Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?  (Luettu 6116 kertaa)

Poissa Letsmenoks

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1111
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #20 : Marraskuu 10, 2021, 21:38:51 »
... ADHD:hen ja Skitsofreniaan on olemassa lääkkeitä ja hoitoja mitkä lievittävät oireita (turruttavat)...

... Aikuis ja lapsuus-ajan ADHD-diagnoosi ja hoito on myös hyvin erilainen ja tavallaan aivan eri "sairaus" vaikka samalla nimellä kutsutaankin...".

Olemme aikalailla samoilla ajatuksilla liikenteessä mutta näihin kahteen kohtaan pari huomautusta.

Skitsofrenian lääkitys minulle tuntemattomampi mutta turruttava lienee kuvaava, zombie on toinen mitä käyttäisin. ADHD lääkitys on stimulantti ja poistaa sumun ja surinan päästä, nostaa aloite- ja keskittymiskyvyn normaalille tasolle antaen eväät selvityä opiskelu- ja työelämästä. Ei turruta, selkeyttää.

Käypä hoito ja lääkkeet ovat samat niin lapsille kuin aikuisille, ainoa ero on annostuksissa. Ongelma on, että aikuisiässä diagnoosi vaikeutuu ja teoriassa Kela on ainoa joka pitää niitä eri sairauksina. Heille ADHD pitää olla diagnosoitu jo lapsena.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2021, 21:43:33 kirjoittanut Letsmenoks »
☮️and💟

Poissa Lifti

  • Vaari
  • Sr. Member
  • Viestejä: 8964
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #21 : Marraskuu 11, 2021, 09:33:41 »
... ADHD:hen ja Skitsofreniaan on olemassa lääkkeitä ja hoitoja mitkä lievittävät oireita (turruttavat)...

... Aikuis ja lapsuus-ajan ADHD-diagnoosi ja hoito on myös hyvin erilainen ja tavallaan aivan eri "sairaus" vaikka samalla nimellä kutsutaankin...".

Olemme aikalailla samoilla ajatuksilla liikenteessä mutta näihin kahteen kohtaan pari huomautusta.

Skitsofrenian lääkitys minulle tuntemattomampi mutta turruttava lienee kuvaava, zombie on toinen mitä käyttäisin. ADHD lääkitys on stimulantti ja poistaa sumun ja surinan päästä, nostaa aloite- ja keskittymiskyvyn normaalille tasolle antaen eväät selvityä opiskelu- ja työelämästä. Ei turruta, selkeyttää.

Käypä hoito ja lääkkeet ovat samat niin lapsille kuin aikuisille, ainoa ero on annostuksissa. Ongelma on, että aikuisiässä diagnoosi vaikeutuu ja teoriassa Kela on ainoa joka pitää niitä eri sairauksina. Heille ADHD pitää olla diagnosoitu jo lapsena.
Juurikin näin. Pai the wai. Vaikka diagnoosin sain aikuisena se acdc lekuri haastatteli mun Karjala mummon ja äiteen ja tätä kautta saatiin se homma justiinsa silleen että levotonta menoa kehdosta asti. Ei päässyt kelan perkeleet horisemaan jostakin "aikuisiän hötkyilystä.

Siitä puheen ollen. Taidanpa ottaa oranssin pillerin kun huomaan kirjoittavani tätä pää ylösalaisin. Varmaan muutama kierros on menty ja tehty erinäisiä rytmiliikkeitä kun oon YRITTÄNYT istua paikallaan ja kirjoittaa.

Sekin voi olla että otan vahingossa sinisen pillerin. Varsinkin kun siitä viimemmäksi puhuin!
Vittu.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2021, 09:35:52 kirjoittanut Lifti »
Why so fragile?

Poissa Vieras0240

  • Sr. Member
  • Viestejä: 2999
  • * Kelpo kaveri
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #22 : Marraskuu 11, 2021, 09:36:55 »
... ADHD:hen ja Skitsofreniaan on olemassa lääkkeitä ja hoitoja mitkä lievittävät oireita (turruttavat)...

... Aikuis ja lapsuus-ajan ADHD-diagnoosi ja hoito on myös hyvin erilainen ja tavallaan aivan eri "sairaus" vaikka samalla nimellä kutsutaankin...".

Olemme aikalailla samoilla ajatuksilla liikenteessä mutta näihin kahteen kohtaan pari huomautusta.

Skitsofrenian lääkitys minulle tuntemattomampi mutta turruttava lienee kuvaava, zombie on toinen mitä käyttäisin. ADHD lääkitys on stimulantti ja poistaa sumun ja surinan päästä, nostaa aloite- ja keskittymiskyvyn normaalille tasolle antaen eväät selvityä opiskelu- ja työelämästä. Ei turruta, selkeyttää.

Käypä hoito ja lääkkeet ovat samat niin lapsille kuin aikuisille, ainoa ero on annostuksissa. Ongelma on, että aikuisiässä diagnoosi vaikeutuu ja teoriassa Kela on ainoa joka pitää niitä eri sairauksina. Heille ADHD pitää olla diagnosoitu jo lapsena.
Juurikin näin. Pai the wai. Vaikka diagnoosin sain aikuisena se acdc lekuri haastatteli mun Karjala mummon ja äiteen ja tätä kautta saatiin se homma justiinsa silleen että levotonta menoa kehdosta asti. Ei päässyt kelan perkeleet horisemaan jostakin "aikuisiän hötkyilystä.

Siitä puheen ollen. Taidanpa ottaa oranssin pillerin kun huomaan kirjoittavani tätä pää ylösalaisin. Varmaan muutama kierros on menty ja tehty erinäisiä rytmiliikkeitä kun oon YRITTÄNYT istua paikallaan ja kirjoittaa.

Sekin voi olla että otan vahingossa sinisen pillerin. Varsinkin kun siitä viimemmäksi puhuin!
Vittu.

Mutta sinustahan tuli ihan normaali😅

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #23 : Marraskuu 11, 2021, 12:10:30 »
Autismi ja asperger määritelmänsä mukaisesti antaisivat tieteellisen vaikutelman siitä, että ko. vaiva olisi synnynnäinen vaiva, josta ei olisi mahdollista parantua koskaan täydesti. Kuitenkaan nykyään esim. minä en ole huomannut juuri yhtään sellaista haastavaa autistista piirrettä, jota on vaivannut nimenomaan lapsuudessa selkeimmin. Ja siis ainakin minä olen aina uskonut parantumisen täyteen mahdollisuuteen. Aivan kuten skitsofreniassakin.

Johtopäätös: Tällaisesta voi siis tosiaan parantua, jos otetaan huomioon, etteivät synnynnäiset piirteet enää aiheuta merkillepantavaa haittaa elämän eri osa-alueilla.

Eli jos tuohon autismin määritelmään olisi uskominen, minulle ei edes olisi pitänyt antaa asperger-diagnoosia lapsena. Vaan tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen häiriö ADHD JA viitteitä lapsuus- ja aikuisiän psykooseista tai psykoottisesta häiriöstä. Koska jos jälkimmäinen oletus on voimassa, siitä voi parantua. Psykooseista ja skitsofreniasta voi parantua ja joskus jopa omatoimisestikin (esim. mindfulness-taitojen kehittämisellä).

Ja yksi asia huom. vielä:

Lapsena sosiaalisen kanssakäymisen haaste ei pelkästään kuvautunut sosiaalisena kömpelyytenä, vaan vielä enemmän luottamuksen puutteena lähestyä toisia ihmisiä ja verkostoitua. Sillä siitä tässä on ollut varmimmin kyse. Ongelmallinen vuorovaikutussuhde äitiini teki tilanteen sellaiseksi, etten tiennyt voiko omiin vuorovaikutustaitoihin ja toisiin ihmisiin luottaa. Vrt. olivatko ne enemmän uhka kuin mahdollisuus.

Autismissa ja skitsofreniassa lisäksi koko minäkäsityksen suhde muuhun todellisuuteen ja muiden ihmisten eriävien näkökulmien ymmärtämiseen voi olla täysin vinoutunut mikä voi taas aiheuttaa samannäköisesti ulospäin näkyviä sosiaalisen kanssakäymisen haasteita. Tai oppiminen, arkirytmin suunnittelu kognitiiviset toiminnot ovat heikentyneet.

Yhteisiä tekijöitä siis toki löytyy ja edelleenkään ei ole tullut esille seikkoja, joiden vuoksi näitä pitäisi ehdottomasti pitää täysin erikategorisoituneina häiriöinä. Edes käytössä oleva lääkityskäytäntökään ei sitä todista. Päinvastoin niin autismiin kuin skitsofreniaan on käytetty yllättävän samannäköisiä kognitiivis-psykoterapeuttisia menetelmiä, mikä vain vahvistaa epäilyjä siitä, että ovatkohan nämä häiriöt aivan eri kategoriaa.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2021, 12:15:28 kirjoittanut SielujenRakastelua »

Poissa Letsmenoks

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1111
  • ****** Rakastajien aatelia
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #24 : Marraskuu 11, 2021, 23:43:50 »
Eräillä ADHD ja Asperger lievenee aikuisiässä. Useat ovat oppineet tapoja elää ja pärjätä nenttien maailmassa. Kaverilla meni moottoripyöräonnettomuudessa jalka. Ei kasva takaisin mutta loistavasti pärjää.

En pidättelisi hengitystä että Aspergeriin löytyisi lääke tai hoito joka parantaa. Mutta hei, soitellaan...
☮️and💟

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #25 : Marraskuu 12, 2021, 10:53:09 »
Eräillä ADHD ja Asperger lievenee aikuisiässä. Useat ovat oppineet tapoja elää ja pärjätä nenttien maailmassa. Kaverilla meni moottoripyöräonnettomuudessa jalka. Ei kasva takaisin mutta loistavasti pärjää.

Näin juuri. Jotkin oireet lievenevät joillakin niin ettei niitä enää noteeraakaan. Ja jos varsinkaan ADHD:n ja aspergerin diagnosoitua yhdistelmää ei oltaisi lähdetty hoitamaan, niin mitä siitä olisi seurannut?

Entistä vaikeampi ja mahdottomamman näköinen eli siis ihan parantumattoman pyvyvä skitso pärstäkerroin (hyvä ettei niin ole jo päässyt käymään).  ;D Ja mitä olisikaan tehnyt pelkällä elinikäisellä laskusuhdanteella ilman veneen tasapainossa pitämistä... 8)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2021, 10:55:30 kirjoittanut SielujenRakastelua »

Poissa Lifti

  • Vaari
  • Sr. Member
  • Viestejä: 8964
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #26 : Marraskuu 12, 2021, 19:27:30 »
Eräillä ADHD ja Asperger lievenee aikuisiässä. Useat ovat oppineet tapoja elää ja pärjätä nenttien maailmassa. Kaverilla meni moottoripyöräonnettomuudessa jalka. Ei kasva takaisin mutta loistavasti pärjää.

Näin juuri. Jotkin oireet lievenevät joillakin niin ettei niitä enää noteeraakaan.
Noteerausvaihde voipi kestää 6 kuukauttakin. Jopa pidempään - vaikea tapaus

Siinä POISSULJETAAN tai TODETAAN muita "vaihtoehtoja"
Esim. Luistaako kytkin IHAN AIKUISTEN OIKEESTI

Mut juu, en oo opiskelija tai tehny neljän sivun esseetä aiheesta - musta nyt tuntuu tältä et oon kiinalainen vuodelta 987.
Why so fragile?

Poissa Pömpsy

  • Newbie
  • Viestejä: 26
  • * Kelpo kaveri
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #27 : Marraskuu 25, 2021, 02:15:54 »
Ihan mielenkiintoista juttua mihin voisi tarttua oikein kunnolla jos en näpyttelisi rikkinäisellä puhelimella.

En kyllä lähtisi autismia tai skitsofreniaa vertaamaan toisiinsa vaikka samankaltaisia oireita niillä saattaakin olla. Kumpikin on omalla spektrillään ihan syystä ja sitten on vielä traumaperäiset häiriöt, jotka saattavat oireilla myös samankaltaisesti tai ihan miten tahansa. Vakavasti traumatisiotuneella (persoonan rakenteellinen dissosaatio) voikin täyttyä minkä tahansa psykiatrisen diagnoosin kriteerit.

Itsehän olen saanut muun muassa sekä adhd ja psykoosisairaus diagnoosit aikoinaan kunnes eräänä päivänä pari vuotta sitten tapasin tarpeeksi pätevän psykiatrin, joka kertoi että olen vakavasti traumatisoitunut lapsuudessa ja kaikki moninainen oireideni kirjo onkin johtunut siitä. Pahoitteli sitä että minua on hoidettu ja lääkitty väärin vuosikymmenet.

Poissa Vieras0265

  • Sr. Member
  • Viestejä: 6563
  • * Kelpo kaveri
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #28 : Marraskuu 25, 2021, 03:21:39 »
Nuo tuollaiset kaikenmaailman psykoosisairausten kirjo diagnoosit saa yllättävän helposti. Monella on diagnoosi vaikka ei oikeasti olisi minkäänlaista psykoosisairautta. On nimittäin paljon epäpäteviä lääkäreitä alalla mitkä määräävät vain jotain psyykelääkkeitä mistä ei sitten ole mitään hyötyä vaan päinvastoin ainoastaan vain haittaa.

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #29 : Marraskuu 26, 2021, 20:23:59 »
Nuo tuollaiset kaikenmaailman psykoosisairausten kirjo diagnoosit saa yllättävän helposti. Monella on diagnoosi vaikka ei oikeasti olisi minkäänlaista psykoosisairautta. On nimittäin paljon epäpäteviä lääkäreitä alalla mitkä määräävät vain jotain psyykelääkkeitä mistä ei sitten ole mitään hyötyä vaan päinvastoin ainoastaan vain haittaa.

Tiedän mitä noiden diagnoosinimikkeiden avulla on mahdollista hakea. Mahdollisuus hakea vapautuksia monista yhteiskunnan velvoittavista jutuista, kuten asevelvollisuudesta, työn tekemisestä ym. Noita vapauksia voi myös hakea niin sanotusti selittämällä häiriön, jota ei olisi olemassakaan. Minä en kuitenkaan tuollaiseen vilpilliseen sairaaksi tekeytymisen juttuun ole toistaiseksi lähtenyt, vaikka myönnänkin sillä olevan puolensa ja etunsa.

Vaikka oireeni on epäilemättä lapsuus- ja täysi-ikäisenä viitannut muihin häiriöihin ehkä enemmän kuin niin sanottuun tarkasti rajattuun autismin oireisiin, niin niin...

...Siltikään en lähtisi korjaamaan noita diagnoosejani sitä vastaavaksi, jos tarkoitetaan esim. psykoottisia haasteita ja häiriöitä. Sen sijaan ADHD-diagnoosin otan vallan mainiosti, koska siihen liittyvää suositus-hoitoarviota ja diagnoosia sekä mahdollista lääkehoitoa juuri nyt tarjotaankin. Ja koska se juuri nyt on se selkeästi suurin haasteiden ja oireiden kokonaisuus, johon olen toivonut voivani saada tukikeinoja ja apua.

Sen sijaan lapsuuden traumaattiset olosuhteet tai täysi-ikäisyyden psykoosit eivät saa minua hakemaan mistään hinnasta apua niihin eikä kertomaan näistä painotetummin terveydenhuollon henkilökunnalle ja psykiatritiimeille.

Miksi ei?

Siksi, koska uskon siihen mahdollisuuteen, että jotkut voivat aikuistua ja parantua niistä vaivoista vaikka omatoimisestikin ja elämäntapamuutoksilla sekä elämänfilosofisella tietoisuustaitojen kasvatuksella. Näin olen huomannut egokuolemineen jopa voivan tapahtuakin. Olen lisäksi nyt aikuisiällä jopa jo hyödyntänytkin joitakin psykoterapeutteja, kuten muun muassa Titi Hautakankaan, jonka kanssa keskeustelemaan pääsin julkisen puolen maksusitoutumuksella. Palvelee tuolla Autismisäätiön puolella nykyäänkin. Lapsena puolestaan sain toimintaterapiaa ja kasan jotakin muutakin vuorovaikutuksen ja ihmissuhdetaitojen osalta.

Eli nyt minulle onkin psykologin teettämien testien sijaan jääneet psyykkisten ja vuorovaikutuksellisten haasteiden sijaan enää tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen haasteet lapsesta lähtien eli ADHD, mikä alkaa kiistattomasti näkymään selkeimmin tutkimus- ja hoitotahonkin silmissä.

Taisinkin psykologin käynnillä mainitakin asiasta. Ja lisäksi siitä mihin haluan apua. En koe katsovani avun tarvetta sosiaaliselle vuorovaikutustaitojen kehittämiselle ammattalaisten kanssa. Tai liioin psyykkisille haasteille. Vastaus löytyy siitä, että ne eivät ole ongelma juuri nyt nykyhetkessä, koska kykenemme kokemuksenkin mukaan irtautumaan menneisyyden ja samoin myös tulevaisuuden hallinnasta ja ansasta. Eli toisin sanoen, menneet ikävät kokemuksetkaan eivät määritä meitä ihmisiä enää nykyhetkessä.

Mutta meidän tuleekin antaa anteeksi menneille ja nykyhetkessä myös. Sekä opetella entisestään olemaan läsnä. Ja kertaamaan asioita aina silloin kun on tarve, jotta voidaan elää kevyemmin ja armosta toinen toisillemme kärsivällisessä ja nöyrässä hengessä.

Ja edelleen, olen ainakin sitä mieltä terveydenhuollon ja nykypsykiatrian kannalta, että hoitavien tahojen ja hoitotiimien tulisi enemmän kuunnella potilasta kuin selitellä omaa avun tarvetaan. Eli esimerkiksi jos joku kokisikin tarkkaavaisuuden oireiden olevan se enemmän hoitoa vaativa vaiva psyykkisten häiriöiden sijaan omalla kohdallaan, tulisi hänen silti saada ensisijaisesti sitä hoitomuotoa, jota hän pyytää, jos hänellä on vapaa tahto pystyä ilmaista omat toiveensa ja hoitotahto, eli että mihin suuntaan häntä hoidetaan.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2021, 20:31:21 kirjoittanut SielujenRakastelua »

Poissa Lifti

  • Vaari
  • Sr. Member
  • Viestejä: 8964
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #30 : Marraskuu 26, 2021, 20:26:14 »
^ Oletko siis autisti, psykohullu, acdc, hullu, neurohullu, normaali vai kaikkea tätä?

Ja sul on acdc niin oletko myös hullu ja tosihullu?
Why so fragile?

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #31 : Marraskuu 26, 2021, 20:36:19 »
^ Oletko siis autisti, psykohullu, acdc, hullu, neurohullu, normaali vai kaikkea tätä?

Ja sul on acdc niin oletko myös hullu ja tosihullu?

Olen elämäni varrella kokenut kaiken kaikkiaan hulluuden eri muodoista juoppohulluutta, seksihulluutta, kulutushulluutta, urheiluhulluutta ja raivohulluutta. Viimeiseksi mainittu lapsena erityisemmin, muut enemmän täysi-ikäisenä paitsi salilla käynti, joka alkoi jo nuorena. Ryyppäämistä kokeilin ensimmäisen kerran vasta 18-vuotiaana heräten silloin niiden kertojen jälkeen pariin otteeseen putkasta.

Hulluuden eri muotoja kaikki tyynni ja sen vuoksi niihin kärjistyminen elämän varrella, kun on ollut tämä aiemmin hoitamaton ADHD.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2021, 20:38:21 kirjoittanut SielujenRakastelua »

Poissa Villerius

  • Sr. Member
  • Viestejä: 15015
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #32 : Marraskuu 26, 2021, 20:38:11 »
^
Oletko nyt aivan varma. En vaan oikein usko.  :laught:
”Opi rakastamaan vihaa. Syleile sitä. Nauti siitä. Olet ansainnut sen. Jokainen on oikeutettu omaan mielipiteeseensä ja jokaisella tulisi olla mielipide sinusta. Vihaajat ovat positiivinen ongelma. Kukaan ei vihaa hyviä, he vihaavat parhaita.”
- Kobe Bryant

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #33 : Marraskuu 26, 2021, 20:40:21 »
Niin. Koska tämä voikin parhaimmillaan jättää arvailun varaan sen, milloin puhun totta ja missä eri kohdin leikkimielisesti huiputan... :sheep: :kiss:

(Jätettäköön jopa käyty keskustelunavaus siksi suureksi mysteeriksi elikkäs arvoitukseksi...)

Poissa Villerius

  • Sr. Member
  • Viestejä: 15015
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #34 : Marraskuu 26, 2021, 20:42:09 »
Tottakai huiputat saadaksesi huomiota.  :laught:
”Opi rakastamaan vihaa. Syleile sitä. Nauti siitä. Olet ansainnut sen. Jokainen on oikeutettu omaan mielipiteeseensä ja jokaisella tulisi olla mielipide sinusta. Vihaajat ovat positiivinen ongelma. Kukaan ei vihaa hyviä, he vihaavat parhaita.”
- Kobe Bryant

Poissa Lifti

  • Vaari
  • Sr. Member
  • Viestejä: 8964
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #35 : Marraskuu 26, 2021, 20:42:31 »
^ Oletko siis autisti, psykohullu, acdc, hullu, neurohullu, normaali vai kaikkea tätä?

Ja sul on acdc niin oletko myös hullu ja tosihullu?

Olen elämäni varrella kokenut kaiken kaikkiaan hulluuden eri muodoista juoppohulluutta, seksihulluutta, kulutushulluutta, urheiluhulluutta ja raivohulluutta. Viimeiseksi mainittu lapsena erityisemmin, muut enemmän täysi-ikäisenä paitsi salilla käynti, joka alkoi jo nuorena. Ryyppäämistä kokeilin ensimmäisen kerran vasta 18-vuotiaana heräten silloin niiden kertojen jälkeen pariin otteeseen putkasta.

Hulluuden eri muotoja kaikki tyynni ja sen vuoksi niihin kärjistyminen elämän varrella, kun on ollut tämä aiemmin hoitamaton ADHD.
Mutta oletko nyt hullu? Oletko saanut diagnoosin joskus jostakin hulluudesta? Ovatko lääkärit poistaneet antamansa diagnoosin sinusta? Vai oletko itse nyt jotakin mieltä jostakin koska olet opiskelia psykologi, lukenut kirjoja ja et OMASTA MIELESTÄSI ole hullu, vaan olet jotakin toista mieltä?

Mikä on asiantuntijan diagnoosi sinun mt terveydestäsi tällä hetkellä?

Edittiä - avaa oma kanta, katso lääkitys ja lekurin lässynläät!
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2021, 20:47:19 kirjoittanut Lifti »
Why so fragile?

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #36 : Marraskuu 26, 2021, 20:50:29 »
^^Juu juu, lisää huomiotahan pukkaa.

Mutta oletko nyt hullu? Oletko saanut diagnoosin joskus jostakin hulluudesta? Ovatko lääkärit poistaneet antamansa diagnoosin sinusta? Vai oletko itse nyt jotakin mieltä jostakin koska olet opiskelia psykologi, lukenut kirjoja ja et OMASTA MIELESTÄSI ole hullu, vaan olet jotakin toista mieltä?

Mikä on asiantuntijan diagnoosi sinun mt terveydestäsi tällä hetkellä?

En ole virallisesti ja lääketieteellisesti tällä hetkellä. Siitäkin huolimatta, että heitänkin silloin tällöin hulluttelevaa läppää.

Mutta puhun tosissani lapsuudesta.

Minulle annettiin lapsuudessa asperger-diagnoosi. En tiedä miksi. Ilmeisesti kai vuorovaikutushaasteiden.

Mutta olin siltikin lapsena täysin hajalla myös psyykkisesti, kun vanhemmat erosivat muutaman vuoden vanhana. Minulle olisi hyvin voinut sopia myös traumaattisen tai psykoottisen häiriön diagnoosi ADHD:n kanssa, aspergerin tai autismin sijaan vallan hyvin. Lapsuudessa, elinolojen takia ja kasvuolosuhteet huomioiden.

NYKYTILANNE:

Ei mielenterveyden häiriöitä, jollaisista ei ole tullut puhuttua eikä hankittua apua, koska avun tarvetta ei näytä olevan. Eli kukaan asiantuntija ei ole nykyään minut tavattuaan antanut tai edes suositellut mielenterveyden häiriön diagnoosin mahdollisuutta. Tämä johtuu siitäkin, että mikään käytöksessäni, vuorovaikutustaidoissani tai ihmissuhteiden tilanteen vakaudessa sekä psyykkisiltä osin ei ole näkynyt ulospäin sillä tavalla, että siitä olisi kukaan tai edes minä huolestunut missään vaiheessa. Saati kärsinyt. Suurimmat kärsimykset ovat takanapäin. Vastaan lisäksi nykyään kaikkiin vastauslomakkeisiin, tehtäviin ja kyselyihin ym. haastatteluihin niin rehellisesti kuin mitä pystyn ja huomaan elämässäni.

PS. Aivan pian saisin siis ADHD-diagnoosin, kun minulle tehdään hoitosuunnitelma.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2021, 20:56:06 kirjoittanut SielujenRakastelua »

Poissa Lifti

  • Vaari
  • Sr. Member
  • Viestejä: 8964
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #37 : Marraskuu 26, 2021, 20:55:43 »
^ Tuo tarkoittaa suomennettuna?

Sori, tämä on erittäin tiukka ristikuulustelu koska etsin uskollisia "sotureita" terrorismijärjestööni nimeltä N-sana.

Painatko nappia jos sanon että paina ja lupaan taputtaa pyllylle, korvaasi suputtaen - thats my girl!??
Why so fragile?

Poissa Vieras0263

  • Sr. Member
  • Viestejä: 1213
  • * Kelpo kaveri
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #38 : Marraskuu 26, 2021, 20:57:31 »
^ Tuo tarkoittaa suomennettuna?

Sori, tämä on erittäin tiukka ristikuulustelu koska etsin uskollisia "sotureita" terrorismijärjestööni nimeltä N-sana.

Painatko nappia jos sanon että paina ja lupaan taputtaa pyllylle, korvaasi suputtaen - thats my girl!??

Voit aivan huoletta nimetä jo nyt erään niskuroivan Neurohullun riveihisi. Käytä niitä vesikuulustelun kikkoja ristiin ja ristikusella, jos mikään muu ei tuota tulosta. ;D

Poissa Lifti

  • Vaari
  • Sr. Member
  • Viestejä: 8964
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
Vs: Autismi - lapsuusiän hulluutta - vai mitä ihmettä?
« Vastaus #39 : Marraskuu 26, 2021, 21:02:18 »
^ Tuo tarkoittaa suomennettuna?

Sori, tämä on erittäin tiukka ristikuulustelu koska etsin uskollisia "sotureita" terrorismijärjestööni nimeltä N-sana.

Painatko nappia jos sanon että paina ja lupaan taputtaa pyllylle, korvaasi suputtaen - thats my girl!??

Voit aivan huoletta nimetä jo nyt erään niskuroivan Neurohullun riveihisi. Käytä niitä vesikuulustelun kikkoja ristiin ja ristikusella, jos mikään muu ei tuota tulosta. ;D
Kun kuulet Madonnan "Im a virgiiin....very fiiirst time...Uuuuu-uuu-uu-u-uuuu, Im a virgin" sinut on aktivoitu ja paina nappia
_N-sana_
Why so fragile?