Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maksut palkka.fi:n kautta ja eläke kertyy  (Luettu 1110 kertaa)

Poissa mattssonni

  • Hero Member
  • Viestejä: 783
  • ***** Huikea tyyppi
Maksut palkka.fi:n kautta ja eläke kertyy
« : Kesäkuu 29, 2023, 00:10:28 »
Sattui tällainen artikkeli silmään:
https://seura.fi/ilmiot/tarinat/hannu-66-ostaa-seksia-alle-30-vuotiaalta-lauralta/

Siinä on tällainen maksujärjestely:
"Hannu maksaa Lauralle korvauksen Palkka.fi-palvelun kautta, jotta tälle kertyy sivutyöstään myös eläkettä. Itselleen hän hakee maksuista kotitalousvähennystä sillä perusteella, että kyse on verottajan tarkoittamasta ”muusta huolenpidosta”."

Tässä ei tietysti ole mitään anonyymiyttä, mutta mielenkiintoinen win-win -tilanne, että järjestelyn ansiosta PT:lle kertyy työeläkettä ja toisaalta asiakas voi hyödyntää kotitalousvähennyksen. Onko kukaan käyttänyt tällaista systeemiä? Edellyttää tietysti jo tosi hyvää luottamuksellista vakkarisuhdetta.

Artikkelissa on muitakin mielenkiintoisia näkökulmia, kannattaa lukaista.
Harva asia on mustavalkoinen, useimmiten niissä on monia, vähintäänkin harmaan, sävyjä.

Poissa Venla

  • Huora
  • Sr. Member
  • Galleria (112)
  • Viestejä: 3031
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Maksut palkka.fi:n kautta ja eläke kertyy
« Vastaus #1 : Kesäkuu 29, 2023, 00:24:54 »
Hmmmm...no mulle kertyy eläkettä ihan YEL-vakuutuksen kautta.
Ja mä en lähtisi esittään tekeväni mitään muuta duunia kuin mitä oikeasti teen - eiks siinä syyllisty rikokseen?
Mahdollisesti aika moneenkin nopsaan mieleen tulee esim. kirjanpitorikos pt:n puolelta ja asiakkaan puolelta veropetos?
Tunteella ja taidolla - suomalaista laatutyötä 😎
Lahdessa pe 26.4.!

Poissa mattssonni

  • Hero Member
  • Viestejä: 783
  • ***** Huikea tyyppi
Vs: Maksut palkka.fi:n kautta ja eläke kertyy
« Vastaus #2 : Kesäkuu 30, 2023, 17:59:58 »
^Veropetosta siinä on lähinnä se kotitalousvähennys, ei muu. Ja paljon pienempi veropetos se perusteeton kotitalousvähennys on kuin ostaa palvelu pimeänä, niin kuin suurin osa alan myynnistä tapahtuu. Tässä kyseisessä tapauksessa valtio jää kuitenkin plussalle, vaikka vähän perusteetonta kotitalousvähennystä tekisikin verrattuna siihen, että maksetaan pimeänä.

Kun kaveri maksaa ennakonpidätykset, sotut ja tyel-maksut ja vielä ilmoittaa maksut tulorekisteriin, niin se väärin perustein tehty kotitalousvähennys on pieni kupru verrattuna siihen, että maksaa käteisellä niin, että kukaan ei ilmoita tuloja eikä tilitä veroja. Ja tällä en sinuun Venla, enkä muihin ammattimaisiin kotimaisiin palveluntarjoajiin. Tiedän, että sinä Venla ja muut hyvämaineiset kollegasi maksatte verot, yelit ym. ja arvostan sitä. Mutta suurin osa alan myynnistä taitaa tapahtua kuitenkin pimeänä, niin vain on. Ja tuskin sinullakaan asiakkaat itse ennakkoperintärekisterissä olemistasi kysyvät - maksajanhan pitäisi se itse varmistaa ja jos PT ei kuulu ennakkoperintärekisteriin, maksajan pitäisi toimittaa ennakonpidätys. Tarjoitan, että kyllä tämä kaveri (kuin myös PT:nsä) taitaa kuitenkin veroasioissa olla tunnollisempi ja lainkuuliaisempi kuin 99% ostajista.
Harva asia on mustavalkoinen, useimmiten niissä on monia, vähintäänkin harmaan, sävyjä.

Poissa Venla

  • Huora
  • Sr. Member
  • Galleria (112)
  • Viestejä: 3031
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
Vs: Maksut palkka.fi:n kautta ja eläke kertyy
« Vastaus #3 : Heinäkuu 06, 2023, 20:49:43 »
^Veropetosta siinä on lähinnä se kotitalousvähennys, ei muu. Ja paljon pienempi veropetos se perusteeton kotitalousvähennys on kuin ostaa palvelu pimeänä, niin kuin suurin osa alan myynnistä tapahtuu. Tässä kyseisessä tapauksessa valtio jää kuitenkin plussalle, vaikka vähän perusteetonta kotitalousvähennystä tekisikin verrattuna siihen, että maksetaan pimeänä.

Kun kaveri maksaa ennakonpidätykset, sotut ja tyel-maksut ja vielä ilmoittaa maksut tulorekisteriin, niin se väärin perustein tehty kotitalousvähennys on pieni kupru verrattuna siihen, että maksaa käteisellä niin, että kukaan ei ilmoita tuloja eikä tilitä veroja. Ja tällä en sinuun Venla, enkä muihin ammattimaisiin kotimaisiin palveluntarjoajiin. Tiedän, että sinä Venla ja muut hyvämaineiset kollegasi maksatte verot, yelit ym. ja arvostan sitä. Mutta suurin osa alan myynnistä taitaa tapahtua kuitenkin pimeänä, niin vain on. Ja tuskin sinullakaan asiakkaat itse ennakkoperintärekisterissä olemistasi kysyvät - maksajanhan pitäisi se itse varmistaa ja jos PT ei kuulu ennakkoperintärekisteriin, maksajan pitäisi toimittaa ennakonpidätys. Tarjoitan, että kyllä tämä kaveri (kuin myös PT:nsä) taitaa kuitenkin veroasioissa olla tunnollisempi ja lainkuuliaisempi kuin 99% ostajista.

Okei, mä ymmärrän sun pointin.
Mutta mä en ehkä osaa nähdä juuri noissa rikoksissa juurikaan...vakavuuden suhteen eroa. Ja okei, en siis näe mitään tässä ketjussa mainittua suurena syntinä. Mutta mietin asiaa niin, että kun tän duunin tekeminen laillisesti yrittäjänä ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole mitenkään kovin vaikeaa. Niin, miksi sitten alkaa viritteleen tuollaisia kupruja, jotka vaikuttaa tarpeettomalta riskiltä tytön mahdollista tulevaa yrittäjyyttä ajatellen...
En tiedä, olen varmaan tässä vaan liian mustavalkoinen ajatteluni suhteen? ;D
Ja kaikki ok, jos kumpikin miettinyt asian tulevaisuutensakin kannalta loppuun asti.

Mun tarttee kuitenkin huomauttaa, että siinä missä kymmenen vuotta sitten oli hyvin yleistä, että horot teki duunia pimeenä....niin tilanne on muuttunut todella isosti. Puhun tässä kotimaisista tytöistä, en tiedä ulkomaalaisten tilanteesta. Jotenkin tuntuu et nyt aloittelijat on aloittamassa firmaa ennen tyyliin ekaa pokaa, ja siihen mä sanoisin, että kokeile nyt ennen sen firman perustamista vaikka 6kk-1v, ja jos sitten vielä homma tuntuu omalta, niin firma pystyyn. Tulothan voi ilmoittaa sitä ennen henk.koht. verotuksessa muina tuloina.
Kun edelleen sanoisin että luokkaa 80% aloittavista lopettaa sen ekan 6kk aikana. Jos ei aloita ammattimaisesti alusta asti, ja ole sitoutunut hommaan monin tavoin, niin ei se alv-rajakaan ehdi vuodessa täyttyä ennen kuin jo lyödään steikkarit naulaan.
Tunteella ja taidolla - suomalaista laatutyötä 😎
Lahdessa pe 26.4.!