Ihan vain tiedoksi, että valtion viralliset talousennusteet tekee valtiovarainministeriö ja valtion budjetin perusta on valtiovarainministeriön ennuste. Näin ovat toimineet kaikki hallitukset, myös Marinin hallitus.
Se kuinka hyvin poliittisesti riippumattoman kansantalousosaton ennusteet osuvat, on sitten eri juttu. Muidenkaan talousennusteita tekevien ennusteet eivät ole sen paremmin viime vuosina osanneet ennakoida talouden turbulenssia.
Itse asiassa valtiovarainministeriön budjettipäällikön tehtäviin kuuluu käydä objektiivisesti läpi faktat ja loogiset johtopäätökset, jotka julkisessa taloudessa ja kansantaloudessa määräävät toiminnan reunaehdot tuleville vuosille. Hienoa, että Niemelä toi kylmät faktat julkisuuteen ennen budjettiriiheä.
Vasemmistolle eivät nämä faktat vain maistu, koska uskovat oman ideologiansa olevan niin vahvaa, että sillä voi faktat ja tosiasiat muuttaa muuksi.

Itse asiassa nämä kritisoijat ovat samoja henkilöitä, jotka juhlivat kun Marinin hallitus rikkoi valtiontalouden kehykset, loi pohjattoman kalliin sote-automaatin ja holvasi rahaa huoletta sinne tänne kasvaviin käyttömenoihin. Kaikesta tästä asiantuntijat valtion tarkastusvirastosta varoittivat Marinin hallitusta, mutta tässäkin asiassa ideologia ajoi ohi asiantuntijoiden neuvojen.
Seuraukset olemme sitten lukeneet Valtiontalouden tarkastusviraston Marinin hallituksen talouspolitiikkaa käsitelleestä raportista. Edelleen tiedoksi, että VTV on eduskunnan yhteydessä toimiva riippumaton viranomainen, joka valvoo valtion taloudenhoitoa, finanssipolitiikkaa sekä vaali- ja puoluerahoitusta. Sen tehtävänä on varmistaa, että valtion varoja käytetään laillisesti, tuloksellisesti ja eduskunnan päättämiin tarkoituksiin.
Mielenkiintoista seurata millainen hallitus tekee seuraavalla hallituskaudella vaadittavat 8 - 11 miljardin julkisen talouden leikkaukset, joka sekään ei itse asiassa riitä. Tähän ovat kaikki puolueet sitoutuneet, paitsi vasemmistoliitto, joka uskoo äänestäjiä sumuttamalla saavansa enemmän ääniä.
Mielenkiintoisemmaksi asiasta tekee se, että jos seuraava hallitus ei sitä tee, sen tekee joku muu, Kreikan malliin. Tätä tosiasiaa eivät edes kommunistit pääse pakoon.