Viihde ja kevennykset > Kaatopaikka
Täällä seurataan urheilua
joey_t:
Tänään käynnistyy yleisurheilun SM-kisat eli Kalevan Kisat Espoossa. Kolmipäiväiset kilpailut joten finaaleita on luvassa jo tänään. Joitakin poimintoja päivän kisoista.
Perjantain finaaleista puolenkymmentä on sellaisia joissa ei tapahtune mitään uutisotsikoita räväyttävää ja joihin kohdistuukin lähinnä tarkemmin seuraavien mielenkiintoa. Sivuutan ne. Mutta sitten on naisten kuula. Ei naisemme kansainvälisesti ole mitään tekijöitä mutta meillä on kolme tätiä jotka ovat vuosien saatossa pikku hiljaa kehittyneet 15 metrin työntäjistä kavereiksi jotka pommittaa 18 metrin rajaa. Kangas on sen jo ylittänyt, Rouvali ja Mäkitörmä eivät aivan. Vaikea tätä on veikata mutta yllättävää on jos mitalit ei jaeta mainitun kolmikon kesken.
Miesten 110 m aidoista odotetaan Kuusiniemi vs Lakka mittelöä. Kuusiniemi on viime aikoina ollut parempi mutta Lakan kehityskäyrä on ollut kauden mittaan nouseva. Elmo Lakka on ollut vuosikausia lajin ykkösnimemme mutta muuta kuin Suomen paras hän ei ole ikinä saavuttanut, onpahan kuitenkin rikkonut Arto Bryggaren SE-tuloksen. Silti olen jo pidempään ihmetellyt miksi Lakka jaksaa jatkaa lajin parissa tehden rankasti työtä kun tuota parempaan tasoon hänestä ei ole.
Naisten 100m aidat. Laji jota on kovasti hehkutettu suomalaisittain jo vuosia. Nyt meillä on ensi kertaa viisikko joka on saman vuoden aikana alittanut 13 sekunnin rajan. Harala, Hurske, Keskitalo, Neziri sekä Mäki. Mäki on kyennyt juttuun vain kertaalleen ja tuskinpa näissäkään kisoissa tätä tekee mutta muut nelikosta käyvät kovan kisan voitosta. Harala lienee ykkössuosikki, Keskitalo kenties seuraava. Kärjen takana käydään armoton kisa finaalipaikoista. Yksi sinne pyrkivä on oululainen Sonja Stång. Olen kovan luokan Sonkku-fani, naisella on kovat tavoitteet kilpauralleen mutta kehitys ei ikävä kyllä anna suuria toiveita.
Naisten 1500 metriä. Mukana itselleen huonommalla matkallaan estesensaatiomme Ilona Mononen jonka kanssa kilpailun voitosta ennakoidusti kisaa Tsekin kaksoiskansalainen, aina iloinen ja sympaattinen Kristiina Sasinek Mäki. Kannustan innolla molempia ja miksen muitakin, kukapa sen minulta estää. Tässä on rivistö hienoja suomalaisia naisia. Kannattaa seurata.
Miesten 1500 metriä. Joonas Rinne on kilpailun ainoa voittajasuosikki. Tästä kaverista olen myöskin Elmo Lakan tapaan pohtinut miten mies vaan jaksaa treenata vuodesta toiseen. Ei ole tullut kansainvälistä menestystä eikä tule.
Myös kaksipäiväinen naisten 7-ottelu alkaa tänään. Saga Vanninen ei ole mukana mutta osallistuu naisten keihäänheiton karsintaan. Kaipa hän 45 metriä voi sinkauttaa keppiä 45 metriä, jos sillä selviää finaaliin niin kertoo ennemminkin lajin heikosta kansallisesta tasosta kuin Vannisen hyvyydestä.
Nyt on käynnissä myös USA:n mestaruuskisat jotka ovat myös karsintakisat syksyn MM-skaboihin. Naisten moukarin tulokset olivat kärjen osalta seuraavanlaiset
1. DeAnna Price 78,53
2. Brooke Andersen 75,14
3. Rachel Richeson 74,57
4. Janee Kassanavoid 74,55
ja koko nelikko MM-kisoihin. Kun vielä muistetaan että lajin ykköstekijä on Kanadasta ja Euroopastakin löytyy muutama kelvollinen heittäjä niin tiukassa on Tervon ja Kososen MM-mitsku.
jan#91:
^ Tätä usein itsekin hämmästellyt, että mistä riittää motivaatiota tällä Lakka, Rinne ym. porukalla, kun tuollekin tasolle pääsy vaatii äärimmäisen kovaa työtä vuodesta toiseen. Kansainvälisen tason menestys ei ole näillä urheilijoilla realismia, joten jostain muusta se harjoitteluinto kai kumpuaa.
joey_t:
Vitsit! Sonkku ei selvinnyt finaaliin! :whipping:
Granado:
Kylläpä oli tulostasoltaan heikot Kalevan kisat. Noista ei jaksanut kyllä innostua muut kuin YLE:n kommentaattori Tuomas Raja, jonka hehkutusta ei kyllä viitsisi montaa päivää kuunnella. Miehellä ei ole minkäänlaista kriittistä arviointikykyä. Kun Suomen ykköskorin urheilijoista suurin osa on nyt telakalla erilaisten loukkaantumisten takia, niin suomalaisen yleisurheilun koko tason heikkous paljastui aika karulla tavalla. Nämä kahdet viimeiset EM-kisat monine hyvine suorituksineen ovat antaneet siitä vähän väärän kuvan.
Tokion MM-kisoista ei voi kyllä paljon odottaa. Ennen keihäsmiehet pelastivat monet kisat, ja nyt katse kääntyy naisten moukarinheittoon ja etenkin Silja Kososeen. Krista Tervoon en jaksa niin kovin luottaa, kun hän paiskoo aina välillä paineen alla sitä moukaria ihan minne sattuu. Karsinta on Tokiossa Kristalle paha paikka. Kaleva kisoissa Kosonen ja Tervo heittivät moukaria vähän yli 73 metriä, ja niillä tuloksilla ei Tokiossa tee yhtään mitään. Ilona Mononen voi yltää hyvällä juoksulla 3000 metrin esteiden loppukilpailuun, mutta MM-kisoissa afrikkalaiset pitävät naistenkin esteissä niin kovaa vauhtia, että mihinkään mitaleille ei Monosella ole mahdollisuuksia.
Saga Vanninen on minun suosikkiurheilijani ja olen seurannut hänen uraansa ja kehittymistään tarkasti. Saga otteli pari viikkoa sitten Bergenissä ennätyspisteensä ja uuden Suomen ennätyksen 6563 pistettä. Saga ei ollut tulokseen mitenkään tyytyväinen, koska keihäässä ja 200 metrillä tuli Sagan tasoon nähden heikot tulokset, eikä kuulakaan mitenkään kovin hyvin mennyt. 100 m aidoissa ja 800 metrillä tuli sitten uudet hienot omat ennätykset. Veikkaan, että Tokiossa Saga ottelee uudeksi ennätyksekseen yli 6700 pistettä. Sellaisella tuloksella saattaisi jo olla mitaleilla. Mutta sehän riippuu tietenkin aivan siitä, että kuinka hyvin muut ottelevat. Yleensähän nämä seitsenottelijat ottelevat kesässä vain yhden ottelu, joten siitä tulostasosta ei koskaan etukäteen voi sanoa mitään varmaa. Viime vuonna Rooman EM-kilpailuissa seitsenottelun pronssiin riitti pisteet 6596 ja hopeaan 6635 pistettä. Viime kesänä Pariisin olympialaisten pronssi voitettiin tuloksella 6707 pistettä ja edellisten vuoden 2023 Budapestin yleisurheilun MM-kisojen pronssiin piti otella 6501 pistettä, hopeaan 6720 pistettä ja kullan voitti 6740 pisteellä.
joey_t:
Katsaus pesäpalloon joka on mulle aina ollut urheilulajeista se ykkönen. Sekä seurata että lisäksi nuorena miehenä pelasin itse pesistä jollakin kilpatasolla mutta ei siitä sitten mitään tullut.
Mulla on aina oikeastaan ollut vain yksi joukkue joka on Oulun Lippo. Olenhan toki kokenut joukkueen voittamia mestaruuksiakin mutta käytännössä koko 2000-luku on ollut vahvasti mollivoittoista. Parin konkurssin jälkeen joukkue teki uutta tulemista pyrkien Ykköspesiksestä ylimmälle sarjatasolle Superpesikseen mutta käytännössä kaikkien yllätykseksi Lippo onnistui viime kaudella putoamaan Suomensarjaan joka on surkea tarina. Parissa heidän kotipelissään olen tänäkin vuonna käynyt mutta käytännössä olen asian suhteen nostanut käteni pystyyn todeten että olkoot.
Miesten Superpesistä seuraan lähinnä kursorisesti. Sen verran olen perillä että Kouvolan KPL:llä näyttäisi olevan vahva kausi. KPL on ollut jo pitkään - heitän lonkalta että 15 viimeisen kauden ajan - Superin kärkijoukkueita ja yksi niistä jotka kamppailevat mestaruudesta mutta kyseisenä ajanjaksona KPL ei silti ole voittanut kertaakaan. Kuluva kausi näyttää kuitenkin KPL:n kannalta paremmalta kuin yksikään noista edeltäneistä kausista. Olen ajatellut että jos on olemassa oikeudenmukaisuutta, KPL:n tulee voittaa mestaruus nyt palkiten sillä seuratoimijat ja kannattajansa. Kuitenkin eilen tuli ikävä takaisku, KPL kohtasi runkosarjaottelussa Sotkamon Jymyn kotikentällään ja sen lisäksi että tuo paha peikko Sotkamo ottelun voitti, KPL jäi matsissa jouksuitta. Niinkö taas kerran kultamitali kiertää Kouvolan?
Oma intohimoni? Se on Oulun Lipon naisten joukkue. Pelaavat Ykköspesistä, runkosarja päättyi juuri ja Lippo onnistui kampeamaan itsensä nousupeleihin. Montaa asiaa en toivo niin paljon kuin Lipon naisten nousua joskaan en siihen usko, niin paljon pettymystä olen lajin parissa viimeisinä vuosina saanut kokea. Mutta katsotaan nyt miten käy. Joukkue on tosi mielenkiintoinen ja voisin kirjoittaa siitä sekä joukkueen pelaajista yhtä jos toistakin mutta antaapas nyt olla.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta