Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Järki ja äly. Mistä oikein puhutaa?  (Luettu 1560 kertaa)

Poissa Azazello

  • n00b
  • Sr. Member
  • Viestejä: 3254
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Järki ja äly. Mistä oikein puhutaa?
« : Helmikuu 01, 2022, 09:58:56 »
Katri Saarikivi kirjoitti hyvän kolumnin otsikon aiheesta
https://www.hs.fi/visio/art-2000008571439.html

Olen joskus miettinyt vaikkapa politiikkankeskustelun sisältöä, hyvät argumentit sivuutetaan koska ne ovat väärän ihmisen esittämiä, lainattu väärästä mediasta tai vastaava. Ollaan kykenemättömiä rationaaliseen keskusteluun oman viitekehyksen sosiaalisen paineen ansiosta.

Maksuseksin vastustajilla sama ilmiö, ajankohtaisohjelmassa pari seksityöntekijää vakuutti etteivät ole pakotettuja tai hyväksikäytettyjä, mutta Eva Biaudet ei halunnut uskoa vaan viiteryhmänsä mukaan vain lällätti, että tyttökullat ette vain ymmärrä omaa parastanne.

Somessa kerrottiin brittiläisestä sosiaalisesta kokeesta ryhmäpaineen vaikutuksista. Henkilö oli ainoa testattava ja kymmene muuta olivat järjestäjien leivissä. Tilassa ohjaaja näytty sinistä kylttiä ja kymmenen järjestäjän levissä olijaa sanoivat sitä vihreäksi  ja ainoa testattava henkilö sanoi pienen epäröinnin jälkeen kylttiä myös vihreäksi.

Voi olla että koehenkilö oli värisokea, mutta todennäköisimmin vain laumasieluinen lammsa.

Oletko sinä laumasieluinen lammas vain individualisti  ;D?
Boomeri: älä valitse halvimmista parasta, vaan parhaista halvin 😘

Poissa Pekonen

  • Sr. Member
  • Viestejä: 3522
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Järki ja äly. Mistä oikein puhutaa?
« Vastaus #1 : Helmikuu 01, 2022, 10:13:22 »
Ihminen on laumaeläin. Ja auktoriteettiuskovainen.
Vähän samantapainen koe mistä Azazello kirjoitti oli sellainen että testihenkilö luuli osallistuvansa kokeeseen jossa tutkitaan sähköiskujen vaikutusta. Koehenkilö luuli antavansa oikeita sähköiskuja "tutkittavalle" henkilölle koetta johtavan professorin käskyttämänä ja melkein kaikki koehenkilöt tottelivat tämän määräyksiä vaikka "sähköiskujen" voimakkuus nousi hengenvaarallisiin lukemiin.
Samat ilmiöt selittänevät osaltaan julmien ...- ja kommunistidiktatuurien vallassa pysymistä.
Itse olen individualisti.
Impivaaralainen boomeri ja Suomen Rydmanistit Ry:n jäsen sekä antimisogynistinen gommunisti.

Poissa Tonava

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2452
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Järki ja äly. Mistä oikein puhutaa?
« Vastaus #2 : Helmikuu 01, 2022, 10:21:56 »
Katri Saarikivi kirjoitti hyvän kolumnin otsikon aiheesta
https://www.hs.fi/visio/art-2000008571439.html

Linkki vie julkisia IT-hankintoja käsittelevään Veera Luoma-ahon juttuun...
Harvapa meistä on pelkästään jompaa kumpaa. Joissain asioissa olen enemmän individualisti, joissain taas lähemmpänä laumasielua.

Poissa HarryPotter

  • Sr. Member
  • Viestejä: 6844
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Järki ja äly. Mistä oikein puhutaa?
« Vastaus #3 : Helmikuu 01, 2022, 10:44:05 »
Itse ainakin ilmaisen mielipiteeni ja teen omat valintani :drinking: Joskus huonosti ja joskus witun huonosti!

Toisaalta monissa asioissa vahvat jyrää heikommat osapuolet. Väittelyssäkin useammin on päällä se, joka painaa eteenpäin esim. kokemuksen rintaäänellä tms.. välittämättä oikeastaan muiden mielipiteestä mitään. Tämä korostuu varmasti tv-esiintymisissä, toki ulosannillakin on väliä.

Joukkueurheilussa taas mennään "lauman" mukana, toisaalta ei sekään estä mielipiteidensä ilmaisemista.
Helpostihan harrastuskin on nykypäivänä vaihdettavissa, oman valinnan mukaan.

No hektisessä elämässä on järkevä joskus ottaa itsellä aika ja pysähtyä edes hetkeksi miettimään  :inlove:
Jälkeenpäin huomaa, että asioilla on useita puolia.
Seksi, sali, sauna ja saunaolut ;) No ehkä muutakin! ( 57 - 70 - 33 )

Poissa Azazello

  • n00b
  • Sr. Member
  • Viestejä: 3254
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Järki ja äly. Mistä oikein puhutaa?
« Vastaus #4 : Helmikuu 01, 2022, 10:45:55 »
Katri Saarikivi kirjoitti hyvän kolumnin otsikon aiheesta
https://www.hs.fi/visio/art-2000008571439.html
Linkki vie julkisia IT-hankintoja käsittelevään Veera Luoma-ahon juttuun...
Harvapa meistä on pelkästään jompaa kumpaa. Joissain asioissa olen enemmän individualisti, joissain taas lähemmpänä laumasielua.

No vittu joo. Julkiset hankinnatkin on. Mutta tämä on se mun tarkoittama artikkeli

https://yle.fi/uutiset/3-12285806
Boomeri: älä valitse halvimmista parasta, vaan parhaista halvin 😘

Poissa Kapu

  • Sr. Member
  • Viestejä: 7774
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Järki ja äly. Mistä oikein puhutaa?
« Vastaus #5 : Helmikuu 01, 2022, 11:05:40 »
"Kun katoaa kyky tarkastella vastapuolen argumentteja järjellä, katoaa samalla kyky keskusteluun."

Vastapuolelta kannattaa aina kysyä kommentit ja aidosti miettiä niitä. Monilla elinyhteisön tasoilla ihmiset tukeutuvat vain omaan viiteryhmäänsä ja sen arvoihin mm. politiikassa ja uskonnoissa.

Itse olen individualisti.
Takkuiset hiukset rinnoillasi

Poissa teme696

  • Sr. Member
  • Viestejä: 6657
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Järki ja äly. Mistä oikein puhutaa?
« Vastaus #6 : Helmikuu 01, 2022, 11:11:47 »
Eiköhän kyse ole enemmänkin medialukutaidottomuudesta, yhteiskuntapolitiikan ymmärtämättömyydestä ja lähdekriittisyyden puutteesta. Suurimmalla osalla esimerkiksi Politiikka-ketjuun jankuttavista näyttää näyttää tulevan tämän suhteen värisuora.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2022, 11:19:47 kirjoittanut teme696 »
"Taivaalla on aurinko ja sitten on taivaan isä joka säätää ilmat" -Teuvo 63v-

Poissa Azazello

  • n00b
  • Sr. Member
  • Viestejä: 3254
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Järki ja äly. Mistä oikein puhutaa?
« Vastaus #7 : Helmikuu 01, 2022, 11:31:13 »
"Kun katoaa kyky tarkastella vastapuolen argumentteja järjellä, katoaa samalla kyky keskusteluun."

Vastapuolelta kannattaa aina kysyä kommentit ja aidosti miettiä niitä. Monilla elinyhteisön tasoilla ihmiset tukeutuvat vain omaan viiteryhmäänsä ja sen arvoihin mm. politiikassa ja uskonnoissa.

Itse olen individualisti.

Tuo Katrin kolumni herätti ajattelemaan tuota tarkemmin. Katrin jutut ovat yleensä tosi hyviä. On helppo mennä vain virran mukana ja jättää omat aivot narikkaan.

Itse ainakin pyrin olemaan individualisti.
Boomeri: älä valitse halvimmista parasta, vaan parhaista halvin 😘

Poissa Pekonen

  • Sr. Member
  • Viestejä: 3522
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Järki ja äly. Mistä oikein puhutaa?
« Vastaus #8 : Helmikuu 01, 2022, 11:35:05 »
Eiköhän kyse ole enemmänkin medialukutaidottomuudesta, yhteiskuntapolitiikan ymmärtämättömyydestä ja lähdekriittisyyden puutteesta

Olet Teme oikeassa.
Vain Kansan Uutiset ja Uuninpankkopojan kolumnit täyttävät nämä kriteerit aukottomasti.
Impivaaralainen boomeri ja Suomen Rydmanistit Ry:n jäsen sekä antimisogynistinen gommunisti.

Poissa Lifti

  • Vaari
  • Sr. Member
  • Viestejä: 9049
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Järki ja äly. Mistä oikein puhutaa?
« Vastaus #9 : Helmikuu 01, 2022, 14:09:57 »
Järjestä en tiedä mitään ja älystä vielä vähemmän. Mitä lie tuo inttivisualisti sitten tarkoittaakaan, mutta olen ihan mitä vain kunhan lampaana ei joudu tuntiakaan määkimään...ja komppaamaan täällä inselinä jokaisen femakon mielenpidikettä = oli kyllä todella hienosti kirjoitettu. olen täysin samaa mieltä  :inlove:
Why so fragile?

Poissa Kellopeliappelsiini

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2058
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Järki ja äly. Mistä oikein puhutaa?
« Vastaus #10 : Helmikuu 01, 2022, 17:08:23 »
Eiköhän kyse ole enemmänkin medialukutaidottomuudesta, yhteiskuntapolitiikan ymmärtämättömyydestä ja lähdekriittisyyden puutteesta

Olet Teme oikeassa.
Vain Kansan Uutiset ja Uuninpankkopojan kolumnit täyttävät nämä kriteerit aukottomasti.

Tai kyvyttömyydestä dialogiin koska agenda.
I see what is right and approve, but I do what is wrong

Poissa jurzantaa

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1533
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Järki ja äly. Mistä oikein puhutaa?
« Vastaus #11 : Helmikuu 01, 2022, 17:35:29 »
Eiköhän kyse ole enemmänkin medialukutaidottomuudesta, yhteiskuntapolitiikan ymmärtämättömyydestä ja lähdekriittisyyden puutteesta. Suurimmalla osalla esimerkiksi Politiikka-ketjuun jankuttavista näyttää näyttää tulevan tämän suhteen värisuora.
No jos nyt laskemaan alettaisiin, niin kenenköhän kirjoituksia ja jankutuksia siellä on eniten? Mitä veikkaat? Kuka käyttää eniten copy peistaamista aina samoilta sivuilta, sen sijaan että olisi edes joskus jotain omiakin ajauksia?
Omnia formonsis cupio donare puellis, set mihi de populo nulla puella placet.

https://www.youtube.com/watch?v=KhKyB37mc-8&t=2760s

Poissa Vieras0342

  • Sr. Member
  • Viestejä: 3362
  • * Kelpo kaveri
Vs: Järki ja äly. Mistä oikein puhutaa?
« Vastaus #12 : Helmikuu 01, 2022, 19:13:16 »
Katri Saarikivi kirjoitti hyvän kolumnin otsikon aiheesta
https://www.hs.fi/visio/art-2000008571439.html

Olen joskus miettinyt vaikkapa politiikkankeskustelun sisältöä, hyvät argumentit sivuutetaan koska ne ovat väärän ihmisen esittämiä, lainattu väärästä mediasta tai vastaava. Ollaan kykenemättömiä rationaaliseen keskusteluun oman viitekehyksen sosiaalisen paineen ansiosta.

Maksuseksin vastustajilla sama ilmiö, ajankohtaisohjelmassa pari seksityöntekijää vakuutti etteivät ole pakotettuja tai hyväksikäytettyjä, mutta Eva Biaudet ei halunnut uskoa vaan viiteryhmänsä mukaan vain lällätti, että tyttökullat ette vain ymmärrä omaa parastanne.

Somessa kerrottiin brittiläisestä sosiaalisesta kokeesta ryhmäpaineen vaikutuksista. Henkilö oli ainoa testattava ja kymmene muuta olivat järjestäjien leivissä. Tilassa ohjaaja näytty sinistä kylttiä ja kymmenen järjestäjän levissä olijaa sanoivat sitä vihreäksi  ja ainoa testattava henkilö sanoi pienen epäröinnin jälkeen kylttiä myös vihreäksi.

Voi olla että koehenkilö oli värisokea, mutta todennäköisimmin vain laumasieluinen lammsa.

Oletko sinä laumasieluinen lammas vain individualisti  ;D?

Oikeistolaislaumasielut!

Tulkaa kommunismin yöhön suoritamaan ajatusvinoutumianne ja teräivöittämään aivotoimintaanne.

Tehkää niin kuin Hese teki: Ruvetkaa kommunisteiksi.

Olkaa invididualisteja, älkää toisten oikeistolaisten ajatusvinotumia toistavia marakatteja.

Olkaa ihmisiä ihmiselle.

Antakaa kaikkien kukkien kukkia, vaikka sovintimyrsky Valtteri hautaisi kukat ja ymmärtäkää toisia ihmisiä, jotka ajattelevat eri tavalla.

______________________________________________________________________________________________________________

Tai mitä yritin sanoa, on etteivät eri mieltä olevat ihmiset pyri asialliseen dialogiin internetissä keskenään.

Arvot on varsin pysyvä osa ihmisen personaallisuutta, ei arvot muutu, vaikka vastapuoli esittäisi päteviä vasta-argumentteja.

Tosin näillä hupifoorumeilla asiallisesta dialogista ei kannata haaveilla, eikä siihen kukaan edes pyri.           

   

 
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2022, 19:21:01 kirjoittanut Hese69 »