissa Tibenius

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2811
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Uskonto ja hengellisyys
« Vastaus #3 : Syyskuu 13, 2019, 23:32:05 »
Minulla on tieteellinen maailmankatsomus. Siinä uskonnoilla on merkitystä ainoastaan tutkimuskohteena.

Poissa Jepe

  • Sr. Member
  • Viestejä: 3152
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Uskonto ja hengellisyys
« Vastaus #4 : Syyskuu 13, 2019, 23:58:42 »
Minulle uskonto on aika ristiriitainen asia. Haluaisin kyllä uskoa korkeampaan voimaan ja joskus uskonkin että joku tuolla ohjailee ja suojelee. Johtuuko sitten läheisten menettämisestä ja halusta uskoa että tuolla jossain on parempi paikka kuoleman jälkeen. Toisaalta kun maailman menoa katselee niin joku olisi varmasti pistänyt pelin poikki jos ajat sitten.
Se nuolijatyyppi 😋

Poissa Vieras0033

  • Newbie
  • Viestejä: 12
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Uskonto ja hengellisyys
« Vastaus #5 : Syyskuu 14, 2019, 00:19:33 »
Täällä mennään myös ihan tietellisestä näkökulmasta ja jumaliin en usko pätkääkään. Kuitenkin hengellisyyteen sen verran, että meditoinnit voin ottaa vakavasti ja joitakin filosofeja. Ja sanotaan nyt tuosta kristinuskostakin, että ajattelen kuitenkin sen opettavan tärkeitä arvoja, ja jaksan uskoa myös että kirkollisverosta osa mennee myös hyväntekeväisyyteen, ihmisten hyväksi.

Poissa Boleynground

  • Full Member
  • Viestejä: 279
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Uskonto ja hengellisyys
« Vastaus #6 : Syyskuu 14, 2019, 06:00:35 »
Itse olen nuo uskonto jutut skipannut kokonaan. Ei ole usko tarttunut minuun. Vallan välineenä tuota käytetään.
Rahalla saa onneksi pösilöki

Poissa Vieras0043

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1619
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
Vs: Uskonto ja hengellisyys
« Vastaus #7 : Syyskuu 14, 2019, 08:20:12 »
Olen ns.tapakristitty ja sellaisenakin hyvin huono. Syntinen matkalla ikuiseen kadotukseen.

Arvostan suuresti ihmisiä jotka pystyvät elämän taipaleensa klaaraamaan uskovina läpi sillä houkutuksiahan täällä ajassa riittää.

Suomen ev.lut.kirkko saisi palata muutamia kymmeniä vuosia taaksepäin mielipiteissään sillä nykyisin suurimmat syntiset(piispat,papit) löytyvät heidän piiristään.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 14, 2019, 08:22:02 kirjoittanut DeeDee »

Poissa Seepeli

  • Sr. Member
  • Viestejä: 11387
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Uskonto ja hengellisyys
« Vastaus #8 : Syyskuu 14, 2019, 08:46:17 »

Muiden ihmisten uskonnolisuutta ja uskon määrää on ainakin minun hankala arvioida mutta saan lohtua siitä että joillekin se on tavattoman helppoa. Mutta itse kysymykseen. Olen tietenkin konservatiivinen uskovainen. Raamattu on tullu luettu läpi useampaan kertaan ja aina sieltä löytyy uusia ajatuksia. Harmillisesti kunnon rehellisiä helvetillä pelottelusaarnoja ei tahdo kuulla missään. Kaikkea ymmärretään, ei ole syntiä.
Amator

Poissa Azazello

  • n00b
  • Sr. Member
  • Viestejä: 3254
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Uskonto ja hengellisyys
« Vastaus #9 : Syyskuu 14, 2019, 09:17:55 »
Uakonto ja usko on hyvä asia heille ketkä saavat siitä apua elämään ja kriiseihinsä. Muutenkin henkisyys ja mielen vahvistamisen välineet on hyvä juttu.

Itse menetin uskon abt rippikoulussa kun uteliaisiin ja tiedonjanoisiin kysymyksiini vastattiin että pitää vain uskoa.

Mä taas arvelen että kirkon (uskontojen) pitäisi kehittyä nykyaikaan tavoittaakseen nuoria kirkosta massoittain eroavia ihmisiä. Sekä myös tehdä toimintansa läpinäkyväksi ja kitkeä kiusaaminen, hyvävelimeininki ja syrjivä käyttäytyminen mitä perustellaan isosta kirjasta löytyvällä lauseen puolikkailla.

Boomeri: älä valitse halvimmista parasta, vaan parhaista halvin 😘

Poissa Vieras0041

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1564
  • ** Piristää muiden päivää
Vs: Uskonto ja hengellisyys
« Vastaus #10 : Syyskuu 14, 2019, 13:15:00 »
Ateistina en usko jumalaan ja pidän raamattua lähinnä satukirjana sekä Jeesusta maailman ensimmäisenä huonona taikurina.

Uskonnot kirjallisuutena eivät myöskään kiinnosta....mutta mytologia kyllä.

Uskonnon opetus kouluissakin pitäisi pohjautua vapaaehtoisuuteen ja siinä pitäisi korostua tieteen ja historian näkökulmiin perustuva lähetymistapa uskonnon opettamiseen....monikulttuuriseen yhteiskuntaan ei nykyaikaisella uskonnon opettamisella ja sen yhdistämisellä koulumaailmaan ole tilaa.

Vaikka en ollenkaan ole hengellinen ihminen enkä käy kirkossa enkä kuulu siihen, niin on hienoa huomata että nimenomaan kirkko on se, joka on yksi edelläkävijä joka haluaa muuttaa yhteiskunnallista kekustelua epätasa-arvoista ja vähemmistöistä.

Poissa Rene

  • Sr. Member
  • Viestejä: 3566
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Uskonto ja hengellisyys
« Vastaus #11 : Syyskuu 14, 2019, 14:09:13 »
kuulun kirkkoon ja olen aina ollut ns. uskossa. käytyä tulee nämä perinteiset, häät, hautajaiset ym.
viime vuosina on kyllä käynyt mielessä erota. tämä nykysuunta ei miellytä. homojen vihkinen, naispapit..
kirkko ei ole enää sitä mihin oppiin kasvoin. ainoastaan kummius velvoittaa jatkamaan kirkon jäsenenä.
en enää yhtään ihmettele tuota suurta eroamis määrää.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 14, 2019, 14:12:25 kirjoittanut Rene »
"Puolivallaton Leskimies"

Poissa Venla

  • Huora
  • Sr. Member
  • Galleria (112)
  • Viestejä: 3029
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Uskonto ja hengellisyys
« Vastaus #12 : Syyskuu 14, 2019, 16:57:04 »
Minulla on tieteellinen maailmankatsomus. Siinä uskonnoilla on merkitystä ainoastaan tutkimuskohteena.

Sama juttu, ja aloin avoimesti ateisti.
Mutta, niin kauan kuin kukaan ei vahingoita muita ihmisiä omalla uskonnollisuudellaan/hengellisyydellään, niin pyrin kunnioittamaan toisten vakaumuksia.
Tunteella ja taidolla - suomalaista laatutyötä 😎
Jyväskylässä su 21.4.!

Poissa Kunigazz

  • Sr. Member
  • Viestejä: 3237
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Uskonto ja hengellisyys
« Vastaus #13 : Syyskuu 14, 2019, 17:16:43 »
En kuulu kirkkoon ja en ole koskaan kuulunu, vaikka vanhemmat on kristittyjä, niin ei ne ole pakottanut  meitä poikia liittymään kirkkoon. Kuka tahansa saa uskoa mihin haluaa.
Rakastettava rahtari.Kokemuksen karismaa ja suorituskykyistä kalustoa!!

Poissa Vieras0009

  • Full Member
  • Viestejä: 496
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Uskonto ja hengellisyys
« Vastaus #14 : Syyskuu 14, 2019, 17:19:58 »
En kuulu kirkkoon ja en ole koskaan kuulunu, vaikka vanhemmat on kristittyjä, niin ei ne ole pakottanut  meitä poikia liittymään kirkkoon. Kuka tahansa saa uskoa mihin haluaa.

Mitä se Jumala sainoisikaan, kun panet toisen vaimoa..niinhh😁

Poissa Kunigazz

  • Sr. Member
  • Viestejä: 3237
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Uskonto ja hengellisyys
« Vastaus #15 : Syyskuu 14, 2019, 17:24:31 »
En kuulu kirkkoon ja en ole koskaan kuulunu, vaikka vanhemmat on kristittyjä, niin ei ne ole pakottanut  meitä poikia liittymään kirkkoon. Kuka tahansa saa uskoa mihin haluaa.

Mitä se Jumala sainoisikaan, kun panet toisen vaimoa..niinhh😁

No sehän sanoo että anna mennä vaan oi mahtava KUNIGAS ;D
Rakastettava rahtari.Kokemuksen karismaa ja suorituskykyistä kalustoa!!

Poissa Turskapappa

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1642
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Uskonto ja hengellisyys
« Vastaus #16 : Syyskuu 14, 2019, 17:43:17 »
En ole klubin jäsen, mutta jokainen uskokoon mihin haluaa. Silloin kun ne yksityiset uskomukset tulee politiikkaan, olen vihainen.
Kino - Перемен  (Peremen) https://www.youtube.com/watch?v=z5xQfUScep4

Poissa Kunigazz

  • Sr. Member
  • Viestejä: 3237
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Uskonto ja hengellisyys
« Vastaus #17 : Syyskuu 14, 2019, 17:46:54 »
Mitä se Jumala sainoisikaan, kun panet toisen vaimoa..niinhh😁

Sitä paitti minä sain tänään vahvistuksen että oot siellä seksityrmässä, niin miten voit olla täällä huutelemassa?😁 vai joko sie piru vie pääsit karkaamaan toistamiseen 🤣🤣
Rakastettava rahtari.Kokemuksen karismaa ja suorituskykyistä kalustoa!!

Poissa Vieras0032

  • Hero Member
  • Viestejä: 582
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Uskonto ja hengellisyys
« Vastaus #18 : Syyskuu 14, 2019, 17:54:10 »
Ihan pakana. Halla-Aho on meikän Messias. Kuulun kyllä kirkkoon, olen kummitäti, käynyt rippileirin ja jos osuu ajallisesti, niin käyn laulamassa kauneimpia joululauluja.

Poissa Vieras0009

  • Full Member
  • Viestejä: 496
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Uskonto ja hengellisyys
« Vastaus #19 : Syyskuu 14, 2019, 17:58:35 »
Mitä se Jumala sainoisikaan, kun panet toisen vaimoa..niinhh😁

Sitä paitti minä sain tänään vahvistuksen että oot siellä seksityrmässä, niin miten voit olla täällä huutelemassa?😁 vai joko sie piru vie pääsit karkaamaan toistamiseen 🤣🤣

Ai, sä kuulit mun tuskanhuudot, etkä tullu siltikään auttamaan. Taisit olla liian lumoutuneena😁.